Spartråden

Sv: Spartråden

När jag bodde söderut kunde man ofta få tag i billig hel kyckling och färs hade de ofta erbjudande på (speciellt storpacken), såg också ofta erbjudande på karré och kotlett i hel bit, med och utan ben. Ibland har de ju också erbjudande på fryst kycklingfilé. Och kycklingklubbor kan också gå att få tag i ganska billigt om jag inte minns helt fel.

Ribban är rätt hög, har inga summer utskrivna ;)
Men vänjer man sig vid att göra av lite pengar är det lättare. Har dessutom öppnat konto på pappas konto så jag varken kan se eller röra pengarna.

Nej men jag tänker att du sätter ju inga summor som är orimliga. Du vet ju själv om det går att genomföra din plan :)

Kl

Jag ska spara för att bygga ridbana till sommaren!
Hade bana tidigare men ja å karln separerade. Tänkte lägga undan runt 10 i månaden och med återbäring på skatt o sälja ena transporten så går det :)

Sant, det är precis på öret att det går ihop sig :D :banana: fast samtidigt är det kul när det är tajt, en liten egotripp när man klarat det.
För ett år sedan räckte ALDRIG lönen mer än max 3 veckor från lön, jag gjorde av med i snitt 7' i veckan och nu lever jag på totalt 2500:- på en hel månad inkl. bensin.

knapp
Fick bensinräkningen för februari, 580 kr :D :banana: Inte illa pinkat när man bor 45 min från närmaste stad och 12 mil från kompisarna ;)

Men precis, det är roligt att testa sina gränser. Man klarar mer än man tror och det är inte svårt att leva på lite pengar om man bestämmer sig för det.

kl

Alltså, nu börjar jag få blodad tand känner jag.

Kollade precis närmare på siffrorna och har hittills fått ihop 6000 kr till resan och 3000 kr till sparande denna månaden. Resan är prio 1 just nu.
Resan skulle vara betald sista juni och jag lär nog hinna få ihop en hel del shoppingpengar tills dess :D
Nya aktionerna har fått bud och det ser ut som några av dom kommer bli rätt okej :)

Nya månaden börjar på måndag och jag hoppas att få undan i alla fall 500 kr till till resan.
Det lär nog bli någon god mat i helgen för att fira husköpet och det är godkänt för det är ju inte varje dag man köper hus.

Ska börja planera matlista inför nästa månad i veckan. Ska komma bättre undan med maten än vi gjort denna månaden. Har inte direkt kämpat för att hålla nere kostnaderna och då är vi uppe i 4500 kr nu, målet är max 4800 kr fast då räknar jag inte lyxmiddagen det blir i helgen. Borde kunna få ner det till 4000 kr nästa månad och jag ska fan försöka :)

Senast ändrad:

KL

Jag har INTE klarat noll-gränsen denna månad. Men tänkte göra en plan och satsa på 600/månad alt. 1200 varannan månad. Har ingen koll på hur mkt det gått åt denna månad, men under tusenlappen i alla fall. Har bland annat köpt ett mål på Max, godis och grejer, lite mat. Så mest "lyxvaror". Ska börja ta ut kontanter att betala med för att ha koll.

Menar du nollgränsen för shoppingen?
Det har ju inte jag heller och vi är nog inte ensamma. Jag tror man ska göra det successivt. Inte från hundra till noll på en gång.

Nu börja vi uppe på hundra när vi gick med här, sedan trappar man ner. Jag som tex har slutat shoppa så mycket ligger nog runt 75 nu. Kunde varit lägre men mina pengar går först till resan och sen till sparande och så får det bli en månad till och sen är det bara rent sparande. Ska nog hitta något att Investera i till huset.
Så jag har mina 75 kvar och jag hoppas jag är en botad shopoholic och nere på 0 snart men det får ta den tid det tar. Först då kan det bli nolltolerans. Typ gå igenom dom 12 stegen för att bli nyktra från shopping.

Men inte ska du äta mat för bara 600 kr på en månad? Hur pass långt har det gått med nolltoleransen? Eller det maten som sket sig bara?

KL

Ska börja ta ut kontanter att betala med för att ha koll.

Det har jag också funderat på. Vi kan klara oss bra på 3000/månad (2 personer), så jag har funderat på att ta ut det och lägga i ett matkuvert. Problemet är väl att vi handlar båda två, så ett matkonto hade varit bättre... Tänkte ta det med banken, hade varit praktiskt.

Man klarar nollgränsen lätt om man inte har pengar! Det är svårt att shoppa om man inget har att slösa.
Jag trycker in sparpengarna på ett kort jag inte har någon kod till. När jag väl kommer att behöva dom så får jag beställa ett nytt kort, vilket tar minst en vecka. Då hinner man fundera på om man verkligen vill ha det man tänkte köpa :)

Vi gjorde så att vi skaffade ett konto dit 2 visakort är kopplade till. Det är vårat matkonto så vi båda kan handla när vi behöver.
Där kostar så klart kortavgiften men det är en liten summa för att lösa problemet tyckte vi.
Kollade på andra alternativ men allt verkade så krångligt...

Så har jag också gjort, bara det att jag ha internetbanken kvar och kan föra över när jag vill/behöver. Men det används numera bara till tradera.

Men kommer nog att börja använda det som ett sparkonto snart igen.
Mannen fyller 30 i höst och jag måste kunna spara undan lite i hemlighet. Vad vi ska göra har jag dock ingen aning om men det mesta kostar pengar så det är väl bara att spara.

Så det är väl ett nytt sparmål för min del :)
Han vill gärna köpa en ny bil men kanske jag kunde ge honom lite hjälp på vägen istället... Om jag sparar 2000 kr i månaden tills han fyller, vilket är en rätt låg summa som är genomförbar och vardagen lider inte av det. Då borde jag få ihop 16.000 kr och det är en bit på vägen. Har ingen aning om vad jag får tillbaka på skatten heller men det brukar bli några tusenlappar. Kunde slängt in dom dit med men han kommer fråga vad jag ska göra med dom och det är jag inte så bra på att ljuga bort. Men någon annan kanske är? :p

Senaste 2 åren har jag köpt dyra märkesväskor och jag får nog hoppa det i år :cry: ;)

Vi har ett gemensamt matkonto med varsitt kort till, det fungerar jättebra. Kontot i sig är gratis för mig som är student och kostar mycket lite (någon tjuga i månaden tror jag) för mannen som jobbar.

Båda för över en bestämd summa i början på varje månad och de pengarna används främst till mat men blir det något över så kan vi roa oss för dem. Vissa månader så prioriterar man att handla gott och vissa månader så är man mer driven att handla ekonomiskt och kunna köpa något annat roligt för pengarna som då blir kvar. Jag betalar in lika mycket där som jag lade på mat när jag levde själv och mannen (som äter mer än mig) betalar in en rejäl slant extra men ligger fortfarande en bra bit under vad han spenderade när han levde själv och tycker således att det har blivit jättebilligt att leva :D och vi lyckas aldrig handla mat för allt utan det räcker alltid till något bio-/restaurangbesök eller liknande också.

*kl*
Finns det ingen som "sparar" genom att investera i sådant som ger avkastning, dvs efter att man har snålat och fått loss lite kapital, gör något långsiktigt med det?

Vi (jag och sambon) sparar så. Eller ja typ :p

Vårt upplägg ser ut såhär:

1000:- som sambon sparar i fonder på sparkonto. Bara för att det är enkelt (tanken är att jag ska övertala honom till bättre sparande men det tar vi senare).

2000:- som går till ett sparkonto under namnet Oförutsedda utgifter. Kommer vi upp i 60 000:- så går de månatliga 2000:- till annat sparande istället. Målet är alltså att alltid ha 60 000:- här. För oss är detta sparandet viktigt med tanke på häst, hund, hus och bil. Mycket som kan gå fel där.

1000:- som sparas till semester

1500:- till långtidsspar. Just nu går detta in på en typ av sparkonto men tanken är att det ska bli aktier om ett års tid. Vågar inte just nu pga mycket utgifter.

200:- handlas det aktier för. Inte så mycket kanske men det ska bli mer när en del av våra lån är avbetalda.

I indirekt sparande lägger vi just nu 2500:- iom att vi amorterar extra på lån. När dessa är borta ska pengar som tidigare gått till dem gå till sparande istället.

Vår situation är just nu inte helt optimal för sparande då di helrenoverar huset vi bor i + ska gifta oss till hösten. Men lite är bättre än inget.

Utöver vårt sparande så har vi valt att inte köpa presenter till vår gudson och vårt brorsbarn. Dessa får vid födelsedagar och jul varsin bok istället + aktier. Tror de har mer glädje av det i framtiden faktiskt.

Säljer du märkesgrejer eller "vanliga" grejer med? Dvs är det lönande att försöka lägga ut en väska på tradera som är märkeslös? Har inte sålt så mycket så förr, men tänkte försöka.

Tack till både dig och husmusen för mattips!
Köpte både färs och kyckling idag och även lövbiff som var erbjudande på (billigare än kycklingen!) för 900 g kycklingfilé får jag ge ca 45 kr, vet inte om det är billigt eller dyrt? Det räcker till ca 2 middagar för oss (och liten lunchlåda till sambon)

Var det färsk kycklingfilé? Tycker ett kilopris på ca 50 kr är helt ok för kycklingfilé. :)
Räkna annars på vad portionskostnaden blir och bestäm dig att en portion max får kosta och handla efter det? Som student försökte jag undvika varor med kilopris över 70 kr (undantaget tex kryddor och liknande) för att hålla nere mina matkostnader (åt GI/LCHF) och tyckte det funkade bra :)

Säljer du märkesgrejer eller "vanliga" grejer med? Dvs är det lönande att försöka lägga ut en väska på tradera som är märkeslös? Har inte sålt så mycket så förr, men tänkte försöka.

Köpte både färs och kyckling idag och även lövbiff som var erbjudande på (billigare än kycklingen!) för 900 g kycklingfilé får jag ge ca 45 kr, vet inte om det är billigt eller dyrt? Det räcker till ca 2 middagar för oss (och liten lunchlåda till sambon)

Tycker det var ett helt okej pris för kycklingen :)
willys säljer ju sina små filéer 700 gram för 56 kr.

Jag säljer allt möjligt. Just denna gången blev det barnkläder, förra veckan hundsaker. Hade typ 60 plagg som skulle ut så det roade jag mig med i söndags. Men i mindre klädpaket annars tar det en evighet att få ut allt. Blandar med märkeskläder och ickemärkes så blir allt sålt ändå. Och aldrig fläckiga eller sönder kläder, det orkar jag inte med.
En icke märkesväska går att sälja bara man sätter ett utropspris man minst vill ha för den. Vad är det för någon?
Jag fick idag mitt 400e omdöme :)
Säljer i perioder men har hållt på ett tag.

KL

Handlat för 750:- idag, i morgon kommer jag spendera över 2000... Det går bra nu :angel:

Nej men, fick pengar tidigare den här månaden och bestämde mig för att passa på att storhandla för nästa månads mat idag när jag ändå behövde köpa kattmat. Har nämligen större chans att hålla på pengarna om jag INTE behöver åka till affären alls resten av månaden. Så jag håller ändå budgeten ordentligt! Morgondagens spenderingar blir påfyllnad av busskortet samt inköp av balklänning, helt enkelt inköp jag inte kommer undan...

Nä det var maten som sket sig denna månad, eftersom jag ätit ute o.s.v. Men ja, jag har väl som plan att handla mat för max 600:-/månad så småningom. Men just nu gick det inte riktigt, för att jag inte har planerat. Allt handlar om planering :D Men tror som du - det funkar inte att gå från max till noll när man är så inpräntat van vid max. Därför trappar jag ned i stället. Jag köpte två par skor idag :o Men ser det som en investering till sommaren. Jag har massor av skor men inga riktiga sommarskor, och dessa var billiga så då behöver jag inte köpa det i sommar :idea:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
689
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 423
Senast: ameo
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
344
Senast: Shixle
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 047
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V