Sparkar mot människor?

Sv: Sparkar mot människor?

Jag tycker det lite beror på hur kicken ser ut, vad det är. Och det beror på vad människan gjort innan.

Men generellt så har de ju en reflex att slå mot saker som rör sig i en viss vinkel. Det är för att försvara sig mot rovdjur som kan komma smygandes bakom, runt buken eller kring bakbenen. De har den reflexen då man rör bakbenen/lyfter dem med först.
Den reflexen släcker man ju ut genom träning, så gott det går.

Ju högre energi hästen är i, desto större är risken att energin går sas "åt fel håll" och blir till en kick i trängt läge.

På samma sätt som att en korrigering alltid ger en retur i hästen. En korrigering bygger upp energi i hästen. Ju större korrigering, ju mer energi byggs upp och ju större retur får man.
Man korrigerar alltså inte mer än att man kan möta returen.

Man ska aldrig lita på att en häst inte kommer agera på sina instinkter. Man kan träna dem att bli safe 99,99999999 % av gångerna. Men någon gång KAN det skita sig även med den mest tränade häst och människa. Det ska man alltid vara beredd på som människa. Skador sker mest då man blir naiv.

När jag tränar hästar lär jag dem lugn först och främst. Det är inte svårt att trigga igång ett flyktdjur. Däremot är det svårare att lära en häst som lärt sig vara i ständig energi att bli lugn.
Jag lär dem också att man aktar människor.
Man är lugn kring dem, man vänder alltid bakdelen bort från människan och man riktar inte bogarna mot människan då man leds.

Just för att ju lugnare de är, desto mindre är riskerna att de skulle antingen bli rädda, gå in i reflexkickar/reflexrus etc. Och om bakdelen är tränad att riktas bort från människan blir man inte sparkad. Är framdelen tränad att riktas bort från människan vid ledning/arbete vid hand så får man inte hästen på sig OM den skulle skutta till/kasta sig fram. De går oftast dit bogarna pekar.

För mig som jobbar en del med konvalecenter och som också gör problemlösningar så är det där en viktig livräddare/grej som gör att jag undviker skador.

Jag är lite lätt allergisk mot det där att man pratar om dominant beteende och agressivitet bara för att en häst inte har tränats ordentligt. Man har inte släckt ut reflexerna att slå.
Sen är det inte ok att de riktar sparkar mot människor. Men det är en annan sak. En avramlad ryttare är oftast en grej de är ovana vid och slår mot i reflex. Inte i planerad attack mot ryttaren.
 
Sv: Sparkar mot människor?

Once again, long winded but well writen Taup :up:

Hästen är inget mer än vad vi har uppförsta dom till och bara speglar man själv.
Har aldrig haft en häst som vill inte vara till lags och ger 100% av sitt hjärtat!
Dom alltid vill så val, det är när vi begär mer än vad dom klara av att det bli så fel :banghead:
 
Sv: Sparkar mot människor?

Är framdelen tränad att riktas bort från människan vid ledning/arbete vid hand så får man inte hästen på sig OM den skulle skutta till/kasta sig fram. De går oftast dit bogarna pekar.

Om den istället kastar sig åt sidan, det är ju ganska vanligt? Jag hamnade under en häst en gång som slängde sig åt sidan (helt och hållet mitt eget fel, jag borde inte stått där jag stod och även sett faran innan) men hade tur och blev inte trampad eller sparkad.
 
Sv: Sparkar mot människor?

Jag tycker bäst om att gå helt intill hästen och ha ett sådant tag i grimman eller högt på grimskaftet att jag inte riskerar att trilla omkull utan bara dras med eller skuffas i sidled om hästen skulle bli skrämd och hoppa till. Samma om jag måste gå bakom en häst, antingen så nära som möjligt eller helt utom räckhåll för en spark.
 
Sv: Sparkar mot människor?

Jag leder dem snett bakom mig. Så vill de slänga sig åt sidan är jag ändå inte i närheten.

I arbete vid hand är de oftast fokuserade på sitt jobb och blir sällan skraja. Det första jag lär in då jag träffar en häst är "akta min zon". Och sen i arbetet vid hand börjar jag med att lära dem undan/bort från innertygeln. Där är jag positionerad.
 
Sv: Sparkar mot människor?

Thanks L!
Jag blir ofta för långrandig här. Men man måste gardera sig mot så Mjt missförstånd.. :p
 
Sv: Sparkar mot människor?

Som ett hovslager och bronk rider i mitt ungdom "stay Close into the horse so he cain´t get in a good kick!!" O_o

Som hantering av en aggressiv typ "keep the distance untill you figure out the problem" :cautious:
Having a good solide saddle horse under you when dealing with an outlaw can save a time out at the hospital :D
 
Sv: Sparkar mot människor?

Som ett hovslager och bronk rider i mitt ungdom "stay Close into the horse so he cain´t get in a good kick!!" O_o

Som hantering av en aggressiv typ "keep the distance untill you figure out the problem" :cautious:
Having a good solide saddle horse under you when dealing with an outlaw can save a time out at the hospital :D

Kloka ord....
 
Sv: Sparkar mot människor?

Jag blev ju kickad lite av och till av min gamla Madam men aldrig på sånt sätt att det varken skulle varit farligt eller blivit några skador, mer ett "äh kom igen nu så busar vi" och likadant hennes busbett. Det beror helt på vilken relation man har och våran var verkligen udda, men kul hade vi jämt. Blev hon rejält i gasen och brallade runt så sprang hon en bit från mig innan hon vände ut och in på sig själv och hovarna flög åt alla håll. Hon var rädd om mig helt enkelt, och det var ömsesidigt. :)
 
Sv: Sparkar mot människor?

Jag får sällan betalt för att hålla avstånd. Men man måste ju göra det först lite, som du säga. Läsa av lite.
Kan och vågar ägaren visa får de gärna göra det först. Då får man se sakerna och kan fundera på håll.

Sen tar man över.

Jag kör också gärna att jag är närmre om jag tror det kan smälla. Givetvis så jag kan akta mig om det går. Men ibland får man liksom minimera den smäll man vet att man kommer behöva ta genom att gå in riktigt nära. Då hinner de inte få så mkt kraft i smällen.

Nu skadar jag mig extremt sällan trots att jag hanterar farliga hästar mer än många andra. Men jag är alltid medveten om att alla hästar kan vara potentiellt livsfarliga. Så jag försöker att alltid vara med, inte sova, inte bli naiv.
Jag tror på att träna bort deras flykt och försvar och släcka ut reflexer. Så de blir trygga.
Men i skarpt läge kan de gå in i instinkt. Och man kan missa ngt.
Så trots att mina hästar ses som "så snälla" (dvs de är tränade.. ;)) så litar jag inte på att de inte någon gång kommer skutta till och jag råka hamna i vägen om jag sover.
Däremot tycker jag att andra borde arbeta med att släcka ut fler reflexer och instinktiva beteenden i sina hästar och lära dem impulskontroll. Så de sliper slå halvt ihjäl sig då och då. Trots att deras hästar är simplare än mina eg, per natur.

Det GÅR att lära hästar till att bli mindre skraja, inte slå i reflex etc.

Sar:
"Ouppforstrat" - ja.. Det är det väl till viss del. Men jag skulle hellre säga outbildat..
Ouppfostrat tycker jag ger klang av att hästen medvetet är dum. Det är de inte.
 
Sv: Sparkar mot människor?

Sar:
"Ouppforstrat" - ja.. Det är det väl till viss del. Men jag skulle hellre säga outbildat..
Ouppfostrat tycker jag ger klang av att hästen medvetet är dum. Det är de inte.

Det finns hästar som trots ingen eller rent utav dålig utbildning aldrig skulle komma på tanken att slå mot en människa. Jag kan trots det hålla med dig i att många hästar gör en sådan grej just för att de aldrig fått veta att det inte är ok. Men sedan finns det de som har ett "dumdrag" också....
 
Sv: Sparkar mot människor?

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "dumdrag". I min värld finns det inga hästar som medvetet är dumma. Däremot finns det hästar som i vissa lägen anser att det är människan som ska flytta på sig eftersom det är hästen som har en ledarposition. Hästen gör då det som är naturligt genom att visa med kroppsspråk och sedan med starkare kroppsspråk att det är dags för människan att ge vika och flytta på sig. Samma beteende ser man ju även vid ihopsläpp ibland - vissa hästar är så tydliga ledare att det inte finns någon som ifrågasätter positionen medan andra gånger är individerna inte helt överens om vem det är som ska flytta sig för vem.

Andra gånger biter och sparkar vissa hästar efter människor helt enkelt för att det beteendet hos hästen ger en viss effekt på människan. i dessa lägen så ser jag inte hästen som dum utan feltränad även om träningen från människans sida varit omedveten.
 
Sv: Sparkar mot människor?

Jag har (nästan) bara haft vallacker tidigare, fullblod och de har varit extremt busiga (vilda, säger andra :P ) De har kunnat hoppa och sprattla både när jag lett dem till och från hagen (ouppfostrat, jag vet - och skitklantigt - för jag tyckte inte att det var så farligt...), när jag red, lösa i hagen osv -dvs jämt. Jag var dock aldrig rädd att de skulle träffa mig - inte ens när de av någon anledning blev rädda och flög i luften så var deras bakhovar nära (inte jättenära i alla fall :P) mig, utan det kändes som att de alltid visste var jag var och respekterade min yta.

Sen har jag haft en halvblodsvallack som försökte döda mig, men det är oxå den enda riktigt knäppa hästen jag ens hört talas om....

k.l:
Nu har jag ett sto och här känns det som att hon skulle kunna sparka mig om hon blir riktigt förbannad! Det är en riktig primadonna som väldigt tydligt talar om vad hon gillar och inte gillar - tex när jag masserar så är det hårfint vad som är jääääätteskönt och vad som gör ont tydligen!

Första veckan när jag hade henne så sparkade hon efter mig när jag kom med sadeln - träffade inte tack och lov, men det var en riktig bakutspark och efter det har jag henne alltid uppbunden vid sadling - har dessutom kollat upp rygg och sadel osv och det visade sig att hon var lite öm i muskelfästena i ryggen vilket skulle kunna förklara surheten. När jag undersökte min vallack hade han JÄTTEONT i ryggen och har inte visat en min vid sadling..... På gott och ont :S

Har ni något tips på hur man hanterar detta? :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 822
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 829
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 159
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 562
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp