Spinoff på ”förskoletider”

STOPP!
Jag öser inte skit!!!!
Jag skriver att vi värdesatte andra saker.... De är en himla skillnad.
Möjligt.... Jag skriver möjligt skulle vi prioritera annat idag, de har hänt en del på 25 år, men pension hit, och karriär dit... Jag kommer nog aldrig att vara den människan som sätter sånt, före mitt OCH min familjs välmående.
Jag tycker om att ha mat på bordet när min man kommer hem, han tycker om att skrapa rutan på min bil på morgonen.
Även om vi inte har småbarn nu, så gör vi det VI TYCKER OM att göra för varandra.
Nu jobbar vi lagom mycket båda två. Med det vi tycker om. '
Vi har mat på bordet, kan betala räkningarna, unna oss guldkant. De räcker för oss.
Mammor OCH pappor får gärna jobba 80 timmar i veckan för mej, men... När hinner dom träffa sina barn?

* Jenny *

Du har väl i alla år propagerat för att man ska vara hemma och förskolan är dålig.

Jag måste säga att det känns sådär lämpligt att du sitter på internet och dömer föräldrar som enligt dig inte har en giltig ursäkt till långa förskoledagar när du arbetar på en förskola.

Förklara då gärna för mig hur det gagnar barnet?

För det är det perspektivet vi måste ha.

Jag måste säga att det känns sådär lämpligt att du sitter på internet och dömer föräldrar som enligt dig inte har en giltig ursäkt till långa förskoledagar när du arbetar på en förskola.

VEM ska berätta hur tuff miljö en förskola kan vara, om inte de som jobbar på förskolor gör det???
VEM ska öppna ögonen för både föräldrar, politiker, samhälle osv Om ingen lyssnar på personalen, som sitter inne med faciet?
Jag har jobbat nästan hela mitt liv i barnomsorgen, och livet på en förskola är inte enkelt. Nu kommer ni att säga att jag är en dålig dagisfröken, att jag inte tycker om barn, och att jag jobbat på ett dåligt ställe.
(De är lättare att gå till angrepp, och välja att blunda)
Jag har haft förmånen att jobba på BRA förskolor, med bra personaltäthet, vi har inte haft sjukskrivningar bland personalen, och vi har alla älskat jobbet och barnen!
Men de blir tuffare och tuffare, tiden för personalen upptas av dokumentation, och det tar massor av tid från barnen, som vi är där för att ta hand om.
Jag orkade inte dokumentera mer, jag bytte jobb. är fortfarande kvar i skolans värd, livet jag älskar, men ALDRIG att jag skulle gå tillbaka tilt Förskolan, annat än för vik timmar ibland.

Förskola är BRA för barnen, men i rimligt långa dagar, de är samhället som måste förändras, så vi får chans att ta hand om våra barn, i alla fall lika mycket vaken tid som personalen gör.
De barn som är 50/vecka är kanske inte ens vakna så många timmar med sina föräldrar.
* Jenny *

@kamomillo Jag kan naturligtvis inte tala för alla förskolor. Men jag hade det toppen på min förskola trots en ensamstående heltidsarbetande mor.

Att du tycker det är jobbigt att arbeta på en förskola är ju inte samma sak som att barnen tycker det är jobbigt att vara där. Men det kan jag naturligtvis inte uttala mig om, jag har ju inte träffat barnen på din förskola.

Men jag har tolkat dina inlägg i tråden att du anser att en god mor inte ska arbeta heltid och absolut inte göra karriär för då försummas barnen totalt. Vi kommer aldrig enas på den punkten. Jag tycker helt enkelt inte det är dåligt per automatik att barn spenderar mer vaken tid på förskolan än de gör hemma på vardagarna.

@kamomillo Jag kan naturligtvis inte tala för alla förskolor. Men jag hade det toppen på min förskola trots en ensamstående heltidsarbetande mor.

+ @Thera

Jag antar att den här diskussionen ligger lite för nära min person + utlämnande för att det ska vara riktigt lämpligt att jag deltar, men what the hell.

Min mor gjorde karriär som ensamstående i en skittuff mansdominerad bransch. Det retar mig så jävla mycket med era inlägg att nä fy, det är minsann ingen bra och godkänd anledning till att jag spenderade hyfsat långa dagar på förskola och fy vilken dålig mor hon är och vilket lidande jag råkade ut för.

Jaja. Lika bra vi allihop går tillbaka till 50-talet. Mödrarna håller sig i hemmet och barnen likaså.

Jag avslöjar nu något hemskt. Klart att jag älskar mina barn över allt annat men nog sjutton var det skönt att börja jobba igen. Så skjut mig...

VEM ska berätta hur tuff miljö en förskola kan vara, om inte de som jobbar på förskolor gör det???
VEM ska öppna ögonen för både föräldrar, politiker, samhälle osv Om ingen lyssnar på personalen, som sitter inne med faciet?
Jag har jobbat nästan hela mitt liv i barnomsorgen, och livet på en förskola är inte enkelt. Nu kommer ni att säga att jag är en dålig dagisfröken, att jag inte tycker om barn, och att jag jobbat på ett dåligt ställe.
(De är lättare att gå till angrepp, och välja att blunda)
Jag har haft förmånen att jobba på BRA förskolor, med bra personaltäthet, vi har inte haft sjukskrivningar bland personalen, och vi har alla älskat jobbet och barnen!
Men de blir tuffare och tuffare, tiden för personalen upptas av dokumentation, och det tar massor av tid från barnen, som vi är där för att ta hand om.
Jag orkade inte dokumentera mer, jag bytte jobb. är fortfarande kvar i skolans värd, livet jag älskar, men ALDRIG att jag skulle gå tillbaka tilt Förskolan, annat än för vik timmar ibland.

Förskola är BRA för barnen, men i rimligt långa dagar, de är samhället som måste förändras, så vi får chans att ta hand om våra barn, i alla fall lika mycket vaken tid som personalen gör.
De barn som är 50/vecka är kanske inte ens vakna så många timmar med sina föräldrar.
* Jenny *
Men ser du barn som mår dåligt? Jag tror föräldrar känner sina barn och skulle förändra det om de såg att barnen far illa.

Fast om barnen lider så svårt av det bör det väl inte ens vara lagligt?

Läs noga nu så slipper du kanske förlöjliga mig i dina inlägg när argumenten tryter.

Frågan var om det gagnar barnet att vara 50 timmar på förskolan och träffa föräldrarna kanske 2-3 timmar per dag.

Det handlar inte om något lidande, vi har en utmärkt verksamhet i alla fall hos oss.

Men du som är expert på barn kanske kan förklara för mig som inte begriper vad som är så himla bra för BARNET i ett sånt upplägg.

Om en förskola fungerar bra, det är rimligt stora grupper, en bra nivå på antal pedagoger/anställda, rimliga rutiner med bra möjligheter till vila, ett genomtänkt pedagogiskt program, barn som är väl inskolade och trygga med miljön/pedagogerna samt en barngrupp som fungerar väl utan onödiga konflikter och där barn med extra behov får extra stöd i form av anställd personal, VARFÖR är detta ett skadligt ställe för barn?

@kamomillo och @Thera, ni som uppenbarligen anser att ett visst antal timmar borta från föräldrarna är skadligt oavsett hur berörd pedagogisk verksamhet nu fungerar, anser ni samma sak om barn i skolålder? Antal timmar i skolan på lågstadiet plus tid på fritidsverksamhet lär ju definitivt bli runt 50 h i veckan för rätt många barn.

Om en förskola fungerar bra, det är rimligt stora grupper, en bra nivå på antal pedagoger/anställda, rimliga rutiner med bra möjligheter till vila, ett genomtänkt pedagogiskt program, barn som är väl inskolade och trygga med miljön/pedagogerna samt en barngrupp som fungerar väl utan onödiga konflikter och där barn med extra behov får extra stöd i form av anställd personal, VARFÖR är detta ett skadligt ställe för barn?

@kamomillo och @Thera, ni som uppenbarligen anser att ett visst antal timmar borta från föräldrarna är skadligt oavsett hur berörd pedagogisk verksamhet nu fungerar, anser ni samma sak om barn i skolålder? Antal timmar i skolan på lågstadiet plus tid på fritidsverksamhet lär ju definitivt bli runt 50 h i veckan för rätt många barn.

Jag har inte använt begreppet skadligt, lägg inte ord i min mun.

Angående skolbarn är det ju en enorm skillnad mot de 1-åringar som inte ens lärt sig gå innan vi skolar in dem i stora barngrupper.

Frågan var återigen hur 50 timmar i veckan gagnar dessa barn?

Gud vad trevlig du är. Verkligen.

Jag tycker att du kan förklara vad som är så skadligt istället. Och hur många timmar som är ok per vecka, så alla kvinnor på Buke kan antingen anpassa sig eller må skit.

Återigen, jag har inte sagt skadligt. Frågan var hur det gynnar barnet, men det verkar inte komma nåt svar där.

Förklara också gärna hur min enskilda åsikt om 50-timmarsveckor kan få alla Bukes kvinnor att må skit.

Alltså..

+ @Thera

Jag antar att den här diskussionen ligger lite för nära min person + utlämnande för att det ska vara riktigt lämpligt att jag deltar, men what the hell.

Min mor gjorde karriär som ensamstående i en skittuff mansdominerad bransch. Det retar mig så jävla mycket med era inlägg att nä fy, det är minsann ingen bra och godkänd anledning till att jag spenderade hyfsat långa dagar på förskola och fy vilken dålig mor hon är och vilket lidande jag råkade ut för.

Jaja. Lika bra vi allihop går tillbaka till 50-talet. Mödrarna håller sig i hemmet och barnen likaså.
Jag tror att mina barn tycker det är lite coolt att jag jobbar mig uppåt i en mansdominerad bransch och kan titta på saker jag åstadkommer (Även om det ibland är svårbegripligt) Jag tror även att det kommer gagna dem i längden. Men vi är två som vill jobba mycket och vara hemma mycket. Så vi strävar båda två efter samma balans. Det underlättar helt klart.

Jag har inte använt begreppet skadligt, lägg inte ord i min mun.

Angående skolbarn är det ju en enorm skillnad mot de 1-åringar som inte ens lärt sig gå innan vi skolar in dem i stora barngrupper.

Frågan var återigen hur 50 timmar i veckan gagnar dessa barn?

Kan du nämna vem som pratat om 50 h i veckan för 1-åringar? Av vad jag sett verkar de 1-åringar som nämns i tråden gå betydligt kortare dagar än de 4-5åringar som också nämns i tråden, men INGEN har vad jag sett nämnt 50 h i veckan ens för de äldsta barnen.

Du har inte använt ordet skadligt, men kom igen, vad menar du annars när du menar att 50 h i veckan är så djupt problematiskt?

Kan du nämna vem som pratat om 50 h i veckan för 1-åringar? Av vad jag sett verkar de 1-åringar som nämns i tråden gå betydligt kortare dagar än de 4-5åringar som också nämns i tråden, men INGEN har vad jag sett nämnt 50 h i veckan ens för de äldsta barnen.

Du har inte använt ordet skadligt, men kom igen, vad menar du annars när du menar att 50 h i veckan är så djupt problematiskt?

Men läser ni ens vad jag skriver?

Jag ifrågasätter vad som gynnar barnen i att bara träffa sina föräldrar 2-3 timmar varje dag, medan de spenderar 50 timmar på förskolan. Och jo, det finns gott om 1-åringar som gör det.

Ni som tycker det är ett bra upplägg får himla gärna fortsätta med det.

Men läser ni ens vad jag skriver?

Jag ifrågasätter vad som gynnar barnen i att bara träffa sina föräldrar 2-3 timmar varje dag, medan de spenderar 50 timmar på förskolan. Och jo, det finns gott om 1-åringar som gör det.

Ni som tycker det är ett bra upplägg får himla gärna fortsätta med det.
Jag tycker att det är oerhört olämpligt att du sitter och skuldbelägger föräldrar när du dessutom tydligen arbetar i barnomsorgen. Om du hade mina barn hos dig, skulle jag helt tappa förtroendet för dig.

Detsamma gäller @kamomillo .

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 534
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i... 2
Svar
36
· Visningar
8 737
Senast: _Taggis_
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 789
Senast: Loons
·
Övr. Barn Hej, Väljer att vara anonym då jag inte vill hänga ut folk här. Annars är jag en ganska frekvent användare. Jag blev ihop med min... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka