Bukefalos 28 år!

*spin off* får arbetsgivare göra så....

daymint

Trådstartare
Jag gör en liten spin off på min egna tråd då detta berör ämnet jobb men på ett annat sätt.Jag behöver få höra andras tankar och åsikter och kanske på så sätt få ordning på min nu något förvirrade hjärna.

Så den stora frågan är hur hade ni gjort i min situation och hur argumenterar ni valet.

Min sits är denna:Är f-ledig med min 7 mån son, var innan arbetslös.
Har nu blivit erbjuden ett kortare vikariat på ett ställe där jag tidigare hoppat in och jobbat då och då.
Kraven är dessa att jag senast måste börja 2 feb, det kan skära sig redan här för inte säkert min sambo kan få f-ledigt från sitt jobb tidigare än 16 feb.

Men om jag nu kan börja den andra så kommer jag jobba 50% så länge blir det längre anställning -(nuvarande anställd är sjukskriven kommer antagligen inte tillbaka så har jag nog väldigt stor chans att få fast anställning men måste söka tjänsten som alla andra då)-så går jag upp till 75 % 1:a september.
Och då måste sonen nog börja dagis i sådana fall, det är här samvetet träder in , är han för liten??Samtidigt som jag har chans till ev fast jobb. Han är bara liten en gång vill att han ska få vara hemma så länge som möjligt och vill inte missa denna underbara tid, ärligt talat så är jobbet väldigt stressigt, stort egetansvar, inte alltid man kan gå hem när man slutar enl. schemat, chefen är knepig men jag klarar av personen i fråga, men inte alltid så kul att jobba där när dennes humör tryter, inget jobb som jag dras till och superduper vill ha.
Men en inkomst är det samt att min sambo får chans att vara f-ledig vilket inte går annars, han säger att jag ska göra som jag känner men vill ju att han ska må bra också.Samt att få jobb annars inte verkar vara det lättaste.
Jobbet är ju nu tillfälligt så jag kan ju alltid "hoppa av" om jag inte trivs innan det blir fast.

Jag är inte så stresstålig då det hänt mycket tråkigt de senaste åren så jag är bräcklig psykiskt även om det blir bättre å bättre.Och vill orka med min son då han går före allt, men har jag stadigare ekonomi kan jag ju erbjuda honom mera materiella saker, men jag vill ha ork att vara hans mamma också.

Tack för att ni orkat läsa allt detta, snälla ös era tankar och åsikter nu :bow:
 
Sv: *spin off* får arbetsgivare göra så....

Min tanke är att det ju ändå är 9 månader kvar till 1 september... och då är din son 16 månader, alltså 1 år o 4 månader. Det är väl en ganska vanlig ålder att börja på förskolan? Och om du dessutom inte jobbar 100% så är det ju ändå inte så att han måste vara där på vanlig heltid.

Hur menar du att du annars skulle kunna vara hemma efter 1/9? Genom att vara fortsatt arbetslös..? :crazy:
För jag antar att eftersom du säger att barnet måste börja förskola då så är fl-dagarna slut...? Annars skulle ju sambon kunna vara hemma några månader till istället...?

Visst kan man känslomässigt önska sig att få vara hemma länge. Vi har snålat på dagarna så sonen kommer vara 1 år och 9 månader när han börjar på fsk.

Min åsikt är att det finns långt fler vinster i att TA jobbet än att inte göra det. Dels får du chansen på en tillsvidareanställning (och om inte annat: en referens ytterligare när du söker andra jobb), dels får din sambo chansen att vara pappaledig (vilket är toppen för både honom, sonen och faktiskt indirekt även för dig).

Nu är ju jag en stor förespråkare för att dela på föräldraledigheten! Visst var det lite trist att gå tillbaka till jobbet när sonen var 7 månader, men det gick bra. Och det har varit KANON för pappa och son att vara hemma länge nu (nu ska vi snart båda jobba 50% var i ytterligare 8 månader). De har fått en djupare/närmare kontakt och sambon har en annan "blick" och förståelse för det ansvar man faktiskt har som förälder. Det känns verkligen som att vi är mer jämlika än jag tror vi hade varit annars. För det är ju rätt naturligt så att den som är hemma jämt ÄR den som har kollen på rutinerna på ett helt annat sätt än den som jobbar. Det är alltså en vinst för relationen också.
 
Sv: *spin off* får arbetsgivare göra så....

Så om du inte tar jobbet kommer din sambo inte kunna vara hemma med barnet alls? :cry: Lätt val. Ta jobbet. Barnet behöver båda föräldrarna.
 
Sv: *spin off* får arbetsgivare göra så....

Rasmus var 12½ månad när han skolades in, jag hade bara sökt tjänstledig tom den 28/10 (han född 22/10) och kunde inte förlänga det då jag var varslad. Så hans pappa var hemma med honom och skolade in honom den 3/11. Och det gick JÄTTE bra och han älskar att vara med sin dagmamma.
Han var definitivt mogen för att börja då, och jag är glad att jag skolade in honom då. Nu är det 14 st 1½-2 åringar som ska skolas in och det är väldigt jobbigt, både för barn och personal.

Att Rasmus pappa inte varit hemma lika mkt som mig beror på att han har mkt bättre arbetstider, och går som lärling så hans lön höjs hela tiden efter antalt timmar han jobbat. Vi har tagit lång semester på sommaren och nu över jul har vi varit hemma i nästan 3 veckor.
Och jag kan säga att Rasmus nästan gått mig på nerverna, de var så skönt att han fick komma tillbaka till sin dagmamma och springa av sig *phu*
 
Sv: *spin off* får arbetsgivare göra så....

Jo du har rätt, det är rätt lång tid dit, man glömmer så lätt hur fort tiden går, vi har varit supersnåla med f-dagarna så vi hade nog kunnat knopa ihop det så att vi kunnat vara hemma till början av november som var tänkt från början,om jag inte hade lyckats få jobb innan.
Jag är absolut inte en person som vill gå hemma och vara arbetslös, det knepiga är väl att jag fick lite smått panik att allt gick så fort, trivs som sagt var inte hundra med arbetsgivaren (chefen) men kommer å andra sidan få lära mig massor, man ska väl ta chansen, är dock lite orolig över min psykiska hälsa då jag vet vilken stressig arbetssituation det är, men vore en enorm trygghet att ha en inkomst även om det nu bara skulle bli ett vikariat.Min plan var att börja söka jobb som en tok nu efter nyår och var inte alls inställd på att börja jobba där och inte nu, men man ska väl tänka att man alltid lär sig något av alla situationer.
En sak undrar jag bara, jag får inte jobba mindre än 75% efter 1 september,får man inte bestämma det själv så länge barnet är under 8 år, men det kanske är svårt då detta är en liten arbetsgivare som är mkt beroende av sin personal.??
 
Sv: *spin off* får arbetsgivare göra så....

nej precis så på det sättet är valet lätt, bara enormt rädd att vantrivas och gå in i väggen då jag nästan gjort det förut av att jobba kortare perioder där, men det kanske får vara värt risken.För att få jobb just nu är ju inte jättelätt samt att stadig ekonomi är superviktigt
 
Sv: *spin off* får arbetsgivare göra så....

En sak undrar jag bara, jag får inte jobba mindre än 75% efter 1 september,får man inte bestämma det själv så länge barnet är under 8 år, men det kanske är svårt då detta är en liten arbetsgivare som är mkt beroende av sin personal.??

Du har rätt att söka tjänstledighet ner till 75% upp till barnet fyllt 8 år. Om jag minns rätt så innebär det att i en tjänst som redan ÄR 75% kan du alltså inte jobba mindre än så (om inte ag skulle vara schysst bara). Så länge du har fl-dagar kvar har du ju dock rätt att söka fl (minst 2 månaders framförhållning), men det var väl inte aktuellt för er då antar jag.
 
Sv: *spin off* får arbetsgivare göra så....

nej precis så på det sättet är valet lätt, bara enormt rädd att vantrivas och gå in i väggen då jag nästan gjort det förut av att jobba kortare perioder där, men det kanske får vara värt risken.För att få jobb just nu är ju inte jättelätt samt att stadig ekonomi är superviktigt

Ja, gällande DEN biten så är det ju en bedömning som nog bara du själv kan göra. Om det är värt att ta risken rent "hälsomässigt" så att säga... Å andra sidan: du vet ju hur det är och kan då också hålla lite "distans" och bestämma dig för att redan från början förhindra eventuella hälsokonsekvenser. Jag menar att t ex lova dig själv att säga NEJ om det blir för hög belastning.

Och eftersom jobbet först är ett vik så är det ju ändå en begränsad "måste"-tid. Du kan ju söka andra jobb under tiden du är där på vik!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: Exile
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 434
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
2 786
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 482
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp