Bukefalos 28 år!

Spartips önskas!

ylvalill

Trådstartare
Efter att ha läst tråden "Vad kostar er häst" så insåg jag att min häst ligger bland dem som är klart dyrast i drift... :crazy: Visst, det har blivit lite för många veterinärräkningar det sista och det drar iväg nåt fruktansvärt men jag börjar ändå inse att det borde finnas någonting annat jag kan spara in på (veterinärräkningarna är ju svåra att göra någonting åt). Min ekonomi tillåter inte att jag fortsätter att lägga mellan 4 000 och 5000 kr i månaden på min häst. :(

Är det nån som har lite sinne för ekonomi som kan ge mig lite tips på hur jag kan få en häst som är billigare i drift? De kostnader som jag har idag är:

-Stallhyra 650:- (kallhyra)
-Strö 200:- (spån)
-Hö 450:- (10kg/dag)
-Kraftfoder 400:- (Krafft Groov)
-Tillskott 400:- (bl a Glucosamin eftersom han har haft kotledsinflammationer och nu har pålagringar i kotlederna :crazy: )
-Skor 300:- (600:-/ungefär varannan månad)
-Försäkring 300:-
-Veterinärkostnader ca 800:- (= 1 självrisk á 1800:- var 3:e mån + 20%...)
-Övrigt 400:- -> hur mkt som helst (ny utrustning, massör, sjukgymnast, träningar, transporthyra osv. osv...)

Alltså 3900:- och uppåt beroende på vilken månad det gäller, oftast hamnar det mellan 4000 och 5000...

Tacksam för ALLA tips!
 
Sv: Spartips önskas!

Det bästa man kan göra för att dra ner på kostnaderna är att börja ge sig den på att rida hästen frisk och skippa alla konstiga tillskott som på sikt bara gör saken värre.
Ju friskare hästen blir ju mer näring tar den upp och foderkostnaderna blir därmed billigare.
 
Sv: Spartips önskas!

Vissa hästar är helt enkelt pengaslukar. Jag vill inte ens tänka på vilka summor min förra tuggade i sig varje månad (till viss del bokstavligen tuggade, han gick på c a 20 kg klass 1 hösilage).

Det var också en del veterinärräkningar, men mest var det fördyrande omständigheter som t ex specialskor, täta omskoningar, tillskott för t ex magen, regelbundna prover etc.

Jag visste att det inte var mycket jag kunde påverka, det var bara att "rida ut stormen" - ett beslut jag tagit att ha honom kvar så länge han var pigg och glad.

De flesta i omgivningen tyckte jag skulle ta bort honom flera år innan jag faktiskt gjorde det, och förstod inte hur jag orkade hålla på med allt meckande det innebar att vara hästägare till detta "monster" (han var rätt speciell att rida också :)). Ett medvetet beslut fattat med hjärta och hjärna.

Nu har jag en kuse som nästan inte märks ö h t i ekonomin. En lättnad för plånboken.
 
Sv: Spartips önskas!

Mitt tips blir att se om kraftfodret & tillskotten, det bästa grundkraftfodret för en häst är havre av bra kvalitet (tycker jag) & det är betydligt billigare än Krafft (om man köper av en bonde). Till det behövs mineraler & kanske andra tillskott som soja, olja el dylikt, helt beroende på vad hästen behöver. En del hästar klarar sej kanon på hö, havre & mineraler..
Ett tips när det gäller kotledsinflammationerna:
Min häst fick förra året kotledsinflammation (var då 16 år), jag provade med Glucosamine men märkte ingen skillnad (& med tanke på vad det kostar så hade jag inte råd att ge bara för kul skull, provade i ca 6 månader..) Nu har jag, sedan i våras, gett honom örter, Mobility Mix från www.hasthalsan.se. Det innehåller bl a djävulsklo som är inflammationshämmande & lite smärtstillande.. & det har märkts en enorm skillnad på hästen, mycket mjukare & finare, man kan inte tro att han är 17 år nu. Jag har slutat att hoppa för säkerhets skull, rider bara dressyr, men det kan det ju vara värt bara han mår bra. Jag slutade med örterna efter första omgången (1 månad) men det märktes nästan direkt att han blev lite stelare då, så nu får han äta dom livet ut.
En månads förbrukning kostar drygt 200 kr + frakt, men efter en månads användning kan man prova dra ner på mängden vilket gör att jag nu klarar mej på ca 150 kr/mån inkl frakt. Bättre & billigare än Glucosaminet, iaf på min häst! Prova & Lycka till!! :)
 
Sv: Spartips önskas!

Kolla runt bland olika försäkringsbolag, säkerligen finns det någon annan som kan erbjuda dig bättre samt billigare alternativ. Ang ny utrustning, behövs det verkligen ?? Sköter man sina grejor så håller dom i en evighet. Kraftfoder...du vet väl att färdigfoder är bland det dyraste man köper ? Kanske du kan kombinera samma foderstat med billigare medel. Köpa tex havre/korn av en bonde är billigare än hos hästaffären. Skor till pållen kan man köpa bra mycket billigare själv än vad hovis kan erbjuda. Det spar man pengar på.
 
Sv: Spartips önskas!

Tack för alla era tips! :)

Självklart vore ju det bästa att "rida hästen frisk" som Djurjouren säger, det hade sparat allra mest pengar, och det är ju vad jag skulle vilja också. Dock är det lite svårt då hästen, när han väl är friskförklarad från en skada, direkt går och skaffar sig en ny så att man aldrig ens får lov att komma igång och rida :( (Han står för närvarande med en allvarlig senskada som han skaffade sig alldeles själv i hagen...) Sen är han en riktig olycksfågel också så han skadar sig på vad som helst, hur som helst och när som helst, senaste veckan blev han biten av nån insekt och bettet svullnade upp till en stor varböld som vet fick komma och dränera och behandla (= 957:-)...

När det gäller tillskott så räknar jag även in vitaminer och mineraler i de pengarna, jag ger INTE vitaminer eller mineraler "i onödan" utan bara om foderstatsberäkningarna visar att det behövs. Glucosaminet är nåt som veterinären rekommenderade och visst, det kanske inte har någon effekt, jag kan inte direkt påstå att jag märker nåt på honom, men jag är livrädd för att sluta med det för tänk om han blir dålig då, bara därför... :crazy: Ge djävulsklo i stället känns inte riktigt som ett alternativ eftersom jag är lite tveksam till de smärtstillande effekterna av det, vill att han skall visa om han har ont och inte att eventuell smärta döljs.

Att byta försäkringsbolag har jag tittat på tidigare, det går att få billigare premie hos andra bolag. men samtidigt är det inte så lämpligt att byta försäkringsbolag när man har en sån olycksfågel som jag har, risken att få reservationer hos det nya bolaget och att de anser att skadan uppkommit innan försäkringen tecknades är lite för stor...

Den nya utrustning jag köper till honom brukar sträcka sig till en ny grimma då han tappat den gamla i hagen, flyveil (=förbrukningsvara...), liniment, bomull och bandage (han är en storförbukare...) osv. Alltså bara tråkiga, nödvändiga saker. Nu är jag visserligen på väg att köpa en ny (begagnad) sadel också eftersom han har vuxit ur sin gamla, men det är ju inte så ofta man behöver göra det som tur är...

Det jag skulle kunna göra är att byta kraftfoder. Dock är han lite svårfödd och har svårt att tåla havre (blir knäpp...) så det är lite pyssel med att få ihop det. Men när höstens hö-analys kommer blir det till att räkna ut en så billig foderstat som möjligt, kanske kan jag spara några kronor på det... *Hoppas* :smirk:

Usch, det känns rätt hopplöst... :crazy:
 
Sv: Spartips önskas!

Ang djävulkol så tror jag inte du behöver vara bekymrad om du skulle prova Mobilitymixen eftersom att det är i så pass liten mängd. Knappast så mycket att hästen inte längre känner att han har ont. Däremot kanske så pass att hästen vågar använda benet utan att hela tiden vara rädd för att det "kanske" gör ont.
Kan bara säga att det gjort min häst väldigt gott, & personligen stoppar jag mycket hellre i hästen nåt som han skulle kunna få i sig själv i naturen än nåt konstgjort..
Kan bara råda dig att ta kontakt med Hästhälsan & iaf prata med henne, det kan ju faktiskt vara det som behövs.. Vore synd om du inte provade..
 
Sv: Spartips önskas!

Jag tänkte oxå direkt på kraftfodret. Kan du inte ge korn oxå tillsammans med havre? Korn sätter sig ju inte i hjärnan tänkte jag.

Jag är inte den som tycker man ska linda sin häst i bomull, men finns det inget att göra åt hagen om han nu är en sådan olycksfågel? Eller ha benskydd i hagen. (som sagt tycker normalt inte att man ska linda in hästen men va sjutton! 4000 spänn! :eek: )
Min kostar 2500 kr inkl tränare!

Spån, kan han inte gå på halm istället? Både billigare + att de har något att pyssla med på nätterna = gladare mage och tarmsystem.
 
Sv: Spartips önskas!

*Strökostnaderna borde ju gå att sänka (torv och spån är ju de dyraste strösorterna).
*Kraftfoder kostnaderna borde gå att sänka med (färdigblandningar är ju dyrast) kornkross är ju inte lika peppande som havre och har ungefär samma värden, köper man av en bonde kommer man dessutom mycket billigare undan än om man köper av granngården eller någon annan foderförsäljare. (Bra kontakt med bönderna ger alltid bättre ekonomi)
*Tillskotten det finns billigare och dyrare allternativ av tex glukosamin kolla runt på postorderföretagen.
Övriga kostnader är ju sådant du styr själv så där får ju du välja vad du tycker är värt och inte. Vetrinärkostnaderna är ju inte mycket att göra åt och det är nog inte många försäkringsbolag som gärna byter till sig en så skadedrabbad häst. Pruta på stallhyran är säkert heller inte så uppskattat ;-).
 
Sv: Spartips önskas!

Ska testa att ge korn och lite havre nu till hösten så får vi väl se hur det går... Det har inte funkat tidigare men förhoppningsvis kommer vi att ha ett mkt bättre hö att utgå ifrån denna vintern (har bytt stall och därmed också höleverantör...) så då blir det nog lättare at få ihop en fungerande foderstat med lite billigare ingredienser. :idea:

Halm kan han tyvärr inte stå på eftersom han äter upp hela bädden då (har testat, han åt 2 balar halm/natt och mådde inte särskilt bra av det...). Spånet tycker jag iofs egentligen inte är särskilt dyrt, men det finns risk att han inte klarar att stå på det pga sin hosta och då blir det till att köpa torv istället, det är dyrt...

Linda in min häst i bomull kanske är det jag bokstavligen borde göra (skulle sett rätt kul ut om inte annat... :D ). Tror inte att benskydd hade hjälpt så mycket i hagen, enda skadan han har lyckats få i området där de skyddar är ju senskadan och den tror jag nog han hade fått ändå... :crazy: Nej det är väl som Lovisaleonora_ sa, en del hästar är pengaslukare helt enkelt...

Liselott76 - jag ska kolla upp det där med Mobility Mixen, det kanske är värt ett försök iaf, risken är bara att det slutar med att jag ger både Mobility Mix OCH glucosamin och inte vågar sluta med något utav det... :D
 
Sv: Spartips önskas!

Min häst är också dyr i drift. Lite svårfödd och en riktig olyckskorp. Det kan ta lite tid att jaga ett bra hö/silage men det spar pengar om jag inte behöver ge så mycket kraft. Halm var visst uteslutet för din del, synd för det är billigt. Om du behöver gå över till torv gör en bädd det går faktiskt åt mindre då, bara du sköter den. Var glad att du har så billig kallhyra. :rofl:
 
Sv: Spartips önskas!

Nej, usch, nu har jag kanske fått dej att lägga ner ännu mer pengar på hästen, det var ju inte meningen.. :o
Men ring/maila till hästhälsan, hon är jätteduktig & kanske kan hjälpa dej med nåt som passar! & jättemycket lycka till!!
 
Sv: Spartips önskas!

Jodå, tanken var allt att lägga torvbädd i så fall, det har jag haft förut (lägger bädd även med spån, men tycker inte det funkar så jättebra...). Men trots det så brukar det gå ganska mycket torv (4-5 balar á 70 kr st/månad).

Den billiga kallhyran är jag helt klart glad över, vill inte ens tänka på hur dyrt det var när jag hade hästen uppstallad i Gbg...
 
Sv: Spartips önskas!

Spån hämtar vi gratis på närmaste sågverk...det är i alla fall 200 att spara, många bäckar små!
Mvh Matten
 
Sv: Spartips önskas!

Måste bara fråga... Det där med halmen.. Att han åt upp den, provade du under en längre tid eller bara några dagar? De brukar lugna sig med ätandet efter ett tag.
När jag tar in min pålle från grönbetet brukar det gå åt en hel del extra halm men det lugnar ner sig efter ca 1,5-2v.
 
Sv: Spartips önskas!

Vissa använder tidningspapper som strö, men det är möjligt att de har egna "rivare".
 
Sv: Spartips önskas!

Vi hämtar också spån på ett sågverk, vi får packa det själv och vi betalar 5kr säck (förut betalade vi 80kr säck) så det blir klart mycket billigare! ;)
 
Sv: Spartips önskas!

min lärare på skolan (går inr. häst) sa att det är ofta så att foder som har ordet "häst" på ofta säljs dyrare än produkter som är precis likadana men som saknar ordet häst, det är för att hästfolk är otroligt lättlurade. till hästarna på ridskolan har dom foder som enligt påsen är för kor/grisar/annat, men det fungerar lika bra till hästar (bara att kolla innehållsförteckningen, deras är likadan som krafft´s - men priset är bara hälften av det som krafftfodret kostar).
de som säljer har ju listat ut att hästfolket går att lura på pengar väldigt lätt, därför tas högre pris på likadana varor - skillnaden är att ordet "häst" finns med på ena påsen.
även bönder har börjat med detta nu, och kallar sitt hö för "hästhö" och kan då utan problem få 1kr mer per kilo, det blir mycket i längden
 
Sv: Spartips önskas!

Jag kommer inte ihåg exakt hur många veckor han stod på halm, men det var minst ett par veckor för vi vart tvugna att ha halm då torvbäddarna som hästarna normalt stod på blev bottenfrusna. Kan tillägga att han hade tjocka täcken på sig och rejäl tillgång på hö så det var inte så att han behövde sätta i sig 20 kg halm för att hålla värmen (det trodde jag först...).
 
Sv: Spartips önskas!

Usch ja, det går nog att göra mycket pengar på hästfolk!....

Men det där fodret som dom gav på ridskolan, som var som Kraffts, vad är det för nått?? *Jättenyfiken!!* Vad heter det, och var kan man köpa det?? Skicka gärna PM om du inte vill skriva det här!! =) =)
 

Liknande trådar

Ridning Jag skulle vilja veta vad ni har för åsikter om det igångsättningsprogram som jag fick av veterinären nu efter att min häst...
Svar
12
· Visningar
5 662
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp