"Spökåldern" ???

Klicker är jättebra, men jag hade inte introducerat det i mötesproblem. Du riskerar att den dåliga associationen smittar till klickern, och genom den börjar smitta annan träning du försöker använda klickern till. (Jag säger inte att det inte funkar att använda klicker i skvallerträning, bara att jag inte börjat med den där.)

Ett möte är heller inte en så diskret situation att klickern egentligen är något särskilt välanpassat verktyg, om du börjar träna/shapa beteenden i möten så visst men jag skulle vara mäkta imponerad om inte din timing med klickern och din förmåga att splitta (och ens se) beteenden vore lite svajig i början.

Börja med klicker med saker som inte är så viktigt för att få in teknik och tänk, träna skvallerträningen med röstmarkering istället. :up:
(Eftersom du ska börja på löjligt enkel nivå behöver du inte oroa dig över att du ska förmedla några spända känslor till hunden, eller hur? ;))
 
Ahh, förstås väldigt logiskt nu när jag läste! Men kanske kan vara värt att införskaffa en klicker och köra med hemma? För cirkuskonster och diverse, så att det får en ordentligt positiv mening för hunden :) och sedan börja med klickren ute i stallet (hans andra hem), och sen då till sist på promenader? :)

Jaa, alltså... ska jag vara helt 100% ärlig så är det inte så mycket mig själv som jag oroar mig för, utan mer min sambo. Han är inte djurvan för fem öre och har väldigt lätt att ta mina djurs beteenden som personligt riktat mot honom... Han har inte riktigt samma koppling till hunden heller eftersom att han är med mig 80% av tiden, och har inte heller samma tålamod...
Det känns ju som att ska vi börja med skvallerträning så måste vi vara superkonsekventa och göra på precis samma sätt båda två.
 
Ahh, förstås väldigt logiskt nu när jag läste! Men kanske kan vara värt att införskaffa en klicker och köra med hemma? För cirkuskonster och diverse, så att det får en ordentligt positiv mening för hunden :) och sedan börja med klickren ute i stallet (hans andra hem), och sen då till sist på promenader? :)

Jaa, alltså... ska jag vara helt 100% ärlig så är det inte så mycket mig själv som jag oroar mig för, utan mer min sambo. Han är inte djurvan för fem öre och har väldigt lätt att ta mina djurs beteenden som personligt riktat mot honom... Han har inte riktigt samma koppling till hunden heller eftersom att han är med mig 80% av tiden, och har inte heller samma tålamod...
Det känns ju som att ska vi börja med skvallerträning så måste vi vara superkonsekventa och göra på precis samma sätt båda två.

Eller ännu hellre att du tar promenaderna själv tills du kommit en bra bit med beteendet (jag skulle tro att det går fort, faktiskt). Det lär hjälpa din sambo att se att din väg funkar, och det blir lättare för hunden om det bara är en persons teknik han ska lära sig av.
 
Problemet är ju då de dagar som jag jobbar och min sambo måste gå ut med honom.... :(
Då får han hålla koll och gå omvägar. Det går, jag gjorde så en kort period i höstas när jag hade en valp som inte kunde bete sig överhuvudtaget och en galning som taggades av valpens lekinviter till främmande hundar.
Nu har vi tränat förbi detta och möter hundar utan problem, men en period vände jag eller genade när vi mötte andra.
 
Exakt som @lady_vip säger, man får lov att anpassa sig i början så träningen ska komma någon vart. Ju noggrannare ni är desto snabbare går det! (Och slarvar man för mycket spelar det ingen roll om man tränar aldrig så välplanerat och noggrant när man väl kommer sig för.)
 
Nej, det är klart :) jag är helt med på era tankar! Nästa vecka jobbar jag ingenting (pluggar heltid hemifrån och jobbar extra), och då skulle jag ju kunna börja med träningen då.
Sambon ska följa med till hundgruppen på söndag, så att han också får höra allt vad hundinstruktören säger :)

En sak jag tänkte på idag! Tror ni att det är någon idé att gå tillsammans med en utav hans hundkompisar som inte bryr sig så mycket om andra hundar?
Jag tänker ju lite som jag gör med hästarna, att om jag vet att en häst är nervös för någonting är det ju bra att ha en äldre trygg häst som visar att det inte är någon fara. Hundar är ju också flockdjur liksom, vad tror ni om det? :) det + skvallerträning såklart!
 
Nej, det är klart :) jag är helt med på era tankar! Nästa vecka jobbar jag ingenting (pluggar heltid hemifrån och jobbar extra), och då skulle jag ju kunna börja med träningen då.
Sambon ska följa med till hundgruppen på söndag, så att han också får höra allt vad hundinstruktören säger :)

En sak jag tänkte på idag! Tror ni att det är någon idé att gå tillsammans med en utav hans hundkompisar som inte bryr sig så mycket om andra hundar?
Jag tänker ju lite som jag gör med hästarna, att om jag vet att en häst är nervös för någonting är det ju bra att ha en äldre trygg häst som visar att det inte är någon fara. Hundar är ju också flockdjur liksom, vad tror ni om det? :) det + skvallerträning såklart!

Det kan absolut funka, men jag hade inte räknat med att det förändrat något. Alltså, han kanske slappnar av när den andra hunden är med men utan det stödet är det väldigt sannolikt att beteendet finns där ändå.
 
UPPDATERING: Då hundinstruktören trodde att det var spökåldern och att det bara var någonting att vänta ut så har vi nu börjat "träna bort" det på egen hand med hjälp av klicker och skvallerträning. Floke fullkomligt älskar det! Bara under de här senaste dagarna så har han kommit ur sitt lilla skal och är intresserad av att få kontakt med både mötande hund och mig! Jag är överlycklig!
Vi har tränat mycket med klickern hemma och han har redan lärt sig två nya tricks! ;)

Det ser ljust ut igen, en helt ny värld av träningsmöjligheter har öppnat sig och alla inblandade verkar nöjda med hur situationen utomhus börjar förändras :banana::D :up:

Tack så jättemycket för tips och råd! Vi är ju långt ifrån färdigtränade, men jag har ju insett att det är ju det som är det bästa - att alltid kunna få fortsätta utvecklas! :D:heart
 
UPPDATERING: Då hundinstruktören trodde att det var spökåldern och att det bara var någonting att vänta ut så har vi nu börjat "träna bort" det på egen hand med hjälp av klicker och skvallerträning. Floke fullkomligt älskar det! Bara under de här senaste dagarna så har han kommit ur sitt lilla skal och är intresserad av att få kontakt med både mötande hund och mig! Jag är överlycklig!
Vi har tränat mycket med klickern hemma och han har redan lärt sig två nya tricks! ;)

Det ser ljust ut igen, en helt ny värld av träningsmöjligheter har öppnat sig och alla inblandade verkar nöjda med hur situationen utomhus börjar förändras :banana::D :up:

Tack så jättemycket för tips och råd! Vi är ju långt ifrån färdigtränade, men jag har ju insett att det är ju det som är det bästa - att alltid kunna få fortsätta utvecklas! :D:heart

Heja dig!
Duktiga ni är :up:
 
UPPDATERING: Då hundinstruktören trodde att det var spökåldern och att det bara var någonting att vänta ut så har vi nu börjat "träna bort" det på egen hand med hjälp av klicker och skvallerträning. Floke fullkomligt älskar det! Bara under de här senaste dagarna så har han kommit ur sitt lilla skal och är intresserad av att få kontakt med både mötande hund och mig! Jag är överlycklig!
Vi har tränat mycket med klickern hemma och han har redan lärt sig två nya tricks! ;)

Det ser ljust ut igen, en helt ny värld av träningsmöjligheter har öppnat sig och alla inblandade verkar nöjda med hur situationen utomhus börjar förändras :banana::D :up:

Tack så jättemycket för tips och råd! Vi är ju långt ifrån färdigtränade, men jag har ju insett att det är ju det som är det bästa - att alltid kunna få fortsätta utvecklas! :D:heart

Kul att det går bra, och jättestarkt att du gick på din egen känsla för vad som var rätt istället för att svälja vad instruktören sa. :up:
(Jag är inte alls färgad av att jag anser att instruktören nog har fel. :angel:)

Om du inte redan upptäckt den, kolla in Kikopups kanal på youtube. Suverän källa både till allvarlig träning och roliga tricks! :up:
 
Hon skrattade väl lite åt mig när jag sa att han är så isolerad att han inte ens noterar att blodpudding erbjuds. Under lektionens gång var det väl flera grejer som jag inte höll med om, men det är väl lite så det är. Man får ta de bra bitarna från en instruktör och ta några andra bitar från en annan instruktör. Vi har i alla fall sagt att vi ska gå hela denna kursen ändå, så får vi se vart vi hamnar :) om inte annat så får vi bra miljöträning för hunden! :)

Tack för tipset! Ska genast kolla upp! :D
 
Hon skrattade väl lite åt mig när jag sa att han är så isolerad att han inte ens noterar att blodpudding erbjuds. Under lektionens gång var det väl flera grejer som jag inte höll med om, men det är väl lite så det är. Man får ta de bra bitarna från en instruktör och ta några andra bitar från en annan instruktör. Vi har i alla fall sagt att vi ska gå hela denna kursen ändå, så får vi se vart vi hamnar :) om inte annat så får vi bra miljöträning för hunden! :)

Tack för tipset! Ska genast kolla upp! :D

Det är en av de viktigaste insikterna tycker jag, man behöver faktiskt inte hålla med om allt en tränare säger. Man kan få ut saker från träningen ändå. Det händer ganska ofta att jag tar till mig en praktisk övning som jag tycker kan vara intressant/bra, samtidigt som jag totalt förkastar tanken/förklaringen bakom. :laugh:
 
Jaa, men precis! Huvudsaken är väl att det blir rätt i slutändan tycker jag? :D och att man har kul på vägen dit?
Instruktören tyckte bland annat också att det var illa att vi hade Floke på vår högra sida, men det är ju vad vi tycker bäst om och det funkar bra för oss. :)
 
Jag vill bara säga att spökåldern inte behöver vara något att utesluta, spökåldern kan variera i ålder från hund till hund och kan visa sig bland både läskiga ting så som soptunnor etc, samt hundar och människor. Min vovve (också 10 månader) beteer sig liknande just nu. Han fryser till och blir stel som en pinne ibland, det kan dock vara både pga en soptunna, en hund eller en människa, ingen logik enligt mig. Jag har börjat skvallerträna på hundar iallafall, vilket går framåt. Soptunnor och andra ting kan jag ju gå fram och klappa/peta på själv och då kommer han nyfiket fram och tittar, sen var det bra med det. Människor är ju lite svårare då jag inte direkt kan klappa dem ;) Men detta är alltså en fas han varit i ett litet tag men det börjar avta.. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 052
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 714
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 671
Senast: ako
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 114
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp