Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Min bjässe Abbil ömsar ÄNTLIGEN igen! :love1: Kan knappt bärga mig, jag vill se hur stor han blivit!
1692711674587.png
 
En del av mina små behöver Verkligen en uppgradering, så ikväll blir det till att flytta spindlar. Jag har haft ut katten och hunden i över tre timmar så förhoppningsvis får jag jobba ifred. :D
 
En av mina små som "egentligen" inte behöver en uppgradering kommer att få en megastor inhägnad ikväll, helt enkelt för att hen spinner så himla mycket nät att locket alltid fastnar. Jag tänker att den enda lösningen är en (relativt) tillräckligt stor bostad för att hen ska kunna spinna försnöjsamt stort utan att fastna i luckan. 😅
Det är min GBB (Chromatopelma cyaneopubescens) som faktiskt inte har ett namn ännu. :heart
 
Haha, jag höll just på att få en hjärtattack!
I senaste beställningen fick jag med några orangea hoppstjärtar som jag tänkte att jag skulle installera hos en av mina N. tripepii (persikor :heart), jag visste att just den här spindeln ömsat för ett bra tag sedan och jag hade inte sett hen sedan dess utan bara släppt ned mat som vanlig tnär jag spanat hungriga ben i öppningen till tunneln.
Inga problem.
Jag börjar försiktigt skaka ned lite hoppstjärtar i ena änden av burken och lägger inte märke till att spindeln (som är ungefär tre gånger så stor som jag väntat mig) lite casual sådär spatserar ut i andra änden - skiter nästan ned mig när jag får syn på hen, hugger tag i locket på burken med syrsor som står intill och försöker mota ned rackaren medan syrsorna flyger som pingpongbollar! I samma veva kommer katten in i rummet för att glad i hågen jaga fatt på sagda syrsor och livet är i ungefär trettio sekunder totalt kaos! 😱 😂
Nu är alla tillbaka där de ska vara och jag behöver antingen en vodka eller en valium. Imorgon ska jag omhusera den ludna persikan till en större lägenhet, sedan ska jag aldrig köpa syrsor igen! 😅
 
Men...hur ofta ömsar dom?
Väldigt olika.
Som de flesta varelser växer de snabbast när de är små, då kan de lätt ömsa en gång i månaden eller så... sedan går det långsammare och långsammare ju äldre de blir för att så småningom nästan avstanna helt. Hanar ömsar bara tills de är könsmogna - ömsar de efter det överlever de sällan processen.
Vuxna individer kan gå år mellan varje gång.

Sedan påverkar annat också. Det är olika från art till art, en del växer snabbare än andra (särskilt de som kommer att bli väldigt stora), men även värme, fuktighet, tillgång till mat, kön etc etc.
Mina spindlar bor ju egentligen i en rätt artificiellt reglerad miljö men de påverkades ändå av värmebörjan vi hade utomhus. Det är ganska intressant tycker jag. :)
 
Jag antar att det här är anledningen till att jag inte har vanliga spindlar i lägenheten längre. 😅
(Abbil skäms i flaskan jag använde för att fånga honom när han försökte rymma igår. Tydligen hittade en olycklig husspindel in i terrariet.)
1694903655918.png
 
Köpa spindlar? Så här års går man ut med sin korg/hink och plockar dem istället. :idea:

1695156465492.png


Karla Böhland trodde knappt sina ögon när hon skulle ställa ner sin väska i Årstaskogen på måndagskvällen. Där kröp en stor hårig spindel som experterna tror är en giftig fågelspindel.

”Vi har den i en hink i badrummet nu och tar den till Skansen imorgon”, säger Karla till SvD.


Varken Karla eller hennes sambo är spindelexperter själva men de mejlade bilden på Årstaspindeln till polisen och flera djurkliniker. De fick då veta att det antagligen rör sig om en fågelspindel som inte har någon naturlig hemvist i Sverige. Polisen rekommenderade dem att ta med djuret till Skansenakvariet när det öppnar.

Det finns många olika arter av fågelspindel i världen. Merparten, framförallt de giftiga, är hemmahörande i tropikerna. Men alla fågelspindlar är heller inte dödligt giftiga för människor, även om några arter är det. De farligaste varianterna har ungefär samma giftighetsgrad som ett getingstick, enligt öppna källor på nätet.

Eftersom Karla och hennes sambo inte säkert visste vad det var för spindel fick den stanna kvar i hinken över natten.

– Den har lock och jag ställde den i badrummet, så vi kunde sova tryggt, säger Karla Böhland.

På tisdagen besökte de Skansenakvariet och bad dem ta hand om deras åttabente gäst.

Skansenakvariets Jonas Wahlström bekräftar för SvD att det rör sig om en fågelspindel.

– Det var en stor fågelspindel, konstaterar Jonas Wahlström. Den är inte särskilt farlig. Det blir som ett getingstick ungefär.

Men ett fynd likt det i Årstaskogen på måndagen är ovanligt, enligt Wahlström.

– Det vanliga är att folk tröttnat på sina boaormar och kastar dem i naturen. Vi får in 5–6 såna per år, säger Jonas Wahlström.
 
Lite trist att de bara skriver "fågelspindel" det betyder ju ingenting egentligen. Vacker är den i alla fall! :heart
 
Lite trist att de bara skriver "fågelspindel" det betyder ju ingenting egentligen. Vacker är den i alla fall! :heart
Mest sorgligt att folk tycker det är ett bra(?) sätt att göra sig av med djur de tröttnat på. Minns när ex och jag var ute på en hundpromenad och vi räknade till 20 kaniner på en tomt! Alla dessa stackars katter, reptiler och andra djur som bara överges och kastas ut. :(
 
Mest sorgligt att folk tycker det är ett bra(?) sätt att göra sig av med djur de tröttnat på. Minns när ex och jag var ute på en hundpromenad och vi räknade till 20 kaniner på en tomt! Alla dessa stackars katter, reptiler och andra djur som bara överges och kastas ut. :(
Det är gräsligt. Bara för något år sedan hittades vid ett tillfälle runt trettio (?) majsormar och ball pythons i säckar i sopcontainrar nere i England. Mitt i vintern.
Varför liksom? Det finns organisationer som tar emot dem gratis och utan att ställa frågor.

Den här tarantellen hade tur som blev hittad. :heart Ser ut som en Poecilotheria av något slag, en trädlevande spindel från riktigt varma länder som Indien.
 
Det är gräsligt. Bara för något år sedan hittades vid ett tillfälle runt trettio (?) majsormar och ball pythons i säckar i sopcontainrar nere i England. Mitt i vintern.
Varför liksom? Det finns organisationer som tar emot dem gratis och utan att ställa frågor.

Den här tarantellen hade tur som blev hittad. :heart Ser ut som en Poecilotheria av något slag, en trädlevande spindel från riktigt varma länder som Indien.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dw9Wwo/havsskoldpadda-hittat-pa-e4-an :mad:
Stackars sköldpadda, tur polisen hittade den innan den blev påkörd. :(
Nu slut på trådkapet. :bag:
 
  • Arg
Reactions: Sel

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp