Spartråden

Sv: Spartråden

Jag är grym på att spara! Det har nästan blivit som en hobby och jag skulle vilja lära mig mer om investeringar, fonder och liknande men just nu finns inte tiden till.

Jag har precis köpt en lägenhet och flyttat hemifrån så mina utgifter har helt plötsligt dubblats flera gånger om men det är ju självvalt! Just nu går i princip alla mina pengar till möbler, inredning och liknande för att få igång ett hem men så fort jag har allt jag behöver är mitt mål att spara minst 5000 i månaden. Känner jag mig själv rätt kommer det bli mer än så många månader.

Vad pengarna ska gå till är inte alls bestämt, jag är sån att ju mer pengar jag har desto snålare blir jag, så det är sällan jag spenderar stora summor överhuvudtaget. En tanke jag har är att plugga utomlands under ett par-tre år och till det behövs det rejält med pengar så eventuellt är det där mina sparade slantar kommer hamna till slut. Men just nu är det bara kul att se pengarna växa på kontot (ja inte just den här månaden och troligtvis inte nästa heller men sen så!)

Jag tycker det är mycket roligare att spara kontanter än på konto :p

Hahah det tycker jag med :D Mysigt att hålla i sedlarna ;)

kl.

Jag sparar på tre sätt;

CSN lån åker in på ett sparkonto med högre ränta än lånet, så där tjänar jag på att spara lånade pengar, som kommer användas till något kul/bra när jag tar min master :P

CSN bidraget stannar på mitt vanliga konto för vanliga köp och andra betalningar, lön kommer in där, där jag också samlar en buffert till ev. veterinärvård och liknande för hästen. Även andra spar-mål, typ resor och sånt.

Tredje sättet är att alla kontanter jag kommer över hamnar i ett kuvert i ett kassaskåp hemma, typ pengar jag får för såld kurslitteratur och gamla hästgrejor och dricks från jobbet. Det ska bli en häst i framtiden ;)

kl
Åh jag vill också lära mig investera snart! Men för tillfället sparar jag till en resa till Australien, går bara på studiebidrag och så får jag förhoppningsvis tag i ett jobb till sommaren. Men jag är optimistisk :)

Om du har ett sparkonto med så bra ränta, varför sätter du då inte in kontanterna där så de också får växa till sig och parallellt noterar hur mycket som är hästpengar och csn-pengar, då får du ju i slutändan mer pengar?

Kan du inte berätta hur du gör dina morotsburgare? :) Och hur du klarar dig på 1200:- i stort. :angel:

Här passar nog jag in! Jag vill alltid spara "för att det är smart", men nu har jag ett syfte. Sparar till en häst!
Vad hade ni för utgångspunkt tidigare?

Jag sparar med samma syfte :D

KL

Jag sparar, men snålar inte! Har matlåda till jobbet, försöker storhandla o.s.v. men unnar mig att köpa saker om jag hittar något jag vill ha! Stora sparmålet är en häst, men det är långsiktigt just nu :)

Det är inte så extremt bra ränta, 2,20 var det idag, men det är högre än CSN lånets ränta som ligger på 1,3 :) Men jag ska fundera på om det kanske är bättre att göra så, har faktiskt inte tänkt alls på att sätta in dem där, det har alltid varit "CSN-kontot". ;)

KL

Funderar på att öppna fondkonto. Någon som kan berätta lite, eller vet en sida där jag kan läsa om det?
Hade fonder i min gamla bank, men sålde dem när vi bytte.

Det hade kanske varit en Bukeutmaning? Att klara sig på 1200:- i en månad, när det gäller mat och hygienprylar. Det hade jag velat testa :D

Mina morotsburgare är skapade av:
2 morötter modell större rivet fint (jag river med finaste på rivjärnet)
1 ägg
1½ msk havrekli svällt i lagom mängd vatten
Salt + peppar
Vitlök pressad

gno ihop allt, blir ganska blött så jag pressade ut lite vatten i en sil så de höll ihop bättre :)

1200:- är ju som vilken normalbegåvad människa kan förstå 300 kronor i veckan, ~42 kronor om dagen (jag + 2 katter) och jag har löst det så helt enkelt att jag åkte och storhandlade det jag behövde (hygienartiklar var det enda jag inte övervägde sin nödvändighet. Toapapper är bra grejer) och det blev mycket torra bönor, linser och ärtor. Kräver lite matplanering men man kan göra fantastiskt mycket på det och rotfrukter. Utöver det handlar jag rotfrukter hos granngården som har bra priser (50 kg fodermorötter för 35 kg, samma skit bara större modell :D ) och till frukost och fika blir det havregrynsgröt med kanel. Så har vart billiga matalternativ och funnit bra bloggar med recept på studentmat. Äter mer lagat nu än jag brukar göra

Jag skippar nog utmaningen, iaf denna gången. Har precis börjat jobba och vill inte snåla, utan passa på att unna mig det jag vill ha när jag nu har lön!

Hur mycket jag kan spara varje månad vet jag inte än, men 5000 tror jag inte är några problem :)

KL
Jag lever inte direkt lyxliv, men har gjort en budget för varje månad och försöker strama upp den lite till. Kan i dagsläget lägga undan mellan 3-4000 varje månad. Sparar just nu inte till något särskilt utan det är för framtida behov :p Och för att jag ska känna en trygghet om något skulle inträffa.

Du får det att låta så enkelt... (jag är jätteimpad) Jag orkar leva billigt några dagar sedan blir jag jättesugen på något som kostar en hel del att fixa. :crazy:

Ska i alla fall testa morotsburgarna någon dag, blir nog rätt billigt trots att jag köper små ekoförpackningar på Ica. :D

Jag behöver spara lite då jag kommer leva på halva "inkomsten" under våren. Har pengar sparat sedan tidigare så jag kommer fixa det men jag vill förstås göra så lite våld som möjligt på sparkapitalet.

*kl*
Jag vill vara med och spara. Jag ska flytta och vi ska renovera både hus och stall... Det kommer behövas lite extra kronor då :)

Jag vill också spara!
Jag började studera i höstas och det känns jättekonstigt att hamna på csn från att ha haft en fast lön i flera år. Jag tycker att sparkontot bara minskar, ursch. Och ändå känns det som att jag inte gör någonting? Visst vovven är/har varit sjuk så det har ju gått lite slantar dit men annars? Köper nog alldeles för mycket onödigt, typ kläder. Och böcker! (som inte är studentlitteratur!) Borde dra ner på det, men det är ju såå svårt! Klickade hem två tränings-tights idag, på rea! :angel: jag som inte skulle köpa några kläder den här månaden! :angel: kan bara rättfärdiga det med att jag börjat träna igen, äntligen, och hela min träningsgarderob är för liten... :( så jag köpte ett par vintertights och ett par korta tights att ha inne. Fast man kunde ju kanske tränat i mjukisbyxor! :angel:
Ja men det var väl typ det. Mitt mål är nog egentligen att jag vill överleva på csn å inte ta från sparkontot..men i bästa fall kunna spara lite också!

Har jag pengar att röra mig med är det omöjligt men jag har fått låna ett konto av min far som jag kommer skicka pengar till och då har jag ju bara pengarna som finns på mitt konto att röra mig med :) Det är så sinnessjukt lätt om man inte ger sig själv ett alternativ.

KL

Jag hoppar in här. Kollade precis "Smartbanken" via min internetbank, där man kan kolla alla sina utgifter, se var de gått, osv osv. Jag gör av med betydligt mer pengar än jag trodde :O

Bättring här.

KL

Jag har kunnat spara ganska mycket i höstas då jag jobbade mycket. Tog dock endast CSN-lån för halva terminen och bidrag för hela, så är riktigt nöjd att jag kunde spara mycket och samtidigt spara på mina lånveckor.
Blir lite samma visa nu i vår, tänkte leva på CSN och spara lönen. Försöker snåla med utgifterna, men det är svårt. Lägger alltid mer pengar än jag hade tänkt på mat, förstår inte hur det går till egentligen. Tidigare var jag jätteduktig med att köpa på nedsatt pris etc, men sedan hästen åkte till fodervärd har jag helt slutat med det känns det som...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
686
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 418
Senast: ameo
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
344
Senast: Shixle
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 995
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka