Spjälsäng, växa säng eller vanliga säng?

turbofling

Trådstartare
Flytten hem till Sverige närmar sig, och jag planerar nya lägenheten för fullt.
Roligast är planera är barnrummet, även om Emilia nog kommer sova hos oss ett tag till. Nu sover hon i spjälsäng som star mot varan säng, hon somnar där och sover där till ungefär 4-5, da vill hon komma över till oss.
Troligtvis kommer vi inte fa plats med spjälsängen i flyttlasset sa jag funderar pa vad vi ska välja för säng till henne sen. Hon är nu 14 manader och vi flyttar om 1,5 manad.
Hon kommer fa ett syskon i höst, till syskonet har vi en vagga till att börja med.

Spjälsäng
+ Hon verkar trivas helt ok i den hon har nu
+ Kanter sa hon inte kan ramla ur
+ Kan ha den i vart sovrum till E sover i sitt rum
- Om hon far en spjälsäng nu sa antar jag att vi maste köpa en själsäng till sen till syskonet.

Växa säng
Ser inte sa mkt mer fördelar mer än att dom är söta

Vanlig säng, madrass utan ben
+ Kan ha länge
+ Vi kan sova med henne i den om det skulle behövas, eller om bade Emilia och syskonet vill sova i var säng kan en vuxen lägga sig där.
+ Kan även användas som gästsäng
- Känns ganska omysig för en liten. Blir nog svart att ha den i vart sovrum innan E sover i eget rum.

Vad har ni för asikter och tankar om det?

Sv: Spjälsäng, växa säng eller vanliga säng?

Vi valde juniorsäng. Men alla mina kompisar som valt juniorsäng säger att de ångrar sig att de inte köpte en stor säng direkt. Det är bla bekvämare att ligga bredvid barnet och natta om det behövs.

Men vi valde junior ändå :)

Kan bara säga hur vi gjort. Alma bytte spjälsängen till en växasäng då hon var nånstans mellan 12-16 mån gammal. Vi har den tätt intill vår säng, så hon kan själv krypa över till oss om hon vill, samt att det fortfarande går bra att natta om man har en unge som vill att man ligger bredvid tills de somnat. Har inte märkt något negativt med sängen.

Har växasäng, den är 80 bred och som färdig lika lång som en vanlig säng. Den har kanter men låg så det går att klättra i och ur.
29880471.jpg

29706588.jpg

han fick den som 2 årspresent. 2½ månad innan syrran föddes. Han hade båda sängarna i början för en mjuk övergång, sen flyttades den till källaren där den målades om och står nu i syrrans rum.

Å, det där är ju så svårt! Vi funderar också lite på hur vi ska göra, inte för att vi ska flytta, men snart blir undervåningen färdig och då kan vi börja göra iordning barnrummet bredvid vårt sovrum.

My sover som Emilia i sin spjälsäng till någon gång under natten då hon vill komma över till oss. Hon får gärna fortsätta med det så länge hon vill, men ska hon ha en egen säng så måste den ju också få plats i sovrummet! Svårt det där =)

Vi kommer nog att satsa på en vanlig säng ändå att ställa in i nya barnrummet och så får hon ha kvar sin spjälsäng i vårt sovrum. Till en början kan syskonet sova i vår säng och sen när det behövs en egen säng kanske My kan flytta över till den större, eller så får man helt enkelt knö in två spjälsängar i sovrummet och ha den stora i barnrummet ändå... hm, mycket att fundera över!

Om ni inte kan få med er er spjälsäng i flytten så kan man ju kanske försöka hitta någon billig på blocket och ha ett tag till, det hade nog jag gjort. En större säng kan ni ju skaffa ändå och ställa i barnrummet som vi tänkt, och så kan Emilia ändå få sova ett tag till i spjälsängen och sen kan syskonet ta över den.

Gud vad jag svamlar, jag behöver sova.

//Julia

Den här diskussionen har vi också haft hemma =)

Nu har vi Ellas säng så här:
70460_PE185758_S4.jpg

Den står mot våran dubbelsäng så när hon vill kryper hon själv upp till oss, vilket jag tycker är helt perfekt. Än får hon sova med oss i vårat sovrum i spjälsängen, men i denna stund håller vi på att inreda Ellas egna rum och där kommer det få stå en vanlig säng =)

Utan ben till att börja med och där är det tänkt att hon ska sova middag, vi ska inreda med en massa kuddar och mys så det blir lite ombonat, en växa säng kommer det inte bli, för oss är det bara onödigt. Vi köper en bra säng ( madrass ) direkt istället .

Tuva är 20 månader och vi är i planerna att köpa ny säng till henne. Hennes lillasyskon kommer i november och då vill vi att hon ska vara van vid annat än spjälsängen. Hon sover nu i den halva natten ungefär,sen får hon komma till oss. Känns onödigt att köpa en till spjälsäng när Tuva är såpass stor då.

Troligtvis kommer vi köpa en vanlig säng till henne. Antingen en resårmadrass att lägga på golvet eller en relativt låg stomme så hon ändå kan klättra i och ur enkelt.

Vi bytte för några månader sedan strax innan Tyra fyllde 2 år till en vanlig säng, valde en 105 cm säng. Just för att vi ska kunna ligga bredvid henne om det skulle behövas. Det var inga problem att byta, men så har Tyra alltid legat i spjälsängen. Första året var den i samma rum som oss, men när hon fyllde 1 år så fick hon sova i eget rum.

Vid övergången mellan sängarna så började vi med att hon fick vila på dagen i den stora sängen och natten i spjälsängen, men efter 3-4 dagar så sov hon bara i stora sängen. Anledningen till bytet av säng är att hon ska bli storasyster i dagarna och vi ville inte att hon skulle känna att bebisen kommer och tar hennes spjälsäng så när vi upptäckte att vi var gravida igen så bytte vi direkt.

Vi köpte i helgen en ny säng till Alice, 2 år.
det blev en 120 cm vanlig resårmadrass som står på golvet utan ben i hennes rum.
120 cm passar oss perfekt för då kan vi fortsätta med våra familjenattningar: Mamma, pappa och Alice + gosedjur som läser i sängen.
Första natten sov hon själv halva natten och ville sen komma in till oss, inatt har hon sovit hela natten själv.
Detta från att ha sovit med oss i vår säng.

våra barn kommer det vara tätt emellan , ca15månader. vi har precis investerat i en spjälsäng till, vi tycker inte elias är riktigt redo ännu för en vanlig säng så vi investerade i en

72429_PE188199_S3.jpg

som lätt går att ändra till:

72431_PE188200_S3.jpg

vi kommer inte investera i en växasäng till något av barnen utan kommer köpa riktig resåmadrass direkt.
kommer själv ihåg hur hemska de där skumgummimadrasserna var som man hade när man var liten...

Jag har köpt en resårmadrass till vår juniorsäng. Så man behöver inte köpa en skumgummimadrass om man inte vill.

Det beror ju lite på hur ni kommer att bo när ni kommer hem men vi flyttade över dottern från spjälsäng till vanlig säng när hon var två år, vi hade spjälsäng nästan från början och hon sov inte så bra i våran säng så hon sov brevid oss istället. Sen hade hon en växa säng en period som vi fick ärva från en släkting men hon sov fruktansvärt dåligt i den så rätt snart fick hon en ny riktig säng igen.
Sonen flyttade vi över i en vanlig säng när han var två år lite drygt, han har aldrig legat i spjälsäng. Då flyttade han in till storasyster och våningssäng.

Så för att komma till någon slutsats, det går ju att ställa en växa säng brevid ens egna säng om man vill och har plats, de brukar gå att hitta rätt billigt på blocket, och sedan är vanlig säng i "barnrummet" där antingen gäster eller om någon av föräldrar behöver få sova ifred någon gång kan gå och lägga sig innan dottern känner sig redo att sova själv.

En vanlig säng går att få mysig med kuddar och kanske en sänghimmel, fina påslakan som de får välja själva.

Det lutar nog at att vi köper en vanlig säng och har i barnrummet. Sen far vi se om Emilia vill sova där första delen av natten innan hon kommer till oss. När syskonet kommer kan jag tänka mig att det kan vara skönt för Emilia att sova i eget rum (ev. delad säng med mamma eller pappa) om bebisen skriker mkt pa nätterna.

Jag kom pa att jag tror att mormor har en gammal växa säng staende i förradet, det kanske kan vara ngt att ha i en övergangsperiod (staende vid var säng). Ska kolla om den finns kvar och är i bra skick.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår dotter är 6 månader gammal nu och sover i spjälsäng i samma rum som vi. Just nu är vi hos mina svärföräldrar och vi planerar att ha... 2
Svar
31
· Visningar
4 932
Senast: Imogen
·
Relationer Varnar känsliga läsare för långt och svamligt inlägg, men snart spricker jag! Om nån skulle lista ut vem jag är, låt det stanna hos dig...
Svar
16
· Visningar
3 066
Senast: WBanna
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 415
Senast: Inglorion
·
Småbarn Eller ja, hon har ju en spjälsäng. Men nu har min lilla terrorist lärt sig att klättra UR den och ramla på huvudet :crazy:. Hon sover... 2
Svar
22
· Visningar
3 990
Senast: Mitten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V