Sparmål 2024

Jag funderar över hur jag ska göra med mitt sparande. Har en br som Booli värderar till 4 msek och jag tror den värderingen är rimlig. Har lån på 2 msek, och aktier, fonder och kontanter för totalt sett 500'.

Har boendekostnader på 14 300 (avgift, ränta garage, tv, internet). Amorterar inget, har investerat istället. Har en bra lön så kostnaden i sig är inget problem men jag vill ju maxa min ekonomi.

Funderar på om jag ska börja amortera lite?

Jag hade hellre lagt in mer i breda indexfonder med låg avgift.
 
Jag har sett över hästarnas försäkringar, plockat bort livförsäkringar och bytt bolag, så jag minskat årspremien för mina tre hästar med 2800 kr. Känns väldigt bra! Nästa steg blir väl att se över bil- och hemförsäkring, men det får jag ta när de har förnyelse. :)
 
När bankdagen drar igång i morgon kommer jag för första gången på länge ha 0 kronor att betala hos Klarna :D Har precis flyttat en del prenumerationer som tydligen låg på kreditkortet till bankkortet också, tror till och med jag ska ta bort kreditkortet helt och hållet från Paypal. Har alltid betalat hela fakturorna hos både Klarna och kreditkortet och därmed inte betalat en krona i ränta, men det känns som en dum vana att underhålla att köpa saker på kredit bara för att man är otålig och absolut "måste" ha grejen precis innan lön. 🙄 Målet är att utnyttja både fakturaköp och kreditkort så lite som möjligt framöver, det ska återgå till att vara nödlösningar liksom och inte till för slentrianshopping. Förhoppningsvis blir det omkring 3-4000 in på sparkontot denna månad.
 
När bankdagen drar igång i morgon kommer jag för första gången på länge ha 0 kronor att betala hos Klarna :D Har precis flyttat en del prenumerationer som tydligen låg på kreditkortet till bankkortet också, tror till och med jag ska ta bort kreditkortet helt och hållet från Paypal. Har alltid betalat hela fakturorna hos både Klarna och kreditkortet och därmed inte betalat en krona i ränta, men det känns som en dum vana att underhålla att köpa saker på kredit bara för att man är otålig och absolut "måste" ha grejen precis innan lön. 🙄 Målet är att utnyttja både fakturaköp och kreditkort så lite som möjligt framöver, det ska återgå till att vara nödlösningar liksom och inte till för slentrianshopping. Förhoppningsvis blir det omkring 3-4000 in på sparkontot denna månad.

Jag har bara skaffat ett kreditkort och sedan lagt det i en låda. Just för att det bara ska vara en nödlösning.

Skönt att ha rensat upp lite! 👏
 
Började för ca ett halvår sen att lägga undan 1500kr/månad men det gick inte så nu lägger jag undan det jag har kvar sen förra månaden. Måste kunna flytta över och ta ut pengarna snabbt så har dem på ett sparkonto med fria uttag.
Något mål har jag inte.
 
Jag har bara skaffat ett kreditkort och sedan lagt det i en låda. Just för att det bara ska vara en nödlösning.

Skönt att ha rensat upp lite! 👏
Vet inte riktigt men är det inte så att om man inte använder det på en viss tid så avslutas det automatiskt? Har läst om nån sån bank/kortutgivare iallafall. 🤔
 
Vet inte riktigt men är det inte så att om man inte använder det på en viss tid så avslutas det automatiskt? Har läst om nån sån bank/kortutgivare iallafall. 🤔
har aldrig använt mina på nordea,ica banken o danske bank, har tom fått dom förnyade.
 
När bankdagen drar igång i morgon kommer jag för första gången på länge ha 0 kronor att betala hos Klarna :D Har precis flyttat en del prenumerationer som tydligen låg på kreditkortet till bankkortet också, tror till och med jag ska ta bort kreditkortet helt och hållet från Paypal. Har alltid betalat hela fakturorna hos både Klarna och kreditkortet och därmed inte betalat en krona i ränta, men det känns som en dum vana att underhålla att köpa saker på kredit bara för att man är otålig och absolut "måste" ha grejen precis innan lön. 🙄 Målet är att utnyttja både fakturaköp och kreditkort så lite som möjligt framöver, det ska återgå till att vara nödlösningar liksom och inte till för slentrianshopping. Förhoppningsvis blir det omkring 3-4000 in på sparkontot denna månad.
För mig är kreditkort ett säkrare sätt att betala med eftersom att om kortuppgifterna röjs olovligen så är det inte mina pengar som försvinner utan kreditgivarens.
Om bankkortuppgifter hamnar fel så är det mina pengar som försvinner och det kan ta ett bra tag att få tillbaks dem.
Har såklart inte jättemycket på bankkorten av denna anledning.
 
Vet inte riktigt men är det inte så att om man inte använder det på en viss tid så avslutas det automatiskt? Har läst om nån sån bank/kortutgivare iallafall. 🤔
Nej det kan jag aldrig tro.

Har ett kort som jag aldrig använt (mitt reservkort) och banken skickar ett nytt med några års mellanrum.

Kan inte tänka mig att ett kreditkort blir avslutat utan förvarning från utfärdarens sida.
 
Vet inte riktigt men är det inte så att om man inte använder det på en viss tid så avslutas det automatiskt? Har läst om nån sån bank/kortutgivare iallafall. 🤔
Det har jag aldrig hört om. Har också ett nöd-kort som jag inte använde på flera år men ändå fick behålla. Det är kanske något speciellt kort du läst om?
 
Jag har ett kreditkort utav någon anledning som jag aldrig använt och helt glömt bort ett tag
Blev ytterst förvirrad en gång när jag trodde det var mitt vanliga bankkort som hade förnyats och åkte gladeligen till affären för att handla
Som tur var hade jag inte klippt mitt gamla debet kort som förnyades en månad senare
Men vad jag för kod till kreditkortet har jag inte en susning om
Kunde man hitta det på sin banksida?
 
Jag har ett kreditkort utav någon anledning som jag aldrig använt och helt glömt bort ett tag
Blev ytterst förvirrad en gång när jag trodde det var mitt vanliga bankkort som hade förnyats och åkte gladeligen till affären för att handla
Som tur var hade jag inte klippt mitt gamla debet kort som förnyades en månad senare
Men vad jag för kod till kreditkortet har jag inte en susning om
Kunde man hitta det på sin banksida?
Jag kan hitta det på Swedbank iaf.
 

Liknande trådar

Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 774
Senast: Kakis
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 773
Senast: Lipperta
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 060
Senast: Magiana
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 388
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp