Spartråden

Sv: Spartråden

Igel är hon inte (ännu...) men oekonomisk och bortskämd är hon :) Jag och min syster är som natt och dag, på många sätt.
Alltså min ekonomi går ju runt, sparat 2500 denna månaden och har mat så jag klarar mig till lönen på tisdag så jag ska egentligen inte klaga, men hade jag inte handlat så som jag gjorde kunde jag nog lagt undan 1000-2000 kr till denna månaden. Nåja gjort är gjort och jag får nog tillbaka när (om...) min syster får jobb :D

Nästa lön får jag 1000 kr mer än "grundlön" så jag tänkte att de ska få gå direkt in på sparkontot! :)

Haha ja, det är klart. Det dryga är bara att kläder som är lagom i längd kan se ut som tält i bredd :grin: Asdrygt :mad: Därför kör jag ofta på oversize :p

Jo det är klart..

Irriterande problem. Dom borde ju kunna göra tröjor i slim fit precis som dom gör med jeans tycker jag. Så kan alla stl passa alla kroppar :)

Men skjortor borde väl sitta okej eller blir dom förslappade dom med?

Mitt problem blir att armarna blir för långa eller så blir tröjan för kort. Fattar inte hur det kan bli så.. Som att alla korta har kort överkropp men jättelånga armar..

Tog en kik på månadens ekonomi idag, och jag har verkligen inte gjort stora utsvävningar men ändå går alla pengarna åt. Inklusive idag har jag lagt ca 1400 på mat, 900 på kläder/nöje och ca 600 på övrigt/bensin. Alla andra pengar har gått till räkningar. Det känns ju lite... blöh. Jag trodde jag hade lagt mycket mer på mat och gjort många fler småinköp än jag faktiskt gjort. Men jag köper ju sällan rött kött, så det kanske är där jag sparat in.

Men det blir snart bättring på det planet. :d

Skjortor har jättekonstig passform... Jag har till 99% herrskjortor :D Problemet med tröjor for ladies är att jag har gorillaarmar. Eller ja, inte riktigt kanske, men väldigt långa armar så även om jag väljer en tröja i strl XL så är ärmarna ofta en dm för korta. Speciellt på skjortor! Det är ju roligt när ärmen slutar på halva underarmen... Herrskjortor är dock lagom.

Så jag antar att jag egentligen skulle varit man :grin: Jag är lång, jag har bredare axlar än höfter och jag har långa armar :mad:

knapp

Jag spräckte mina 1200:- :cry: blev 2500:- men har å andra sidan vart i Tylösand med familjen, Gotland med vännen (där även häst köptes in) och lite sådär.

Månaden som kommer nu ska planeras, inte för att det kommer vara så mycket att planera med endå :rofl: 15 lök ska bli handpenning på hästen och jag är VÄLDIGT rädd att jag kommer få ringa pappa banken och be om ett lån på någon tusenlapp för att få ihop resten :mad: Ska bli intressant att se vad lönen hamnar på, har jag tur får hon som betalar ut min lön tummen ur och skickar på semesterersättningen annars kommer den nästa månad så hur eller hur löser det sig.

Ang mat fortsätter jag i samma spår, bön/ärtbiffar :love:

Numera är det skitbra :)

Dom har trendigare kläder till bra priser och mycket bättre kvalité än vad det var för några år sedan.
Köpte en tröja där idag :o :)

Kan slänga in en bild om du vill se?

Men då har du sparat bra tycker jag!
Man kan ju inte göra mer än man förmår.
Du får kanske hjälpa syrran att styra upp sin ekonomi :idea:

Härligt :) Det är så svårt när man inte kan se utbudet :D Kollade ju aldrig klädavdelningen när jag var där sist (bara varit där en gång) och då köpte jag bara ridgrejor (som jag tyckte var skitbra! Rosa sadel och tränshängare :love: och vita helskodda ridbyxor för typ 200:-, som sitter hur bra som helst och hållt skitbra!)

Det får du gärna göra! :bump:

KL

Min nya månad på onsdag och 1200 kr/person dvs mig och sambo 2500 kr är spräckt till 3500 kr i stället. Dock är jag nöjd då februari's käk gick på 4500 kr, det tar nog lite tid att vända en trend vill jag tro? :)

Har lyckats spara 2000 kr dessa kommer dock försvinna i veckan men till en investering av min kropp - min hälsa och då känns det inte lika svårt.

Behöver också uppdatera min garderob. Känns som alla tights och byxor bara går sönder (och jag är löjligt kräsen redan och äger fåtalet kläder ö h t) så det kommer läggas en del på.

Även om jag strukturerat om ekonomin rejält finns det massa små bovar man fortfarande råkar falla tillbaka till. Små summor som en "latte på vägen" i handen som blir dyr när det sker för ofta ;)
Har för första gången i mitt liv börjat spara kvitto och skriva ner allt och sammanföra i kategorier så som mat, kläder, sparande, smink/hygien/skönhet osv. Funkar bra!

I matbufferten har jag räknat med fika och luncher ute men vet inte om det var meningen i utmaningen om 1200 kr/månad?

I denna stilen finns det massor av tröjor i olika färger och mera ungdomligt ditåt. Förr fanns det mer tantkläder tycker jag men nu har dom typ samma sortiment som H&M skulle jag våga påstå!
Finns massor av fina träningskläder, klänningar, tröjor...
Har köpt träningskläder där för ett tag sedan och är jättenöjd med dom.
Gav 99 kr för denna.

Baksida,

2013-03-22_222857_514cd137ddf2b33b6fc0a97f.jpg

Framsida,

2013-03-22_223849_514cd14fe087c32329c58404_514cd1a7ddf2b33b666bd26d.jpg

Då har vi bra smak :D
Kikade efter en svart men det fanns inte idag.
Stod mellan denna och en ljusrosa med blå text, men denna är mer variabel så tog den.

På hotellet misstänker jag? :)
Har aldrig varit där men tänkt tanken. Vet inte om jag är "spatypen" bara. Är nog för rastlös för att sitta med gegga över hela kroppen i all evighet :p

Nice! Sådana där kläder har jag typ.. När jag tränar och i stallet :D Annars har jag väldigt blandad stil... Antingen klär jag mig som en kille med skjorta och jeans eller så klär jag mig som en tant med blommiga skjortor/blusar/kjolar och liknande :grin:

(För att hårddra det lite kanske bör tilläggas :D)

KL

Min nya månad på onsdag och 1200 kr/person dvs mig och sambo 2500 kr är spräckt till 3500 kr i stället. Dock är jag nöjd då februari's käk gick på 4500 kr, det tar nog lite tid att vända en trend vill jag tro? :)

Har lyckats spara 2000 kr dessa kommer dock försvinna i veckan men till en investering av min kropp - min hälsa och då känns det inte lika svårt.

Behöver också uppdatera min garderob. Känns som alla tights och byxor bara går sönder (och jag är löjligt kräsen redan och äger fåtalet kläder ö h t) så det kommer läggas en del på.

Även om jag strukturerat om ekonomin rejält finns det massa små bovar man fortfarande råkar falla tillbaka till. Små summor som en "latte på vägen" i handen som blir dyr när det sker för ofta ;)
Har för första gången i mitt liv börjat spara kvitto och skriva ner allt och sammanföra i kategorier så som mat, kläder, sparande, smink/hygien/skönhet osv. Funkar bra!

I matbufferten har jag räknat med fika och luncher ute men vet inte om det var meningen i utmaningen om 1200 kr/månad?

Jag tror det är en omställning som tar några månader att komma in i. Det går ju inte att bryta beteenden på en gång. Det får ta lite tid helt enkelt tills man kommit in på rätt spår.

2000 kr är bra sparat och det är väl inget fel att lägga dom på hälsan, det är en bra investering :)

Min man blir tokig på mitt kvittosparande men jag tycker man har bättre koll på vart pengarna försvunnit.
Nu för tiden brukar jag mest kolla på banken eftersom alla betalningar står där och sedan räknar jag ihop allt i olika kategorier som du gör. Smidigt!

Kl
Har laddat ner en app som heter "Mina utgifter". Verkar jättebra, ska bli spännande att använda den.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
688
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 419
Senast: ameo
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
344
Senast: Shixle
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 044
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka