Sparkonton med ränta - fallgropar?

Bukefalos 30 år!

Bonita4

Trådstartare
Jag har 200.000 som jag vill sätta in på ett sparkonto med ränta då de inom ett års tid kommer att användas som insats till boende. När jag jämför olika sparkonton finns det konton utan bindningstid med ränta från 0,5 % till 2,75 %. Vad är det som avgör att vissa banker kan erbjuda så hög ränta och andra inte? Finns det fallgropar att akta sig för? Jag vill helst inte ha pengarna på en helt okänd bank, men hur vet man vad som är OK eller inte?

Har tittat här och det finns ju onekligen MÅNGA alternativ utöver storbankerna:
https://www.konsumenternas.se/konsu...ion/eget-sparande/jamfor-sparkonton---rantor/

Jag har 200.000 som jag vill sätta in på ett sparkonto med ränta då de inom ett års tid kommer att användas som insats till boende. När jag jämför olika sparkonton finns det konton utan bindningstid med ränta från 0,5 % till 2,75 %. Vad är det som avgör att vissa banker kan erbjuda så hög ränta och andra inte? Finns det fallgropar att akta sig för? Jag vill helst inte ha pengarna på en helt okänd bank, men hur vet man vad som är OK eller inte?

Har tittat här och det finns ju onekligen MÅNGA alternativ utöver storbankerna:
https://www.konsumenternas.se/konsu...ion/eget-sparande/jamfor-sparkonton---rantor/
Jag använder Lysa och Avanza för korttidsparande där jag vill ha bättre ränta än min bank (Danske Bank). Känns tryggt och insättningsgaranti. Mer långtidssparande har jag på ISK. Nischbanker kan ofta ge bättre ränta, varför vet ej.

Jag har precis samma upplägg som @Malibu_Stacy med samma banker. På avanza kan du öppna sparkonton, jag har ett som jag tror heter borgo+, där är det månatlig utbetalning av räntan. Så någon krona extra kommer det hinna bli även om du inte har pengarna där mer än några månader.

På samma tema. Vilka banker är det som har ränta på ränta och andra som inte har det? Är det inte mer lönsamt med ränta på ränta.

På samma tema. Vilka banker är det som har ränta på ränta och andra som inte har det? Är det inte mer lönsamt med ränta på ränta.
Tror du menar vilka som betalar ut räntan tex månadsvis snarare än en gång per år? Ränta på ränta gäller ju överallt, men du får mer av den effekten när räntan betalas ut ofta.

Jag använder tre olika beroende på ränta, för mig är fria uttag men ändå okej/bra ränta det viktigaste. Just nu sitter sparpengarna hos Santander, men Svea och Resurs har jag haft dom på innan. Har ett litet sparande på Avanza också.

Jag hade collector, utan bindningstid men med en månads fördröjning på uttag. Avslutade det i samband med att jag köpte min stuga och tömde kontot. 😊

Santander har jag också. Har även SBAB som hade bra ränta tidigare men inte längre. 1.05% lägre än Santander.

Vilken bra tråd! Håller själv på att kolla på sparkonto och placeringskonto för att sätta en ca 300 000 kr under 6 mån till att börja med.

Insättningagaranti är ett absolut krav. Sen vill jag även inte ha automatik förlängning i den mån kontot är "låst".

Tyvärr har räntorna gått ner. I höstas tror jag jag kunde för typ 3,2% via Avanza, vilket inte är möjligt idag.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka