Spelar det någon roll vilken kaffebryggare man har?

Jag dricker inte kaffe. Men har insett på sambo och vänner/familj att Moccamaster, som vi har, tydligen är högt uppskattad.
Vi har ett kaffe som heter Båtblandning från Bergstrands kafferosteri som alla verkar älska. De flesta som druckit det här beställer hem sedan och är fast.
 
Skriver under på moccamaster ❤️ Dessutom tycker jag att det spelar roll vilket pulver en har i. Min mamma brukar köra Löfbergs lila eller Gevalia och det blir inte alls lika gott som zoegas eller Arvid Nordqvist som jag brukar ha (enligt mitt tycke)
Generellt tror jag nog just att vilket kaffe man använder är det som påverkar mest. Och bäst är nog att använda bönor som man maler själv.
 
Absolut viktigast är rätt bönor till rätt brygg. Jag dricker franskpressat sumatra gayo och turkiskt på trippel franskrost. Kaffebryggare tycker jag är överkurs om du inte själv är väldigt glad i sånt kaffe, onödig pryl när presskanna fungerar fint och ger många koppar.
 
Absolut viktigast är rätt bönor till rätt brygg. Jag dricker franskpressat sumatra gayo och turkiskt på trippel franskrost. Kaffebryggare tycker jag är överkurs om du inte själv är väldigt glad i sånt kaffe, onödig pryl när presskanna fungerar fint och ger många koppar.
Det beror ju på smak, jag gillar inte grumligheten som blir i presskanna. Inte blir det flera koppar heller, min kaffemugg rymmer en halvliter och makens fyra deciliter 😁
 
Det beror ju på smak, jag gillar inte grumligheten som blir i presskanna. Inte blir det flera koppar heller, min kaffemugg rymmer en halvliter och makens fyra deciliter 😁
Oj, jag har aldrig upplevt det som grumligt! Kanske för att jag växte upp med turkiskt, som ju är ännu ett snäpp grumligare. Och ja, alltså, jag dricker ju gärna en hel presskanna själv, men om jag har gäster brukar en kanna räcka till fyra pers. Har en fler gäster än så ofta förstår jag dock om kaffebryggare är ett mer pressande behov!
 
En stor skillnad mellan billiga och lite dyrare bryggare (förutom smak som redan påpekats) är tiden det tar för självklart bryggningen. Vissa billiga brygger sjukt långsamt, även när det är mindre mängd som bryggs.
Moccamastern är supersnabb, alltså verkligen så att man märker stor skillnad. Sen gör den också betydligt godare kaffe än andra billigare bryggare jag testat.

Annars är jag också fan av drop coffee med filtertratt och kokande vatten, det tar dock också rätt lång tid att brygga till många men är det bara ibland så gör det inget. Till 1 person går det också jättesnabbt.
Särbosambons Simensbryggare brygger på 13 minuter. Min Moccamaster på 6 min.
Man får ju planera när man ska bli kaffesugen med hans kaffetröska.

Behöver jag säga att den åker ut vid ihopslagningen 🙄
 
Jag dricker mkt sällan kaffe hemma, mest på jobbet. Men av bryggare tycker jag Moccamaster är överlägsen. Perkolator dock ännu bättre. Men för min skrala hemmakonsumtion funkar det bra med kaffepress (tar gärna in tips på goda kaffesorter som funkar där, har nu Zoegas Presso men tycker det är lite...bränt?). Mitt favorit överlag bland vanligt mataffärskaffe är Zoegas Skånerost men det vågar jag inte köra i presson...
 
Av "vanliga" kaffesorter, dvs som finns på coop och ica, föredrar jag Arvid Nordqvists Amigas. Jag köper hela bönor och mal själv.
 
Skriver under på moccamaster ❤️ Dessutom tycker jag att det spelar roll vilket pulver en har i. Min mamma brukar köra Löfbergs lila eller Gevalia och det blir inte alls lika gott som zoegas eller Arvid Nordqvist som jag brukar ha (enligt mitt tycke)
Vattnet spelar också stor roll i vilket kaffe som blir godast. Brygga kaffe är en konst! ;)
 
Jag är lat och föredrar brygkaffe, dricker stora mängder och vill gärna att det håller sig varmt en stund. Har funderat på ett byta till en Moccamaster länge men min billiga OBH Nordica som panikinförskaffades under studietiden hänger med än och gör otroligt gott kaffe. Kanske hade jag bara tur? Snabb är den också :D

Köper uteslutande Zoegas, det är nog mest av gammal vana (har glömt varför) men det funkar bra till vattnet här hemma så jag orkar inte experimentera.
 
Jag dricker mkt sällan kaffe hemma, mest på jobbet. Men av bryggare tycker jag Moccamaster är överlägsen. Perkolator dock ännu bättre. Men för min skrala hemmakonsumtion funkar det bra med kaffepress (tar gärna in tips på goda kaffesorter som funkar där, har nu Zoegas Presso men tycker det är lite...bränt?). Mitt favorit överlag bland vanligt mataffärskaffe är Zoegas Skånerost men det vågar jag inte köra i presson...
Sumatra Gayo, finns att beställa online. Så nötig, rund och kryddig smak:love:
 
Jag tänkte köpa livets första kaffebryggare i ett tappert försök att börja dricka "riktigt" kaffe hemma. Men jag vet inget om kaffebryggare! Spelar det alls någon roll vad man har för sort? Jag dricker oftast ensam men vill ha möjlighet att brygga åt ett antal gäster vid tillfälle också. Vad ska jag välja?

Det viktiga för mig är att den brygger i en termoskanna (bara jag som dricker kaffe hemma) och att det är automatisk avstängning (annars riskerar jag att bränna ner huset :rofl:)

Så det är mina tips! :D
 
Om du vill prova på riktigt, riktigt bra kaffe till en liten kostnad köp en Aeropress!

Bryggningsmetoden är viktigare än bryggaren, dock under förutsättning att bryggaren är "frisk"...
 
Det beror ju på smak, jag gillar inte grumligheten som blir i presskanna. Inte blir det flera koppar heller, min kaffemugg rymmer en halvliter och makens fyra deciliter 😁
De finns ju i olika storlek och tar mindre plats i skåpet tycker jag :D.
Som vill ha det borta eftersom jag dricker mest te hemma.

kl: Inser att jag bryr mig en hel del om sort, även om jag tror jag dricker vad som helst, Zoegas mörkrost (Skåne) blir bra (Löfbergs lila är ngt slags gift), mer avancerat än så och det kan bli för konstigt.

Jag bryr mig inte speciellt mycket om sätt det bryggs på. I alla olika hyrstugor för sommar och skidor så har de ju olika varianter som står där, själv hade jag Presso, mamma tratt och kanna, och jag tycker det blir ungefär samma lika.
Dock är ju presso och tratt och kanna mycket mindre meck, tar mindre plats i köket och tar kortare tid.

Sådana mackapärer som automal bönor och håller på (pappa) tycker jag inte ger ett dugg extra utom att det tar längre tid.

(Apparater som står på en arbetsplats som mal själva tycker jag generellt sett är exceptionellt dåliga jämfört med vanlig kaffebryggare. Riktigt kassa faktiskt. Små foliepaket med kaffe i ännu sämre.)
 
Senast ändrad:
Det är milsvid skillnad på vilken bryggare man har. Vissa borde inte ens få tillverkas eftersom de tillverkar någon sorts bittert gift vars enda funktion är att göra magen och smaklökarna upprörd oavsett vilket kaffe man har.

Tyvärr så är det ju också så att dyrare oftast är bättre. Men vill man komma billigt undan så föredrar jag en pressobryggare eller perkolator framför en vanlig bryggare eftersom den senaste oftast måste kosta tresiffrigt för att vara ok. Just nu gör jag nästan allt mitt kaffe hemma i en espressobryggare eftersom det blir mindre spill och går att göra en kopp åt gången.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
12 925
Senast: Lobelia
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
9 993
Senast: Niyama
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
18 980
Senast: Shaggy
·
Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp