Spartråden

Sv: Spartråden

KL

I matbufferten har jag räknat med fika och luncher ute men vet inte om det var meningen i utmaningen om 1200 kr/månad?

Jag tror det är väldigt svårt att hamna under 1200 kr om man brukar äta ute. Jag brukar räkna med fika och mat ute i min matbudget men jag äter sällan ute. Har jag heldagar i skolan tar jag alltid med mat, jag är för snål för att köpa ;) Och äter man lunch ute varje arbets- eller skoldag så blir det ju inga pengar alls över om man har en budget på 1200. Om man räkna en dagens (65 kr räknar jag på, 20 dagar i månaden) varje arbetsdag så blir det ju 1300, och man vill ju äta mer än bara lunch ;)

Jag har handlat för 1190 kr, och i morgon är min sista dag på denna matbudget månad. Och behöver inte heller något förrän måndag-tisdag.

Jag är såklart på nästa månad med! :)

Jo, visst har jag ändå sparat bra, men hade ju varit bättre med iaf en tusing till på sparkontot ;)

Hade jag kunnat hjälpa min syster att få ordning på sin ekonomi hade jag gjort det för länge sedan. Min syster vägrar att ta emot hjälp (jag och mamma anser att hennes stora problem inte är pengar det är hennes "lathet"). Jag hade gladeligen hjälpt henne med stöd under tiden hon pluggar, hjälp med att skriva ett cv, stöttat henne när alla nej kommer på sökta jobb. Men min syster blir 25 i höst, har inte gått gymnasiet, hoppade av folkhögskolan, komvux i K-backa lade ner så hon står utan utbildning (hon är inte dålig i skolan så det är inte därför heller). Hon vart erbjuden praktikplats via kontakter (oavlönad men en chans!) som hon aldrig tog. Just nu står hon helt utan inkomst (som jag förstått det) med skulder till både csn och 11000 till mamma (som jag tror hon köpt ny dator för). Kunde jag fixa en utbildning eller ett jobb till henne hade jag gjort det vilken dag i veckan som. Men jag kan inte när hon själv inte vill lägga ner energi på det. Och det gör ont att se på och jag blir frustrerad. Så nu har jag hängt ut min stackars syster nog och hoppas att Karma inte kommer och ger igen för det.

Precis!

Haha jag är också för rastlös. Värst är relaxavdelningen där det är ABSOLUT tystnad som gäller, jag och min bror var inte särskilt omtyckta :angel: Vi var tysta men bara det faktum att man inte får prata blir man ju fnittrig av. Massagerna är bra, de vill jag rekommendera. Men det är dyrt... som alla andra såna där spaställen är.

Det där tråkigt när det blir så och man inte får hjälpa :(
Har en syster som är likadan. Gick aldrig ut skolan, inte ens nian.
Hon sover mest hela dagarna och lever på soc och bor hemma och iglar sig på nya pojkvänner hela tiden.
Hon blir 22 i år.
Har aldrig haft ett jobb och aldrig gjort en ansträngning för att skaffa ett.
Nu tror jag hon eventuellt lever på aktivitetsstöd via arbetsförmedlingen och söker jobb för att hon är tvungen till det. Vi har inte någon vidare kontakt längre.
Men min andra syster uppdaterar mig om läget ibland så jag har lite koll.
Jag tycker mest synd om henne som väljer att leva så. Det går ju att göra en förändring om man bara vill.

Jag är ju övertygad om att min syster inte är lat, hennes apati/oföretagsamhet bottnar nog i väldigt dåligt psykiskt mående. Jag känner igen mig själv i mina sämsta perioder (som alltså inte är sådär jättestora jämfört med tex mina vänner som har diagnoser). Men jag kan inte få henne att gå och prata med någon (jag har försökt). Och jag vill ju hjälpa min syster, jag älskar henne av hela mitt hjärta och det gör riktigt ont att se henne må dåligt. Även om det verkar ha blivit mycket bättre efter att hon träffade sin nuvarande kille. Dessutom verkar det också som att hon ska påbörja någon form av Ky-utbildning eller liknande och då kanske hon får csn igen och så. Hon är väldigt social och utåtriktad, betydligt bättre på det sociala spelet än vad jag är, tycke rom att träffa och lära känna nya människor så att få ett jobb borde inte vara något jättesvårt för henne. Borde i teorin vara lättare än för mig som avskyr folk och är lite socialt missanpassad. :p

Ibland undrar jag vem av oss som är adopterad ;)

Det finns ju också sparakvittot (hemsida) som jag tror någon nämnt innan, är ju rekommenderat av lyxfällan också :) Ang diskussionen om kvittosparande då :)

Det fanns en som hette samma till android så jag laddade ner den. Får se om den är bra då :)

*kl*

Nu är jag inte särskilt aktiv här men försöker i alla fall leva ekonomiskt (dock med ambitionen att det inte ska inkräkta på livet så att vi känner oss begränsade från att göra saker vi vill). Har budgetar i excel för respektive konto (eget konto, eget sparkonto, gemensamt konto och gemensamt sparkonto) där alla inkomster och utgifter noteras (och markeras veckovis så att man ser vad som går åt under ett år, en månad samt en vecka). Räknar även ihop matkostnaderna för varje månad i en egen lista. Och med den här månaden slut så har vi lagt 2210:- på mat samt tillhörande utgifter (dvs. allt som går att köpa på Ica Maxi inkl. katternas mat och strö).

Jag har lyckats spara ungefär en femhundring, gemensamt har vi sparat en tusenlapp (vilket alltid är ett fast mål till det gemensamma kontot) och mannen fick tömma sitt sparkonto i fredags efter att bilen kostade dubbelt så mycket som planerat hos verkstaden. Har dock räknat på kommande månad och då bör han utan problem kunna spara 5000:- så han har snart byggt upp sin buffert igen. Målet är att alltid ha en buffert på 10000:- för honom samt 5000:- för mig och ett par tusen gemensamt, sedan har vi även sparade pengar i fonder och aktier utöver det men det är vad vi vill ha på kontona till "vardagssparandet". Jag har inte större sparande än så eftersom jag har häst och är student, och mannen jobbar visserligen och tjänar helt acceptabelt men har inte hunnit jobba särskilt länge än och har därför inte byggt upp sina buffertar (har var student innan utan något sparande att tala om).

För min del är april en tajt månad då både mannen och pappa fyller år med två dagars mellanrum, och pappa fyller dessutom 65 i år.

+ matmissbrukaren

Tack för era svar!

Känner mig taggad att komma under 3500 kr med kommande månads utgifter. Vad gäller äta ute så blev det pizza en gång, sen blivit ett pag ggrs fika, dock mindre än vanligt!

Min investering för min hälsa kommer kosta mig 3-4000 kr men den summan som jag skrev känns inte svår att lägga ut när det gäller det!

Kl
Jaha, imorgon kommer lönen och det är dags att betala räkningar. Kommer sätta in 17000:- på mitt sparkonto. Hur mycket kommer ni stoppa in på sparkontot?

Oj, 17k! Det har känts bra..
Jag får studiemedel (9024 kr) och en liiiiten lön, kanske 600 kr på sin höjd. Har utgifter i överflöd, så det lär inte bli mycket på sparkontot.

Funderar på att öppna ett nytt sparkonto i en annan bank med bättre ränta. Har bara 0,6 % nu. Tips på bra banker med bra villkor? Har tyvärr inget startbelopp att sätta in..

Ingenting troligtvis. Jag har satt undan 500 kr på mitt CSN konto redan och det betyder att betalningarna för detta året är klara. Så ska betala in det rätt snart tänkte jag och sedan lägga undan varje månad till nästa års betalningar och betala av det så fort som möjligt. Det är sista året nästa år som jag ska betala sen är det äntligen klart :)
Har satt deadline till nyår för att bli av med hela skulden. Sen har vi bara bolån kvar.

Resten av pengarna jag får över denna månaden går direkt till hästen jag bestämt mig för idag att köpa så det är därför det inte blir något till sparkontot. Förutom det min man sparar på sina konton då. Han fick precis sin semesterersättning från förra jobbet och den kommer sparas till semestern i sommar. En hel månadslön så det känns som det blir en bra semester i år trots husköp.

Ska sätta undan någon liten summa till resan med. Jag har redan 4000 kr till mat och shopping men vill ändå få ihop lite till så jag inte behöver tänka på pengarna alls utan kan köpa det jag vill ha. Även om jag nu har köpstopp där nere med men på semestern tycker jag det är godkänt att shoppa lite.

På väg hem från Ikea nu och vi har köpt ett kök :)
Blev några koppar också. Dom gamla hemma håller på att falla i bitar och nu hade dom fått in en nyhet som är superfina så passade på medans vi var där.

Jag har SBAB och är nöjda med dem :) Har 2,25% men kommer få mer när vi får bostadslån via dem.

Det lät ju bra! Ska kika runt lite och läsa på.
Jag tänker att det kan vara bra att ha pengarna i en annan bank, då är det inte lika enkelt att ta av sparkontot. Tänkte försöka sätta undan åtminstone 200 kr/månad, och i slutet av varje månad tänkte jag flytta allt som "blivit över" till sparandet.

När det gäller ens hälsa så får det faktiskt kosta vad det kostar helt enkelt.
Hälsan är inget man kan kompromissa med.

Ica Banken har 2% på sparkontot tror jag, och 0,något på det vanliga. Det är dessutom gratis så länge som man är student. Vi har det till det gemensamma sparkontot och det gemensamma matkontot.

Kika över i tråden om spartips för mer konkreta tips på banker. En snabb titt på compricer tror jag också vore bra så att ingen råkar sätta in sina pengar på något konto som ger 2-2,2% och är nöjd med det.

KL

Om det går ska jag försöka spara 2000 kr kommande månad (start 27e) blir det inget sparande beror det på hälsan.

Jag ska spara ca 5500 kronor är tanken :) 1500 går till ett resekonto, 1500 till buffertkonto, 600 till min framtida häst och resten in på sparkontot.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
688
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 419
Senast: ameo
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
344
Senast: Shixle
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 044
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka