Spartråden

Sv: Spartråden

Tänk att det är enklare att flytta ju mindre prylar man har;)

Jag lägger inte ut särskilt mycket kläder på Tradera, jag lämnar bort det till typ Erikshjälpen, jag tycker det är lite omständigt att packa det nämligen. Men märkeskläder och oanvänt tror jag definivt kan gå bra där. Så om man lämnar till hjälporganisationer brukar jag tycka att det känns bra i hjärtat att någon annan får nytta av det jag ändå inte använder.

Jag säljer en del på tradera i omgångar. Blir mycket när barnen växer ut sina kläder. märkeskläder går faktiskt bra där, nya som begagnade.

Jag lämnar också bort en del till hjälporganisationer. Det som inte är säljbart skänker jag dit. Inget trasigt eller så, bara sånt jag vet ingen skulle köpa tex en noppig tröja.

Men ja, det blir lättare när vi flyttar. Det försvann en stor kartong och dessutom behöver vi inte köpa världens största garderob som jag planerat. Nu kanske allt får plats i en normalstor.

Halvblod e. JJ Rayban ue. D-Day :) Var iof det jag sparade till så inget direkt impulsköp men han ska vara betald första juni :D

Knapp

Har fått en till inkomst, har satt igång och börjat träna en kompis i stallet (vars häst jag ridit in, sjukt enkelt jobb då :angel: ) och får 150:- per träning. Ska även prata med min chef om jag kan få jobba någon dag mer nu när alla ska ha semester.

KL
Jag har 5 konton: lönekonto, räkningskonto, csnkonto, "sparkonto" i min bank och sparkonto hos mamma.

Har ändrat om i min budget så jag nu sparar 500 kr extra och amorterar lånet till mamma 500 kr extra i månaden. Ska diskutera lånet som jag har hos pappa när jag är nere om 2 veckor.

Bra jobbat :)

Har själv ihop 5500 kr än så länge. Räknar med 1500 till.
Har 2 veckor kvar tills vi byter månad.

Fast vet inte om vi klarar att hålla matbudgeten med 4800 kr. Det finns massa mat i frysen men det är mer tillbehören som vi behöver köpa. Inte allt men lite.
Min man spenderade 52 euro på mat nu när han var iväg. Vet inte om jag ska räkna med det eller inte. Han är ju tvungen att köpa köpa mat där men hade han varit hemma hade det inte kostat något alls eftersom vi har mat hemma.

Sedan ska vi iväg och kolla nya arbetsbyxor till mig, börjar arbetsträna imorgon :)
Känns dumt att slösa pengar men det är ett nödvändigt ont.
Hoppas bara jag klarar mig från att köpa annat med. Arbetsskor är ett godkänt köp.

KL

Den här tråden behöver jag vara med i!
Vi hade sparat ihop en rejäl buffert som bara försvann under vintern. Surt.

Men nu tar vi nya tag!

Vi sparar dels långsiktigt då vi vill ha en rejäl kontantinsats till hus och så mest "bara för att ha" så mycket som möjligt på banken :D

Mina mål för att spara mer:
  • Storhandla regelbundet
  • Laga mat och ha matlåda med till skolan
  • Undvika onödiga mil med bilen
  • Inte köpa en massa hundprylar jag inte behöver
  • Rensa och sälja saker vi inte använder

KL

Slänger in en annan fråga/fundering bland all matplanering och annat. :p

Alltså det här med sparkonton och månadssparande. Vilken djungel. Hur ska man veta vad man ska ha för konto? Eller vilken bank, till att börja med? Det tycks ju finnas ungefär hur många som helst och det är räntor, bindningstid etc. etc. hit och dit, upp och ner. Hur väljer man? Hur ska man tänka? Hur har ni valt att göra?

Eftersom Nordea gav oss det bästa lånet vad det gäller huset så har vi allt på den banken förutom ett konto på Swedbank som enbart är till mina traderaaffärer. Är inte helt bekväm med att lämna ut mina uppgifter till vem som helst, så skulle någon komma åt kontot så tjänar dom inte mer än vad jag säljer för. Nu var det så att vi har lite insider människor på Nordea så vi fick det väldigt rabatterat av den anledningen. Min man har en personlig bankman där sedan många många år tillbaka.

Ingen bank kunde ge ett bättre erbjudande angående lånet.

Swedbank gav vi nästan fingret åt. Det var den banken jag bytte ifrån. Har haft dom sen jag var liten. Aldrig bytt för det har varit bekvämt att bara ha det som jag hade det.
Nordea krävde så klart att jag bytte eftersom vi fick huslånet av dom.
Fördelar för oss är ett bra upplagt lån, kan föra över pengar snabbt till varandra, dom kommer ju in på kontot direkt och Internetbanken är jättelätt att förstå sig på.
Fonderna som min man har där ger bra avkastning.
Men vi ska slänga in en större summa pengar på ett Volvokonto, dom har bra ränta.

Man väljer helt enkelt det som man tjänar mest på och känner sig bekväm med.

Senast ändrad:

Idag blev det lite shopping som planerat. Hittade billiga byxor så köpte 2 par för 400 kr. Blir bra att springa runt i dom. var tvungen att ha mörka byxor på arbetsträningen så köpte 2 mörka jeans så kan jag ha dom till vardagen med.

Arbetsskor hoppar jag för tillfället. Tar ett par som jag tror kan passa så länge. jag lär märka om jag behöver mer dämpning i skorna och då får jag väl ta mina träningsskor så länge.

Fick in 764 kr totalt på aktionerna häromdagen och satte ut 10 nya idag. Har redan bud så hoppas det går bra denna gången med.

KL

Idag har jag köpt bil :D Eller, mer bestämt att den ska köpas, kontantinsatsen betalas in i morgon och jag hämtar den på lördag! Så nu blir det att spara upp en buffert som jag kan betala av lånet med i stället :love:

I morgon tömmer jag kontot helt i princip :eek: 800 kr blir kvar, 700 av de går sen till busskort denna månad och resten till kattsand, kul :angel:

5880294932.jpg

KL

Slänger in en annan fråga/fundering bland all matplanering och annat. :p

Alltså det här med sparkonton och månadssparande. Vilken djungel. Hur ska man veta vad man ska ha för konto? Eller vilken bank, till att börja med? Det tycks ju finnas ungefär hur många som helst och det är räntor, bindningstid etc. etc. hit och dit, upp och ner. Hur väljer man? Hur ska man tänka? Hur har ni valt att göra?

Jag tror inte det skiljer så extremt mellan olika banker om man inte har personliga kontakter.
Hur man sen väljer att spara beror väl på vad man ska göra för pengarna.
Om man binder upp pengarna får man bättre ränta men det förutsätter ju att man inte behöver få tillgång till dem.

Vi har samma bank som sambons familjs företag har = väldigt fördelaktiga villkor.
Vi sparar på lite olika konton. Dels har jag två "vanliga" konton utöver det som är kopplat till kortet. Där har jag dels ett konto för en buffert på 20 000 kr och så har jag ett konto som är till för kortsiktigt sparande. Där är räntan bra men pengarna är inte låsta på något sätt.
Vi sparar också mer långsiktigt på ett konto med riktigt bra ränta men där man förlorar ränteinkomst när man gör uttag.
Jag har också ett speciellt konto som jag betalar räkningar från och ett konto som jag har satt in min förra hunds livförsäkring på.

Vår bankman tycker jag är knäpp med alla mina konton men jag tycker att jag har ett alldeles utmärkt system :D

Vi har dock pratat om att skaffa ett sparkonto där man låser pengarna helt i x antal år. Får se hur vi gör med det..

Haha, har vi samma bankman?
Våran undrar vad fan vi ska med alla konton till :D
Men jag tycker jag har bättre överblick när alla saker man betalar för har ett eget konto som tex huskonto, sparkonto, buffertkonto, matkonto m.fl.

Fin bil!

Går inget vidare med att spara på utgifterna, men är ändå nöjd eftersom jag la undan lönen på 4000 och inte tänker röra den. Det får duga. ;)
Noterade nyss att skafferiet verkligen är fullt med mat, och jag flyttar inom en månad. Så det blir att försöka äta slut på så mycket som möjligt och inte köpa nytt!

Kl
Jag har en massa olika bankkonton och så använder jag de som passar bäst för tillfället.
Jag har konton i Nordea, Handelsbanken, Swedbank, Avanza, Nordnet, Bluestep, 4spar och Hoist som jag kommer på nu.

(och i nordea har jag tre eller fyra olika konton.)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
693
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 440
Senast: ameo
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
344
Senast: Shixle
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 103
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka