Sparkskada med lös benbit som följd, erfarenheter?

Reykur

Trådstartare
Hej på er! Min häst har ådragit sig en broddspark på hasen, resulterade i ett fånigt litet sår och cirka en grads hälta i trav. Veterinär konsulterades och hon ställdes på sjukhage med order att ringa tillbaka om hältan förvärrades, först upplevde jag det som om hon blev i princip bra, men så plötsligt en dag var hon _rejält_ halt, så veterinär kom ut igen och tog röntgenplåtar vilka visade en lös benbit i hasen samt att benet var påverkat av infektion.
IMG_20160405_133201_zpsgo2emhe1.jpg


Syns tydligt på röntgenbilder där, dels den lilla lösa benbiten samt det mörka området bakom där benet är påverkat.

Nu är hon ställd på hippotrim och metacam fram till operation, som verkar bli den 18/4. Nya röntgenbilder ska tas nästa vecka för att se så det inte blir värre. Kirurgens förhoppning är att medicineringen ska göra att reaktionen i benet stannar av så man kan operera på så frisk vävnad som möjligt.

Jag fick uppfattningen att prognosen på skadan är god, och att hon troligen blir helt återställd. Men jag vill gärna höra erfarenheter från liknande skador - Hur gick det för er? Hur lång blev konvalecensen? Blev hästen bra? :)
 
Min "lilla" snygging, fick en spark när han var 4. Dock på yttersidan av bagkotan, som resulterade i en lös benbit i storlek som en 5 krona. Han var inte halt, men hade ett sår. Efter penicillin i 10 dagar, både med spruta och som salva direkt i såret var det ingen bättring att se. Ett sår som inte vill läka och varade. Så in på klinikken också hittades denna lösa runda benbit. :(

Pratade lite fram och tillbaka med veterinären som tyckte att vi skulle ta chansen och inte operera men bara ge ro, och antibiotika för att stoppa infektionen. Hun trodde på att denna lösa benbit vill växa fast igen eller absorberas (kommer inte ihåg vilket) Idag ses enbart ärrväv på röntgen och inga tecken alls på lös benbit. Hun ville helst att han skulle gå i sjukhage, men det var absolut ingen bra lösning på mitt dampbarn. Han var lugnare när han gick i den stora hagen med sina kompisar. Så vi öppnade hela sommarhagen, för att minska risken för "spring-turer" i full fart runt och runt. Nu kunde de springa rakt fram och med stora mjuka svängar. :p

Min fläckis stod i ca. 6 mdr med röntgen kontroll var 4-5 vecka. Och han har absolut inte sparat sitt bakben under denna tid. I dag har han inga men överhuvudtaget, annat än ärrväv som sitter sjukt irriterrande i förhållande till gamacher :mad: men det är lyxproblem!

Och så har han dessvärre fått en jättekänslig mage som inte helt har hämtat sig efter de långa långa tiden på antibiotika. Men det löser vi med fri tillgång till hö dygnet rundt och så lite socker och stivelse som möjligt. Lycka till med din häst!
 
Om hästen har en infektion i benvävnaden så är det lång behandling med just hippotrim. Vår föl unge fick en infektion i benvävnaden efter en klantig OP av ett sår. Han fick behandling i 8 veckor med röntgen varje vecka. Han är helt frisk nu fem år gammal men det tog lång tid.
 
Tack så mycket för era svar och erfarenheter! @valvis och @Siggan. I morgon blir det nya röntgenbilder, håller tummarna för att inget blivit värre. Sedan blir det operation den 18:e, om en vecka.
 
Nu är min häst opererad. Tyvärr visade sig nya grejer vid operationen, som inte gått att se på röntgen och UL. Förutom frakturen har hon även en senskada i en böjsena samt inflammation i tarsalsenskidan. Så nu har vi lite sämre prognos tyvärr. :(
 

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 592
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jag befinner mig mitt i alla hästälskares mardröm.. Var hos veterinären i förrgår med vår 4åring pga att han var lite halt på ena...
Svar
7
· Visningar
3 422
Senast: Lavinia
·
C
Hästvård Min häst blev akut halt i lördags förrförra veckan. Jag åkte in till klink på måndagen. Röntgenbilderna visade en lös benbit i höger...
Svar
1
· Visningar
838
Senast: CK
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp