Bukefalos 28 år!

Igångsättning efter kotledsinflammation...

ylvalill

Trådstartare
Jag skulle vilja veta vad ni har för åsikter om det igångsättningsprogram som jag fick av veterinären nu efter att min häst friskförklarats från sin kotledsinflammation (igen...). Jag skulle också vilja veta hur ni "akademiska" ryttare ser på igångsättning rent generellt.

Lite bakgrundsinfo:
Min häst blev sjuk i en virusinfektion för ganska precis ett år sedan, innan dess hade han varit lite hängig under en längre period och därför bara skrittats/vilat under ett par månader. Efter tillfrisknande från virusinfektionen började jag sakta sätta igång honom igen men när han fick börja gå vanliga "dressyrpass" igen så kändes han inte fräsch och jag körde därför iväg honom till klinik för kontroll. Undersökningen visade kotledsinflammationer på 3 ben och knäledsinflammationer ena fram och andra bak. Efter sprutning och vila en månad friskförklarades han (detta var i maj). Efter en månads vila på sommarbete började jag så smått sätta igång honom genom skogspromenader och tömkörning varvat med uppsuttna skrittpromenader och så småningom en del klättring och därefter även trav och galopp. I mitten av september flyttades han tillbaka från sommarbetet in till stan och då kändes han fräschare än på jättelänge, han hade fått ganska mycket muskler (för att vara honom...) och rörde sig fint. Pga en del mindre skador osv. fick han vila/skritta en del under september/oktober och när jag sedan skulle sätta igång lite smått igen i november kändes han återigen lite ofräsch. Nytt klinikbesök och en tveksam veterinär konstaterade en halv grads hälta fram efter böjprov. Nu har han alltså vilat en månad till och är återigen friksförklarad och skall sättas igång på nytt. Jag känner mig dock lite tveksam till att det igångsättnings program som jag fick av veterinären är lämpligt. Detta bland annat på grund av att han ju inte har varit igång på över ett år och därför är väldigt omusklad.

Igångsättningsprogrammet innebär att han under de första två veckorna skall ridas 40-60 min. Skritt på rakt spår och i slutet av tvåveckorsperioden även trav 100-200 m. Vecka 3-4 får han börja skritta på böjda spår, travpassen utökas. vecka 5-6 lägger man in lite galopp och klättring. Därefter trav på böjda spår osv... Efter 8 veckor är det ok att börja hoppa... Som sagt, det känns inte riktigt tillämpbart på en häst som varit dålig så länge... :confused:

Skulle behöva tips på hur jag istället kan lägga upp igångsättningen. Det känns som att det viktigaste är att han får bygga muskler först, utan att belasta frambenen. Är intresserad av att börja träna akademiskt men eftersom jag är total novis är jag lite rädd att göra fel och därmed göra någonting som är skadligt för honom... :crazy:

Alla tips och åsikter gällade igångsättning mottages tacksamt!
 
Jag skulle helt oakademiskt föreslå, tömkörning över bommar, promenader över stock och sten och en koll av tex sadel som ofta orsakar kotledsinflamationer.
Lyfta på benen är dock bra muskelarbete utan att belasta lederna särskillt mycket.
 
Jag skulle ut och gå långa promenader i skogen. Gå mellan träd, över stock och sten.
Även jobba från marken, antingen gåendes vid bogen eller på långa tyglar (som tömkörning fast utan gjord). Om det första finns det en del trådar, "markträning", titta på ett par sidor tillbaka så hittar du nog dom.

Jag skulle inte sitta upp förrän han har börjat sätta en del muskler.
 
Hejsan,

Jag har haft samma problem dock bara kotledsinflammation på hö fram. Det krävdes tre sprutningar med tre veckors mellanrum innan han blev friskförklarad (mars- 03). Jag följde inte veterinärens schema då jag inte tyckte det var lämpligt för min omusklade pålle. (Fick i stort sett sammma ordination som du).
Jag red inte alls de första tre veckorna utan bara promenerade alternativt tömkörde eller jobbade vid handen (ca 30 min). Jag undvek till en början böjda spår men jobbade dock honom aningen böjd på rakt spår och efterhand mer med skolor för att stärka upp bärigheten. Började sen att lägga in någratravsteg i tömkörningen. Skrittade sen uppsuttet efter det och undvek allt för långa skrittsträckor på lång tygel (då min uppfattning är att hästens tyngdpunkt hamnar mer på framdelen(även här max 30 min pass) ). Eftersom han bara tränas enligt akademiska principer så har jag fortsatt enligt den akademiska trappan och har hittills mår han bara bättre och bättre (blir starkare och starkare).
Lycka till med din häst.
Mvh T
 
En vanlig ordination är till för att ägaren ska kuna använda hästen igen. Det brukar vara viktigt för ägaren.
Men jag rekommenderar annat. Tex. släpp hästen ett år och ta fram den sen och se.
Omusklade blir dom inte av att röra på sin egen vikt. Dock saknar den muskler för ryttaren efter den vilan.
1 kondis kommer snabbast
2 muskler kommer sen
3 leder sist
så åter uppbyggnaden tar tid. Lika som om det hade varit en unghäst som påbörjas.
Så ett ordentligt läknings program är år inte veckor.
 
Min lilla rehabdam hade haft tre kotledinflammationer då jag köpte henne. Jag lät henne på vets inrådan vila över betet och sammanlagt i ca 7 månader från den sista behandlingen.
Vets träningsprogram:
Vecka 1: Skritta på lång tygel i 15 minuter.
Vecka 2: Skritt i 20 minuter.
Vecka 3: Skritt i 25 minuter.
Vecka 4: Skritt i 30 minuter.
Vecka 5: Skritt i 30 minuter + 5 minuters galopp
Vecka 6: Skritt i 30 minuter + 10 minuters galopp
Vecka 7: Skritt i 30 minuter + mer galopp
Vecka 8: Skritt, galopp och 5 minuter trav
Ja, du förstår nog upplägget. Galopp före trav för att hästen lättare kan avlasta benet vid behov + att den bygger mer muskler för bärighet och form.

Min pålla har varit helt frisk i 2 år sedan dess. Så för oss fungerade det bra. Jag tror att vilan är mycket viktig!

Lycka till! Mvh Anna
 
Håller med monster1, och även Antti - använd dej av naturen, och man kan inte räkna i veckor när det gäller att bygga upp en häst som varit ofräsch.
Jag tycker din tanke vid första igångsättningen verkade vettig, mycket skritt i alla de former - i skogen, vid hand, tömkörning (över bommar), klättring. Just arbetet vid hand skulle jag vara lite försiktig med i början och snarare "bara" skritta massor över stock och sten, korta och långa skrittpromenader. Där kan man lägga in lite böjning, lite böjd rakt fram, lite öppnor och slutor - när det bjuds till det.
Det som är viktigt med hästar som har ledproblem är att tänka på att nånting har blivit "fel" i det som egentligen ska ta belastningen - dvs muskler, senor och ligament. Det är DE du måste bygga upp, för att förebygga ledproblem i framtiden. Mycket skritt och lååångsam trav på (lagom) hårt underlag stärker senor och ligament. Muskler går fortare att bygga än senorna/ligamenten vilket innebär att det kan vara farligt att muskla hästen för fort - musklerna blir för starka och gör ligament/muskelfästen/senor lättare att "sträcka". Viktigast är att först bygga upp lagom uthållighet - sedan kan man börja det riktiga muskelbyggandet.

Detta tar TID... Men man kan ha riktigt roligt under tiden. Fysisk hälsa går oftast hand i hand med psykisk och mental hälsa.
 
Sen får man inte glöma att kedjan brast vid ett tillfälle. Är den inte starkare sen så kommer den att brista igen vid tillfälle. Så man bör också veta varför det havererade.
 
Hej

har startat min häst efter den hade stått i fyra år pga av trinagelmärkning för höften,och den hade kotledsinflammationer plus att den var halt av o till i fem år i vfram. fick ta över denna häst i februari.
rådert dig att bara skritta i öppna o slut,böjning och framåt nedåt,mest på raka spår.mycket markarbete.det tar nog ca en tre -sex månader innan du kan trava smått skulle jag gissa.ta kontakt med ngn akademisk tränare tycker jag

ha det bra kamilla
 
Många paddockar och ridhus har också ett alldeles för sviktande djupt underlag som inte alls är bra för hästens leder. Nu vet jag ju inte alls hur dina förutsättningar på den punkten är, men det kan vara värt att tänka på. Hästars ledapparat är byggd för relativt stumma och grunda underlag. Man kan prova själv att springa på en grusväg och på en strand och se vilket man föredrar...
 
Tack allihopa för era tips! :)

Jag är helt inställd på att igångsättningen skall få ta den tid som behövs, är det vila ett år han behöver så skall han få göra det och om han behöver arbetas från marken i skritt så är det det vi skall göra.

Mina förutsättningar för att klättra över stock och sten var mycket bättre i somras då han stod på sommarbete långt ute på landet med helt underbar promenad/ridterräng runt omkring. Tyvärr bor han nu under vinterhalvåret i stan och här finns inte mycket till skog och "terräng" att träna i... :crazy: Det vi har tillgång till är preparerade ridvägar (typ grusade motionsslingor) och en paddock med inte allt för bra underlag...

Jag är på jakt efter en annan stallplats där det finns bättre förutsättningar men hittills har det varit stört omöjligt att hitta. Har också det problemet att vi bara har tillgång till små geggiga, tråkiga hagar (typ paddock storlek...) så om jag ställer av honom och låter honom gå i en sådan hage så kommer han att dö av uttråkning om max ett par veckor. Har lyckats övertala stallägaren att få använda en "för-betes hage" som är lite större och dessutom väldigt kuperad (och "bergig") för att han skall få lite mer stimulans men jag är osäker på hur länge jag kan få använda den eftersom den är ganska blöt och redan har blivit rejält söndertrampad på en del ställen. Jag är också tveksam till hur bra det egentligen är för hans ben att busa runt i den hagen (upp och ner för bergen och i geggan i 190 knyck... :(), är dock övertygad om att det är bra för hans psyke för han är överlycklig nu när han får gå där ;).

Förhoppningsvis kommer jag att kunna flytta ut honom på landet under februari-mars nån gång eftersom vi håller på att köpa hus i närheten av det område där han gick på sommarbetet. Det hade underlättat igångsättningen (/rehabiliteringen?) tror jag eftersom det då finns tillgång till stora fina hagar och bra träningsterräng. Frågan är då bara hur jag bör göra fram tills dess? Skall jag låta honom vila och hoppas att jag får använda den bergiga/leriga hagen och att det räcker som stimulans ett tag eller skall jag jobba honom från marken alternativt börja skritta honom?

Tycker att det känns som om han borde belasta frambenen lite väl mycket av att bara skritta på lång tygel på relativt hårda grusvägar, eller har jag fel? Han har ganska lätt för att hamna "på bogarna"...

Ska iväg och se på när en kompis tränar "Barockridning" i mellandagarna, hoppas att jag kanske kan få lite tips när jag ändå är där... :D
 
Jag antar att igångsättningarna kan ske lite annorlunda beroende på vad kotledsinflammationerna beror på. Min egen häst har just friskförklarats efter en ordentlig vrickning då han sprang in i foderbordet (och fick ett antal ordentliga ärr på framkotorna). Vår igångsättning efter friskförklaring har skett med två veckors promenad vid hand, sedan uppsuttna skrittpromenadet med kortare travpass på raka spår (uteridning). Jag kommer snart att lägga in kortare galopper och sedan börja arbetet på böjda spår genom tömkörning. Tilläggas ska kanske att hästen är mycket duktig på att motionera sig själv i kuperad hage....
Nu är min häst ordentligt musklad och bär sig bra, annars hade jag nog förlängt ut den "ouppsatta" tiden och arbetat ännu mer med tömkörningen. Jag hoppas att det löser sig för er så att din häst håller sig frisk.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 002
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 614
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
520
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
948
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp