Spartråden

Sv: Spartråden

Jag har 1,5 liter mjölk som jag använder veckan ut, sen får jag helt enkelt skippa det! :) börjar med att länsa det som har kortast datum ;)

*kl*

Nu är alla räkningar betalade och jag fick ca 10 tusen kvar som åkte direkt in på sparkontot! Dock kommer en del av pengarna försvinna när jag ska tatuera mig (tatuering klar - ska bara boka tid) och en annan del av pengarna kommer gå till att renovera lägenheten men jag hoppas på att kunna spara en hel del ändå. :)

kl

Här behöver jag vara med oavsett om jag vill eller inte. Fick ut katastroflåg lön den här månaden, vet ärligt talat inte riktigt hur jag ska ha råd med livsnödvändigheter - men det ska nog lösa sig! Tur att det finns en del käk i frysen och skafferiet!
Dock blir det definitivt inga onödiga inköp. Men samtidigt som det är jobbigt så kommer jag ju på ett eller annat sätt visa för mig själv att det går, och då kan jag förhoppningsvis fortsätta på nästan samma bana nästa månad - då lönen kommer bli betydligt bättre.
Jag har ett löjligt litet sparkonto som jag vill öka upp rejält främst för att ha som buffert om det blir fler sånna här dåliga månader, men även om djuren skulle behöva oplanerad veterinärvård eller så. Kommer alltså inte spara för att kunna köpa något speciellt, jag har ändå inte plats för mer prylar ;)
Eller jo, det finns en specifik sak jag vill spara pengar till: en resa utomlands med en av mina bästa vänner senare i vår, men vi tänkte oss någon billig resa med enkelt hotell så det kommer inte gå på så himla många tusenlappar i slutändan.

Precis!
Och jag vägrar att lösa det tillfälligt med nåt smslån eller liknande, så det är ju bara att bita ihop och vara lite arg på sig själv för att inte ha varit förutseende och fixat den där bufferten tidigare.

Du får göra det till en utmaning för dig! Jag tycker faktiskt det kan vara roligt att försöka skapa saker med bara det man har och inte kan handla något mer. Det finns många goda rätter man kan trolla ihop som man glömmer bort :)

knapp
jag lyckades faktiskt spara typ 1500 från mitt csn förra månaden. Trodde aldrig jag skulle lyckas med det...fast anledning till det är att jag tappade min plånbok och spärrade alla mina kort, haha :angel: kunde liksom inte köpa något om inte sambon var med för jag hade inga kontanter! ;) Bra spartips va! :p

kl*

Ger man varandra tips på billigare saker här eller vad?:)
Det låter iaf bra med en tråd som handlar om sparande.

Ja gud ja! Lever hellre på havregrynsgröt en hel månad utan mjölk än tar blankolån, snacka om att skjuta sig själv i foten :eek:

Får svettningar av att kolla på lyxfällan och alla som tar smslån utan att räkna på det :cry:

Just nu peppar och hetsar vi varann till att leva på 1200:-/månaden :D förutom LV som ska leva på det hon har hemma.

KL
Glömde ju skriva hur mycket jag sparat undan denna löningen: 5500:- blev det. Vill verkligen inte behöva "nalla" :crazy:

Usch, kan meddela att några 1200 kommer det nog inte bli :p Kommer dock försöka mitt bästa! Handlade en massa mat idag på Willys och Lidl. Den senare över överlägset billigast, jämt. Nåt av det bästa är att deras krossade tomater (i metallburk) är både godast och billigast. Win!
Toksnålade inte men försöker... Får rejäla blodsockerfall när jag är i stressiga perioder (som nu) och måste kunna äta, kan inte tvinga mig att leva på väldigt lite bara för att spara pengar.

Om någon har bra recept med bönor eller kikärter, shoot! Lite trött på min vegetariska chili.

Hejsan! Jag ska försöka spara till kontantinsats för blivande boende. Eller MC kort och MC :angel:

Just nu står sparkontot på ca 30 kkr, jag har kunnat spara en del de sista månaderna då jag jobbat på trakt. Nästa månad vet jag inte om jag kommer klara av att gå plus då jag tar 5 obetalda semesterdagar...

Jag har enda sen jag fick min första lön fört statistik för hur mycket jag gör av med, men just denna månaden tror jag att jag tappat bort usbminnet där jag förvarande det :grin:

återkommer :D

Vad är din vegetariska chili?

Jag äter mycket bönbiffar av olika slag med mycket vitlök. Galet enkelt, har typ 15 biffar kvar i frysen. Glöm inte ha i ett ägg bara, blir lite torra annars.
Äter mycket hummus också, enkelt det med. och linser kokta i buljong :d

Lök, vitlök, krossade tomater, bönor, paprika. Ungefär. :) Gärna färsk chili och en klick gäddfil till.

Får testa bönbiffar! Går att göra på alla bönor? Köpte denna gång stora vita och en mix (på burk).

KÖPTA BÖNOR?! Du är ingen sparare du ;) Köp torra, blötlägg och koka själv blir så mycket godare.

Jag har gjort på kidney och kikärtor men tror att det går att göra på de flesta sorter :)

Hejsan! Jag ska försöka spara till kontantinsats för blivande boende. Eller MC kort och MC :angel:

Just nu står sparkontot på ca 30 kkr, jag har kunnat spara en del de sista månaderna då jag jobbat på trakt. Nästa månad vet jag inte om jag kommer klara av att gå plus då jag tar 5 obetalda semesterdagar...

Jag har enda sen jag fick min första lön fört statistik för hur mycket jag gör av med, men just denna månaden tror jag att jag tappat bort usbminnet där jag förvarande det :grin:

återkommer :D

Det där känner jag igen. Man toksparar för ett boende och sen gråter man när pengarna försvinner. Men man får ju ett eget boende :)

Vi har själva precis köpt hus och betalade 15% av köpesumman förra månaden och om 2 veckor ska vi punga ut med 70.000 kr i lagfart, pantbrev m.m.
Men det ska bli skönt med ett eget hus så spara på :) Det är så värt det!

Lite lat kanske... ;) Har torra kikärter i skåpet men de har stått där läääänge. Kanske dags att göra nåt åt det.

Just nu peppar och hetsar vi varann till att leva på 1200:-/månaden :D förutom LV som ska leva på det hon har hemma.

Alltså jag orkar inte med er. Idag sparade jag eftersom jag inte gick till affären och handlade det där som jag var sugen på som de har extrapris på denna vecka. :angel:

Jag håller inte måttet jag heller småshoppade idag. Något som kunde väntat till nästa men gjort är gjort! Tog från kassan och la undan 500 igen till resan. Har jag ju redan gjort en gång.
Allt överskott från denna månaden kommer gå direkt till resan. Det är bara några hundralappar kvar så är jag i mål :)
Å sen blir det sparande till mat, shopping, utflykter m.m. Och en del till min syster. Hon har inte råd med så mycket det blir väl automatiskt att hon betalar det hon kan och resten står jag för. Tycker det är roligt att vi ens kommer iväg.

Nu finns det verkligen bara en sak till som jag behöver och det är ett par arbetsbyxor för jag ska börja jobba snart :) :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
693
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 423
Senast: ameo
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
344
Senast: Shixle
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 103
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka