Sparmål 2024

Som det ser ut nu har jag hamnat som nr 1 på en tvåa på Södermalm och blivit erbjuden lägenheten och tackat ja. Går allt i lås slipper jag räntor, buffert för att kylskåpet går sönder o s v, och får ett förstahandskontrakt hos allmännyttan i Stockholms innerstad! Jag flyttade ut för 18 år sen och har längtat tillbaka sen dess.

Nu kommer jag att kunna planera min ekonomi på ett helt annat sätt!
 
Som det ser ut nu har jag hamnat som nr 1 på en tvåa på Södermalm och blivit erbjuden lägenheten och tackat ja. Går allt i lås slipper jag räntor, buffert för att kylskåpet går sönder o s v, och får ett förstahandskontrakt hos allmännyttan i Stockholms innerstad! Jag flyttade ut för 18 år sen och har längtat tillbaka sen dess.

Nu kommer jag att kunna planera min ekonomi på ett helt annat sätt!

Grattis!! 🥳
 
Som det ser ut nu har jag hamnat som nr 1 på en tvåa på Södermalm och blivit erbjuden lägenheten och tackat ja. Går allt i lås slipper jag räntor, buffert för att kylskåpet går sönder o s v, och får ett förstahandskontrakt hos allmännyttan i Stockholms innerstad! Jag flyttade ut för 18 år sen och har längtat tillbaka sen dess.

Nu kommer jag att kunna planera min ekonomi på ett helt annat sätt!
Hurra!
 
Jag funderar över hur jag ska göra med mitt sparande. Har en br som Booli värderar till 4 msek och jag tror den värderingen är rimlig. Har lån på 2 msek, och aktier, fonder och kontanter för totalt sett 500'.

Har boendekostnader på 14 300 (avgift, ränta garage, tv, internet). Amorterar inget, har investerat istället. Har en bra lön så kostnaden i sig är inget problem men jag vill ju maxa min ekonomi.

Funderar på om jag ska börja amortera lite?
 
Jag funderar över hur jag ska göra med mitt sparande. Har en br som Booli värderar till 4 msek och jag tror den värderingen är rimlig. Har lån på 2 msek, och aktier, fonder och kontanter för totalt sett 500'.

Har boendekostnader på 14 300 (avgift, ränta garage, tv, internet). Amorterar inget, har investerat istället. Har en bra lön så kostnaden i sig är inget problem men jag vill ju maxa min ekonomi.

Funderar på om jag ska börja amortera lite?
Det är alltid bra att amortera, du får ner ditt lån, din månadsavgift du lägger på ränta kommer sjunka (beroende på ränteläge) när lånet sjunker.
 
Är det verkligen alltid bra att amortera? Någonstans är det en avvägning mellan trygghet och risk.
Nej, det är inte alltid bra. Man ska absolut inte sätta in sina sista slantar i amortering om man vill hålla ned riskerna i sin ekonomi. Det är inte alls säkert att man vid behov av mer likviditet får låna dem igen, just det behovet verkar i riktningen avslag på nytt lån….
 
Är det verkligen alltid bra att amortera? Någonstans är det en avvägning mellan trygghet och risk.
Jag fick tvångsammortera 1500 per månad, kostnaden sjönk med 2 kronor per månad. Lånet var i samma storleksklass som ditt.

Själv har jag valt att amortera så lite som möjligt eftersom jag visste att jag inte skulle bo där resten av livet. Det har känts som onödigt då pengarna gjort större nytta på annat håll.
 
Är det verkligen alltid bra att amortera? Någonstans är det en avvägning mellan trygghet och risk.
Nja, men det lät som personen som ställde frågan hade rätt god ekonomi. Jag tycker att det är bra att amortera, men undantag finns. Till exempel vid ansträngd ekonomi osv. Tillägg, jag såg det var du som ställt frågan. Ursäkta, är rätt förvirrad just nu.
 
Jag skulle vilja ha ett extrajobb. Funderar lite på hemtjänsten ? men vet inte riktigt vad som krävs, har ingen utbildning inom det området.

Jobbar 8-16.30 ca vardagar annars, som handläggare. Hade varit lagom med kanske 1-2 helger i månaden.
Mitt sparmål är att försöka få upp min buffert. Har nallat på den under året pga mycket hästaktiviteter. Båda döttrarna tävlar och det är inte billigt direkt. Ska dra ner något på det men samtidigt, de är intresserade här och nu, om några år kanske de har andra intressen så jag vill inte dra ner för mycket heller, kanske mer planera och åka på det som de verkligen vill och uppskattar.
Men tillbaka till extrajobbet, hur hittar man det, har sökt på arbetsförmedlingen men tycker inte jag hittar där precis.
 
Jag skulle vilja ha ett extrajobb. Funderar lite på hemtjänsten ? men vet inte riktigt vad som krävs, har ingen utbildning inom det området.

Jobbar 8-16.30 ca vardagar annars, som handläggare. Hade varit lagom med kanske 1-2 helger i månaden.
Mitt sparmål är att försöka få upp min buffert. Har nallat på den under året pga mycket hästaktiviteter. Båda döttrarna tävlar och det är inte billigt direkt. Ska dra ner något på det men samtidigt, de är intresserade här och nu, om några år kanske de har andra intressen så jag vill inte dra ner för mycket heller, kanske mer planera och åka på det som de verkligen vill och uppskattar.
Men tillbaka till extrajobbet, hur hittar man det, har sökt på arbetsförmedlingen men tycker inte jag hittar där precis.
Många travbanor behöver fler funktionärer på tävlingsdagar. Det brukar vara kul jobb! Haft det som extrajobb sen jag var 17. 😊
 
Jag skulle vilja ha ett extrajobb. Funderar lite på hemtjänsten ? men vet inte riktigt vad som krävs, har ingen utbildning inom det området.

Jobbar 8-16.30 ca vardagar annars, som handläggare. Hade varit lagom med kanske 1-2 helger i månaden.
Mitt sparmål är att försöka få upp min buffert. Har nallat på den under året pga mycket hästaktiviteter. Båda döttrarna tävlar och det är inte billigt direkt. Ska dra ner något på det men samtidigt, de är intresserade här och nu, om några år kanske de har andra intressen så jag vill inte dra ner för mycket heller, kanske mer planera och åka på det som de verkligen vill och uppskattar.
Men tillbaka till extrajobbet, hur hittar man det, har sökt på arbetsförmedlingen men tycker inte jag hittar där precis.
Kontakta hemtjänsten direkt
 
Jag skulle vilja ha ett extrajobb. Funderar lite på hemtjänsten ? men vet inte riktigt vad som krävs, har ingen utbildning inom det området.

Jobbar 8-16.30 ca vardagar annars, som handläggare. Hade varit lagom med kanske 1-2 helger i månaden.
Mitt sparmål är att försöka få upp min buffert. Har nallat på den under året pga mycket hästaktiviteter. Båda döttrarna tävlar och det är inte billigt direkt. Ska dra ner något på det men samtidigt, de är intresserade här och nu, om några år kanske de har andra intressen så jag vill inte dra ner för mycket heller, kanske mer planera och åka på det som de verkligen vill och uppskattar.
Men tillbaka till extrajobbet, hur hittar man det, har sökt på arbetsförmedlingen men tycker inte jag hittar där precis.
Skulle nog vända mig direkt till hemtjänsten, finns nog både kommunala och privata alternativ
 
Jag skulle vilja ha ett extrajobb. Funderar lite på hemtjänsten ? men vet inte riktigt vad som krävs, har ingen utbildning inom det området.

Jobbar 8-16.30 ca vardagar annars, som handläggare. Hade varit lagom med kanske 1-2 helger i månaden.
Mitt sparmål är att försöka få upp min buffert. Har nallat på den under året pga mycket hästaktiviteter. Båda döttrarna tävlar och det är inte billigt direkt. Ska dra ner något på det men samtidigt, de är intresserade här och nu, om några år kanske de har andra intressen så jag vill inte dra ner för mycket heller, kanske mer planera och åka på det som de verkligen vill och uppskattar.
Men tillbaka till extrajobbet, hur hittar man det, har sökt på arbetsförmedlingen men tycker inte jag hittar där precis.
Kontakta växeln på din kommun och be om mailadresser till enhetschefer för hemsjukvård. Sedan slänger du i väg en kort ansökan :)
 
Nej, det är inte alltid bra. Man ska absolut inte sätta in sina sista slantar i amortering om man vill hålla ned riskerna i sin ekonomi. Det är inte alls säkert att man vid behov av mer likviditet får låna dem igen, just det behovet verkar i riktningen avslag på nytt lån….
Ja jo. Frågan var retorisk.
 

Liknande trådar

Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 773
Senast: Kakis
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 771
Senast: Lipperta
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 060
Senast: Magiana
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 388
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp