Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Man bara hör av sig till närmsta kompis och frågar om de har några ägg eller nymfer! :D Skämt åsido, pinnar är jättelätta att ta hand om så länge man har tillgång till grönt de tycker om att äta, och det finns bergis massor med svenska intressegrupper online man kan ta kontakt med.
En av mina har redan ömsat och levlat upp en storlek nu. :love:
Vilken sort är mina ägg?
 
jag har dessvärre haft en problematisk ömsning också. Min första sedan jag skaffade taranteller.
En av mina fina persikor (N. tripepii) fastnade med benen i sitt öms och kom inte loss trots att jag försökte hjälpa med blötläggning - hon förlorade till sist fem ben. Resten av kroppen är tack och lov intakt, så så länge traumat inte var för stort när hon tappade benen kan hon förhoppningsvis klara sig till nästa öms och få nya ben.
Hon ser bara så sorglig ut. :(
Visa bifogad fil 135581
:eek: Jag hör till dem som följer tråden med skräckblandad fascination (höll på att skriva förtjusning men det är det tyvärr inte 😁). Jag har nog undvikit att lära mig om spindlar pga min rädsla och att jag tyvärr inte alltid upplever att kunskap hjälper, t.ex. har jag aldrig varit rädd för ormar innan jag lärde mig att de simmar. :nailbiting:

Var nog bara några år sedan jag förstod att spindlar ömsar skinn öht - meeen menar du att det växer ut nya ben?! O_o:eek::confused:
 
Är den där sorten tvåkönad, eller vad det heter? För länge sen blev jag erbjuden att få vandrande pinnar/ägg och den som ville ge mig dem/den sa att de förökar sig utan hanne(?)
Har läst att det inte är alla pinnar som kan det.
Förlåt, jag har helt glömt att svara! Jag är rätt säker på att alla arterna jag nu har ägg ifrån kan föröka sig genom parthenogenesis (förlåt, jag vet inte vad det heter på svenska! 😅) vilket nästan är en typ av kloning. En hona kan lägga obefruktade ägg som sedan kläcks till nya honor. Man bör tillföra hanar regelbundet för genetisk mångfald.
Det finns taranteller som kan göra detta också faktiskt. Hos scorpioner är det vanligt. :) Så coolt!
 
:eek: Jag hör till dem som följer tråden med skräckblandad fascination (höll på att skriva förtjusning men det är det tyvärr inte 😁). Jag har nog undvikit att lära mig om spindlar pga min rädsla och att jag tyvärr inte alltid upplever att kunskap hjälper, t.ex. har jag aldrig varit rädd för ormar innan jag lärde mig att de simmar. :nailbiting:

Var nog bara några år sedan jag förstod att spindlar ömsar skinn öht - meeen menar du att det växer ut nya ben?! O_o:eek::confused:
De simmar, men de spelar också döda och viftar på svansen och andra söta saker. :D:love:

Ja, de kan regenerera nya ben ungefär som ödlor eller amfibier, men ofta ännu mer effektivt. Det kan ta några ömsningar innan de är helt återställda men i slutänden är de nya benen precis lika stora och funktionella som de gamla var. :)
 
Det här är tre ben efter En ömsning bara, det syns ju vilka som är "nya" men visst är det otroligt? :heart (Jag tror man måste klicka på länken)
 
De simmar, men de spelar också döda och viftar på svansen och andra söta saker. :D:love:

Möter jag dem i vattnet får de gärna spela död! 😅 Men skämt å sido tycker jag att det är intressant att oftast är ju kunskap en hjälp mot rädslor, men ibland gäller faktiskt att ignorance is a bliss. :D

Ja, de kan regenerera nya ben ungefär som ödlor eller amfibier, men ofta ännu mer effektivt. Det kan ta några ömsningar innan de är helt återställda men i slutänden är de nya benen precis lika stora och funktionella som de gamla var. :)

Sjukt häftigt ändå, gäller det alla spindlar? Synd att vi inte lyckats härma det inom människomedicin :idea:
 
Det här är tre ben efter En ömsning bara, det syns ju vilka som är "nya" men visst är det otroligt? :heart (Jag tror man måste klicka på länken)
Ja! Både på måste klicka på länken och på att det är otroligt. 😄 Tycker ju att de är väldigt fascinerande djur öht (annars skulle jag inte läsa tråden) och att det är synd att jag är så rädd. Samtidigt är det lustigt att den i filmen och dina stora är på något vis inte alls lika skräckinjagande som de helt vanliga som dyker upp i lägenheten. 🤣
 
Typ hur länge det tar att kläcka?
Jag tror tyvärr det är nästan omöjligt att svara på. 😅 Nylagda ägg kan om jag förstår det rätt ta allt från två till nio månader att kläckas (särskilt lång tid om de lagts av obefruktad hona), så om man inte vet när de samlats in kan det vara imorgon eller i Juli typ. Det är nog bara att hålla dem lagom varma och fuktiga och vänta. :heart
 
Inte en spindel men ändå... hittade en (vad jag tror är) nässelfjäril i stallet idag, på golvet och inte särskilt pigg. Jag har tagit med den hem och gett den sockervatten på ett vikt hushållspapper, men vad gör jag med denna nu? Det är runt fem grader och regn här i Skåne men det ska bli kallt så den kan väl inte överleva vaken ute nu?
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Inte en spindel men ändå... hittade en (vad jag tror är) nässelfjäril i stallet idag, på golvet och inte särskilt pigg. Jag har tagit med den hem och gett den sockervatten på ett vikt hushållspapper, men vad gör jag med denna nu? Det är runt fem grader och regn här i Skåne men det ska bli kallt så den kan väl inte överleva vaken ute nu?
De övervintrar inne så något svalare, frostfritt, gärna mörkt rum där den kan sitta?
 
Inte en spindel men ändå... hittade en (vad jag tror är) nässelfjäril i stallet idag, på golvet och inte särskilt pigg. Jag har tagit med den hem och gett den sockervatten på ett vikt hushållspapper, men vad gör jag med denna nu? Det är runt fem grader och regn här i Skåne men det ska bli kallt så den kan väl inte överleva vaken ute nu?
Precis vad @Mia_R skrev. Ett år hade jag tre nässelfjärilar som tyckte att de skulle övervintra i min lägenhet - olyckligt bara att de vaknade mitt i vintern när jag äntligen slog på värmen. 😅
Här hade jag sådan tur att det blev tvärvarmt ute så jag släppte dem bara att hitta nya hem, men ja.. en källare, vind eller typ ett uthus borde funka utmärkt.
 
De övervintrar inne så något svalare, frostfritt, gärna mörkt rum där den kan sitta?
Precis vad @Mia_R skrev. Ett år hade jag tre nässelfjärilar som tyckte att de skulle övervintra i min lägenhet - olyckligt bara att de vaknade mitt i vintern när jag äntligen slog på värmen. 😅
Här hade jag sådan tur att det blev tvärvarmt ute så jag släppte dem bara att hitta nya hem, men ja.. en källare, vind eller typ ett uthus borde funka utmärkt.
Tack!

Har tittat närmre på den nu och haft den här i stugan, den har en skadad vinge och flyger inte riktigt väl men den tar sig fram typ. Kan de läka detta? Är det ändå bara att släppa ut den (tänkte i sadelkammaren)?
 
Uppdatering: Den tappade toppen av ena vingen ihop med lite damm som den lyckats fastna i, satt och sträckte på vingarna en stund efter men flyger bättre efter det.
IMG_20240102_160311486.jpg


Nu är den satt i lådarrest tills vidare plan då den flaxar omkring runt hörn och lister där det finns ett och annat spindelnät som den verkligen inte får fastna i.
 
Uppdatering: Den tappade toppen av ena vingen ihop med lite damm som den lyckats fastna i, satt och sträckte på vingarna en stund efter men flyger bättre efter det.Visa bifogad fil 135955

Nu är den satt i lådarrest tills vidare plan då den flaxar omkring runt hörn och lister där det finns ett och annat spindelnät som den verkligen inte får fastna i.
Ge den mer sockervatten om den vill ha nu när den vaknat fel sas, så kanske den hittar ett hörn att gå i dvala i igen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp