Spekulationer ang. försäljning

_carmenzita_

Trådstartare
Hur skulle ni resonera som köpare i detta fallet?

  • Nuvarande konvalescent efter en skada i hage, vilket resulterat i uttöjda ligament på böjsenans nedre fästen runt karleden. Alla senor och gaffelband röntgade + ultraljudade och helt OK.

    Trolig full återhämtning efter upp till ett års vila med regelbunden skritt på hårt underlag.

    God hopphäst med kapacitet men inte fått chansen att få visa det ordentligt förutom i unghästklasser då vinst/placering alltid skedde. Sämre förutsättning för dressyr då gången(trav) inte håller riktigt måttet. Utbildad LA dressyr, går skolorna klockrent, tramp påbörjad men ej befäst före skadan.

    Full stam med gröna papper, licens (ej pass ännu).

    Av FT-ryttare på SM-nivå bedömd som en bra FT-häst med god vilja och mod.

    Uppskattat värde innan skadan ca 60-70000.

    Vad kan man begära nu om jag säljer hästen, naturligtvis efter friskrivning, men även ungefärligt under läkningens tid.

    Hästen är ett sto född -1996
 
Sådant här är alltid svårt att avgöra.

Våra kära vänner är ju inte gratis att hålla heller under konvalecenstid.

Jag kollade stammen på henne och det är ju idag en mindre åtråvärd stam...tyvärr.Annars är det lättare att få ett högre pris om avelsvärdet blir högt oavsett fullständig återhämtning eller ej.

LA är hyfsat bra...men ger inget överdrivet ökat värde.

Om du säljer henne dräktig under läkeåret betingar hon kanske ett hyfsat värde om hon säljs dräktig...då köparen får valuta för "väntetiden" också.

Dräktig med vettig hingst gissar jag runt max 20 000...inte dräktig....ja inte många kronor alls...kanske 8-10 000.Folk är väldigt rädda för hästar med skador...de vet hur lätt skador återkommer när det handlar om tex senor eller ledband.

Behåller du henne och sätter igång henne igen och får upp henne så att hon fungerar på samma nivå som innan utan problem...ja då är det ju en helt annan sak.

Nyckelordet är "troligen full återhämtning"...folk vill ha garantier om de ska ut med pengar.Det är tufft att sälja häst ibland...köparna har många krav.

Lycka till med din försäljning i allafall! ;)
 
tack för ditt svar, men jag skall INTE sälja :) det var mest en spekulation, och vad stammen anbelangar så bör det väl vara en smaksak? Alla gillar kanske inte Robin Z osv osv, själv har jag haft funderingar på att betäcka henne med highlight eller Akribori, men tyvärr har jag platsbrist och vill inte hysa in henne.
Mina privata funderingar är först och främst att se hur läkningen går, skall in på en "mellanservice" om dryga veckan men läkningen är minst till i höst, naturligtvis utan några som helst garantier(undrar om man kan hitta dem på burk...?)
Blir hon inte helt OK så måste jag försöka få ut försäkringspengar för henne för att kunna köpa mig en annan tävlingshäst, för till syvende och sist så är det träna + tävla jag vill göra. Antar att det blir triangelmärkning i sådana fall och utlåning, men som sagt försäljning fixar jag nog inte, men spekulera är ändå alltid trevligt.
En undran, eftersom du har avelsverksamhet och jag är okunnig, vilket led i stammen är ointressant? Det finns ju s.k hederlig god gammal stam i henne på båda sidor. Vore intressant att få veta en uppfödares vidare syn på saken :)
Jag menar, hon är ju fortfarande den vackraste.... :D
 
Var och kollade på din hemsida lite, men kunde inte hitta stamen på henne någon stans. Kan du skriva ner den?

Visst är det så att alla gillar ju inte samma stammar. Crazy är mkt för det franska, jag gillar mer det gamla svenska. Så det skulle vara roligt att få se hennes stam.
 
hej

Carmenzita är e:Eloge 738 u:e Hubertus 618

det står föressten under hennes "mapp" :idea:(var tvungen att kolla för säkerhetss kull :o)
 
OM hon inte verkar fräsch till hösten o du bestämmer dig för att triangelmärka så får du ju ut ganska mkt av förs. beloppet o kan därmed sälja henne till en mindre summa till någon du känner att hon får det bra som avelssto hos.

Jag hade nog antingen satt igång själv om jag fick klartecken från vet o ev sålt när rehabiliteringen var klar, alltså inte sålt ett "rehabiliteringsprojekt, eller t- märkt o sålt/lånat ut till avel/promenad om vet inte bedömer det som troligt att hon kan återgå till full anv barhet.

Lycka till m totto! Senskada på en så pass ung häst borde ju inte vara så hopplöst.
 
det är precis det jag menar, för jag tror mkt på hästen, nu var det inte själva senan som blev skadad utan fästena till böjsenan, de nedre, men det spelar ju faktiskt ingen roll för skadad är hon hur som haver. jag hoppas att vet. på kliniken säger om dryga veckan att det är OK att kanske börja trava henne på rakt spår, men tror i hjärtat att han säger fortsätt skritta....
Spelar egentligen inte heller ngn roll då vet. säger att jag bör räkna med en lång konvalescens och mest troligt blir återställd, frågan är ju dock kvar, håller hon för hoppningen? Kan vi debutera i Ft?
Jag tycker mig se henne som ohalt, men vissa dagar är jag ärligt talat tveksam.
Det är det jag menar med hennes förutsättningar, hon har inga stora förutsättningar i dressyr, då hennes trav är lite tam - spelar liksom ingen roll hur lydig hon är :smirk:
Nåja.... anledningen till spekulationen är att jag blev rådd att ta 70000 för henne vid en spekulerad försäljning då hon var 4 år, men jag avstod då mitt intresse egentligen aldrig har varit att sälja. Det är ändå intressant att veta värdet på hästen, för tyvärr är våra älskade kompisar kostsamma varelser och vi måste ju motivera vår hästhållande,tyvärr även den ekonomiska biten gentemot anledningen till ägarskapet...
 
Visst är det trevligt med gammal svensk stam...det säger jag inget om. Det vi diskuterade här var det eventuella värdet på en häst som kanske/kanske inte kan funka i fortsättningen.Det var med hänsyn till hennes stam...just att den var gammal och svensk...vilket folk idag tyvärr sällan vill ha....det är ju det där med vad som är poppis för tillfället så att säga.

Eloge var en snygg och trevlig hingst...men hans index på avkommorna var inte överdrivna direkt på något håll.Gamle Hubertus är ju en gammal goding...enligt mej.

Men tyvärr styr populäritet priset...om man diskuterar ston som kan vara intressanta för avel.Det är svårt att överhuvudtaget att sälja avelsston idag.Jag vet om promenadridningsbara ston e bla Cortez och Landlord som sålts till avel som legat på ett pris mellan 12-15 000 kr...bara för att ge en vink om hur hård marknaden är just vad det gäller ston som ska vara intressanta för avel.

Mitt tips är att triangelmärka henne om det inte går åt rätt håll med läkningen och betäck henne med en populär hingstdär du kan ana efterfrågan på ett föl.Akribori är nog inte dum till hennes stam faktiskt.Dräktig med Akribori borde du kunna få ut runt 20 för henne även om hon är triangelmärkt.Det finns alltid någon där ute som är beredd på att älska och ta hand om din häst lika mkt som du själv...det går ju även att skriva avtal på återköpsrätt vid eventuell ny försäljning med vitesföreläggande så att det blir bindande och ej går att smita ifrån vare sej de vill eller ej.(Om du nu vill ha loss lite mer pengar till den nya hästen så att säga).

Man tycker givetvis alltid bäst om sina egna hästar... ;)
 
okunnig som jag är men vetgirig som få så hoppas jag att du kan förklara lite mer om index och blup, jag har aldrig lyckats fatta ordentligt pga knapphändiga svar. Att de inte presterat tillräckligt antar jag att du bla menar? Hur beräknas indexen, är det per antal avkommor? :confused:

som jag skrev tidigare så är försäljning inte aktuell utan det var en ren nyfiken spekulation, nog så intressant ändå... men mitt första mål är att få henne frisk, lyckas inte det så måste jag triangelmärka då jag har inte kontanter att köpa en ny, det är sådant som är lite trist egentligen, ponera att hon är helt bra om tex 2-3 år? då är det synd att triangelmärka..... :crazy:
fast jag har inte motivation nog att "spara" på en häst så länge bara för "tänk om"....
det där med återköpsrätt har jag varit ute för tidigare. Min man sålde en jättevacker kbl-travare, svart med vita strumpor, till en kvinna som blev rekommendard av en känd travtränare i min närhet. Denna kvinna visste att hästen blivit sutten på 2 gg, efter en månad gick han på turridning. Vi hade skrivit att hästen inte fick säljas utan vi kontaktades, men plötsligt en dag så vi en annons i tidningen... min bekant som ville köpa honom först men inte hade pengar just då såg annonsen och köpte honom. Jag följde med för att hämta honom och det var det bedrövliigaste jag sett, hans långa vackra man var tovig och han var mager,för att göra en lång historia kort, återköpsrätten höll inte trots kontrakt, hästen är totalförstörd i huvudet, jag säljer aldrig en häst igen, och jag VET att det finns snälla människor också... :smirk:

MEN, snälla du, berätta mer om index och blup för jag är uppriktigt intresserad
 
Mitt tips vore ju att sätta igång hästen när den är helt återställd , tävla den och sedan sälja för då blir priset högre.
Skulle man sälja nu får man nu nästan skänka bort hästen eftersom man inte vet om den håller.
Stammen är som sagt inget att hurra för tyvärr och hade jag varit köpare idag hade jag inte betalt mer än max 15.000kr för denna hästen.

Jag i verkligheten hade inte köpt hästen alls men nu spekulerar vi ju bara :D
 
Fast jag måste säga att jag har svårt att tro att det ska två, tre år att få henne fullt återställd. Skulle tro att antingen är hon det på ett år eller så blir hon det inte alls. Sedan kanske det handlar om uppemot ett års uppbyggnadsarbete innan hon är färdig för att tävla på högre nivå, men att läkningen skulle ta tre år, det tror jag inte...

Har haft en senskada på ytliga böjsenan (hagskada, akut) o en gaffelbandsskada (hoppträning, feltramp, akut) på två olika hästar. Senskadehästen var 14 vid skadetillfället o hade en konvalescens o i gångsättningsperiod på 10 månader. Att jag sedan fegade ur o lät honom bli promenadhäst (han gick hopp, dressyr o fälttävlan på LA resp Lätt-nivå, på väg upp i MB ft när han gjorde sig illa) handlade bara om mina klena nerver :crazy:. Han är nu 19, promenad- o dressyrrids minst 5 dgr i veckan av den medelålders dam som har honom på helfoder o har inte varit halt en dag sedan hösten -99, peppar, peppar... Tror dessutom att jag tog i i överkant när jag förtidspensionerade honom, är fullt övertygad att han klarat att gå LB hoppning o LA-MB dressyr o iaf deb ft även i fortsättningen, men jag var så rädd att fina, fina hästen som jag haft så mkt skoj med :love: skulle göra sig mer illa...

Den andra är min nu 20-åriga korsningsponny, som i samband med hoppträning med sin lilla medryttarinna förra sommaren trampade snett i drog på sig en skada på gaffelbandet. Hon vilade i hage i två månader o skrittades över vintern. Redan i oktober, två mån e skadans uppkomst, syntes det inget på UL längre, men p g a hennes ålder skrittade hon hela vintern ändå. Nu är hon igång, rids både ut o dressyrarbetas på bana o är helfräsch. Däremot har jag stoppat hennes hopptävlingskarriär för säkerhets skull (den har varit lång ändå). Dock har jag hoppat ett o annat litet språng på skoj, men det är ju inte alls samma påfrestning som träning o tävling.

Detta rör sig alltså om två lite äldre hästar (14 resp 19 år vid skadetillfället) o deras återhämtning från senskador. Som jag har tolkat vet så är läkning just av senor betydligt lättare på yngre hästar.

Alltså: Ge inte upp!!! Rapportera gärna vidare!!

Lycka till!
 
Ja jisses att förklara index. :crazy:

Index är en procentsumma som man får fram genom att testa ett visst antal avkommor på tex treårstesten.Man har ett idealindex...hur detta är uträknat...ja det minns jag inte. :o

Hästen ska ligga över det idealindexet för att hingsten tex ska få en förhöjning av tex värdebokstav.Ju bättre hingst ju högre utdelning på index-siffrorna!Samtidigt som det ska tas med en nypa salt också...då siffrorna kan avvika från ett år till ett annat...beroende på tex ojämna årskullar eller färre bedömda individer.För att få en förhöjning ska indexet tydligt framvisa att hingsten har positiv förärvning. ;)

Att räkna ut indexet inom olika saker görs på bla hästarnas exteriör,gång och hoppförmåga.Siffrorna jämförs sedan med medelindexet.Krångligt att förklara men det finns säkert en bättre förklaring på ASVHs hemsida kanske? :confused:

Om jag minns rätt så tänkte de sänka Eloge till C...vet inte om han hann dö innan dess? Ett C idag betyder att han inte ens hade fått fortsätta att lösa licens. Avkommorna hade i fortsättningen fått grå papper....om de hade tillverkats efter en sänkning så att säga. :crazy:

Beklagar att det gick så illa med avtalet med nordsvensken?Hade ni något avtal med vitesföreläggande?Tyvärr är det så att utan vitesföreläggande kan folk bryta vad som helst och bara gå därifrån utan att det rör dem i ryggen.Ett vitesföreläggande på tex 50-100 000 om de bryter avtalet...svider alltför mkt för att någon skulle bryta emot ett sådant avtal.Som alltid...man måste noga tänka på vad man skriver och inte lämna kryphål någonstans. ;)
 
jag skall in på kliniken om 1½ vecka så ni får gärna hålla tummarna. Pratade med klubben idag och de håller på att bygga terränghinder för fullt, inkl vattenhinder... Vi planerar att om vi hinner anordna deb. + lätt klass i Ft i höst, fast jag får nog vänta MINST ett år, för jösses vad de tappar musklerna snabbt!
 
Vad gäller stammen på henne så är det tyvärr som både fio och crazy säger den är gammal och inget direkt att ha. Inte ens för avel. Hemskt ledsen att behöva säga det.

Håller annars med alla andra om att låt henne vila och sedan sätt igång henne för att sedan försöka att tävla upp henne. Lycka till.
 
nähä du. var inte ledsen för det du! :) Hur det än är i slutändan så är det ju ändå individen man bör se på, framförallt eftersom jag överhuvudtaget inte sysslar med avel(förutom till viss del på kbl-travarsidan).
Det finns fina korsningar som går mycket bra på träning och tävling och därmed kan bli intressanta i avelssyfte och givetvis åt andra hållet också. Som jag nämnt tidigare så har jag av utrymmes-skäl ingen möjlighet att betäcka henne och mitt ultimata mål är i första hand att få henne helt OK, sedan får jag ju hoppas att hon kommer att hålla för hoppning och FT, annars är hon tyvärr värdelös, även för mig. Men säljer gör jag inte då hon är en speciell dam som nog inte haft det så lätt fram till 3 års ålder. Hon är ändå mkt klok och lättlärd.
Mina planer från början med henne var att utbilda henne och sedan söka till Strömsholm för att slutföra min utbildning, men efter att ha arbetat som ridskole-chef i några år har jag lagt de planerna på hyllan, jag nöjer mig med om hon återigen kan komma ut på tävlingsbanan....
Det är ändock alltid bra att få veta andras oberoende syn på saken då det faktiskt öppnar ögonen på en del överaskande sätt... :)
 
jag skall in på kliniken om 1½ vecka så ni får gärna hålla tummarna. Pratade med klubben idag och de håller på att bygga terränghinder för fullt, inkl vattenhinder... Vi planerar att om vi hinner anordna deb. + lätt klass i Ft i höst, fast jag får nog vänta MINST ett år, för jösses vad de tappar musklerna snabbt!

Nej, det är nog ingen hit att starta ft till hösten, för senan behöver uppbyggnad, som med stor sannolikhet tar längre tid att skaffa än att få tillbaka muskelmassan.
 
själva senan är OK, det är fästena som är uttöjda, men det är som sagt ointressant för skadad är hon. Jag har inte tänkt att starta till hösten,jag har aldrig ens nämnt det?? Tävlingen är i höst, och jag räknar inte med att komma ut på ngn bana förrän tidigast sommaren 2006.... jag må vara en dum en, men SÅ dum är jag inte :smirk:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp