Spartråden

Sv: Spartråden

Angående lösa kontanter så har jag märkt själv att det är svårare att slösa om dom finns i plånboken istället för på kortet.
Nu har jag ca 2000 i kontanter och dom ska räcka till mat resten av månaden samt djurens mat.

Enligt uträkning ska vi ha kvar 2400 kr till detta.

Jag vill bli av med mina fiskpinnar och potatiskroketter som tar upp en hel hylla i frysen! Jag äter ju inte sådant länge så det är asdrygt att ha det liggande där, men jag vill ju inte slänga det heller :o

Ta några fiskpinnar med lite tzatziki eller blomkålsmos. Borde bli rätt okej och smalt. Blomkål innehåller ju typ 27 kcal per 100 gram.
Gör dom i ugnen så slipper du steka i smör.

Du tror inte dom hinner tina då? :D

Matmissbrukaren; Fiskpinnarna äter jag inte för att jag tyckte dom var äckliga :o Försöker få andra att äta dom när de kommer hit i stället :angel: Men det är ju svårt eftersom de tycker min mat är så god, så de vill ju inte äta potatiskroketter och fiskpinnar då liksom :rofl:

Är dom äckliga så släng dom. Dom kostar ju inte många kronor. Bättre att rensa frysen på skit så får du plats med annat :)

KL
Ni som har köpstop och snålar, har ni sen tidigare en välfylld garderob? Funderar på detta då jag känner att mina utgifter bara ökar, men då har jag aldrig haft så mycket pengar att köpa kläder för. Utan det blir mycket för att man måste ha nya kläder ibland. Skulle aldrig kunna ha köpstop ett halvår.

Ja, jag har en välfylld garderob. Men är rätt duktig på att fylla den också ;) Så jag tror att jag skulle känna mig "klädlös" efter ett tag, men nu får det bli så!

Jag har kläder så jag skulle klara mig utan att tvätta i 2 månader minst..

Alldeles för mycket kläder men bra nu när jag har köpstopp.

Åh, perfekt tråd för mig!

Jag har sparat massvis det senaste. Förra året sparade jag ihop 80 000 till en utbildning jag gick, och nu i vinter har jag löst ut mitt billån! :)

From nu är min nya sparplan att varje månad peta in 4000 på buffertkontot och 4000 till sparkontot som gärna ska upp i 75 000 fortast möjligast. Funderar på att prioritera sparkontot och minska buffertsparandet en period. Hmm..

Ogillar att leva snålt så min budget har rätt goda marginaler men för att hålla min nya sparplan insuper jag gärna en massa härliga spartips!

Har massor av kläder. Skulle dock behöva några nya jeans, har slitit ut de jag haft tidigare. Men änsålänge klarar jag mig.

Jag vill också vara med!

Jag sätter in 2000 på sparkontot (som finns hos mamma så jag inte kan komma åt pengarna så lätt) och lägger undan allt det som finns på kontot dagen innan lön på ett konto i min bank som en mindre buffert som är lätt att komma åt snabbt.

Jag borde kunna spara mer egentligen, och hade jag inte haft mina lån till mina föräldrar så hade jag kunnat lägga undan ca 3000 mer i månaden :(

Min budget ser ut såhär:
hyra 2000
lån pappa 1200
försäkringar 242
mobil 249
internet 349
csn 2000
radiotjänst 171
lunch 1400
övrig mat 2000
spara mamma 2000
övrigt 2000
lån mamma 1500
aea 90
spotify 99
facket 250

summa 15550

Jag kan dra in på csn (lägger extra på mitt "csn-konto" för att göra en större inbetalning i slutet av året) och borde ganska lätt eg dra in på övrig mat. Lunchen får vara som den är då jag inte har något kök i min bostad och alltså har svårt att få till lagad mat, så tanken är att äta lagad mat på jobbet och sedan enkel mat hemma typ keso+bär till frukost och fil+flingor samt macka till middag. Dock blir det ju inte alltid så direkt :angel: Borde dessutom av viktskäl låta bli allt jävla godis/läsk/snacks jag slösar penagr på varje månad.
Efter dessa utgifterna har jag minst 950 kr kvar (räknat på den lön jag får en månad utan beredskap/helg/arbete under beredskap/ev resetraktamente).

En försvårande faktor i det hela är att jag bor i Kiruna och all familj i Blekinge/Kungsbacka... så jag lägger mycket pengar på att resa ner dit (även om jag när jag ska åka till mamma får minst halva resan betald av henne).

Sparandet är dels för att få upp en buffert (efter många fattiga år pga arbetslöshet och högskolestudier) och för att kanske kunna betala av iaf skulden till mamma fortare. Men även för att ha råd att flytta ner igen när mitt vikariat tar slut i januari :)

Har handlat mat som ska räcka tom fredag. Gick till Willys och det hela slutade på....118:-! :eek: Galet :D

*kl*

Jag är med! Eftersom jag inte är riktigt anonym här på forumet så kan jag inte berätta vad jag sparar till, men det är något bra iallafall. Den här månaden blev lite tight att spara, eftersom vi kommit på att vi ska iväg till Ullared och shoppa ikapp lite då vintern har varit riktigt tuff med jobb efter att sambon blev arbetslös och jag gick ned i timmar (lågsäsong). Nu börjar dock livet ta sig bättre igen och det är dags att spara.

Såvida sambon inte kommer att börja jobba i mars så kommer vi att ha en sammanlagd inkomst på mellan 11 och 16k efter skatt, vilket sedan kommer att öka under sommaren då jag kommer att jobba ca 200-220 timmar i månaden istället för dom 80-100 jag har nu.

Hoppas det går bra :)

Vi borde klara oss till nästa helg i alla fall. Ett mjölkpaket möjligtvis. Sorterade i frysen igår och vi hade visst ett helt fack med bara bröd så det lär vi inte behöva köpa på ett tag.

Kl

Budar på en aktion just nu. Hoppas prislappen blir någorlunda okej. För att kompensera satte jag själv ut 5 aktioner häromdagen så jag hoppas det går jämt ut :)
Det är inte speciellt dyrt, uppe i typ 150 kr och mina borde ge runt 300 kr minst. Så har jag tur blir det plus ändå och överskottet går till resan :)

Ullared är roligt :)
Var där strax innan jul.
Men ni bor en bit därifrån va?

Ett tips är att skriva lista på vad man ska ha.

Det där fenomenet har jag också råkat utför! För mig uppstår det när jag verkligen planerar vad jag ska ha och inte köper något onödigt. Man blir alltid lika glad och chockad! :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
688
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 419
Senast: ameo
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
344
Senast: Shixle
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 044
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka