Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Mina nya djur är här och de är så himla häftiga! Jag vet inte om jag vill ge bort någon. 😅
 
De är Macleays spectre. Så fräna! :love:
20231213_191408.jpg
 
Tre av äggen har redan kläckts. :love:

Visa bifogad fil 134431
Lite lustigt egentligen, jag har generellt inga som helst problem med skalbaggar och alla möjliga kryp, men just spindlar har jag verkligen varit rädd för i hela mitt liv trots att jag tycker de är fascinerande varelser. Det skiljer ju bara två ben på den här bilden och en spindel. 😅

Små spindlar fungerar däremot bra, ju mindre desto bättre, typ spindelbäbisar och lyckospindlar, jag vet att de inte är "riktiga" spindlar. ;)
 
Lite lustigt egentligen, jag har generellt inga som helst problem med skalbaggar och alla möjliga kryp, men just spindlar har jag verkligen varit rädd för i hela mitt liv trots att jag tycker de är fascinerande varelser. Det skiljer ju bara två ben på den här bilden och en spindel. 😅

Små spindlar fungerar däremot bra, ju mindre desto bättre, typ spindelbäbisar och lyckospindlar, jag vet att de inte är "riktiga" spindlar. ;)
Visst är det märkligt? Det är som alla "stora, tuffa nördar" i tarantellgruppena som kräver att man sätter en varning i post innan man skickar en bild på en vanlig spindel, för de är jätterädda för dem. Makes no sense.
 
Visst är det märkligt? Det är som alla "stora, tuffa nördar" i tarantellgruppena som kräver att man sätter en varning i post innan man skickar en bild på en vanlig spindel, för de är jätterädda för dem. Makes no sense.
Jag tänkte precis kommentera @Mia_Rs inlägg med att jag har inte något emot stora spindlar (som sitter i bur dock, hade säkert reagerat annorlunda om de var fria 😅) men när det gäller dessa små spindlar som bor i våra hem .... ryyys! 😖


Å andra sidan så visste jag inte att jag kände obehag av att se hålen i spindelskinnen efter benen när de större av dina har ömsat skinn förrän jag såg dina foton :rofl: Jag har inget emot hål i mönster annars i allmänhet.
Så många märkliga saker man kan känna obehag för :p
 
En del är rätt söta? ;)
Jag måste säga att jag har dömt alla "pinnar" alldeles för snabbt, för de där macleays specter är ju jättefina!

Håriga spindlar klarar jag inte av. 🙈 De måste vara pyttesmå isåfall. Ormar däremot får vara hur stora som helst!
 
Om man nu plötsligt får för sig att vilja ha sådana där vackra pinnar... var är bäst att börja då? :angel: Finns det någon nybörjarbok eller nått?
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Om man nu plötsligt får för sig att vilja ha sådana där vackra pinnar... var är bäst att börja då? :angel: Finns det någon nybörjarbok eller nått?
Man bara hör av sig till närmsta kompis och frågar om de har några ägg eller nymfer! :D Skämt åsido, pinnar är jättelätta att ta hand om så länge man har tillgång till grönt de tycker om att äta, och det finns bergis massor med svenska intressegrupper online man kan ta kontakt med.
En av mina har redan ömsat och levlat upp en storlek nu. :love:
 
jag har dessvärre haft en problematisk ömsning också. Min första sedan jag skaffade taranteller.
En av mina fina persikor (N. tripepii) fastnade med benen i sitt öms och kom inte loss trots att jag försökte hjälpa med blötläggning - hon förlorade till sist fem ben. Resten av kroppen är tack och lov intakt, så så länge traumat inte var för stort när hon tappade benen kan hon förhoppningsvis klara sig till nästa öms och få nya ben.
Hon ser bara så sorglig ut. :(
1703781103787.png
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp