Spartråden

Sv: Spartråden

Planerar man att sälja inom en snar framtid så tror jag inte heller att det är någon vidare investering. Då gäller det att köpa billigt, renovera billigt och sedan försöka gå plus.

I vårat fall så har vi gjort en investering för livet, vi har inte tänkt sälja på en 10-12 år minst. Varför då är för att tösen börjar skolan i stan då och det är möjligt att vi då väljer att flytta in igen. Nu kommer vi bara flytta 10 min utanför men bussförbindelserna är ju som dom är.
Eller så får hon ta lätt MC när hon blir 16 så slipper man köra runt henne till kompisar hela tiden :idea:

Idag blev det en tripp till ullared som planerat.

Fick köpt en hel del till husrenoveringen - målarfärg, penslar, stålborstar, skruvdragare, såg, kofot och massa andra verktyg.

Sedan är det totalt omöjligt att vara där inne utan att köpa på sig mer än man ska. Kanske nån annan som känner igen sig :p

Det blev en ny lampa till vardagrummet, nya filmer till barnen, lite hundgodis och även en tröja från Dobbis på MQ outlet utanför.

Bara imorgon kvar på månaden och vi ska renovera hela dagen så kommer inte "hinna" köpa på mig något mer, tur det!

Mitt paket från vunna aktionen har kommit med, ska hämta ut det imorgon och så hoppas jag att det var värt pengarna. Annars har jag sumpat 1000 kr som kunde gått till resan istället.
Å mina aktioner går ut imorgon och det går okej. Hoppas på liiite mer.

kl

Räknade lite snabbt vad min middag kostat, den bestod av en egen variant av korvstroganof och coleslaw. Ca fyra kronor portionen! :) Fast då räknade jag iof inte in senapen, kryddorna och majonäsen, men blir inte så mycket mer ändå. Alla andra ingridienser var köpta på extrapris, utom creme fraichen.

Men det är superbra pris per portion :)
Allt under 15 kr är jättebra!

kl

Dags att skriva en matlista för veckan som kommer. Veckan därefter börjar matkassen och jag slipper planera så mycket. Får jag tid till annat med :)

Nu har jag mer seriöst börjat kolla efter häst igen. Pengar som redan finns men jag tänkte i så fall ha en återbetalningsplan åt mig själv för summan jag köper häst för.

Mina aktioner gick ut innan ikväll, 900 kr in till resan :)

Annars har det varit en shoppingdag utöver det vanliga. Köpt golv och massa andra saker till huset. Vill inte ens nämna summan. Men på väldigt kort tid kan man spendera en hel del..

Nu är min månad över och de största fördelningen av pengarna gick på mat 5500 kr, klarade alltså inte gränsen på 4800 kr men det är för att jag blivit förslappad, annars hade det gått.

3000 kr till rent sparande och 4000 kr till resan.

Sedan gick resten på shopping, mediciner, småprylar och lite sånt där som jag skulle undvika att köpa men shoppingen minskades ner från 100% till 40% under månaden. Jag hoppas på att kunna ta mig från 40% till dom där 10% som är inom det normala för vad en "vanlig" människa shoppar på en månad.
Jag tänker inte vara den där som shoppar kläder för flera tusen i månaden längre!

Nästa månad är tänkt att se ut så här, kör jämna summor för det är enklast,

Mat 4500 kr (city gross matkasse 2200 kr)
Djuren 500 kr
Medicin/vårdbesök 1000 kr
Resan 1500 kr
CSN 500 kr

Jag har gjort en tajt budget denna månaden för att sätta lite press på mig. Det går att sluta shoppa! Det är mitt absolut största problem.

Några tusenlappar öronmärks åt ett hästköparkonto, några hundralappar som ska in på barnens konton och sedan blir det några tusenlappar in på det vanliga sparkontot.

Jag tänkte sätta in alla pengar dit dom ska på en gång, så det bara finns kvar just för detta som står på listan och försöka klara av det helt enkelt.

Nu är det väl bara en vecka kvar för er andra :)
Hur går det?

Jag har inte shoppat något den här veckan :D Det är ju ett framsteg iallafall. Ja eller mat har jag ju köpt men bara frukost + matkasse. :)
Jag har bakat istället, haha. Fyller år så har faktiskt bakat allt fika själv för första gången typ :D Känner mig duktig!
Det är dock tur att det bara är en vecka kvar innan csn kommer för jag känner mig jäkligt fattig just nu. Har bara några hundra kvar på vanliga kontot och vill INTE ta från sparkontot. Skall ju inte behöva det, det är ju inget jag "måste" ha..så alltså ska jag klara det! Jag ska tillsammans med min bror köpa en födelsedagspresent till min Pappa, vi ska fira honom på lördag. Det är det enda som skall handlas under veckan förutom mat (men de pengarna är på matkontot så de hör inte till "shopping"pengarna på så vis)

Just det, jag glömde lägga till: nästa månad blir tung, då skall vovves vet. räkning betalas. Phu! Den + hotell + medicinen blev ca 6tkr. Tur att det delas med min sambo men det är fortfarande mkt pengar. Dock går vovvens "sjuk-kostnader" från sparkontot, men det är ändå jobbigt att se att det försvinner pengar därifrån men det är ju så svårt att återställa dem när man har csn och inte en lön! :(

Visst är det mycket lättare att spara än att spara-sen använda pengarna och sedan försöka spara ihop pengarna igen.
Det känns så meningslöst när inga pengar blir sparande ändå och med en tajt budget så blir det ju direkt svårare att spara. Hoppas det löser sig för det bästa :)

kl

Måste fråga er som har häst.
Vad kostar eran häst varje månad?

Ska kolla på en ponny snart och försöker se vad månadskostnaden blir på ett ungefär men det är svårt att beräkna på en ponny när jag alltid haft stor häst tidigare som genast kostar mer i foder och försäkring.

Jag gav 5000 kr om året för förra hästens försäkring och jag har kollat den eventuella nya hästens och det skulle gå på 1500 kr om året, ca 130 kr i månaden.
Foder borde bli billigare för jag har alltid haft hästar som krävt mycket mat, runt 15-18 kg hö varje dag och runt 2-3 kg kraftfoder.
Så mycket behöver nog inte en C-ponny..
Inga skor nu i början så det är inget att tänka på. Jag har gått utbildning för tappsko och kan raspa hovar själv.
Utrustning är något som jag köper in lite då och då, ett startpaket nu i början bara.
Jag tänker att det kan inte bli så dyrt.
För stor häst har jag lagt ut runt 3500-4000 kr i månaden tidigare med stallhyra, halva skoningen, hö och kraftfoder, utrustning och försäkring.

Alla med häst får gärna svara :)

Senast ändrad:

Där är några bra uträkningar på Hästmänniska/Hästverksam som du kan kolla på.

Så här räknade jag på min häst för någon vecka sedan

- Hö 550 :-
- Hovslagare 425 :-
- Equiteraput 320 :-
- Tillskott 60 :-
Totalt: 1355
+ 420/månad för försäkring

Men då har jag inga kostnader uppstallning. Så min häst kostar mig under 2000 i månaden, men då har jag inte räknat in någon utrustning, träning eller liknande.

Åh men det har jag ju precis räknat på eftersom jag tänkte ta över alla kostnader för min ponny!

Jag har en maxad c-ponny (lättfödd) som är uppstallad på lösdrift och barfota. Jag har gått utbildning för underhållsverkning, men hon verkas regelbundet av hovvårdare iaf.

Stallplatsen jag skulle flytta henne till gick på 1300:- i månaden och då ingick hösilage, halm, lösdriftsplats och tillgång på box. Kallhyran var 500:-. Kallhyran i nuvarande stallet är 400:- och jag antar att grovfoder och strökostnaderna landar på en totalkostnad som varmhyran i andra stallet (dvs 1300:-, då hon enbart räknade på strö och grovfoder som extra, som hon hämtar själv. Vet dock att grovfodret i nuvarande stallet med billigare kallhyra är billigare och lite närmre att hämta)

Så säg ca 1300:- Med stallplats, halm och hö om lösdrift (vinterhalvår), lite beroende på kallhyra och förutsättningar såklart.
600:-/månad för örter, när hon behöver som flest. 600 inkluderar frakt och alla fem örter, två av dom får hon bara när hon är hostig. De räcker exakt en månad med den givan hon får.
500:-/månad i försäkring (enligt mamma iaf), vet inte om det kanske är dyrt? Eller normalt? Ponnyn är 16 år.

Totalt ca 2500:-/månad

Och det var väl... Allt. Utrustning köper jag mycket sällan då det inte behövs.

Edit: Inser att grovfoder/strökostnaderna egentligen är betydligt lägre än så, räknade i grov överkant. Det är mamma som har uppgifterna på vad det kostar i nuvarande stallet :D

kl.

Hur ofta handlar ni mat? Jag handlar kanske varannan dag, köper både nödvändiga och onödiga saker :p Min matkostnad för mig brukar landa på 1500kr/mån, jag är 21år och bor själv. Äter så gott som aldrig ute på jobbet utan har alltid med mig mat.

Mitt nuvarande sparmål är en tripp till ullared i juni, för att fylla upp förråd och lite allt möjligt. Mitt sparkonto innehåller just nu 500:- och mitt vanliga 14:-, så det gäller att ligga i. Ska till Romme 6/4 också :angel:

Jag har redan handlat allt för mars och april, det gjorde jag förra veckan. Så fram till slutet på april kommer jag inte handla någonting alls :)

500:-/månad i försäkring (enligt mamma iaf), vet inte om det kanske är dyrt? Eller normalt? Ponnyn är 16 år.

Min ponny är försäkrad med A1 och hennes försäkring går på 3000kr/år MAX (kommer inte ihåg exakt). Det blir en månadskostnad på 250kr.

Jag har redan handlat allt för mars och april, det gjorde jag förra veckan. Så fram till slutet på april kommer jag inte handla någonting alls :)

SKÄMTAR DU??!! :eek:

Men typ sånt som bara håller nån vecka (t.ex. mjölk) måste du väl köpa? Min hjärna kan inte planera längre än max 3 dagar framåt...:mad: Har du några tips?

kl.

Hur ofta handlar ni mat? Jag handlar kanske varannan dag, köper både nödvändiga och onödiga saker :p Min matkostnad för mig brukar landa på 1500kr/mån, jag är 21år och bor själv. Äter så gott som aldrig ute på jobbet utan har alltid med mig mat.

En gång i veckan, men ibland blir det någon extra gång. Min sambo var faktiskt väldigt mycket emot veckohandling (han har någon skräck för att gå med vagn:D) så vi handlade typ varje dag innan. Men jag tröttnade på det, för det var oftast jag som fick lägga tid på det efter stallet, jag körde ju ändå förbi affären. Så vi började planera och skriva listor och handlar en gång i veckan nu. Eftersom vi äter mycket frukt och färska grejer så funkar det inte att handla en gång i månaden. Däremot basgrejer brukar vi ha gott om hemma. Vår matbudget är 3000:- + mina rikskuponger eftersom jag äter lunch ute.

Äh, jag köpte ett paket mjölk förra måndagen och den är fortfarande halvfull :angel: Den gick ut i datum för ett par dagar sedan men den varken luktar eller smakar konstigt så jag kör på ett tag till... Man får inte mesa heller :D

Kvarg och keso har rätt bra hållbarhet, har precis käkat upp sista keson. Har lite kvarg kvar som jag tänkte äta i övermorgon eller något. Annars har jag en hel del fryst, typ kycklingfilé, lax, grönsaker och en massa matlådor med soppa som jag gjort. I skafferiet finns linser, fröer, nötter, krossade tomater, bönor, kokosmjölk (!! - detta använder jag i matlagningen i stället för t.ex créme frâiche och mjölk som ju har mycket kortare hållbarhet) och liknande. Skulle det krisa i slutet på april har jag ju alltid en årsförbrukning ris i skafferiet :angel: Knäckebröd har lång hållbarhet, har ett paket kanelknäcke och två stora paket Wasa Rågi.

Så ja, det räcker till mer eller mindre lyxiga måltider! Har en banan, en avokado och ett äpple kvar av "kort hållbarhet"-grejerna, avokadon och banan ryker i morogn (middag resp. frukost) och äpplet ryker i övermorgon (har i havregrynsgröten).

Tack för era svar angående hästkostnaderna :)

Då borde det inte bli alltför dyrt. Lite billigare än stor häst i alla fall.

Här omkring finns det många alternativ på uppstallning. Lösdrift, vanlig stallplats med lista för in-utsläpp och fodring samt fullservice.

Nu är det en unghäst det gäller som går på lösdrift så jag kommer se mig om efter samma installning nu i början eftersom hästen är van vid det så ska det ju gå bra.
Stället har ridhus och kanske det kostar extra att använda det. Det används av en ridskola vissa dagar/tider.

Så det blir inga extra kostnader för träning m.m. nu på ett år ungefär. Tänkte kanske köra in med eftersom jag är utbildad inom det. Det funkar ju att köra in innan dom fyllt 3. Travhästarna har vi kört in vid halvåret och börjat träna vid ett år i lugnt tempo.

Är det en bra eller dålig idé att ta med referenser till ägaren så hen får se vad andra tycker om ens hästkunnande?
Saken är att jag fick dåliga betyg i gymnasiet på många ämnen men MVG i körning och ridning men det känns ändå lite pinsamt att visa upp ett sånt papper. Det finns från praktikplatser och ett tidigare jobb med bra betyg :)
Det är så länge sen jag köpte häst nu så kommer knappt ihåg hur man gör.
När jag ändå har er på tråden, är det något annat jag bör tänka på?
Lite nervös, ja :D

Men hu! Det lät lite skrämmande det där med mjölken. Så snål är inte ens jag :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
688
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 419
Senast: ameo
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
344
Senast: Shixle
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 044
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka