Sparmål 2024

Vi sparar säkert 5-10000 per månad lite hit o dit. Men framför allt använder vi och planerar med pengar för att pensionsåren ska bli drägliga och roliga. Just nu ligger ett bågväxthus av hög kvalite i pipeline. Vi är väldigt priviligierade med lånefri bostad och i princip lägsta driftskostnader en kan ha. Framtida mindre skogsavverkning kommer att få bekosta nästa hustaksuppdatering. Vi har det bra men maken går i pension om ca 5 år och då kommer vi att få dra ner. För vi har inte direkt tjänat så mycket pengar under vårt arbetsliv. Vad vi tjänat på en person kommer att vara vår gemensamma inkomst om 10 år. Så det vi sparar nu används för att höja livskvaliten långsiktigt, inte för att ha pengar på kistbotten.
Nu har det investerats. Jag köpte en ny fyrhjuling och en liten skogskärra kontant. Det gör oss oberoende av vår snälla bondes utkörning av hushållsveden (det är så surt på markerna så traktorn kommer inte fram överallt) och ger våra kroppar lite hjälp när veden ska ut från skogen. Också är det kul! Vrooom! Men sparkontot blev ju lite tomt. Men på det igen.
 
Hur går det för er? Jag följer typ planen, har 105' sparat nu. Helt galet att just jag har så mycket pengar sparat, hade jag aldrig trott jag skulle få!
Jag är absolut ingen höginkomsttagare, jag ligger precis på snittet/under snittet. Skulle jag ge mig fan på det skulle jag säkert kunna spara 100.000 på ett år. Första året efter jag tog examen fortsatte jag leva "på samma sätt" som när jag pluggade och sparade enormt mycket pengar! Sen anpassade jag mina utgifter efter min lön och sparade "ingenting".

Jag har en stående överföring på 3000 (36 000 per år) i månaden, allt hamnar i fonder. Jag har en del placerat och det växer stadigt, så nästa år hoppas jag att jag totalt ökar mitt sparande med 70-80 k om börsen jobbar med mig. I år har jag fört över 5000 kr extra, annars är det 3000 kr i månaden som rullar på.
Börsen har gått grymt bra hittils i år så ligger +70 k (dvs att jag typ redan nått årets mål som jag satt i november/december). Har ökat mitt månadssparande till 4300 kr/månad (från 3000 kr/månad). Kommer få in ett arv och tänkte att jag ska köpa mina första utdelningsaktier någon gång i år. Ska bli spännande!
 
Börsen har gått grymt bra hittils i år så ligger +70 k (dvs att jag typ redan nått årets mål som jag satt i november/december). Har ökat mitt månadssparande till 4300 kr/månad (från 3000 kr/månad). Kommer få in ett arv och tänkte att jag ska köpa mina första utdelningsaktier någon gång i år. Ska bli spännande!
Wow vilket börsvinst! Grattis! För mig har börsen tyvärr inte gått så bra i år. Investerar du i aktier eller i fonder?

Har dock ökat mitt sparande i enlighet med vad jag skrev tidigare. Sparar 4700 kr i aktier/fonder per månad och sen pensionssparande om 1850 kr plus löneväxling.
 
Wow vilket börsvinst! Grattis! För mig har börsen tyvärr inte gått så bra i år. Investerar du i aktier eller i fonder?

Har dock ökat mitt sparande i enlighet med vad jag skrev tidigare. Sparar 4700 kr i aktier/fonder per månad och sen pensionssparande om 1850 kr plus löneväxling.
100% fonder hittills 😊 har nog 6-7 stycken olika, har sålt de som inte gått så bra och istället köpt av dom som gått bra, så inte direkt så avancerat eller extremt genomtänkt 😊
 
100% fonder hittills 😊 har nog 6-7 stycken olika, har sålt de som inte gått så bra och istället köpt av dom som gått bra, så inte direkt så avancerat eller extremt genomtänkt 😊
Jag är inte så bra på att byta fond/sälja, men väljer främst aktiefonder där det anges att man bör ha ett sparperspektiv på över 5 år.

Kollade även upp mitt innehav lite närmare och det är egentligen bara en aktie, där jag köpte ett antal 2021, som har gått ner. Övriga aktiefonder och aktier ligger mellan 8-15% plus i år. Dock svårt att se hur mkt i kronor uppgången innebär.
 
Hur går det för er? Jag följer typ planen, har 105' sparat nu. Helt galet att just jag har så mycket pengar sparat, hade jag aldrig trott jag skulle få!
Här går det ganska bra. Jag har lyckats spara rätt mycket hittills i år och mitt personliga sparkonto har nått det jag har som lägstanivå, så på den fronten kan jag börja slappna av lite. Vill dock sätta in några tusenlappar till innan jag känner mig helt nöjd, räknar med att vara i hamn i slutet av juni/juli någon gång.

Samtidigt försöker jag att inte känna för mycket stress och press kring besparingar utan faktiskt uppskatta det jag har. Det kan alltid bli bättre och man kan alltid ha mer, men jag skulle behöva öva på att vara lite mer tacksam och tillfreds istället för att hela tiden känna att jag borde kunna göra mer.
 
Igår hade jag sagt att det går sådär, idag, efter att skatten trillade in, går det plötsligt skitbra :angel: :D Bufferten är officiellt påfylld!
 
Önskar att jag hade ork och intresse nog att sätta mig in i fonder och aktier, men är helt analfabet på den punkten. 🙈
Jag kan inte sägs att jag har någon kunskap eller är insatt. Började med två indexfonder, en Global indexfond och en USA index fond, och har sedan lagt till några andra fonder.

Om du har orken, öppna konto på tex Avanza och sätt upp ett sparande i en index fond. Du kan ju börja med 100 kr
 
Här går det ganska bra. Jag har lyckats spara rätt mycket hittills i år och mitt personliga sparkonto har nått det jag har som lägstanivå, så på den fronten kan jag börja slappna av lite. Vill dock sätta in några tusenlappar till innan jag känner mig helt nöjd, räknar med att vara i hamn i slutet av juni/juli någon gång.

Samtidigt försöker jag att inte känna för mycket stress och press kring besparingar utan faktiskt uppskatta det jag har. Det kan alltid bli bättre och man kan alltid ha mer, men jag skulle behöva öva på att vara lite mer tacksam och tillfreds istället för att hela tiden känna att jag borde kunna göra mer.
Jag har nått ett av mina större mål i år och känner lite "jaha?". Det är konstigt att sträva efter något i flera år och sen gå i mål. Så jag förstår vad du menar och behöver också bli lite mer tillfreds.
Önskar att jag hade ork och intresse nog att sätta mig in i fonder och aktier, men är helt analfabet på den punkten. 🙈
Fonder är egentligen inte så jobbigt att sätta sig in lite hyfsat i. Aktier är mer utmanande, men man behöver inte börja där. Jag har sparat seriöst i ganska precis fyra år och tänkte köpa mina första aktier i år. Fonder upplever jag som ner nybörjarvänligt. 😊
 
Då ett av mina större aktieinnehav blev uppköpt och avnoterat under året valde jag att amortera bolån när aktierna ändå var utlösta. Detta gör att jag slipper den månatliga amorteringen och jag kan istället spara de pengarna. Mitt sparmål är att komma tillbaka där jag var innan jag gjorde bolåneamorteringen men det klarar jag inte på ett år. Sen sparar jag inte strikt utan unnar mig saker jag behöver och vill ha ett bra liv, då man inte vet hur länge det varar.
Alltså jag trodde inte jag skulle klara det i år men inser när jag fått bonusen i mars och gjort min kvartalsavstämning att jag faktiskt nått mitt mål 🤩 Jag har helt enkelt skapat en fungerande pengamaskin. Kollar jag på mina fonder så har de dubblats i värde sen jag började göra egen kvartalsavstämning 2020 och aktieinnehavet har mer än dubblats. (sätter in varje månad men absolut största delen står börsens uppgång för).
Har dock tänkt mer och mer på att man inte lever för alltid och behöver unna mig mer men kommer alltid vara ekonomisk. Så håller på att bocka av listan på saker som jag behöver till min stuga och köper det eftersom nu, sen ska jag renovera kök och badrum och sen är det dags att byta bil. Allt detta kommer jag finansiera med mitt sparande och dess avkastning.
 

Liknande trådar

Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 774
Senast: Kakis
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 773
Senast: Lipperta
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 060
Senast: Magiana
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 388
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp