Bukefalos 28 år!

Min fråga var hur det fungerar att ha hästar i spilta.

Fungerade utmärkt, men vi hade då iofs väldigt stora spiltor som hästen kunde ställa sig på tvären om den ville. Storleken på spiltan var tillåten för två, och det handlar mest om en vanesak för hästen.
 
Enligt inspektörerna i våran kommun, behövs inte ligghall om stall finns.
Det ä'r inte vad som står i Föreskrifterna, utan det är nog vad som Inspektörerna sätter som gräns för vad de klarar av att inspektera.

De blir nog hårdare med att bestämmelserna skall följas nästa vinter.
 
Titta på meningen, så förstår du vad dom luta sig mot.
"Utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall eller annan byggnad , som ger dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats"

Har man stall, och stallar upp hästen varje dag så räknas den inte som utegångsdjur även om den skulle råka gå ute 12 timmar och 15 minuter. Det räcker egentligen med att ägaren tar in hästen 30 minuter i stöten, inom ramen av 12 timmar då räknas hästen inte som utegångsdjur även om den går på lösdrift.

Knepig regel det där.
 
Ja, den är då himla knepig den där regeln.
Plats för många olika tolkningar.

För inspektörerna i min kommun, de kräver att hästana kan gå in under tak när de så önskar om de går på lösdrift. Så där duger det minsann inte med att ha ett stall att ta in dem i när man tycker att det behövs.

Det där blir nog svårt att kontrollera för Djurskyddsinspektörerna. Och tolkningarna blir nog många.
 
ang gummieponnies kan jag berätta om en arab som inte var ordentligt fastspäng med grimskaftet inne i transporten. vände på sig och lyckades komma ut ur transporten genom den där lila nerfällbara öppningen upptill ut på vägen :crazy:
vet inte hur ägarna kunde ha missat det, men det var ifrån en dålig hästmänniska som jag hörde den historien ifrån...
 
Undrar om inte jag skall vara värst, fast detta drabbade tack och lov inte mig eller mina ponnies.

En häst hämtades från flyget i Norrköping, in i transporten med pållen utan problem. Åkte iväg utan problem, men på motorvägen blev det problem. Plötsligt dundrar det till i hela boggivagnen, och ut genom den lilla sidodörren kommer pållen som skjuten ur en kanon och landar på motorvägen.

:devil: vet hur det gick till, utan att länga något på denna historia som faktiskt är sann. Så mår pållen utmärkt och tävlar på hög nivå, och kom igång realtivt raskt efter denna otäcka incident.
 
Som jag ser det har spiltor både för och nackdelar. Fördelarna är väl att de inte tar så stor plats som en box,
går fortare och är ofta enklare att mocka, hästen står redan
uppbunden och man kan göra i ordning och rykta och sadla hästen i spiltan direkt.

Många hästar trivs bra i spilta av vad jag sett, och verkar inte ha någonting emot det. Dock finns det hästar som inte
alls trivs i spilta.

Jag skulle nog inte heller rekommendera spilta i större
stall med mkt liv och rörelse, speciellt inte om man har
en häst som lätt "stressar upp sig". Hästen får ju då kanske inte riktigt samma chans att gå undan som den har
i en box.

Bygger du boxar för att hyra ut, kan det dessutom vara svårare att hitta hästägare som vill stalla upp sin häst
i spilta. Läser man annonser så söker de allra flesta
Boxar att stalla upp sina hästar i, och det finns ju även
hästägare som även har som krav att sälja hästen till person som kan erbjuda uppstallning i box.

Ett alternativ är dock att bygga spiltor med typ en flytbar
vägg emellan två spiltor, så att det kan göras om till en
box vid behov. Annars kan man ju ha en stor spilta, som man
även fixar dörr åt, som kan vara en alt. ponnybox åt mindre
ponny.


Spiltor kan ju även vara ett alternativ om man har typ ett specifikt sommarstall el. liknande. Kan ju vara lämpligt om
man har större betesmarker med rel. många hästar och vill
ha möjlighet att ta in dom vid behov. Kanske vid besök av
hovslagare, vet., innan ridturen, vid väldigt dålig väderlek, t.ex. om man har islandshäst o vill stalla upp hästen då det är störst risk för exem etc..
 
Nä vi ska inte hyra ut platser, utan det blir till våra två hästar isåfall. :) Så det blir ju väldigt lugnt där. Sen så ska dom alltså vara ute större delen av dygnet. Med vindskydd etc. etc.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
669
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 630
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
941
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 234
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp