Spartråden

Sv: Spartråden

Jag var inte med i förra tråden men är gärna med i denna! Sambon och jag lever endast på våra studiebidrag samt den lilla lön (ca 3000 kr) jag får genom att jobba extra. Inget CSN - lån med andra ord.

Just nu försöker vi spara pengar till sommaren så vi kan hitta på något roligt på hemmaplan, t.ex. unna sig restaurangbesök, gå på bio, spela minigolf m.m. Sparar främst genom att sälja kurslitteratur, spel, skor och annat som inte används. Lyckas faktiskt få ihop ganska mycket! När vi båda tagit examen blir det att spara till handpenningen för en bostadsrätt samt bröllop.

Jag var inte med i förra tråden men är gärna med nu! Har inget särskilt mål med mitt sparande utan jag vill bara ha pengar :D
Är student och med lån+bidrag, har egen häst och bil och är väldigt bra på att göra gång på varenda krona. Fruktansvärt oekonomisk :p

Försöker göra budget för varje månad men jag är verkligen sämst på att hålla det, jag vet att jag kan lägga undan säkert en tusenlapp varje månad om jag bara håller mig ifrån alla onödiga utgifter. Men ändå är det så svårt när det är så mycket man vill ha :angel:

Lägg undan så mycket du kan, spara och testa ett par månader utan lån nästa termin? Alternativt begär inte lån varannan månad = du måste spara ;)

Det hade kanske varit en Bukeutmaning? Att klara sig på 1200:- i en månad, när det gäller mat och hygienprylar. Det hade jag velat testa :D

Det gör jag och min sambo lätt, vi handlar för mellan 2000 och 2200 kr i månaden och då är det allt man kan köpa på Ica Maxi till två vuxna och en katt (mat, hygien,hushållsprodukter osv.). När jag bodde själv så låg mitt konto på mellan 1100 och 1300 ungefär.

Själv försöker jag alltid spara för att ha en buffert. Sedan sparar jag och sambon även tillsammans för att köpa en hund. Jag är nog rätt bra på att stoppa undan pengar, även om jag inre ser mitt liv som särskilt ekonomiskt. Jag antar att sådant som i min värld är att unna sig helt enkelt inte är så extravaganta utgifter, vilket gör att jag anser mig leva gott samtidigt som pengarna överlag räcker till. Sedan skulle jag kunna strama upp det bra mycket mera, men det vill jag inte :angel:

Vad har ni för sparmål? Dvs vad sparar ni till samt hur mycket vill ni kunna spara i månaden?

Jag får både lån från CSN och lön (lite extrapengar bara), och jag ska försöka spara minst 3000:- i månaden är målet. Sparar som sagt till min unghäst, hon ska få en helt ny sadel och så ska hon visas på avelsvisning nästa år. :)

Hmm njäää...det där tilltalade inte mig :angel:
Däremot var det fram tills igår tänkt att jag bara skulle plugga deltid i vår (= 6700 kr i månaden) och det hade jag ju helt enkelt fått klara mig på. Men nu kom jag trots allt in på ytterligare en kurs och får mer pengar så jag ska iaf lägga undan det jag får in extra varje månad och se om det går runt. :D

Har börjat skriva upp precis allt jag köper som jag egentligen inte hade behövt och eh ja...det blev en ögonöppnare om man säger så.

Jag hade också behövt lära mig spara. Anledningen är väl att ha något som backup, sommaraktiviteter samt en SPA-resa i höst med kompisar.
För min del handlar det om att jag lägger läskigt mycket på smink och latte :D

Vid närmre eftertanke har jag 4 foundations..de borde jag inte behöva lägga mer pengar på i år i allafall.. :o

Funderar på att sätta undan en viss summa varje månad alt det som blir över när jag får pengar igen sätts in på sparkonto. Vilket är vettigast?

Funderar på att sätta undan en viss summa varje månad alt det som blir över när jag får pengar igen sätts in på sparkonto. Vilket är vettigast?

Det beror nog på hur du är som person. Om du vet med dig att du har svårt för att spara och gör av med det du har tillgängligt, tror jag att första alternativet är bäst. Då sätter du ju över dem på ett konto och så "finns de inte" längre.

Jag kör på både och - sätter undan en viss summa varje månad och blir det ett överskott nästa månad får det åka in på sparkontot också, eller så unnar jag mig något då jag ju vet att jag redan sparat X antal kronor den månaden.

Jag sparar också. Har gjort sen jag fick inkomst, men nu är det lite tuffare eftersom jag börjat plugga. Extrajobb+detsom blir över går in på sparkontot.

Jag är en sån som nästan behöver lära mig att spendera istället för att spara... :angel: Kommer och klagar hos sambon att jag har slut på pengar i början av månaden, då påminner han mig att jag satte över 5000 på sparkontot vid löning... ;) Lätt att glömma. Men jag tycker det funkar bäst att spara direkt när jag får pengarna, annars går de åt snabbare. Och så kan jag överföra tillbaka när jag behöver, men då känns det jobbigare att "bli av med" pengarna, men det är en bra känsla för oftast är det ändå bara till onödig konsumtion.

Jag har ett lönekonto, ett "kapitalkonto" med dålig ränta på en bank. Sparkonto på länsförsäkringar med tre fasträntekonto (som har bland den högsta räntan även nu, och samtidigt ingen risk). Jag gillar inte för stora risker och skulle inte köpa aktier i första taget... :crazy: Så mycket pengar har jag inte råd att förlora.

Att på ett år kunna tatuera sig för tio papp och ändå kunna spara (och leva) som student är ganska bra bedrift, om jag får säga det själv! :D

Man brukar säga att januari är en lång och tuff ekonomisk månad. Men februari är fan inte lätt den heller!

Jaha, det lilla sparkapital jag hade lyckats få ihop är nu borta. Häst trampat på söm, fått hovböld som krupit upp i ballen och blivit tråkig. Två klinikbesök senaste veckan och ett inplanerat i nästa.. Hej då sparkontot!

Men, det är bara att börja om igen. Förhoppningsvis går det ganska fort att få ihop några tusen. Har mer pengar nu när jag pluggar än vad jag hade innan. Extrajobbet ger ju lite fina slantar också, även om det är väldigt sporadiskt med jobb.
Önskar verkligen jag hade en heltidstjänst (eller åtminstone deltid) någonstans! Blir så mycket lättare att planera sin ekonomi då..

Jag är på!
Kommer inte ha så mycket val, i och med att hästen ska in för fjärde gången.. Men känns bättre om jag kan säga att jag är med i en utmaning och därför lever snålt :D

Jag är också på! En fråga bara, är detta rena matpengar så att toapapper och såna saker inte räknas med? :p

Ska vi köra en månad med bara 1200:- att röra oss med? From måndag (25:e) - söndagen den 24:e mars?

Hoppar in här jag med, försöker få ordning på mitt shoppingmissbruk och behöver spara till en resa i höst.

För att återgå till frågan, menar du shopping, utemat m.m. för 1200 kr under hela månaden?

Jag har nog lite svårt att göra så eftersom jag har andra att tänka på i familjen med.
Men jag tänkte att varje gång jag vill köpa något så lägger jag undan en peng istället och målet är att lägga undan minst 500 kr i veckan. När en vecka gått så drar jag en femhundring från hushållskontot.
Har redan sparat undan 3000 kr till sparkontot och lagt undan 1000 kr till resan när vi gick in i nya månaden den 18 feb.
Resan är inte förens i augusti så jag behöver inte lägga undan så mycket varje månad. Halva resan är redan betald men jag behöver ändå lära mig att jag inte behöver köpa allt jag ser.

Men kanske det funkar om jag säger max 1500 kr på kläder för denna månaden? Jag brukar inte köpa massa prylar utan mest kläder och skor och jag har inget behov av något av det. Det är fullt i garderoben. Eller noll tolerans är bättre?

Jag har redan handlat det jag behöver så som värmeskydd för håret och hårspray. Jag behöver schampo och sen har jag fyllt mina behov för den här månaden. Förutom en sak jag måste ha om några veckor men det är en aktion så det beror på prislappen men jag håller span i alla fall.

Kanske man kan få lite stöd här i att ge fan i att shoppa?

Jo, sånt ingår också tycker jag.

Såg ditt svar nu :) och inser att det är omöjligt för oss att klara oss på det men om vi fördelar det på 4 personer, 2 kaniner och en hund och tar 1200x4 så blir det 4800 kr och det ska vi klara oss på. Vi har redan handlat mat för 2000 kr men frysen är full så det blir bara veckohandling nu så det borde gå bra.
Så jag kör med att vi ska klara oss på den summan.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
686
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 418
Senast: ameo
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
344
Senast: Shixle
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 995
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka