Spin off: Donald Trump, är han så knäpp som han verkar, eller låtsas han bara?

Det gläder mig att du har insett vikten av källkritik. Sen gäller det då att hamna rätt i sitt resonemang.

Under tiden som USA:s låt-det-snart-vara-över President hackar ut tweets i vanlig ordning med all caps lock "BRINGING TROOPS HOME" och hans anhängare sprider det budskapet, så pågår ett intensivt arbete där de få kvarvarande runt POTUS försöker hantera verkligheten efter hans infall. Här har du Mark Esper, nuvarande försvarsminister:

https://time.com/5705653/troops-syria-iraq/

Jag översätter gärna, om någon så önskar.
Jomen det han säger är att det är initialt, att det kan ändras närsomhelst. Att det finns en större plan. En annan tidning förklara lite mer detaljer.

https://www.nytimes.com/2019/10/20/world/middleeast/trump-troops-syria-turkey.html

Trumps avsikt är att fullfölja sina löften, men tvingas backa och ta det mer succesivt. Och vilken president har lyckats genomföra alla sina löften till fullo på en mandatperiod?

"A senior administration official said on Sunday that Mr. Trump has since last week been considering a plan to leave a couple of hundred troops in northeast Syria, near the border with Iraq, for counterterrorism efforts. The official said it is a concept Mr. Trump favors. "

Så den nuvarande planen, om den blir aktuell, är att behålla några 100 trupper i Syrien nära turkiska gränsen (INTE i Turkiet som du påstod och inte alla heller), för att motverka terrorism (tex IS).

IS och terroism kan också vara ett hot mot USA.

Och samtidigt skriker media (allt för många, särskilt svenska) och även ni här att Trump dragit tillbaks sina trupper fast dom fortfarande är kvar.... ;) så jaa, det är komplicerat och man kan inte bedöma vad som är vad förrän all fakta ligger på bordet............
 
INTE i Turkiet som du påstod
Det påstod jag inte. Läs igen.

Bra val av källa; att du läser New York Times. Fortsätt med det. Theguardian.com är bra också.

Ja, de kämpar desperat med att styra upp efter Trumps senaste infall och hitta argument de kan få honom att gå med på. Sist han fick ett ryck att ta hem alla trupper i ett svep och inte lyssnade på råd avgick hans försvarsminister i protest.

Trump saknar förståelse för hur saker och ting fungerar. Livsfarligt.
 
Det påstod jag inte. Läs igen.

Bra val av källa; att du läser New York Times. Fortsätt med det. Theguardian.com är bra också.

Ja, de kämpar desperat med att styra upp efter Trumps senaste infall och hitta argument de kan få honom att gå med på. Sist han fick ett ryck att ta hem alla trupper i ett svep och inte lyssnade på råd avgick hans försvarsminister i protest.

Trump saknar förståelse för hur saker och ting fungerar. Livsfarligt.
Nej sorry, jag menade så klart Irak, nära gränsen till Irak planerar dom att flytta trupper (men inte som du påstod, in till Irak).


Jag skulle nog vilja påstå att han har full koll på hur saker ting fungerar, han har ju som sagt befunnit sig på "den andra sidan", som icke politiker, en stor och betydelsefull businessman och fasligt rik, i många många år innan presidentskapet och känner alla dessa nu livrädda motståndare som försöker att förgöra honom till varje pris. Han har ett starkt stöd hos det amerikanska folket, inte demokraterna då, utan andra och kanske mest vanligt folk. Han kommer med största sannolikhet att vinna nästa val också.

Här är intervjuer, alldeles nya, med Trump då han förklarar sin syn på det som händer i mellanöstern plus lite annat, tex anklagelserna och landets ekonomi....

Denna intervju borde ni ju kasta er över och suga in vartenda ord, ni som skapat en helt egen tråd till Trumps ära och allt ;)

 
Nej sorry, jag menade så klart Irak, nära gränsen till Irak planerar dom att flytta trupper (men inte som du påstod, in till Irak).


Jag skulle nog vilja påstå att han har full koll på hur saker ting fungerar, han har ju som sagt befunnit sig på "den andra sidan", som icke politiker, en stor och betydelsefull businessman och fasligt rik, i många många år innan presidentskapet och känner alla dessa nu livrädda motståndare som försöker att förgöra honom till varje pris. Han har ett starkt stöd hos det amerikanska folket, inte demokraterna då, utan andra och kanske mest vanligt folk. Han kommer med största sannolikhet att vinna nästa val också.

Här är intervjuer, alldeles nya, med Trump då han förklarar sin syn på det som händer i mellanöstern plus lite annat, tex anklagelserna och landets ekonomi....

Denna intervju borde ni ju kasta er över och suga in vartenda ord, ni som skapat en helt egen tråd till Trumps ära och allt ;)


Du minns vem som vann popular vote även förra valet va? Och sen är grundtipset att alla amerikaner är ”vanligt folk”, även om Trump inte vill ha det så och det finns stora utmaningar historiskt att verkligen låta alla delta i de demokratiska processerna.

Han har väldigt dålig koll på hur det fungerar och framförallt låg respekt för hur det fungerar, vilket ställer till det varje vecka. Sen om man gillar kaos, skiter i kunskap och vill ha impulsiv instabilitet i världen tycker jag definitivt man ska rösta på Trump.

En värld där de starkaste vinner och de svagare trampas på, rimmar illa med ”vanligt folk”. Men för privilegierade vita i USA kanske det är en temporär ”vinstlott” om man gillar att få sparka på andra.

Presidenter brukar vinna andraval så det är nästan en sensation om han inte gör det. Men tragiskt är det likväl.
 
Alltså egentligen är inte problemet att Trump kan för lite, problemet är att han inte inser att han kan för lite. Han tror att han är bäst på allt, och tycker därmed att hela den stab av kunnighet som presidenter brukar ta stöd av, är onödiga.

Det är insikt som saknas, och det är nog en av de största anledningarna till att många betraktar honom som ”knäpp”. Vi är inte vana att ett stort land styrs av någon utan minsta insikt om sina egna begränsningar och behovet av att arbeta tillsammans med andra duktiga människor.
 
Nej sorry, jag menade så klart Irak, nära gränsen till Irak planerar dom att flytta trupper (men inte som du påstod, in till Irak).


Jag skulle nog vilja påstå att han har full koll på hur saker ting fungerar, han har ju som sagt befunnit sig på "den andra sidan", som icke politiker, en stor och betydelsefull businessman och fasligt rik, i många många år innan presidentskapet och känner alla dessa nu livrädda motståndare som försöker att förgöra honom till varje pris. Han har ett starkt stöd hos det amerikanska folket, inte demokraterna då, utan andra och kanske mest vanligt folk. Han kommer med största sannolikhet att vinna nästa val också.

Här är intervjuer, alldeles nya, med Trump då han förklarar sin syn på det som händer i mellanöstern plus lite annat, tex anklagelserna och landets ekonomi....

Denna intervju borde ni ju kasta er över och suga in vartenda ord, ni som skapat en helt egen tråd till Trumps ära och allt ;)

Nu var det väl ändå så att Trump faktiskt inte fick flest röster bland folket i valet, men USAs röstningssystem gjorde att han vann lik f-t. Har hänt förut också vill jag minnas, att den kandidat som fått minst röster ändå har vunnit.

Sedan, för att vara en så oerhört populär och kompetent president (enligt dig då) så har han förvånansvärt många fiender som vill svärta ned honom, tycker du inte det? Mångdubbelt fler faktiskt än någon annan president i alla fall jag kan minnas, och då kan man ändå räkna in några mindre kompetenta personer genom årens lopp. Eller menar du att han skulle vara såååå fantastisk att folk och media svärtar ned honom i ren avundsjuka? :confused:
 
Det är FAKTA jag letar, inte teorier.

Jag skulle vilja att du utvecklade lite med vad du menar med fakta och hur du får information om denna?

Om man pratar om ofiltrerad information om vad Trump tycker och tänker så är nog det som han skriver på twitter så direkt från källan man kan komma. Och att läsa dem är för mig en såpass skrämmande läsning att jag genuint hoppas att det inte stämmer (att det inte är fakta).
 
I videon visar han en total brist på empati. Jag förstår att de där krigen i Mellanöstern är vidriga men det känns otroligt empatilöst.

Nu har Turkiet fått sin säkerhetszon zon och ryssarna fått sin väg fram till medelhavet och en bas vid medelhavet så nu kanske ryssar är nöjda. Turkarna gick emot Trump och var egentligen den enda som stod upp mot ryssarna. Alltså det är så rått bomber och etniska rensningar för att .... Att Ryssland ska få en bas vid medelhavet och även en landväg fram till medelhavet. Det har väl varit en våt dröm för Putin och Trump genomförde det. Fy FN för proxykrig. EU har fått sämre säkerhet mot det ganska aggressiva Putinstyret.
 
Nu tänkte jag vara surtant och säga att ämnet är Trumps knäpphet, inte källkritik.

Men jag ångrade mig. Den här tråden har ju blivit rätt lång och hängt med ganska länge, och med jämna mellanrum under hela den tiden, har det kommit in nick i den som säger ungefär samma saker som nu @Fiador .

Som tycks tro sig veta SANNINGEN i en massmediavärld av lögner.

Som inte bara obekymrat, utan STOLT, förmedlar den där kaosbilden som extremhögermedia vill förvirra oss med.

Som bidrar till en värld med ledare som Trump, Erdogan, Johnson och Putin. Och som faktiskt bidrar till att länder utvecklas som Polen, Ungern, Brasilien.

Jag tror att det kanske är lite nyttigt att vi möter den här sortens argument här? De har sina sympatier i det som är bland det farligaste vi har i världen just nu.
 
Nu tänkte jag vara surtant och säga att ämnet är Trumps knäpphet, inte källkritik.

Men jag ångrade mig. Den här tråden har ju blivit rätt lång och hängt med ganska länge, och med jämna mellanrum under hela den tiden, har det kommit in nick i den som säger ungefär samma saker som nu @Fiador .

Som tycks tro sig veta SANNINGEN i en massmediavärld av lögner.

Som inte bara obekymrat, utan STOLT, förmedlar den där kaosbilden som extremhögermedia vill förvirra oss med.

Som bidrar till en värld med ledare som Trump, Erdogan, Johnson och Putin. Och som faktiskt bidrar till att länder utvecklas som Polen, Ungern, Brasilien.

Jag tror att det kanske är lite nyttigt att vi möter den här sortens argument här? De har sina sympatier i det som är bland det farligaste vi har i världen just nu.
Tänkte lite så, men mitt pedagogiska tålamod har sinat. Det finns en anledning till att jag har den typ av hästar och hundar jag har. Nu, kaffe.
 
Nu har Turkiet fått sin säkerhetszon zon och ryssarna fått sin väg fram till medelhavet och en bas vid medelhavet så nu kanske ryssar är nöjda. Turkarna gick emot Trump och var egentligen den enda som stod upp mot ryssarna. Alltså det är så rått bomber och etniska rensningar för att .... Att Ryssland ska få en bas vid medelhavet och även en landväg fram till medelhavet. Det har väl varit en våt dröm för Putin och Trump genomförde det. Fy FN för proxykrig. EU har fått sämre säkerhet mot det ganska aggressiva Putinstyret.
Korrigering: Ryssland har nu inte fått en bas vid medelhavet.
De har haft Tartusbasen sedan 1971, och huvudanledningen till att de blandade sig i den Syrisk-arabiska våren på Assads sida var att det fanns stor risk att de skulle förlora basen vid ett maktövertagande åt nåt håll.

Och nej, ryssarna har ännu ingen landväg till Medelhavet/Tartusbasen, och de kommer inte heller att få det, vad som än händer i Syrien.
 
Alltså, det har ju varit lite av min våta dröm sedan 2016 att Trump skulle ställas inför riksrätt och avsättas. Men nu när det verkar röra sig åt det hållet igen blir man ändå bekymrad över vad den ökade pressen kommer leda till, han är ju redan opålitlig och impulsiv. Sedan är kanske Mike Pence mer stabil, men samtidigt så känns han lite mer medvetet ondskefull. Känns fruktansvärt med tanken på en evangelist till president. Inte lika fruktansvärt som Trump, men ändå. :(
 
Alltså, det har ju varit lite av min våta dröm sedan 2016 att Trump skulle ställas inför riksrätt och avsättas. Men nu när det verkar röra sig åt det hållet igen blir man ändå bekymrad över vad den ökade pressen kommer leda till, han är ju redan opålitlig och impulsiv. Sedan är kanske Mike Pence mer stabil, men samtidigt så känns han lite mer medvetet ondskefull. Känns fruktansvärt med tanken på en evangelist till president. Inte lika fruktansvärt som Trump, men ändå. :(
Jag har läst om att om Trump sätts av så är det inte så säkert att Pence klarar sig undan att dras med i fallet. Han har visserligen varit tyst av sig och förnekat sig veta om någonting, men Trump själv har sagt (ej ordagrant då jag inte minns exakt) att man borde titta på Pences telefonsamtal också, typ what about-ism i den sämsta form han kunde dra i försvar av sig själv.
Om detta leder till vidare utredningar (vilket jag verkligen hoppas!!) så klarar sig nog inte många nära republikaner runt Trump. Hans förra advokat klarade ju inte sig undan.
 
Jag har läst om att om Trump sätts av så är det inte så säkert att Pence klarar sig undan att dras med i fallet. Han har visserligen varit tyst av sig och förnekat sig veta om någonting, men Trump själv har sagt (ej ordagrant då jag inte minns exakt) att man borde titta på Pences telefonsamtal också, typ what about-ism i den sämsta form han kunde dra i försvar av sig själv.
Om detta leder till vidare utredningar (vilket jag verkligen hoppas!!) så klarar sig nog inte många nära republikaner runt Trump. Hans förra advokat klarade ju inte sig undan.
Jo, också hört att Trump sagt något liknande, och jag hoppas verkligen han drar med sig hela skiten i fallet om han blir avsatt. Såklart.
 
Nu tänkte jag vara surtant och säga att ämnet är Trumps knäpphet, inte källkritik.

Men jag ångrade mig. Den här tråden har ju blivit rätt lång och hängt med ganska länge, och med jämna mellanrum under hela den tiden, har det kommit in nick i den som säger ungefär samma saker som nu @Fiador .

Som tycks tro sig veta SANNINGEN i en massmediavärld av lögner.

Som inte bara obekymrat, utan STOLT, förmedlar den där kaosbilden som extremhögermedia vill förvirra oss med.

Som bidrar till en värld med ledare som Trump, Erdogan, Johnson och Putin. Och som faktiskt bidrar till att länder utvecklas som Polen, Ungern, Brasilien.

Jag tror att det kanske är lite nyttigt att vi möter den här sortens argument här? De har sina sympatier i det som är bland det farligaste vi har i världen just nu.

Ett litet äktenskap kanske? Säg till om du blir ledig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 660
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 113
Senast: Pratsch
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 615
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Jag hittade inlägg här som jag skrivit för ca 6 år sedan när jag bestämde mig för att låta mitt gråa hår växa ut. Det fanns bilder på...
Svar
12
· Visningar
1 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp