simba_112
Trådstartare
...från tråden om långhårig schäfer så slipper den bli kapad!
Nej oreggade får inte tävla inom bruks (eller?). Vit schäfer kommer aldrig godkännas som SCHÄFER. Inser man inte det så vet jag inte vad.
Var visst lite snabb där...du har så rätt så, vilket gör det ÄNNU mer förvirrande hur vissa färgade kan reggas som vit schäfer
Knepigt det där. Tycker du borde kontakta vit herdehundklubb och fråga hur det är, om du får mönstra in honom om du skulle vilja.. Om inte annat så vi får ett svar

Precis... Jag har hört några säga att de vill ha brukshundar med roligare färg, dvs de vill ha schäfrar, inte herdar som inte anses vara brukshundar. Men oreggade får väl inte tävla bruks ändå? Vore väl mer logiskt då att satsa på att avla mer bruksinriktade herdar. Sedan har jag hört en massa "vi kämpar för att få den vita färgen godkänd" vilket jag inte fattar alls. Alltså, jag fattar att man kan tycka att den borde vara godkänd, det tycker jag ju också, men jag kan inte fatta hur man kan tro att det kommer hända nu när det t.o.m finns en egen ras. Dessutom borde man väl i så fall vara väldigt mån om att följa rasstandarden för schäfer (bortsett från färgen) vilket inte heller verkar vara fallet när det gäller t.ex. storlek och pälslängd m.m. Sen blandar man även med vit herde vilket verkar ännu mer puckat om man skulle ha några slags förhoppningar om att få dem godkända inom schäferrasen.
Nej oreggade får inte tävla inom bruks (eller?). Vit schäfer kommer aldrig godkännas som SCHÄFER. Inser man inte det så vet jag inte vad.
Här måste jag då ställa en dum fråga, kan det födas färgade valpar efter vita föräldrar? Jag trodde två vita bara ger vita valpar... Men som sagt, VSHK är ju full av färgade hundar, jag har inte riktigt funderat på var de kommer ifrån...
Var visst lite snabb där...du har så rätt så, vilket gör det ÄNNU mer förvirrande hur vissa färgade kan reggas som vit schäfer
Njäe, jag har för mig att jag mailade med dem innan jag köpte min hund och de bekräftade att det finns en möjlighet att mönstra in. Dock vet jag inte då vad jag skrev om honom, dvs om de var medvetna att han var från en uppfödare av vit schäfer och inte ett "misstag" i en färgad kull. Uppfödaren hävdade att jag självklart kan mönstra in honom om jag nu absolut vill ha en reggad hund. Nu var det vare sig då eller nu särskilt viktigt för mig, vi har inga ambitioner inom något som kräver renras/reggad, men man blir ju lite putt ändå om uppfödaren påstår saker som inte stämmer.
Knepigt det där. Tycker du borde kontakta vit herdehundklubb och fråga hur det är, om du får mönstra in honom om du skulle vilja.. Om inte annat så vi får ett svar