Spartråden

Sv: Spartråden

Nu har jag ätit kolhydratfritt så länge så jag kanske är lite lite partisk, men jag tycker maten blir billigare om man äter mycket protein och fett. Man blir mätt riktigt länge på liten mängd.

Jag håller med på det. Dessutom triggar pasta, ris och liknande sötsuget (iaf för mig), så jag äter mer än jag behöver bara för att. Skippar jag de delarna så äter jag mer lagom = sparar mer. Har jag ätit en portion pasta kan jag t.ex bli brutalt sugen på chips, medan om jag äter t.ex en laxfilé så räcker det och jag står mig många timmar längre :D

Köpte en stor falukorv för 15 kr i helgen. Nöjd. :p
Räknade också ut att min frukostgröt kostar mig 30 öre i havregryn per portion. Med mjölk blir det ca 1,7 kr per portion. Sen har jag sylt också men jag vet inte hur mycket jag gör åt där. Känns fint med billig frukost. :D

Har nu betalat hyran (resten går på autogiro) och pluttat undan hela lönen till sparkontot, fick mer lön än jag trodde! Mycket nöjd tjej. Det känns väldigt trevligt nu efter att ha sett sparpengarna bara minska i höstas/vintras pga bilreparationer och annat...

Haha, det var seriöst att räkna ut vad det kostar per portion :p

Fick mer pengar än jag räknat med den här månaden, känner mej riktigt rik! Men, ska ut och åka en hel del så det kan behövas. Hästen kostar ju fortfarande en hel del i veterinärräkningar med. Men jag har redan satt undan de 5000 jag fick i lön, så ska klara mig med bara studiestödet på 9k utan problem. Och hoppas hoppas hoppas att jag får jobba lite den här månaden! Extra pengar sitter aldrig fel. Inte jobbat någonting i februari ju..

Fick veta att klubben kommer stå för anmälningsavgiften i allsvenskan, helt underbart! Så nu kan jag tävla med gott samvete, bara bensinen som kostar.
Insåg dock att jag måste renovera transporten i år, den ska dessutom besiktigas.. Måste nog byta golvet, det börjar bli lite risigt. Och en ny matta till baklämmen. Och ena lampan har gått sönder (som i totalt sönder, har antagligen fått en smäll i snöskottningen och måste byta hela armaturen). Nåja, det är ingenting det är någon panik med så jag kan nog spara ihop lite kapital till det med.

Jag fick ett ryck när jag insåg att paketet kostade 13 kr för 1,5 kg. Så jag blev mest nyfiken på hur lite den där gröten kostar egentligen. ;)

Havregrynsgröt är typ kung. Äter ½ dl torra gryn varje morgon med lite linfrö och kanel i och en skvätt mjölk. Kan inte bli många kronor det heller :p

Vad är normalt att ha i rörliga kostnader?
då menar ja mat, fritid, sånt som man kan va utan.

Vad är normalt att ha i rörliga kostnader?
då menar ja mat, fritid, sånt som man kan va utan.

Det beror ju på vem man är och hur man funkar:p jag och sambon har över 10000 i såna utgifter, inte livsnödvändiga, men bra. Där räknar jag in bilen också och bensin, men annars hade jag inte kommit till jobbet.

Nu har jag ätit kolhydratfritt så länge så jag kanske är lite lite partisk, men jag tycker maten blir billigare om man äter mycket protein och fett. Man blir mätt riktigt länge på liten mängd.

Absolut, det håller jag med om! :) Jag jämförde dock bulgur med andra kolhydratskällor, men i relation till livsmedel som innehåller mycket protein eller fett skulle inte jag heller säga att bulgur är särskilt mättande.

Jag är dock kolhydratsjunkie så jag blir inte psykiskt mätt om jag inte får mina kolhydrater :p

Senast ändrad:

kl

Idag har jag handlat lite nödvändigt ont.

Hämtat ut mina glasögon.
köpt mellanrumsborstar. ett acnemedel och mitt specialschampo på apoteket.
Hundmat och kaninmat i djurbutiken och sedan kunde jag inte låta bli att köpa två hurttatäcken till hunden. Dom hade megautförsäljning och dom som har hund kommer fatta varför jag köpte dom. Jag gav 100 kr för båda två!!

Nu har jag nog inget mer försvarsbart att köpa tror jag. Mat under månaden bara.

KL

Åh vad jag kommer att behöva hitta "silvertejpslösningar" på saker och ting här hemma :o Skurmoppen gick av igår, så det blir att skura golvet med tvättsvamp (nej jag tänker inte sluta skura golvet, är pedant :angel:). Lysrören i köket har dött så jag använder bara lampan över diskhon och spisen. Datorn håller på att lägga av, men så länge den lever får den vara i bruk. Sedan är det lite andra småsaker som börjar säga tack och hej :angel:

Bara att bita ihop och vara glad :D Idag blir det havregrynsgröt till middag!

Kl
Nu är månadens räkningar betalda! Det är fortfarande några saker som ska dras, så det ligger kvar pengar på kontot så det precis räcker till det. Har matpengarna i kontanter.
Fick köpa lite hästmat och kattmat idag också, men det ingår inte i mina 1200:- :)

Som jag då :angel: man klarar sig utan lampa i taket i köket tro mig :D

knapp

Var på C G idag och handlade vilket gick på 637:- och det är för hela månaden. Kändes ganska okej, hade kunnat sänka det betydligt egentligen men blev jordnötssmör, en annan matolja och lite lite godis :o Men ska försöka överleva resten av månaden på 300:- i fickpengar.

Har också insett att jag lär få investera i en ny dator snart. Både skärmen och programvaran är riktigt kasst, vet ej vad som kommer gå sönder först. Prio ett blir nog att köpa minneskort, skivor eller extern hårddisk att backuppa på. Var ganska längesen jag gjorde backup nu, men min c-uppsats sparas hela tiden på externa källor. Här riskeras ingenting!

Monfia: Alltså, satan vad snålt du lever! Pluggar du eller jobbar? Har du några pengar över till nöjen eller ägnar du dig bara åt gratis sådana? :D

Jag utmanar faktiskt mig själv till att inte köpa någon mat alls till den sista mars. Jag har full frys, välfyllt skafferi, välfyllt kylskåp och välfylld fruktkorg. Planering är vad som gäller - man varför handla när man har hemma? Snåla som fan ska jag göra! Det enda jag ska köpa är kattmat. Jag ska på krogen på fredag, men det har jag undanlagda pengar till. Annars ska jag inte spendera någonting på mig själv under mars månad!

Jag jobbar :angel:
Bor 5-6 mil från närmaste stad, allt annat är byar typ. Har inte mycket kompisar och min karl får (stackarn) betala sin frulle själv om han inte vill ha havregrynsgröt. Det är lätt att leva på lite pengar om det inte finns massa att spendera dom på :)

Lägger undan allt som inte ingår i de 1200:- med andra ord är det nöjen, mat och katterna på de pengarna. Bensinen kommer på räkning...
Men det borde gå att leva på mindre :p

LindgrenV:

:bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
689
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 423
Senast: ameo
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
344
Senast: Shixle
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 056
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka