Spartråden

Sv: Spartråden

Blir hästen kvar i gamla stallet?

Det går inte cykla tills du fått ihop till en bil?

Nä då funkar inte cykel. Har också haft häst 6 mil hemifrån, fråga inte ens hur jobbigt det var att ta sig dit som 15-åring..

Vad har du tänkt dig för bil? Måste slå ett slag för Volvo som inte går sönder hela tiden. Billiga reservdelar med och det finns många i olika prisklasser på blocket.
Värt att tänka på när du ska köpa, man vill ju ha något som håller.

Volvo, helt klart! Uppväxt med volvo. Är i övrigt totalt värdelös på vad man ska titta efter, men den behöver vara billig och hållbar. Den får inte heller dra för mycket!

Vi kör också bara Volvo.
kan höra med min man sen om vad du ska kolla efter, han är Volvoexpert :)

Jag kör gammal Volvo! Känner mig mycket trygg med min bil men BLÄ vad den har kostat... Har fått laga rostig balk, byta ett bromsok, byta bromsbelägg, nya vinterdäck, inne på verkstan för att släcka ABS-lampan vilket blev byta av ABS-givare bak, inne på verkstan för att den inte startade samt lite problem med vindrutetorkarna... Väntar väl mest på att de ska gå sönder helt, då måste man byta hela torkarmotorn. Mysigt! Dock, grejerna vi kunnat byta hemma har ju varit billiga. Rostskadan och ABS-lampan var klart dyrast.

Finns ju såklart bättre exemplar än min. :p Men buffert för trasiga grejer får man nog ha... Och då har min haft samma ägare i 15 år (endast två ägare före mig) och var bra skött. Men bilen är ju 14 år gammal så grejerna slits ju och jag vårdar den inte särskilt ömt just nu. :angel:

Just rostskadan är dock extrem otur då nån måste ha satt en domkraft där och haft sönder lite, vilket skapat grogrund för rosten. Annars är dessa gamla Volvosar (tror inte det är lika vanligt hos andra märken) galvade undertill och därmed rostskyddade. Nya bilar har inte ett sådant skydd. 740 och 850 tror jag ändå räknas som evighetsmaskiner och man får byta lite grejer, men själva motorn rullar bra över 30 000 mil.
Jag har 850 och den kostar mig 249 per månad i försäkring och drar väl 0,7-1 l milen, så den är inte särskilt snål. Men bensinförbrukningen beror ju på motorstorlek mm så olika modeller drar ju helt olika!

Billig och bra mat är rotfrukter, de räcker länge och kan användas till många olika rätter. men min favorit är grönsakssoppa med potatis,morot,lök,vitkål och rotselleri eller palsternacka. Kan även ex rostas i ugn med lite krydda och flingsalt

man hackar alltihop(så mycke man behöver, går även att göra matlådor) lägger i kastrull med lite smör och fräser en stund innan man häller vatten så de täcker. i med 1 buljongtärning och låt koka tills grönsakerna fått en trevlig konsistens. på slutet häll i kryddor, jag föredrar timjan eller persilja.

Vill man äta fisk så är färska strömingsfileer ett billigt allternativ (köps helst på tisdagar då de är som färskast) panera i lite mjöl,salt och vitpeppar och stek i pannan, servera med mos och knäckebröd.

En högrev är billigt och gott kött med oändliga möjligheter, för bästa resultat gör ett långkok.

KL*
Andra spartips är att köpa sesångsvaror och utnyttja alla tänkbara rabatter. överväg alltid köpen och tänk- behöver jag verkligen dethär?

Jag gör alltid upp en budget och delar lönen på antal dagar/månad. i början av månaden handlar jag ytters lite och sparar för oväntade händelser, mot slutet av månaden unnar jag mig kanske något:D

Men det viktigaste är ändå alltid att tänka på att ha mat på bordet och betala sina räkningar. Föredrar att använda kontanter när jag handlar då det blir lättare att se hur mycket man gör av med, dessutom älskar jag att räkna pengar :P

Våran fd 740 hade rullat 43.000 tusen mil när vi sålde den och det går fortfarande här i stan fullt:) Riktiga arbetshästar!

Men måste också säga att min man alltid avråder för att köpa 850 just för att dom har kända problem.
Och alltid första årmodellen oavsett modell, det är dom som får alla "barnsjukdomar" och så hinner det rätta till sig till nästkommande modell.

Våran nuvarande 940 har rullat 34.000 tusen mil och går fint. Men den används bara till mannens jobb och tillbaka numera. Typ 3 mil i månaden.
Annars har det aldrig ( peppar peppar ) varit något fel alls på våran V70. Min pärla :D

Inte alla. Jag kör våran V70 på 0,75 på landsväg och strax över i stadstrafik. Min man har däremot mer i bränsleförbrukning när han kör men alla kör ju olika.
För en så pass stor bil är det bra. Dessutom turbo och 210 hästar. Större motorer drar ju mer.

Han rekommenderar 940 från 96 och framåt. 740 senare årsmodell går också men då fick du tänka på rosten. Dom börjar bli till åren nu sa han.
Våran 940 drar 0,9 per mil men du får en riktig arbetshäst som håller länge.

Nä ska man komma riktigt billigt undan med bensinkostnader ska man antingen köpa pyttelitet eller helt nytt ;) Min kompis har bytt från Mini cooper till sprillans ny BMW kombi och den nya drar avsevärt mycket mindre, samt går på diesel. På långresor blir det många hundralappar sparade.

Jag hade en Ford Fiesta före min Volvo men tycker inte den drog så mycket mindre än Volvon gör. Också den var gammal och antagligen väldigt oeffektiv. Dessutom en liten plåtlåda och ytterst osäker om något hade hänt.

Lindgren, du har inte funderat på en moppe?

Fast man måste kolla omkostnader för bilen med. Inte säkert det blir billigare för att bilen är mindre.
Bor man ute i skogen är i alla fall försäkringen billigare. Du kom väldigt billigt undan med din bil tycker jag.
Vi ger 16.000 kr om året för våra här vi bor nu. Det sänker sig till halva summan när vi flyttar om ett tag. våra är dock helförsäkrade. Din också? Då har du väldigt billig försäkring :)

Ok! Tack så mycket för rådet! Så 940 först och främst då alltså?

Jag kommer väl enbart använda bilen till stallpendling tror jag, när jag tar studenten behöver jag inte pendla till skolan heller så då blir det väl typ, stadstrafik-busskort och bil.

Chili: Jag tycker S40 är fina, vill ha en vit, men de ligger ju inte riktigt i min prisklass om man säger så :D :angel: Mormor har en S80 och mamma en XC70, tror båda är 2010 års modell eller nåt sånt...

Och jag vill ha en ny V70 eller V50. Gillar bägge! Bara den har stark motor och automat. :d Så överlägset bra att dra hästsläp med.
Är lite förtjust i Skoda Superb också, men har ingen stor erfarenhet av dem.

Nu är jag ingen volvolover mer än 740 jag drar transporten med (min karls) men de börjar bli gamla och är blir endel småfix och jag är livrädd varje gång att den ska dö. Då är den endå relativt välskött.

Jag har en Honda civic, ångrar inte det köpet för fem öre. 10 år i år och det enda jag behövt byta är generatorn som la av vid 20' mil, 1 ägare innan iof och alltid servad i rätt tid. Kör i snitt 3500 mil per år så är väldigt nöjd över hur lite strul det vart :) Märken jag skulle säga att du kan kolla på utöver volvo är även toyota som också rullar. Om inget annat har vi ju lilla toyota starlet :D

Bra med köpstopp hörru! Heja heja!

Här har budgeten spruckit de luxe. Var tvungen att köpa en hel hög med krämer och skrot till mina eksem idag. Gissa vad det hela gick loss på? 400 spänn :crazy: Hoppas det hjälper nu bara.. Och dessutom hade jag glömt att vi fick en Ullaredsresa i julklapp, mina syskon och jag. Vi har bokat boende och allt, känns lovligt konstigt! Så där lär jag ju bränna en del pengar (eksemtäcken till hästarna, check!).
Men jag är ändå nöjd med månaden hittills, har ju faktiskt satt in femtusen på sparkontot. Heja mej!

Räknade ihop mina veterinärkostnader från förra månaden. Är uppe i 5300, har minst ett återbesök kvar. Och i den summan är inte medicin och bandagematerial inräknat, så förmodligen går det loss på nästan 7000 hittills. Förklarar varför förra månaden var så tung. Som tur väl är kommer jag nog kunna få tillbaka en del från försäkringen sen, men det dröjer nog..

En moppe skulle göra att resan till stallet tog evigheter, så det är tyvärr inget alternativ. Enda anledningen till bilen är stallresorna. Men det är 6 mil enkelväg, vilket tar tid. Men större delen av sträckan är motorväg om man kör bil - då går det snabbt. Men med moppe behöver man åka "gamla vägen" och det tar 2 timmar (åkt med moppebil) enkelväg. Finns inte riktigt den tiden :(

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
693
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 440
Senast: ameo
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
344
Senast: Shixle
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 103
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka