Arbetstidsregler gör att luncher och raster är reglerade. Man får helt enkelt inte skippa lunchrast.
Jo när jag jobbar själv (alltså i mitt eget företag) får jag det, och gör det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Arbetstidsregler gör att luncher och raster är reglerade. Man får helt enkelt inte skippa lunchrast.
Jo när jag jobbar själv (alltså i mitt eget företag) får jag det, och gör det.
Fast det är inga problem för mig. Jobbar med datorn bara så behöver inte tänka på att sova x antal timmar osv.
Vad är bäst?
Barn på förskola 8-17 Föräldern fixar mat och umgås med barnet fram till läggdags med saga/ mys vid 19 - 20
Barn på förskola 9 - 14 Föräldern jobbar hemifrån på eftermiddagen, svarar i telefon läser nått mail samtidigt som hen umgås med barnet mellan 14-17 Sedan mat umgänge, läggdags och efter barnet somnat lite mer jobb, det som inte gick att göra medan barnet var vaket.
På vårt kontor är det aktivitet från 5:30 på morgonen, det är då hämtaföräldrarna rullar in, svarta under ögonen och zombigående mot kaffemaskinen. Men vad gör man inte för att kunna hämta klockan 15 och förhoppningsvis slippa hamna i Hades.
Jag tycker också att det kan vara en fördel att ibland få vara en i en grupp, inte en individ. Eftersom det även kan hända senare i livet. Vi har ju ensambarn...Fast den var inte särskilt bra. T ex när hon beskriver skogsutflykten, att om förskolan går dit med barnen så är det några som börjar bråka, några andra som behöver kissa, nån hittar inte sina vantar, osv. Till skillnad från när man går dit med sina föräldrar då, eller?Det verkar som om hon tror att hemmet är någon sorts barnutopia där ingen blir ledsen eller börjar bråka, ingen behöver kissa och ingen tappar sin vante.
Sen kommer upprepande i artikeln ett ifrågasättande av hur någon kan tro att olika aktiviteter (äta, höra saga, gå i skogen, etc) kan vara bättre att göra med tjugo andra barn än ensam med mamma och pappa.
Jag skulle säga att det är faktiskt är att föredra att få göra saker tillsammans med andra barn ibland, att få bilda egna relationer till kompisar utanför familjen, att kunna ta hänsyn till andra barn, att kunna vara en del av en grupp, helt enkelt. Det är en jättebra färdighet att ha i livet, om man tänkt sig att tillbringa det i människobyn.De kompisar mina barn har, har de fått i skola och förskola. Inte genom att vara där någon gång ibland, utan genom att faktiskt tillbringa dagarna tillsammans. De hade inte haft vänner på samma sätt om vi hade varit hemma med dem.
Så nä, om planen är att barnen ska ha andra relationer än i familjen, så behöver de få träffa andra, regelbundet och ofta. Öppna förskolan etc är inte samma sak, där är det inte samma barn man kan leka med varje dag.
Vi med! Jag gick och la mig igen när jag kom hemNär jag gick på universitetet hade vi föreläsningar som började vid åtta någon gång i veckan.
Och vi slutade då oftast vid lunch eller vid tre.Vi med! Jag gick och la mig igen när jag kom hem![]()
Och vilka skoj föräldrar de lär vara kl 15 också. Men föräldrarna är ju alltid bäst, även om de är folkilskna av sömnbrist.På vårt kontor är det aktivitet från 5:30 på morgonen, det är då hämtaföräldrarna rullar in, svarta under ögonen och zombigående mot kaffemaskinen. Men vad gör man inte för att kunna hämta klockan 15 och förhoppningsvis slippa hamna i Hades.
Tja, jag jobbar 8-17. (utom när jag hämtar) Går upp klockan 06.30 (1 timmas restid) och går och lägger mig runt 23.Jag tycker det är supersent haha. Då har man ju bara slutat, man ska ju hem med. Dottern lägger sig 18 så hade inte funkat för oss. Brukar lägga mig typ 22-2230 sen upp 0330 om jag ska jobba. 0530 om ledig/jobbar med mitt eget.
Jobbar jag mer än 4-5 dagar i rad på tidiga jobbet så måste jag lägga mig vid 20, det sliter enormt att gå upp så tidigt många dagar i rad.
Aha, vi hade en föreläsning 2*45 min och sedan så fick man ju hem och plugga. Och så något seminarium på em. Och så PM såklart i grupp. En utbildning de snålade på med undervisningstid, men inte med böcker att läsa. 800 kr i månader på kurslitteratur och en rejäl hög med böcker.Och vi slutade då oftast vid lunch eller vid tre.det var tider det!
Tycker knappt det är någon skillnad. Om man har halvdag eller slutar tidigare så går tiden fram till 17.30 ändå åt till ngt okul. Fattar inte vart tiden tar vägen.Guud jag hade tyckt det var superhemskt! Hade jag kommit hem vid typ 18-19 hade jag nog tänkt att dagen är över, hinner inget. Fast man vänjer sig ju antar jag. Har tidigare jobbat 0730-1630 och 0730-2130 (hemskt!!!) men gillar nog 05-10, 05-1230, 05-14 (har de tre olika tiderna på mina pass) mer.
Kan någon begripa varför inga åker till jobbet på fredagar men dubbelt så många åker hem som andra dagarHär är första rusningen innan 7 och andra innan 8.
Em börjar vid 16 och slutar vid halv 18 (tidigare på fredagar) om det inte inträffat någon större eller många mindre olyckor, sörredsleden börjar snigelfarten innan 16 och redan lite efter 15 på fredagar.
Och vilka skoj föräldrar de lär vara kl 15 också. Men föräldrarna är ju alltid bäst, även om de är folkilskna av sömnbrist.![]()
Mmm jo när jag pluggade så beundrade man alltid de som körde dubbla examina och dubbla kurser en hel del. Sedan när jag jobbade med examensenheten en del när jag var studievägl så fick man veta att det var extremt mycket vanligare att folk startade dubbla utbildningar än att de avslutade dem med en examen.Jag tror fortfarande det finns anledningar till att de som läste dubbla examina (dvs både tek.fak och fil.fak) ägnade 80% av sin studietid till civilingenjörsutbildningen och kunde mer eller mindre glida fram till examen på fil.fak.
Det var vad jag menade med fakulteternas ambitioner. När det gäller studenternas egna ambitioner upplevde jag det mer spritt.
På mitt jobb är kontorstiderna 7-16.8-17 är nog vanligast. Aldrig hört nån på kontor där vanliga tiden är 7-16. sen väljer vissa att flexa så.
Och vilka skoj föräldrar de lär vara kl 15 också. Men föräldrarna är ju alltid bäst, även om de är folkilskna av sömnbrist.![]()