Spinoff på snål-tråden. Kräftis edition!

Singoalla

Trådstartare
Jag ville inte kapa "Är hon snål"-tråden så jag skapar en egen "Är jag snål?"- tråd :D

När jag var tillsammans med mitt ex så hade vi en himla smidig ekonomisk rutin i vår umgängeskrets. Det hände ofta att vi spenderade midsommar eller nyår på deras landställe, eller hade kräftskiva på mitt landställe. I stället för att alla skulle köpa med sig saker så gjorde vi så att jag och mitt ex gjorde utlägg. Vi handlade mat och alkohol för dagarna som skulle spenderas i stugan och sparade alla kvitton, sedan delade vi notan i efterhand och gästerna fick swisha sin del. Det kunde bli allt från 300 kr var för en kräftskiva med övernattning och frukost, eller 700 kr var om det var ett tre dagar långt midsommarfirande. Ingen visste i förväg vad notan skulle landa på, men vi brukade ge en uppskattning innan firandet så att gästerna visste ungefär vad det brukar bli.

Nu har jag en helt ny umgängeskrets och ska ha kräftskiva i slutet av augusti, vi har inte sagt något om upplägget ännu men tänker att jag ska gå ut med lite information snart. Jag har hört annat folk säga ibland att "Om man bjuder på fest så tycker jag att man ska bjuda". Ungefär som när man bjuder på middag så förväntar man sig väl sällan att gästerna ska betala sin del i den. Vad tycker ni? Jag är rädd att mina nya vänner kommer tycka att jag är snål om jag föreslår att vi ska dela på kostnaderna. Samtidigt har jag inte råd just nu att bjuda på en sådan kräftskiva för 10 pers, och jag tycker faktiskt att det blir lite bökigt om alla ska handla med sig olika saker och "sin" dricka. Själv skulle jag uppskatta att få komma till en stuga där kylen är full med öl och middagen redan shoppad och förberedd, och sedan bara behöva swisha. Vi har lite olika ekonomiska förutsättningar i umgängeskretsen, men alla har heltidsjobb och troligtvis inga problem att betala några hundralappar för en festkväll.

Vad tycker ni? Vilka upplägg brukar ni ha för liknande evenemang med era vänner?
 
Jag tycker upplägget låter kanon! Smidigt ju att slippa handla själv.
Tycker absolut du kan säga just det att "Vi handlar och sen delar vi på kostnaden". Enda grejen är väl då om någon har specialkost typ inte äter vissa saker att dessa får meddela det.
 
Vi delar på kostnaderna i alla mina umgängeskretsar, oavsett om det är studenterna eller folk som arbetar. Det har varit lite olika upplägg, ibland swishar alla en eller ett par stycken och ibland fixar vi olika delar, typ frukost, vin, kött etc.

De gånger jag inte betalat för middag har jag istället haft med mig något annat, som en vinflaska och en blomma eller dylikt.

Hade tyckt ditt upplägg vore superbra! :)
 
Jag tycker upplägget låter kanon! Smidigt ju att slippa handla själv.
Tycker absolut du kan säga just det att "Vi handlar och sen delar vi på kostnaden". Enda grejen är väl då om någon har specialkost typ inte äter vissa saker att dessa får meddela det.

Ja jag skulle inte vilja betala för andras alkohol men köper att jag äter mycket mindre än de flesta.
 
Jag ville inte kapa "Är hon snål"-tråden så jag skapar en egen "Är jag snål?"- tråd :D

När jag var tillsammans med mitt ex så hade vi en himla smidig ekonomisk rutin i vår umgängeskrets. Det hände ofta att vi spenderade midsommar eller nyår på deras landställe, eller hade kräftskiva på mitt landställe. I stället för att alla skulle köpa med sig saker så gjorde vi så att jag och mitt ex gjorde utlägg. Vi handlade mat och alkohol för dagarna som skulle spenderas i stugan och sparade alla kvitton, sedan delade vi notan i efterhand och gästerna fick swisha sin del. Det kunde bli allt från 300 kr var för en kräftskiva med övernattning och frukost, eller 700 kr var om det var ett tre dagar långt midsommarfirande. Ingen visste i förväg vad notan skulle landa på, men vi brukade ge en uppskattning innan firandet så att gästerna visste ungefär vad det brukar bli.

Nu har jag en helt ny umgängeskrets och ska ha kräftskiva i slutet av augusti, vi har inte sagt något om upplägget ännu men tänker att jag ska gå ut med lite information snart. Jag har hört annat folk säga ibland att "Om man bjuder på fest så tycker jag att man ska bjuda". Ungefär som när man bjuder på middag så förväntar man sig väl sällan att gästerna ska betala sin del i den. Vad tycker ni? Jag är rädd att mina nya vänner kommer tycka att jag är snål om jag föreslår att vi ska dela på kostnaderna. Samtidigt har jag inte råd just nu att bjuda på en sådan kräftskiva för 10 pers, och jag tycker faktiskt att det blir lite bökigt om alla ska handla med sig olika saker och "sin" dricka. Själv skulle jag uppskatta att få komma till en stuga där kylen är full med öl och middagen redan shoppad och förberedd, och sedan bara behöva swisha. Vi har lite olika ekonomiska förutsättningar i umgängeskretsen, men alla har heltidsjobb och troligtvis inga problem att betala några hundralappar för en festkväll.

Vad tycker ni? Vilka upplägg brukar ni ha för liknande evenemang med era vänner?
Så gjorde alltid jag och mitt ex i gemensamma bekantskapskretsen när vi hade större firanden/semestrar. Funkade alltid jättesmidigt och alla som slapp handla var väldigt tacksamma! :)
Om jag blev bjuden på större middag/firande skulle jag aldrig förvänta mig att bli bjuden, jag skulle vilja betala för mig och inte tagit illa upp om någon annan handlade och sen gav mig en summa (förutsatt inom rimliga gränser, bara hummer, löjrom och dyr champagne hade jag inte känt var okej om man inte frågat först). Bara man är tydlig innan så brukar det sällan bli problem. Jag som äter specialkost (gluten och laktosintolerant) säger bara till om någon annan handlar eller erbjuder mig att följa med och handla.
 
Vi brukar köra att alla tar med sig dricka, men att värden köper mat och sånt. Beroende på typ av mat och antalet personer som kommer har man antingen swishat något hundring eller två eller att värden bjudit på maten. Just kräftskiva funkar väl ganska bra att var och en tar med sig sitt iom att inget behöver tillagas, annars känns det bara jättebökigt.
 
Jag kan säga att jag säkert på en sådan fest skulle dricka betydligt mindre än andra typ något glas vin samt äta mindre. Men jag skulle ändå vara väldigt tacksam att någon har ordnat så jag skulle inte bry mig om det eller tycka att jag skulle betala mindre.
(Om det är något du tänker på)
 
Jag kan säga att jag säkert på en sådan fest skulle dricka betydligt mindre än andra typ något glas vin samt äta mindre. Men jag skulle ändå vara väldigt tacksam att någon har ordnat så jag skulle inte bry mig om det eller tycka att jag skulle betala mindre.
(Om det är något du tänker på)
Jag håller med, om man bestämt att fira gemensamt men någon tar ansvar för både handling, har det hemma hos sig, förbered och fixar så är det värt mycket! Allt handlar inte om den faktiska kostnaden för mat, det är annat som är viktigt också.
 
Just kräftskiva funkar väl ganska bra att var och en tar med sig sitt iom att inget behöver tillagas, annars känns det bara jättebökigt.

Jag har en tendens att böka till det genom att vilja göra dunder - middag :angel: :D Baka bröd och paj, göra hemma gjord skagen till förrätt osv. Sen blir det ju frukost/brunch dagen efter också, och chips och sånt som man brukar vilja ha under kvällen. Men - annars hade ju just kräftis varit ett enklare sammanhang att köpa med sig eget!
 
Jag har en tendens att böka till det genom att vilja göra dunder - middag :angel: :D Baka bröd och paj, göra hemma gjord skagen till förrätt osv. Sen blir det ju frukost/brunch dagen efter också, och chips och sånt som man brukar vilja ha under kvällen. Men - annars hade ju just kräftis varit ett enklare sammanhang att köpa med sig eget!
Jag är EXAKT likadan.. om jag bjuder på middag ska det vara (minst) 3-rätters, hemmagjord, findekorerat, avancerat. Förra året hade jag en Thanksgiving-middag och jag lagade mat i 2 dagar haha! Men det är för det är så jäkla kul!
 
Jag kan säga att jag säkert på en sådan fest skulle dricka betydligt mindre än andra typ något glas vin samt äta mindre. Men jag skulle ändå vara väldigt tacksam att någon har ordnat så jag skulle inte bry mig om det eller tycka att jag skulle betala mindre.
(Om det är något du tänker på)

Ja, jag har tänkt på det också! Grabbar har en tendens att både äta och dricka mer, och så finns det alltid någon som är liten i både mat och alkoholintag. Men jag tror också att de som konsumerar lite mindre inte brukar bry sig nämnvärt. Om det skulle vara väldigt påtagligt i något sammanhang, att exempelvis någon med allergi inte kan äta hälften av maten, eller någon bara vill ha något glas vin till maten och sedan inte dricka mer - då hade jag nog pratat med denne vid sidan av och sagt att hen får en reducerad nota sedan.
 
Ja, jag har tänkt på det också! Grabbar har en tendens att både äta och dricka mer, och så finns det alltid någon som är liten i både mat och alkoholintag. Men jag tror också att de som konsumerar lite mindre inte brukar bry sig nämnvärt. Om det skulle vara väldigt påtagligt i något sammanhang, att exempelvis någon med allergi inte kan äta hälften av maten, eller någon bara vill ha något glas vin till maten och sedan inte dricka mer - då hade jag nog pratat med denne vid sidan av och sagt att hen får en reducerad nota sedan.
Gällande allergier så brukar jag fråga om jag istället ska ta med något eget men ingen gång har det varit ett problem att anpassa maten till gluten och laktosfri, det är ju mycket enklare än vad man tror :) laktosfria produkter smakar ju likadant som vanliga nuförtiden och med gluten så är det mestadels att ersätta pasta och bröd med annat.
 
Jag är EXAKT likadan.. om jag bjuder på middag ska det vara (minst) 3-rätters, hemmagjord, findekorerat, avancerat. Förra året hade jag en Thanksgiving-middag och jag lagade mat i 2 dagar haha! Men det är för det är så jäkla kul!

Samma här! :D I år måste jag bara komma ihåg att det tar FÖRBASKAT lång tid att skala räkor till skagen. Har missat 5-kampen 2 år i rad nu :laugh:

Men det är ju sååå kul!
 
Jag tycker att det är en typisk och distinkt skillnad mellan att
1) bjuda in till kalas, eller
2) bjuda in till knytkalas, eller
3) dela på kostnaderna.

Jag tror inte jag behöver förklara de olika koncepten, men har ändå kursiverat för förtydligandets skull.

Se'n finns ju också en hybrid mellan 1) och 2);
4) bjuda på maten, men ta med dig det du vill dricka själv.
 
Jag tycker att det är en typisk och distinkt skillnad mellan att
1) bjuda in till kalas, eller
2) bjuda in till knytkalas, eller
3) dela på kostnaderna.

Jag tror inte jag behöver förklara de olika koncepten, men har ändå kursiverat för förtydligandets skull.

Se'n finns ju också en hybrid mellan 1) och 2);
4) bjuda på maten, men ta med dig det du vill dricka själv.
Ja det beror på hur det är formulerat såklart:
1) Välkomna hem till mig på kräftskiva datum X, det kommer bjudas på kräftor med tillbehör!
2) Nu är det dags för vår årliga gemensamma kräftskiva, jag kan ha den hemma hos mig datum X och handla innan så inte alla behöver småhandla

1) Jag hade tolkat det som inbjuden till någon annans fest = inte dela på kostnaderna
2) Jag hade tolkat det som det är en gemensam tradition där man hjälps åt med jobb och kostnader
 
Jag ville inte kapa "Är hon snål"-tråden så jag skapar en egen "Är jag snål?"- tråd :D

När jag var tillsammans med mitt ex så hade vi en himla smidig ekonomisk rutin i vår umgängeskrets. Det hände ofta att vi spenderade midsommar eller nyår på deras landställe, eller hade kräftskiva på mitt landställe. I stället för att alla skulle köpa med sig saker så gjorde vi så att jag och mitt ex gjorde utlägg. Vi handlade mat och alkohol för dagarna som skulle spenderas i stugan och sparade alla kvitton, sedan delade vi notan i efterhand och gästerna fick swisha sin del. Det kunde bli allt från 300 kr var för en kräftskiva med övernattning och frukost, eller 700 kr var om det var ett tre dagar långt midsommarfirande. Ingen visste i förväg vad notan skulle landa på, men vi brukade ge en uppskattning innan firandet så att gästerna visste ungefär vad det brukar bli.

Nu har jag en helt ny umgängeskrets och ska ha kräftskiva i slutet av augusti, vi har inte sagt något om upplägget ännu men tänker att jag ska gå ut med lite information snart. Jag har hört annat folk säga ibland att "Om man bjuder på fest så tycker jag att man ska bjuda". Ungefär som när man bjuder på middag så förväntar man sig väl sällan att gästerna ska betala sin del i den. Vad tycker ni? Jag är rädd att mina nya vänner kommer tycka att jag är snål om jag föreslår att vi ska dela på kostnaderna. Samtidigt har jag inte råd just nu att bjuda på en sådan kräftskiva för 10 pers, och jag tycker faktiskt att det blir lite bökigt om alla ska handla med sig olika saker och "sin" dricka. Själv skulle jag uppskatta att få komma till en stuga där kylen är full med öl och middagen redan shoppad och förberedd, och sedan bara behöva swisha. Vi har lite olika ekonomiska förutsättningar i umgängeskretsen, men alla har heltidsjobb och troligtvis inga problem att betala några hundralappar för en festkväll.

Vad tycker ni? Vilka upplägg brukar ni ha för liknande evenemang med era vänner?

Min umgängeskrets har kört upplägget att alla tar med egen sprit och kött att grilla (på sommaren) och sen står värden för tillbehören. Det är smidigt att ta med kött och sprit och alla får vad de vill ha, och det är billigt att stå för tillbehören. Det gör i mitt fall att alla i umgänget har råd att bjuda hem övriga, vilket är väldigt trevligt.
 
Jag gjorde ett FB-event nu och skrev information om resa osv. under olika kategorier. Såhär blev det med kostnad:

MIDDAG, DRYCK, VICKNING & FRUKOST
Jag brukar handla allt vi behöver för kräftskivan. Det vill säga middag, vickning, dryck, småplock och frukost. Vilket innebär att ni inte behöver handla någonting i förväg utan ölen ligger på kylning när ni kommer dit. Jag splittar notan i efterhand och så delar vi på kostnaden, vilket också innebär att det såklart går utmärkt att komma med önskemål på vad ni vill ha. Meddela även om eventuella allergier eller annan specialkost i förväg. Tidigare år har det blivit ungefär (max) 350:- var.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Relationer Jag måste få höra era åsikter om det här. En god vän och hennes två barn blev medbjudna till mitt och min mans sommarställe för några...
22 23 24
Svar
463
· Visningar
30 039
Senast: LenaH
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 029
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 966
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp