Spartråden

Sv: Spartråden

Är det någon som lyckats spara något och ännu hellre investerat dessa pengar i något som på sikt kan bli en inkomst? Jag tittar in i den här tråden då och då i hopp om inspiration, men mest verkar tråden ha gått från att vara en tråd om sparande till en tråd om vad alla vill eller måste handla istället för att spara.

Jag funderar på att investera i en aktieindexobligation, fick ett tips av min käre far. Den hade gått så bra att företaget var tvungen att avsluta affären redan efter ett par månader då räntan var över 10 %. Garanti på insättningsbeloppet fanns också.

I övrigt har jag nyligen fått ordning på mina sparpengar som sedan ett år suttit på ett skitkonto med kass ränta och jag har inte fått ändan ur att flytta dem. Nu ligger de säkrade på 2,7% ränta med insättningsgaranti så jag är lite nöjdare. Förhoppningsvis blir de kontantinsats i en lägenhet inom en snar framtid! En gammal fond jag har låter jag ligga, inget jättebelopp som sitter där. Risken är dock riktigt hög på den.

Vi är ju flera som sparat?
För min del så köpte jag visserligen en bostadsrätt, men jag har ju ändå fortsatt mitt sparande. Imorgon är det lön och jag hoppas att jag kan spara undan minst 5000:-.
Däremot så fungerar tråden även som en plats för dem som tidigare kanske handlat väldigt mycket onödigt och nu behöver pepp för att stå emot när köpsuget kommer.

Gillar du inte tråden så finns två alternativ 1) bidra med något annat 2) sluta läs den.

Är det någon som lyckats spara något och ännu hellre investerat dessa pengar i något som på sikt kan bli en inkomst? Jag tittar in i den här tråden då och då i hopp om inspiration, men mest verkar tråden ha gått från att vara en tråd om sparande till en tråd om vad alla vill eller måste handla istället för att spara.

Den här tråden som du redan hittat är ju kanske ett bättre alternativ att diskutera i då, än att klaga på den här:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1183444

(Eller inse att det kanske inte finns så många som är intresserade av investeringar som vill diskutera det här)

Jag har lyckats spara ihop till 18.000 som jag lagt på kontantinsatsen till en bil. Nu är sparandet på ny kula, och trots att det bara var en månad sedan jag köpte bilen så har jag kunnat spara 2000kr. Nu är detta kanske inte särskilt stora pengar i era ögon, men för mig är det det eftersom 2000:- är MER än halva min inkomst. (Och ja, jag bor själv - med djur, så jag har egentligen utgifter som täcker hela min inkomst, men har lyckats snåla så pass att jag kunnat lägga undan dessa pengar)

Så ja, jag sparar och det gör fler också.

Sparande och sparande..

Jag lägger undan till CSN varje månad och på sikt ger det en större inkomst senare eftersom jag blir av med skulden.

Sedan lägger jag undan till husrenoveringen och det lär ge avkastning senare eftersom huset stiger i värde. Men någon ren inkomst blir det ju inte. Dock billigare än att bo kvar i lägenheten så vi tjänar lite på det.

Nu har jag köpt det jag ville ha-hästen.
Så resterande sparande i framtiden lär gå in på sparkontot, min mans födelsedagspresent för en tid framöver samt till huset.

Jag har aldrig haft några ambitioner för att kunna leva på sparandet. I trådstarten stod det att alla som vill spara på något vis fick vara med här och detta är mitt sätt att spara på :)

Men du har ju redan mkt pengar till skillnad från oss andra ;). Eftersom jag en tid jobbade gratis och saker behövdes betalas ändå så var bufferten nere på noll. Nu har jag fått min lönegaranti men förlorade över hälften av vad jag borde fått in. Aja. Snåla. Snåla. Snåla är vad som gäller.

Komma igång med företaget. Men måste utbilda mig först då jag kom på att jag vill jobba med just det och då kan kombinera hobby och jobb samtidigt.

Så nu sparar jag till:

Slutet på året för att sänka ett lån på hundratusen.
Buffert för ev kriser.
Extra buffert som jag kommer ta av vid pluggandet.
Långsiktigt sparande. Där är det nu 15 000 kr i.

Slutet på månaden då lönen kommit lägger jag in 5000 kr på långsiktiga sparandet. Osäker på räntan. Den är över 3% men då måste man ha 50 000 kr minst för att få den räntan. Osäker hur mkt jag får på bara 20 000 kr.

Jag vill öppna ett vp-konto. Men min bank Länsförsäkringar har inte det. Kan du tipsa om nån bra bank som har? Gillar inte Nordea.

5000 kr sparade på aktiekontot (ej placerade). Vill köpa en obligation och det kommer ersätta mitt spelande på trav osv. Lovat mig själv det.

(Eller inse att det kanske inte finns så många som är intresserade av investeringar som vill diskutera det här)

Nej, och det är väldigt synd, för då tror jag det skulle bli mindre uppgivna trådar om arbetslöshet och tjejer som inte kan flytta ifrån elaka killar av ekonomiska skäl mm mm. För sådana trådar finns det tyvärr gott om.

Gillar du inte tråden så finns två alternativ 1) bidra med något annat 2) sluta läs den.

Ja, jag bidrog med mitt inlägg. :-) Vips blev det fart och mer prat om faktiskt sparande och vad man kan göra med pengarna och mindre prat om allt man vill shoppa. Sådana trådar finns det ju redan en miljon av.

Jag funderar på att investera i en aktieindexobligation, fick ett tips av min käre far. Den hade gått så bra att företaget var tvungen att avsluta affären redan efter ett par månader då räntan var över 10 %. Garanti på insättningsbeloppet fanns också.

I övrigt har jag nyligen fått ordning på mina sparpengar som sedan ett år suttit på ett skitkonto med kass ränta och jag har inte fått ändan ur att flytta dem. Nu ligger de säkrade på 2,7% ränta med insättningsgaranti så jag är lite nöjdare. Förhoppningsvis blir de kontantinsats i en lägenhet inom en snar framtid! En gammal fond jag har låter jag ligga, inget jättebelopp som sitter där. Risken är dock riktigt hög på den.

Aktieindexobligationen lät ju nästan overkligt bra. :D
Har du funderat på fler fonder med lite lägre risk för att jämna ut risknivån?

Men du har ju redan mkt pengar till skillnad från oss andra ;). Eftersom jag en tid jobbade gratis och saker behövdes betalas ändå så var bufferten nere på noll. Nu har jag fått min lönegaranti men förlorade över hälften av vad jag borde fått in. Aja. Snåla. Snåla. Snåla är vad som gäller.

Komma igång med företaget. Men måste utbilda mig först då jag kom på att jag vill jobba med just det och då kan kombinera hobby och jobb samtidigt.

Så nu sparar jag till:

Slutet på året för att sänka ett lån på hundratusen.
Buffert för ev kriser.
Extra buffert som jag kommer ta av vid pluggandet.
Långsiktigt sparande. Där är det nu 15 000 kr i.

Slutet på månaden då lönen kommit lägger jag in 5000 kr på långsiktiga sparandet. Osäker på räntan. Den är över 3% men då måste man ha 50 000 kr minst för att få den räntan. Osäker hur mkt jag får på bara 20 000 kr.

Jag vill öppna ett vp-konto. Men min bank Länsförsäkringar har inte det. Kan du tipsa om nån bra bank som har? Gillar inte Nordea.

5000 kr sparade på aktiekontot (ej placerade). Vill köpa en obligation och det kommer ersätta mitt spelande på trav osv. Lovat mig själv det.

Vad är det för sparkonto du har som ger över 3 %? Det är riktigt bra nu. Avslutade just mitt bluestepkonto sedan deras sparränta sjunkit till 2,20 ca. Det tyckte jag var uselt. Har kvar hoist som ligger runt 2.70%.

VP-konto, kan du inte testa avanza?

Det här är inte en tråd för att spara så man kan shoppa!
Vill man spara till det så får man det men i huvudsak så tror jag att varenda kotte här inne framförallt vill öka sitt sparkonto men det finns olika möjligheter för oss alla.
Jag tex har inga problem med att få undan 7000-10000 kr i månaden enbart från mitt mat/shoppingkonto men jag vill inte det för jag vill kunna köpa vad jag vill när jag vill det. Inte sagt att jag inte sparar men jag gör det i en takt som inte påverkar våran livsstil på något sett.
Så nä, det inlägget tillförde inte ett skit i tråden. Däremot är du självklart välkommen att diskutera annat än vad hur folk väljer att hantera sina pengar. Det är upp till var och en.

Du tyckte inte det kanske, men uppenbarligen tyckte jag det. Livet vore allt bra bekvämt om man kunde be alla som tyckte annorlunda att dra sin väg, men så fungerar det sällan.

Tråden var på väg att ta en riktning från "Spartråden," till "Det finns så många saker jag måste shoppa" i mina ögon, det var därför jag ställde frågan.

Om ditt sparmål är någon hundring i månaden och du uppfyller det så är väl allt i sin ordning. Jag förlorar ingen sömn över det. Däremot anser jag det inte vara ett sparande om man kallar vissa sedlar för "sparade" tills man går och shoppar för dem. Sparande har en helt annan innebörd för mig.

Däremot vad folk sedan köper för sin (goda) ekonomi rör mig inte i ryggen. En del härinne har jättedyra hästar, sådana jag aldrig skulle ha råd att köpa, andra lägger stora summor på heminredning, kläder eller sina hundar. Om du tror att det stör mig har du missuppfattat mig rejält.

Senast ändrad:

Tråkigt att du måste komma in för att klaga! Den här tråden är nog mer för oss vanliga människor som sparar för att kunna göra det vi vill göra som många redan nämnt. Jag dör hellre med lite mindre på sparkontot för att jag levt och gjort det jag vill än att jag bara suttit hemma och räknat kronor alldeles uttråkat med ett fullt sparkonto. Men vi är ju alla olika :)

Men redan från början har ju tråden haft en inställning av "Vad har du för sparmål? - Jag vill köpa en häst inom det närmaste året" "Jaha, hur hade du tänkt göra? - Dra ned på allt som går att dra ned på och lägga undan de pengarna". Så att säga att tråden förändrats till något annat tycker inte jag är helt rätt?

Vi har alla olika mål. Matmissbrukaren har sparat till och köpt häst samt renoverar hus. Jag själv har sparat till och köpt bil, och sparar nu till andra större saker (som är stora för mig). Eftersom jag har väldigt liten inkomst fortfarande (som studerande 18-åring) så finns inte möjligheten att lägga undan summor till investeringar, växande och fasta sparkonton etc. Jag måste spara ihop till de saker som kostar runt tusenlappen och över, för det ingår inte i min budget som är ganska stram (särskilt nu när jag har ett billån att betala av). Målet nu är att 1. Lägga undan så mycket som möjligt varje månad för att betala av billånet helt på två år, 2. Köpa ny dator (min håller på att dö), 3. Renovera lägenheten.

Alla har ju olika mål. Och jag uppfattar det som att du anser att sådana inköp som jag väljer att göra är onödiga, men alla är inte intresserade av att lägga alla pengar på sparkonton för att bli ekonomiskt oberoende, alt. lägga det på investeringar som du anser är investeringar.

Anledningen till att jag reagerar är för att jag uppfattat din attityd som otrevlig. Men jag kan ha fel, det är svårt att tolka folk genom text. Och som tidigare nämnt i tråden; det finns en annan tråd om placeringar som du kan hålla till i om du tycker att denna tråd är fel inriktad.

Nej, och det är väldigt synd, för då tror jag det skulle bli mindre uppgivna trådar om arbetslöshet och tjejer som inte kan flytta ifrån elaka killar av ekonomiska skäl mm mm. För sådana trådar finns det tyvärr gott om.

Kanske att en investerings/spartråd på Senior skulle ge ett annat resultat?

Även om många "gamlingar" även är på U/ÄU och problemet du nämner även finns där.

Efter ditt påstående om att jag verkar spara hundralappar så vill jag klargöra att det handlar om tusenlappar,som inte rörs utan sparas. Sedan sparar jag jag pengar jag tänkt spendera, som tex till hästen och min resa i sommar. varsegod att tycka att det är onödiga köp men för mig är det inte det. Skriv inget du inte vet ett skit om. Som andra skriver kommer du in i tråden med en taskig attityd och det klarar vi oss utan här.

Edit, dessutom sparar min man varje månad och det handlar också om tusenlappar. Så generellt sett sparar vi runt 15.000 kr i månaden. Vi har gemensam ekonomi så det räknas in. Jag tycker det är ett bra sparande med tanke på att jag inte ens har en anställning.

Senast ändrad:

Jag undrar också vilken bank det är som ger 3%?

Gabbi: Har ingen plan på att sprida ut fonden, det sitter bara 50' i den så känner att den får rulla på. Eventuellt behöver jag de pengarna till den kommande lägenheten om det är något renoveringsbehov, annars sitter de kvar där.

Aktieindexobligationen ska jag starta inom snar framtid :D

Jag sparar ihop en buffert nu och när den är klar tänkte jag börja se mig om på olika sätt att investera mina pengar för att de ska växa "av sig själva". Iofs prioriterar jag också att försöka minska mina skulder för att på så sätt även frigöra kapital. Betalar ca 3000 i olika lån varje månad plus mina 2500 i rent sparande (just nu på konto med skitkass ränta dock då jag för tillfället inte orkar sätta mig in i olika bankers villkor).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
686
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 418
Senast: ameo
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
344
Senast: Shixle
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 003
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka