Spökmönstrad katt och utställning

Saffransbulle

Trådstartare
Hej!

Jag har en röd britt som är solid i grunden men som har spökmönstring. Han är 6 månader. Kan jag ställa ut honom?


Tacksam för svar :)
 
Sv: Spökmönstrad katt och utställning

Röda har alltid mer eller mindre spökmönstring. Sen är det något som brukar minska med åren, och det vet domarna också. (Och tillsist får man inte skäll om man kommer med en katt som inte är av BIS-kvalitet, så länge den är i bra kondition och trevligt presenterad. Kattutställning är inte så elitistisk som man skulle kunna tro.)

Prova, så vet du om du och katten gillar det. Jag har ställt ut i 10 år och har både katter som jag själv skäms lite för att visa och katter som tar BIS ofta. De bra domarna dömer alla på ett tydligt och positivt sätt, de dåliga domarna låter man bli att ställa för efter ett tag :devil:
 
Sv: Spökmönstrad katt och utställning

Okej, det var kul att höra, då ska jag ställa ut honom någon gång :) Trodde att vi skulle bli utslängda eller nått!
 
Sv: Spökmönstrad katt och utställning

Jag kan tillägga att spökmönster på röda katter brukar synas mer på korthåriga än på långhåriga. Det är roligt också om det kommer nya som vill ställa ut, för jag har en känsla av att utställarna blir färre.
 
Sv: Spökmönstrad katt och utställning

Spökmönster är när en solid (omönstrad) katt har ett mönster som skiner igenom, som om det helfärgade vore målat ovanpå ett mönster. Jag hade jättebra bilder på det i min förra kull, men jag verkar ha tappat bort dem....

Här ser man lite spökmönster på ungarna:

Kunge3-0003.jpg


När kattungarna är 16 v syns knappt något mönster längre:

Kunge1-0013.jpg


Rött täcker väldigt dåligt, så det är ofta svårt att avgöra om en röd (eller creme) katt är solid eller mönstrad.

På utställning ska en solid katt idealt ha så jämn färg som möjligt, men på röda katter och ungdjur av andra färger överser man med spökmönster.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 164
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag har en hona som tycker utställning är hyfsat onödigt. Hon är snäll men fräser en del vilket ju är synd. Antingen får jag sluta...
Svar
14
· Visningar
1 786
Senast: Corax
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
952
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Fått upp intresset för utställning och Sverak har ju flest. Är idag medlem i idp och kan ju lösa nån form av licens för att få tävla på...
Svar
3
· Visningar
515
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp