Spinoff från ljuduppläsare

Rie

Trådstartare
Vad tycker ni om att uppläsarna har/skulle ha dialekt?
Mycket dialekt eller bara lite? Eller helst ingenting alls?
Går det att få bort dialekt när man är uppläsare eller skiner det igenom oavsett?
Det är väl inte många som pratar rikssvenska helt utan dialekt?
Även om jag skulle försöka mig på det så skulle det identifieras väldigt snabbt varifrån jag kommer, tror jag.
 
Vad tycker ni om att uppläsarna har/skulle ha dialekt?
Mycket dialekt eller bara lite? Eller helst ingenting alls?
Går det att få bort dialekt när man är uppläsare eller skiner det igenom oavsett?
Det är väl inte många som pratar rikssvenska helt utan dialekt?
Även om jag skulle försöka mig på det så skulle det identifieras väldigt snabbt varifrån jag kommer, tror jag.

Generellt vill jag inte att ljudboksuppläsare har en tydlig dialekt. Undantaget är om boken utspelar sig på ett visst ställe och det är naturligt att karaktärerna talar med en liknande dialekt. Jag skulle inte störa mig(jättemycket :p) om en bok som utspelade sig i Mora vid sekelskiftet lästes in av någon som pratade falumål. Om uppläsaren däremot pratade bred göteborska skulle det bli för konstigt.

Att man kan höra varifrån någon kommer är en annan femma. Men en bra uppläsare har ofta en rätt neutral röst aven i övrigt, är det något som sticker ut för mycket stör det lyssnandet.
 
Gotländska deckare får gärna ha lite dialekt. Men inte ren gotländska, då förstår jag inget🤣Stockholmsdialekt, nej tack (alltså verkligen söderdiaklekt). Jag har ändå bott i Stockholm många år.Viss skånska är mysig men i vissa länsdelar låter dialekten hemsk. Göteborgska går fint. Norrländska❤️Svårt ämne. Preferenser är så olika.
 
Är det böcker som utspelar sig i Norrland vill jag gärna ha en norrländsk dialekt (älskar när Lo Kauppi läser!), annars går det mesta bra så länge det inte är för kraftig dialekt. Det är nog bara Stockholms dialekt jag inte klarar av, det är bara drygt att lyssna på 😅
 
Jag lyssnar mest på engelska, och där har jag valt bort en ljudbok som skulle utspela sig i Frankrike med en fransk huvudperson och uppläsaren hade en väldigt tydlig amerikansk brytning. Samma med en bok som hade en ytterst skotsk huvudperson men där inläsaren hade väldigt engelsk dialekt.
 
Lite dialekt är helt ok för mig men hade önskat mer tydlighet på uttalet av vissa ord. Som att kex får vara kex och inte tjex ungefär för att kunna förstå vissa ord;) Ibland har jag fått lyssna om vissa ord flera gånger men inte förstått. Bryr mig inte om att en norrländsk bok är inläst på norrländska men uppskattar de som gör lite research om ett svåruttalat ord eller namn.
 
I teorin gillar jag att uppläsaren har dialekt från området där boken utspelar sig, men i praktiken funkar det inte alltid. Härom året lyssnade jag på en bok med en uppläsare som pratade skånska och det var så svårt att förstå att jag gav upp.
Så jag hamnar i att uppläsaren kan svag dialekt men inte för utpräglad. Uppskattar när Åsa Larsson läser sina egna böcker.
 
I teorin gillar jag att uppläsaren har dialekt från området där boken utspelar sig, men i praktiken funkar det inte alltid. Härom året lyssnade jag på en bok med en uppläsare som pratade skånska och det var så svårt att förstå att jag gav upp.
Så jag hamnar i att uppläsaren kan svag dialekt men inte för utpräglad. Uppskattar när Åsa Larsson läser sina egna böcker.
Jo det där med skånska....var nyss på hörseltest där audionomen pratade skånska via dator.....det underlättade inte för mig norrbottning.
Att uppläsaren ska ha tydligt uttal och vara lätt att förstå tycker jag är en självklarhet.
Dock är väl inte alla överens om vad lätt att förstå innebär.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 268
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Går det att komma i kontakt med Telia utan att ringa dem? Jag avskyr att prata i telefon men hittar inga alternativa kontaktvägar och...
2 3
Svar
50
· Visningar
1 689
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 368
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 467
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp