Spökåldern 10 mån?

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 149531
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 182

Bukefalos 30 år!

R

Raderad medlem 149531

Vår gråhundshane närmar sig 10 månader och vi märker han har börjat bli rädd för saker han varit cool lugn med tidigare. Som exempelvis vara själv hemma. I söndags åkte vi iväg 2-3 h och hade kameran igång och han blev väldigt orolig skakade å gnällde sen sov till å från när vi kom hem så hade han kissat ner sin korg och var väldigt stressad när vi kom hem. Tidigare har han sovit lugnt när vi varit borta.

Han har varit med mig på kontoret sedan 12 v ålder. Igår blev han livrädd för kompostgallret som trillade ned bredvid honom (vilket de gjort flera ggr innan) och nu sitter han i ena hörnet och skadar och flåsar till å från. Vågar ej gå nära gallret utan ligger längst bort i hörnet.

Tips hur man ska göra? Är de spökåldern kommer den rädslan släppa?

Vår gråhundshane närmar sig 10 månader och vi märker han har börjat bli rädd för saker han varit cool lugn med tidigare. Som exempelvis vara själv hemma. I söndags åkte vi iväg 2-3 h och hade kameran igång och han blev väldigt orolig skakade å gnällde sen sov till å från när vi kom hem så hade han kissat ner sin korg och var väldigt stressad när vi kom hem. Tidigare har han sovit lugnt när vi varit borta.

Han har varit med mig på kontoret sedan 12 v ålder. Igår blev han livrädd för kompostgallret som trillade ned bredvid honom (vilket de gjort flera ggr innan) och nu sitter han i ena hörnet och skadar och flåsar till å från. Vågar ej gå nära gallret utan ligger längst bort i hörnet.

Tips hur man ska göra? Är de spökåldern kommer den rädslan släppa?

Jag personligen skulle dubbelkolla hundens hälsa, hunden låter stressad och det kan göra att den blir rädd. Stress kan ofta bero på sjukdom eller att de har ont nånstans. Kolla att nåt i hemmet inte påverkar, ljud eller vibrationer eller annat som kan ställa till det och göra hunden otrygg.

Ingen av mina hundar har varit rädda/stressade hemma i spökåldern och definitivt inte kissat ner sig så jag skulle bli orolig. De har i regel reagerat starkt på tex nya saker ute, skällt ut statyer 🙈, stenbumlingar mm oftast när det skymmer eller är mörkt. Det du beskriver har jag aldrig varit med om som spökålders fasoner.

Hittar du ingen förklaring ta hunden för en koll hos veterinär. Det är ofta beteende förändringar beror på smärta eller sjukdom.

Jag har en tik som gick brant in i spökåldern när hon var runt halvåret. Fram tills dess så var t ex kloklippning en baggis. Jag kommer ihåg att jag uttryckte min tacksamhet över denna enkla valp, men så när hon var runt 6 månader så fick hon plötsligt en panikattack när klorna skulle klippas. Jag kunde dessutom inte hålla fast henne, för då blev det bara värre, så jag fick jobba med lugna och neutrala signaler och aldrig pressa henne. Även nya miljöer innebar ett stresspåslag, men hon växte också när hon märkte att hon klarade av nya saker. Idag är hon 5 år och även om hon kan ha nerverna utanpå kroppen ibland, så är hon en betydligt stabilare hund som vet att även om något är nytt så har hon självförtroende nog att veta att hon kommer fixa det. Kloklippningen är fortfarande besvärlig, men utan panikattacker, så det är en mer "normal" besvärlighet.
Jag tycker att du hanterar din valps osäkerhet med att vara lugn och uppmuntrande. Ömka inte, håll inte på och beröm, utan var lugn och försök att överföra den lugna känslan till valpen. Gällande kompostgallret, se först och främst till att det inte kan ramla. Sätt fast det ordentligt. Prova att hänga en filt över det för att se om valpen inte kan se det och kanske därmed blir lugnare. Men, som sagt, det får inte hålla på och ramla ner på valpen när han redan nu är rädd för det.
Med åldern så kommer din valp att bli säkrare. Låt det ta den tid som behövs.

Jag har svårt att tro han har ont någonstans då han inte är såhär hela tiden utan har kommit nu plösligt och är bara på kontoret och när han blir lämnad själv hemma. Så vi har fått börja om lite med ensam träningen. Innan fick han vara på hela nedanvåningen då var de inga problem , men då gjorde han hyss. Sist när han blev så stressad så satt vi kompostgaller så de bara var i kök och hall. JAg tror tyvärr de är kompostgallerna som skrämmer honom, att de stressar han. För de skramlar när man går förbi dem.

JAg tror tyvärr de är kompostgallerna som skrämmer honom, att de stressar han. För de skramlar när man går förbi dem.

Provat med barngrind istället? Så har ni i alla fall uteslutit det som en möjlig faktor. Får han något att pyssla med när han ska vara ensam, typ fryst fylld Kong eller liknande? Förutsatt att han är matmotiverad och inte blir så stressad att han inte kan äta i den situationen så kan det hjälpa att motverka negativa känslor kring att bli lämnad.

Kan han störas av ljud utifrån? Folk brukar skratta när jag berättar att jag alltid lämnar en film eller TV-serie på för min hund, men jag är övertygad om att det hjälper att lugna. Han ser alltid nyvaken ut när jag kommer hem igen, så jag tror att det är direkt rogivande med lite lagom bakgrundssurr. Tänk själv vilken kontrast, liv och rörelse när alla är hemma, sen plötsligt knäpptyst? Det tror jag kan bli jobbigt för många hundar.

I övrigt håller jag med ovan om att det är klokt med en veterinärkoll, särskilt när det kommer så plötsligt och så starkt hos en annars trygg hund. Det är normalt med en del bakslag under en hunds utveckling men det där låter lite extremt.

Jag har svårt att tro han har ont någonstans då han inte är såhär hela tiden utan har kommit nu plösligt och är bara på kontoret och när han blir lämnad själv hemma. Så vi har fått börja om lite med ensam träningen. Innan fick han vara på hela nedanvåningen då var de inga problem , men då gjorde han hyss. Sist när han blev så stressad så satt vi kompostgaller så de bara var i kök och hall. JAg tror tyvärr de är kompostgallerna som skrämmer honom, att de stressar han. För de skramlar när man går förbi dem.

De flesta hundar är experter på att maskera smärta, sällan är det något som märks av hela tiden. Jag vet om hundar med smärtproblematik har just fått plötsliga beteendeändringar och endast vid enstaka tillfällen. En hund som fungerade utmärkt i vardagen men hade enstaka utspel vid hundmöten utan att man kunde hitta något samband vad som utlöste reaktionen. I 9 av 10 fall gick hundmötena bra men just den 10e gången fick hunden spel och blev i princip okontaktbar. Det visade sig vid röntgen att höfterna var totalt kassa och han måste ha haft jätte-ont och veterinären kunde inte förstå hur hunden öht kunnat fungera. Han väcktes aldrig ens upp.

Att tro att smärta/sjukdom ska se ut på ett visst sätt hos en individ som inte har medel att kommunicera med oss är farligt.
Jag jobbar dessutom med personer som lider av kognitiv svikt, där är prio ett vid beteendeförändringar att utesluta smärta. De kan oftast kommunicera med en betydligt bättre än en annan art men det ändå inte säkert att de kan förmedla eventuellt obehag eller smärta..

Rädsla för kompostgaller kom absolut efter valpåldern för oss. Som valp kunde Winter hoppa rakt på ett kompostgaller för att ta sig förbi, sen började han gå omvägar och ramlar det så skuttar han iväg en bra bit. Och det är en hund som är mentaltestad med höga poäng och inga rädslor där. Dock är det inget som stressar honom mer än just precis i de ögonblicken, så därför håller jag med om att en koll hos veterinären kan vara befogat om det verkar sitta i länge.

Han var enbart ängslig imorse sen har han sovit lugnt utan att skaka eller flåsa. Dock har han inte velat ligga nära gallret som han gjort innan. Men vågar sig sakta framåt om de går någon förbi kontoret för att titta ut. Så har svårt att tro att han har ont någonstans?

Han var enbart ängslig imorse sen har han sovit lugnt utan att skaka eller flåsa. Dock har han inte velat ligga nära gallret som han gjort innan. Men vågar sig sakta framåt om de går någon förbi kontoret för att titta ut. Så har svårt att tro att han har ont någonstans?

Nä och det var inte nån som trodde att hunden som vid enstaka hundmöten hade problem hade ont nånstans heller. Han funkade ju i alla andra lägen...

Jag säger bara att smärta kan yttra sig väldigt olika hos individer och att man alltid ska ta det i beaktande vid beteendeförändtingar.

Vad ska man säga till veterinären? Finns inga direkt sjukdomssymtom. Försäkringen täcker inte undersökningar i förebyggande syfte? Menar ni man ska röntga, göra ultraljud ta blodprov? Idag på kontoret är han helt som vanligt. Går inte nära gallerna men skakar inte eller flåsar. Så finns inga symtom att söka veterinär för?

Jag personligen skulle dubbelkolla hundens hälsa, hunden låter stressad och det kan göra att den blir rädd. Stress kan ofta bero på sjukdom eller att de har ont nånstans. Kolla att nåt i hemmet inte påverkar, ljud eller vibrationer eller annat som kan ställa till det och göra hunden otrygg.

Ingen av mina hundar har varit rädda/stressade hemma i spökåldern och definitivt inte kissat ner sig så jag skulle bli orolig. De har i regel reagerat starkt på tex nya saker ute, skällt ut statyer 🙈, stenbumlingar mm oftast när det skymmer eller är mörkt. Det du beskriver har jag aldrig varit med om som spökålders fasoner.

Hittar du ingen förklaring ta hunden för en koll hos veterinär. Det är ofta beteende förändringar beror på smärta eller sjukdom.
Jag håller med, att kissa ner sig är ett tecken på panikkänsla och inte på en snabbt övergående överraskning. Spökålder handlar precis som du skriver om att de hittar konstiga monster i sådant som de inte reagerat på tidigare, men de ska ju komma över känslan inom ett par minuter.

Är hunden paniskt rädd för kompostgaller måste dessa tas bort! Att utsätta hunden för sådant den får panik av är inte okej. Jag hade kontaktat veterinär och beskrivit att hunden blir orimligt rädd och att detta har uppkommit plötsligt. Sedan är det väl upp till veterinären att avgöra vilka undersökningar som kan vara lämpliga.

Jag hade också sett till att mentalbeskriva hunden när den blir 12 månader för att få en utomståendes syn på saken i en standardiserad testmiljö (BPH är lämpligast men MH funkar också)

Jag håller med, att kissa ner sig är ett tecken på panikkänsla och inte på en snabbt övergående överraskning. Spökålder handlar precis som du skriver om att de hittar konstiga monster i sådant som de inte reagerat på tidigare, men de ska ju komma över känslan inom ett par minuter.

Är hunden paniskt rädd för kompostgaller måste dessa tas bort! Att utsätta hunden för sådant den får panik av är inte okej. Jag hade kontaktat veterinär och beskrivit att hunden blir orimligt rädd och att detta har uppkommit plötsligt. Sedan är det väl upp till veterinären att avgöra vilka undersökningar som kan vara lämpliga.

Jag hade också sett till att mentalbeskriva hunden när den blir 12 månader för att få en utomståendes syn på saken i en standardiserad testmiljö (BPH är lämpligast men MH funkar också)
Kissa har han inte gjort på kontoret, men gjorde de när han var ensam hemma i ca 4 timmar, vilket blev för länge, hände en grej som gjorde vi kom senare hem. Då hade han kissat/skvätt i sin korg. Så vi har börjat om ensamträningen igen och nu funkar de bättre men vi lämnar max 2 h.

Därav jag måste ha med han på kontoret då han inte kan va hemma 9 h själv. Även om vi även har hundgård så får ja dåligt samvete att låta han vara där för mycket. Han vill vara med och inte sitta ensam.

Angående kompostgallerna som han blev rädd för förra veckan så dagen efter var de genast bättre och han stod vid gallret och tittade ut. Vi måste ha kompostgaller annars springer han ut i kontorslandskapet vilket han inte får såklart :)

Sist jag tog med honom så var han glad att komma dit och sprang mot sina grannar, som bor i samma rum och skällde å ville leka. Så jag hoppas han släppt de snabbt. Men har såklart koll imorgon när han ska med igen.

Jag har ingen oro att han är sjuk eller skadad , eller har ont då hade man märkt de på honom. Men vi håller koll om han blir rädd för mer saker som inte har med spökåldern att göra. och ja vi kommer mental testa han när åldern är inne. I skogen är han tuff och orädd och går fram överallt (framtida jakthund).

Springer man till veterinären i tid och otid för att hunden blivit rädd för kompostgallret, så höjs premierna och alla blir lidande, man måste ha sjukdomssymtom och att hunden ska vara sjuk/ha ont om man ska åka till veterinären.

Kissa har han inte gjort på kontoret, men gjorde de när han var ensam hemma i ca 4 timmar, vilket blev för länge, hände en grej som gjorde vi kom senare hem. Då hade han kissat/skvätt i sin korg. Så vi har börjat om ensamträningen igen och nu funkar de bättre men vi lämnar max 2 h.

Därav jag måste ha med han på kontoret då han inte kan va hemma 9 h själv. Även om vi även har hundgård så får ja dåligt samvete att låta han vara där för mycket. Han vill vara med och inte sitta ensam.

Angående kompostgallerna som han blev rädd för förra veckan så dagen efter var de genast bättre och han stod vid gallret och tittade ut. Vi måste ha kompostgaller annars springer han ut i kontorslandskapet vilket han inte får såklart :)

Sist jag tog med honom så var han glad att komma dit och sprang mot sina grannar, som bor i samma rum och skällde å ville leka. Så jag hoppas han släppt de snabbt. Men har såklart koll imorgon när han ska med igen.

Jag har ingen oro att han är sjuk eller skadad , eller har ont då hade man märkt de på honom. Men vi håller koll om han blir rädd för mer saker som inte har med spökåldern att göra. och ja vi kommer mental testa han när åldern är inne. I skogen är han tuff och orädd och går fram överallt (framtida jakthund).

Springer man till veterinären i tid och otid för att hunden blivit rädd för kompostgallret, så höjs premierna och alla blir lidande, man måste ha sjukdomssymtom och att hunden ska vara sjuk/ha ont om man ska åka till veterinären.
Det var ju tur att han inte längre har panik. Men blir han så rädd igen får du väl sätta på koppel eller ha en annan typ av grind. Det är verkligen inte okej att medvetet utsätta den för sådant den får så stark ångest av.

Nej det är verkligen inte utredningar av ett plötsligt onormalt beteende som är orsaken till att premierna höjs, men jag oroas av att många undviker att söka veterinärvård pga för höga kostnader och att det kanske kan vara så i det här fallet. Jag hade personligen blivit jättebekymdrad om min trygga och fina hund hade blivit så rädd, och särskilt om det hände mer än en gång. Kanske kan det vara något bekymmer med öronen?

De flesta försäkringsbolag har kostnadsfri rådgivning med legitimerad veterinär via FirstVet eller försäkringsbolagets egen telefonveterinär. :)

De flesta försäkringsbolag har kostnadsfri rådgivning med legitimerad veterinär via FirstVet eller försäkringsbolagets egen telefonveterinär. :)
Absolut de har jag använt när han var valp och hade problem med magen, där flera på buke tyckte jag skulle åka in akut. Med skonkost blev han bättre efter några dagar och har inte haft problem sedan dess. Så jag har is i magen och kontaktar hellre online veterinär än sätta mig akut en lördag till ett djursjukhus när man kan avvakta.

Idag på kontoret sprang han in och var jätteglad å hälsade på de andra hundarna, har inte ens reagerat på kompostgallret? Är som bortblåst?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka