Sv: Spartråden
Billig och bra mat är rotfrukter, de räcker länge och kan användas till många olika rätter. men min favorit är grönsakssoppa med potatis,morot,lök,vitkål och rotselleri eller palsternacka. Kan även ex rostas i ugn med lite krydda och flingsalt
man hackar alltihop(så mycke man behöver, går även att göra matlådor) lägger i kastrull med lite smör och fräser en stund innan man häller vatten så de täcker. i med 1 buljongtärning och låt koka tills grönsakerna fått en trevlig konsistens. på slutet häll i kryddor, jag föredrar timjan eller persilja.
Vill man äta fisk så är färska strömingsfileer ett billigt allternativ (köps helst på tisdagar då de är som färskast) panera i lite mjöl,salt och vitpeppar och stek i pannan, servera med mos och knäckebröd.
En högrev är billigt och gott kött med oändliga möjligheter, för bästa resultat gör ett långkok.
KL*
Andra spartips är att köpa sesångsvaror och utnyttja alla tänkbara rabatter. överväg alltid köpen och tänk- behöver jag verkligen dethär?
Jag gör alltid upp en budget och delar lönen på antal dagar/månad. i början av månaden handlar jag ytters lite och sparar för oväntade händelser, mot slutet av månaden unnar jag mig kanske något
Men det viktigaste är ändå alltid att tänka på att ha mat på bordet och betala sina räkningar. Föredrar att använda kontanter när jag handlar då det blir lättare att se hur mycket man gör av med, dessutom älskar jag att räkna pengar :P