Spökålder??

norrland65

Trådstartare
Det är vår första hund, en tibbe terrier. Ett och ett halvt år nu.

Han har tidigare varit en framåt, självständig vovve. Glad och busig.

Glad och busig är han fortfarande. Men han har blivit mer räddhågsen och ängslig. Ex kan han inte gå på promme i mörker. Svansen hänger ner, han tittar bara bakåt och vill dra hem. När han snabbt pinkat, är det bara hem som gäller.

Hur gör man? Har provat att ignorera och gå på, vilket resulterat i att vi fått dra honom vill stretande emot i kopplet genom byn. Har provat att låta honom gå hem när han vill. Inget hjälper när det är mörkt.

I dagsljus är det inga problem, han tycker om att vara ute. Även om han är mer ängslig i skogen än när han är lös på gården.

Till saken hör att det är en vovve som inte kan vara själv heller. Blir helt förstörd, trots träning. Vi har insett hur dåligt han mår ensam, så nu går han på dagis när vi jobbar. Funkar bra.

Har förstått att hundar kan komma in i en sk spökålder när psykiska mognaden sker. Kan det vara något sånt?

Mvh Norrland

Sv: Spökålder??

Är inte helt 100 men är inte spökåldern som kommer när hunden är ca 7 månader och i samband med könsmognad?? :confused: Hundar går ju in och ut ur perioder hela livet...

Är inte helt 100 men är inte spökåldern som kommer när hunden är ca 7 månader och i samband med könsmognad?? :confused: Hundar går ju in och ut ur perioder hela livet...

Menar du att spökålder är precis vid 7 månader? Min tik är 12 månader, har inte löpt första gången ännu och är för tillfället "rädd" för en hel massa saker. Olika saker olika dagar dessutom.

Till TS: Jag hade nog bara väntat ut det. Min tik är som sagt 12 månader nu och vissa dagar kan hon vara skrämd av t.ex. en person som står helt tyst och still och väntar på en buss, och nästa dag så ska hon muttra på en soptunna som vi gått förbi hundra gånger tidigare. Hon är inte livrädd, men när det är mörkt kan hon vara väldigt tittig. Det kan gå några på håll som hon måste vända sig om och stå och titta på. Ibland går jag vidare men oftast låter jag henne titta. När hon väl tittat färdigt så följer hon ju med igen.

Så tja, jag hade nog bara behållit lugnet. Inte släpat med en rädd hund på en timmes kvällspromenad liksom. Isf hellre kanske suttit och tittat på allt det där läskiga och bara visat att det inte är farligt.

Men det är min spontana tanke. Kanske är någon som kommer med bättre tips. :)

Tack för svaret. Tror också att vi ska vänta ut det.

Men vill bara säga att vi tvingar inte ut honom på en timmes promenader när han är rädd. Det handlar om att kunna gå från gården upp till vägen. Eller att kunna gå till grannhuset, eller lite längre.

Så det är inga långa sträckor vi tvingar honom att gå i mörker. Det är lätt att tänka att "visa honom att det inte är farligt". Men det kanske är fel? Kanske är det bättre att låta honom gå hem?

Vill tillägga att det inte är någon aggressiv hund. Han har aldrig rest ragg, eller uppträtt aggressivt mot någon. Tvärtom, han är en väldigt pigg, busig och människoälskande vovve. Det är bus 100% som gäller, på gott och ont. Alla som har tibbar känner nog igen sig! ;)

Norrland

Ja 7 månader på pricken!!! Då blir alla vovvar könsmogna... :banana: Nä men det brukar väll vara runt 7 månader.. + - några månader? (ja jag är fullt medveten om att det är 1 ½ år för vissa raser, och att det e individuellt o.s.v.) Men spökåldern brukar väll vara i samband med det?

När jag har googlat har jag hittat sidor som beskrivit att könsmognad inträder vid 6-7 månaders ålder. Och att psykiskmognad inträder vid 1,5-2 års ålder. Och att spökålder kan inträda vid bägge, men kanske framförallt vid den psykiska mognaden. Dvs de förstår att det finns farliga saker i omgivningen.

Tror ni att det stämmer?

Norrland

Det här är ett svar från Vovve.net som jag hittat. Tycker att det verkar stämma rätt bra in. Men om det är sant eller inte, vet jag inte. Tror ni att det kan stämma? Skulle passa rätt bra in på vår vovve.

"Det är den fysiska och psykiska könsmognaden som du talar om.. Fysiskt så brukar det inträffa runt sju-tio månader ungefär.. Psykiska könsmognaden är vid ca 18-20 månaders ålder. Då kan de bli extra veka (spökrädda) eller extra kaxiga för att testa var gränserna går. Det är viktigt att uppmuntra den veka och att visa den kaxiga att det ändå är du som är ledare och har läget under kontroll. Lätt att säga - men inte alltid så enkelt i verkligheten! ;) Din hund har nu passerat tvåårs "sträcket" och borde vara ganska så "färdig" men det låter som om han testar lite vem som bestämmer... Möjligen är han lite sen i mognaden eftersom hundar är individer och ingen är den andre helt lik."

Hur tror ni att vi ska göra med vår spökrädda hund? Låta honom springa hem, eller gå vidare?

Norrland

Hur tror ni att vi ska göra med vår spökrädda hund? Låta honom springa hem, eller gå vidare?

Norrland

Gå vidare och ignorera/låtsas som ingenting. Om ni börjar vända hemåt och ändrar beteende pga det här så kommer ni att "bekräfta" för hunden att mörkret t.ex. är läskigt eftersom matte/husse också vänder och går hem.

Ja 7 månader på pricken!!! Då blir alla vovvar könsmogna... :banana: Nä men det brukar väll vara runt 7 månader.. + - några månader? (ja jag är fullt medveten om att det är 1 ½ år för vissa raser, och att det e individuellt o.s.v.) Men spökåldern brukar väll vara i samband med det?

Haha! :D Man vet ju aldrig, om jag räknar ihop alla galna grejer jag hört från andra hundägare skulle jag nog sluta tro på mänskligheten öht. ;)

Oavsett om hunden är ett halvår eller 1,5 så skulle jag nog göra samma sak. Antingen knalla vidare eller typ råka ha picknick ute eller nåt. Inte göra nån grej av det alltså utan bara vara som man alltid är. Jag ser inte så jättemånga andra alternativ faktiskt, om så hunden är 10 år gammal kan man ju inte skälla på den om den blir skrämd. Och låta den sticka hem kan ju som nån redan sagt bara styrka att det faktiskt ÄR något att vara rädd för därute i läskiga mörkret. :)

Min lilla jaktlabbetik var inne i en riktig fjant period förra månaden..(8månader idag:love:) Hon va rädd för allt!! Hoppade högt när jag startade köksfläkten, blev nervig när det kom nån hon inte kände, mörkrädd, rädd för hundar som skällde osv osv...
Nu är det som bortblåst! va ett par veckor som hon va sån, men nu är sitt glada vanliga jag igen.
Jag gjorde inget speciellt åt det, ignorerade henne istället. Pasade inte bort henne om hon sökte trygghet hos mej, utan hon fick följa efter som en flämtande skugga. Jag är ju ändå hennes trygghet och hon ska komma till mej om hon blir orolig, hade u inte varit direkt toppen om hon dragit till skogs.
Jag tror inte du behöver vara orolig för att det ska hänga i, utan det är säkert en mognadsfas.

/LL

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 746
Senast: tanten
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 583
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 772
Senast: Rugge
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 575
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka