Speedcart + bröstsele ?

gadriel

Trådstartare
Kanske är korkad nu men hur är det att köra med speedcart vs rockard och kan man köra med en vanlig bröstsele och speedcart om man fixar svängel ( eller är trissor bättre? ) och bakseleöglor (+ ev "piggar")?

Jag har maratonvagn samt en rockard till min fjording men ibland känner jag att man vill ha ngt smidigare om man bara ska ut och kondisträna lite och jag gillar inte min rockard så mycket, den är stötig och ja jag vet inte, den känns klumpig på något sätt.

Funderar därför på hur det skulle vara att motionsträna med en speedcart, har testat att köra en gång med en shettis och tyckte det var kul, men blev lite konstigt i galoppen (har för mig det var en sulky och inte speedcart men minns inte riktigt). Är som sagt en fjording så det blir inte supersnabb trav precis, funkar det med vanlig svängel då? Går det överhuvudtaget att galoppera med speedcart? Fördelen med speedcart hade också varit att jag lätt kunde ha med den på transporten.

Ja lite konstig fråga kanske men frågar man inget får man ju inget veta ;):o
 
Sv: Speedcart + bröstsele ?

Jag kan inte se varför det inte skulle gå... jag har ju till och med kört shire i speedcart och jodå - vi har galopperat i vagn också. Dock hade vi travsele då, så det om att sätta svängel på speedcarten kan jag inte svara på direkt. Men det är ju kraftiga rör mellan skalmarna på de speedcarts jag kommit i kontakt med i alla fall så det bör ju inte vara något problem egentligen.

Och ska ni bara ut och motionsspringa lite så funkar det faktiskt väldigt bra med en travsele också...
 
Sv: Speedcart + bröstsele ?

Efter att ha varit med om vad som kunde blivit en katastrof, så skulle jag aldrig komma på tanken att sitta med benen upp i vädret (dvs sulky/speedcart). Hade jag suttit med benen upp i vädret när min ponny tvärnitade, så hade jag säkerligen trillat mellan vagn och hästbak.
 
Sv: Speedcart + bröstsele ?

Benen i vädret? Det är väl inte gynstol TS tänkt köra heller? I en speedcart har du oftast fötterna i ungefär samma nivå som rumpan (din egen rumpa, inte hästens)... inte ens när jag kört min bumling med speedcart har fötterna kommit mer än alldeles över rumpan i höjd. Det normala är väl att du har benen något böjda med en relativt horisontell eller något nedåtlutande linje (dvs fötterna något lägre än rumpan).

Dessutom - om en häst tvärnitar då du sitter i en speedcart så har du avsevärt bättre möjlighet att bromsa den framåtgående rörelsen än i en annan vagn - i vart fall enligt min uppfattning. Vet inte hur många gånger jag varit tacksam att jag suttit i speedcart just för att en häst nitat...

Det tvivel jag hyser rörande TS idé är dock om en speedcart är för lätt för att det skall bli att fungera helt bra med svängel. Känns som om det skulle kunna vara så att svängeln liksom får vagnen att ryckas lite. Men kanske just det faktum att vagnen är lätt att dra medför att svängelns krängande blir mindre än på en tyngre vagn så att det liksom jämnar ut sig.
 
Sv: Speedcart + bröstsele ?

Jag vet hur man sitter i en speedcart/sulky. Och notera gärna att jag skrev utifrån mitt perspektiv, min åsikt och min erfarenhet :)
 
Sv: Speedcart + bröstsele ?

Jag kan inte se varför det inte skulle gå... jag har ju till och med kört shire i speedcart och jodå - vi har galopperat i vagn också. Dock hade vi travsele då, så det om att sätta svängel på speedcarten kan jag inte svara på direkt. Men det är ju kraftiga rör mellan skalmarna på de speedcarts jag kommit i kontakt med i alla fall så det bör ju inte vara något problem egentligen.

Och ska ni bara ut och motionsspringa lite så funkar det faktiskt väldigt bra med en travsele också...


Hur upplever du det att köra i speedcart, vad gäller fjädring, bekvämlighet, hållning för ryggen osv jämfört med rockard? Hur gillar din häst det?

Ja jag undrar om inte trissor är bättre just på speedcart kanske..dom verkar löpa lite kvickare/lättare. Det är mest grusvägar jag kör på och ibland ganska backigt så då lär väl svängel/trissor jobba lite mer. På plan mark lär det väl knappast märkas.
 
Sv: Speedcart + bröstsele ?

Trissor har jag ju kört med - men med travsele då. Det gick ju förstås bra.

Bekvämligheten är något sämre än i en rockard tycker jag, jag föredrar rockard ur det perspektivet eftersom man kan byta ställning lite mer där och kör man långt blir det rätt jobbigt att sitta i samma position mer eller mindre. Fjädringen beror förstås på vilken speedcart du har - jag har kört bättre och sämre fjädrade. Kollar man bara att det är bra fjädring så är det bekvämt ur den aspekten.

Det jag råkat ut för när jag kört speedcart är att jag fått ont mellan skulderbladen. Jag sitter nämligen som en hösäck i vagnen väldigt ofta. Det problemet har jag inte med en rockard där jag liksom måste balansera mig på ett annat sätt eftersom jag inte har lika mycket stöd i benen. Fast som den kontorsråtta jag är så får jag väldigt lätt ont mellan skulderbladen när jag kör... skulle nog behöva träna de där stackars musklerna lite!
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 701
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 573
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 923
Senast: Åsa A
·
Relationer Tvekade på att sätta relationer eller skola/jobb som prefix, för det är lite både och som ligger bakom. De frågor jag är mest...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 582
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp