Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Är håren för att känna vind osv eller vad fyller de för funktion?

För många arter, särskilt de från Nord-sydamerika är de en försvarsmekanism, de kan sparka loss håren från rumpan och de sticks och är irriterande/gftiga. De väver också in dem i sina nät runt bohålorna ibland.
Annars har jag ingen aning, de är väl både skydd och sensorer kan jag tänka. Det finns ju många insekter och spindlar som har olika typer av hår. :)
 
Haha, lite väl dålig kvalitet på denna kanske och gillar inte den skamlösa ripoffen på sharknado som även om den också är skräp, har en speciell plats i mitt hjärta. @WhoIsItAgain film här under var både läskigare och av betydligt bättre kvalitet än arachnado :D

Det är väl något av poängen att den ska vara väldigt B OCH en tydlig ripoff, men jag håller med om att den ser lite För dålig ut. :D
 
Funderar på om jag inte ska passa på att omhusera Athiri (L. klugi) idag när jag ändå är ledig. Hen skulle egentligen klara sig utmärkt i sin burk en ömsning till, men hej och hå, lite extra utrymme har aldrig skadat någon!
 
Överväger nu om jag ska våga mig på lite handling medan jag flyttar över Athiri. 🥰 Hen är ganska snabb, men fick mat idag. Vi får se hur humöret ligger - det vore roligt med lite foton för att jämföra storleken från första dagen.
 
Överväger nu om jag ska våga mig på lite handling medan jag flyttar över Athiri. 🥰 Hen är ganska snabb, men fick mat idag. Vi får se hur humöret ligger - det vore roligt med lite foton för att jämföra storleken från första dagen.
Dom är sjukt snabba, klugisarna!! Min ena var framme idag och jag tog ett foto. La ner telefonen och då skrammlade det till lite och swosch teleporterade den sig tillbaka i sin håla 😱.
 
Dom är sjukt snabba, klugisarna!! Min ena var framme idag och jag tog ett foto. La ner telefonen och då skrammlade det till lite och swosch teleporterade den sig tillbaka i sin håla 😱.

Haha, men ja! Ninjas! Framför allt snabb för att vara en Lasiodora tycker jag, jag är van vid Abbil (min parahybana) som visserligen har ett sjujäkla humör men som inte skvätter omkring på det viset i alla fall. :D
Athiri är å andra sidan inte det minsta skygg, bara HUNGRIG!

Jag har gjort iordning burken i alla fall, nu måste jag bara städa undan ordentligt på bänken så att det inte finns så många skrymslen och vrår ifall hen skulle göra en avstickare.
1603752062950.png
 
Oj vilken skillnad! Nu syns den ju :p.

Eller hur! :D Det är så läckert hur yttepyttesmå de är! Athiri kan som vuxen bli uppemot tjugofem centimeter med lite tur, med tänder längre än två centimeter.
Svårt att föreställa sig när man packar upp den där lilla genomskinliga spindlingen. 😅
 
Så himla fin! De slutar liksom vara spindlar och börjar likna något stort och fluffigt bara när de når den storleken tycker jag. :D
De bits inte? Har fått för mig att spindlar liksom är lite "se men inte röra" husdjur men det kanske bara gäller vissa sorter om ens några? De är ju rovdjur så de bör i grunden vara mer aggressiva än typ en kanin :)
 
De bits inte? Har fått för mig att spindlar liksom är lite "se men inte röra" husdjur men det kanske bara gäller vissa sorter om ens några? De är ju rovdjur så de bör i grunden vara mer aggressiva än typ en kanin :)

De kan absolut bitas och bör hanteras varsamt, vissa arter bör inte hanteras alls, men det tenderar vara mer för deras säkerhet än vår. De är sköra (särskilt när de blir så stora och tunga) och kan dö av ett relativt litet fall. Är säker på att det är därför tjejen i filmen är så noga med att vara nära med händerna ifall spindelen skulle trilla av henne ben, trots att hon sitter ned på golvet.
Sedan vill man naturligtvis inte stressa dem mer än nödvändigt heller, men man märker rätt snart om de är liknöjda med att vara 'ute på promenad' eller inte.

Själv vill jag gärna hålla, så jag tar tillfället i akt i samband med flytt och så. Ursäkter, ursäkter. Då är man ju ändå där och petar. :D

Edit: jag vet faktiskt inte om Någon i min lokala grupp någonsin blivit biten ens. Jag måste fråga!
 
Vi försöker något nytt med Nemis större burk, men jag vet inte om jag gillar den. 😅 Vi får väl se vad hon gör av det hela småningom, just nu tror jag faktiskt att hon är på väg att ömsa snart för hon var väääldigt loj när jag flyttade henne. Färgerna är lite sådär urtvättade också. Har lite dåligt samvete för att jag störde, men nu är hon ute och promenerar i alla fall. :heart

123079808_2825092137710063_6890555993946472711_o.jpg


122785699_2825092341043376_6093927367761462292_o.jpg
 
Vi försöker något nytt med Nemis större burk, men jag vet inte om jag gillar den. 😅 Vi får väl se vad hon gör av det hela småningom, just nu tror jag faktiskt att hon är på väg att ömsa snart för hon var väääldigt loj när jag flyttade henne. Färgerna är lite sådär urtvättade också. Har lite dåligt samvete för att jag störde, men nu är hon ute och promenerar i alla fall. :heart

123079808_2825092137710063_6890555993946472711_o.jpg


122785699_2825092341043376_6093927367761462292_o.jpg
De är så fina emiliorna. Står absolut på vill ha listan 🥰
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Vi försöker något nytt med Nemis större burk, men jag vet inte om jag gillar den. 😅 Vi får väl se vad hon gör av det hela småningom, just nu tror jag faktiskt att hon är på väg att ömsa snart för hon var väääldigt loj när jag flyttade henne. Färgerna är lite sådär urtvättade också. Har lite dåligt samvete för att jag störde, men nu är hon ute och promenerar i alla fall. :heart

123079808_2825092137710063_6890555993946472711_o.jpg


122785699_2825092341043376_6093927367761462292_o.jpg
Hur ofta ömsar dom?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp