Spinoff på ”förskoletider”

Jo när jag jobbar själv (alltså i mitt eget företag) får jag det, och gör det.

Du får akta dig som företagare när du som anställd går till facket och klagar ;)

Faktum är att man inte kommer undan arbetstidsregler bara för att man är egenanställd. I vissa branscher är det där största problemen (chaufförer/åkare) finns. Sedan finns det liksom inte riktigt någon kontrollmekanism i andra branscher där det de facto är mindre viktigt.

Fast det är inga problem för mig. Jobbar med datorn bara så behöver inte tänka på att sova x antal timmar osv.

Vad är bäst?

Barn på förskola 8-17 Föräldern fixar mat och umgås med barnet fram till läggdags med saga/ mys vid 19 - 20

Barn på förskola 9 - 14 Föräldern jobbar hemifrån på eftermiddagen, svarar i telefon läser nått mail samtidigt som hen umgås med barnet mellan 14-17 Sedan mat umgänge, läggdags och efter barnet somnat lite mer jobb, det som inte gick att göra medan barnet var vaket.

Fast det är inga problem för mig. Jobbar med datorn bara så behöver inte tänka på att sova x antal timmar osv.

Nja.
Som tidigare påpekats räknas du som din egen arbetsgivare.
Samma arbetstidslagar gäller för dig som för alla andra.
Sedan att du troligen inte kommer att anmäla arbetsgivaren till arbetsmiljöverket är en annan fråga.
Du väljer att göra avsteg från de lagar du är skyldig att följa.

Vad är bäst?

Barn på förskola 8-17 Föräldern fixar mat och umgås med barnet fram till läggdags med saga/ mys vid 19 - 20

Barn på förskola 9 - 14 Föräldern jobbar hemifrån på eftermiddagen, svarar i telefon läser nått mail samtidigt som hen umgås med barnet mellan 14-17 Sedan mat umgänge, läggdags och efter barnet somnat lite mer jobb, det som inte gick att göra medan barnet var vaket.

Skulle uppskatta att det finns ungefär trehundrafemtiofjorton faktorer som påverkar vad som är bäst :)

På vårt kontor är det aktivitet från 5:30 på morgonen, det är då hämtaföräldrarna rullar in, svarta under ögonen och zombigående mot kaffemaskinen. Men vad gör man inte för att kunna hämta klockan 15 och förhoppningsvis slippa hamna i Hades.

Där ingår min sambo, han bad mig ändra hämtningstiderna till 16,30 nu (3dgr/veckan) för han orkar inte.

Fast den var inte särskilt bra. T ex när hon beskriver skogsutflykten, att om förskolan går dit med barnen så är det några som börjar bråka, några andra som behöver kissa, nån hittar inte sina vantar, osv. Till skillnad från när man går dit med sina föräldrar då, eller?O_o Det verkar som om hon tror att hemmet är någon sorts barnutopia där ingen blir ledsen eller börjar bråka, ingen behöver kissa och ingen tappar sin vante. :confused:

Sen kommer upprepande i artikeln ett ifrågasättande av hur någon kan tro att olika aktiviteter (äta, höra saga, gå i skogen, etc) kan vara bättre att göra med tjugo andra barn än ensam med mamma och pappa.

Jag skulle säga att det är faktiskt är att föredra att få göra saker tillsammans med andra barn ibland, att få bilda egna relationer till kompisar utanför familjen, att kunna ta hänsyn till andra barn, att kunna vara en del av en grupp, helt enkelt. Det är en jättebra färdighet att ha i livet, om man tänkt sig att tillbringa det i människobyn. :up: De kompisar mina barn har, har de fått i skola och förskola. Inte genom att vara där någon gång ibland, utan genom att faktiskt tillbringa dagarna tillsammans. De hade inte haft vänner på samma sätt om vi hade varit hemma med dem.

Så nä, om planen är att barnen ska ha andra relationer än i familjen, så behöver de få träffa andra, regelbundet och ofta. Öppna förskolan etc är inte samma sak, där är det inte samma barn man kan leka med varje dag.
Jag tycker också att det kan vara en fördel att ibland få vara en i en grupp, inte en individ. Eftersom det även kan hända senare i livet. Vi har ju ensambarn...

Jag reagerade också på deras kommentar om blöjbyten. Om de hanterar det så så gör de ju det och det är nog helt ok. Men på vår förskola när A var liten fanns det två utsedda i personalen som bytte blöja på honom, ingen annan. Om en var sjuk så gjorde den andra det på alla de barnen, inte vikarien. Ibland kom det upp en lapp, denna veckan har vi en vikarie X (eller typ en praktikant) X kommer inte att byta blöja på barnen utan det gör deras ordinarie. (Tycker kanske de var överdrivet försiktiga men de var i alla fall väldigt noga). Personalomsättningen var extremt låg på de två ansvariga i gruppen, de hade jobbat där i en evinnerlighet och verkade hänga kvar till pension.

På den senare knasförskolan vi var på (som ansågs bra) så var de ganska låt gåiga och lät som de ansträngde sig men inte jätte. Om barnen lekte hårdhänt så verkade det som att det fick vara så i alla fall tills gråt uppstod. De pratade tex i grupp när barnen lekte på gården. De på vårt första var spridda överallt och lekte och styrde upp och lärde ut empati*.

A var dock äldre då och det fungerade. Men känns inte som att personalen är helt hjälplösa i situationen.

Senast ändrad:
På vårt kontor är det aktivitet från 5:30 på morgonen, det är då hämtaföräldrarna rullar in, svarta under ögonen och zombigående mot kaffemaskinen. Men vad gör man inte för att kunna hämta klockan 15 och förhoppningsvis slippa hamna i Hades.
Och vilka skoj föräldrar de lär vara kl 15 också. Men föräldrarna är ju alltid bäst, även om de är folkilskna av sömnbrist. :meh:

Jag tycker det är supersent haha. Då har man ju bara slutat, man ska ju hem med. Dottern lägger sig 18 så hade inte funkat för oss. Brukar lägga mig typ 22-2230 sen upp 0330 om jag ska jobba. 0530 om ledig/jobbar med mitt eget.

Jobbar jag mer än 4-5 dagar i rad på tidiga jobbet så måste jag lägga mig vid 20, det sliter enormt att gå upp så tidigt många dagar i rad.
Tja, jag jobbar 8-17. (utom när jag hämtar) Går upp klockan 06.30 (1 timmas restid) och går och lägger mig runt 23.

Hämtar 17 (till 17:30 om trafik usel) sedan börjar jag låta maten laga sig och vi sticker ut och jobbar i trädgården eller A sticker till en kompis på sommaren. Pyssel på mörkerhöst, baka kanske, skidor i snö. Runt 18:30 -19 är maten klar och efter det läsläxa och pyssel och läggdags och godnattsaga. Sova senast 21 men helst tidigare.

Och vi slutade då oftast vid lunch eller vid tre. ;) det var tider det!
Aha, vi hade en föreläsning 2*45 min och sedan så fick man ju hem och plugga. Och så något seminarium på em. Och så PM såklart i grupp. En utbildning de snålade på med undervisningstid, men inte med böcker att läsa. 800 kr i månader på kurslitteratur och en rejäl hög med böcker. :D Det tar kortare tid att läsa en amerikansk på 600 sidor än en brittisk på 300 btw om någon undrade, bra att tänka på när man prioriterar i högen.

Guud jag hade tyckt det var superhemskt! Hade jag kommit hem vid typ 18-19 hade jag nog tänkt att dagen är över, hinner inget. Fast man vänjer sig ju antar jag. Har tidigare jobbat 0730-1630 och 0730-2130 (hemskt!!!) men gillar nog 05-10, 05-1230, 05-14 (har de tre olika tiderna på mina pass) mer.
Tycker knappt det är någon skillnad. Om man har halvdag eller slutar tidigare så går tiden fram till 17.30 ändå åt till ngt okul. Fattar inte vart tiden tar vägen.

Här är första rusningen innan 7 och andra innan 8.
Em börjar vid 16 och slutar vid halv 18 (tidigare på fredagar) om det inte inträffat någon större eller många mindre olyckor, sörredsleden börjar snigelfarten innan 16 och redan lite efter 15 på fredagar:arghh:.
Kan någon begripa varför inga åker till jobbet på fredagar men dubbelt så många åker hem som andra dagar :eek:(Stockholm)

Och vilka skoj föräldrar de lär vara kl 15 också. Men föräldrarna är ju alltid bäst, även om de är folkilskna av sömnbrist. :meh:

Fast va? Jag som börjar 05 och alltså går upp 0330 är inte folkilsken av sömnbrist kl 15?? Jag är lika pigg och glad då som om jag går upp ''normal'' tid. Jag blir iofs aldrig arg/grinig av att vara trött, trodde inte vuxna blev det.

Jag tror fortfarande det finns anledningar till att de som läste dubbla examina (dvs både tek.fak och fil.fak) ägnade 80% av sin studietid till civilingenjörsutbildningen och kunde mer eller mindre glida fram till examen på fil.fak.

Det var vad jag menade med fakulteternas ambitioner. När det gäller studenternas egna ambitioner upplevde jag det mer spritt.
Mmm jo när jag pluggade så beundrade man alltid de som körde dubbla examina och dubbla kurser en hel del. Sedan när jag jobbade med examensenheten en del när jag var studievägl så fick man veta att det var extremt mycket vanligare att folk startade dubbla utbildningar än att de avslutade dem med en examen.

Men eftersom jag läste ekonomi och det är ofta där ingenjörerna är så vet jag också att de sa att de ägnade 80% av sin studietid åt civilingenjörsutbildningen och gled fram på ekonomen. Som tur är hamnade jag aldrig i grupp med en glidare :D.

Karln min kliver upp 0445 var tredje vecka. Visst kan han vara lite trött på eftermiddagen, men har han lagt sig i vettig tid är det inte värre än att han får se till att han och avkomman håller sig lite sysselsatta så att tröttheten inte får alltför bra fäste. Är han riktigt trött så är avkomman av sån sort att hon kan chilla en stund i soffan så karln kan vila ögonen en kvart eller två.

När avkomman var yttepytte skrev jag kandidatuppsats och satt och pluggade 7-8 timmar per dag. Pga dotterns matschema gick vi i skift då och jag sov ca 2130-04 i åtminstone någon månads tid. Var svinigt trött på kvällen förstås, men det gick.

Så bara man kan lägga sig i vettig tid ser jag inga problem med att börja jobba tidigt för att kunna hämta tidigt. Att både äta kakan och ha den kvar blir förstås svårt, man kan inte gärna vara uppe och slira till midnatt.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 512
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i... 2
Svar
36
· Visningar
8 735
Senast: _Taggis_
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 784
Senast: Loons
·
Övr. Barn Hej, Väljer att vara anonym då jag inte vill hänga ut folk här. Annars är jag en ganska frekvent användare. Jag blev ihop med min... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka