Spöken andar eller energier

Hjärnan är väl generellt mer "på tårna" vid mörker av just den anledningen, och de andra sinnena får skärpa sig. Den där skuggan eller den där knakande grenen kan ju vara en potentiell fara så hjärnan reagerar ju mer på de sakerna då och är beredd att fly - än om samma saker uppstår i ljus där vi kan se att det inte finns nåt livsfarligt rovdjur på platsen.
Sen finns det ju ett gammalt fint ordspråk också, "i skogen kan ingen höra dig skrika". :p

Här finns förresten en knäpp råbock som skrämt slag på sommargästerna, han har som hobby att komma farande fram ur skuggorna och skälla ut folk innan han "attackerar" med lite knuffar och blir kliad. Han är halvtam och lite knäpp men ofarlig och vi har "ganska" kul åt honom milt sagt. :laugh: Han kommer att dö ganska välgödd av ålderdom då ingen kommer att ha honom som måltavla. :D
 
Jag tror inte på spöken och sådant. Men jag har också vid ett tillfälle varit med om något som fick mig att i det närmaste fly i panik. Men det var ju för att jag blev rädd, för att något hände som jag inte förstod vad det var.

Sedan har jag ju många, många gånger varit med om att se och höra bortgångna djur. Men det tycker jag inte är ett dugg märkligt. Vi hade t.ex. vår hund i 15 år och han var alltid med oss. Självklart satt den vanan inne väldigt starkt när han plötsligt försvann. Plus alla känslor i att man någonstans inte riktigt ville ta in det faktum att han var borta.

Jag kan fortfarande flera år senare nästan se honom framför mig, komma nerspringande längs med uppfartsvägen när jag kommer hem till min mamma; för att den synen alltid mötte mig och jag minns den så väldigt väl. Och för att det fortfarande är något jag önskar - mer eller mindre omedvetet, det är ju sällan jag tänker aktivt på det numera - att det faktiskt sker på riktigt. Men det sitter i min hjärna.

Men - med detta sagt kan jag ju säga att jag lätt tänka annorlunda efter att ha sett en skräckfilm. Ser jag en sådan har jag besök av gamla gummor vid fotändan av sängen i flera dagar efteråt! Men de brukar tack och lov försvinna efter en tid och har hittills aldrig gjort mig något illa. ;)

Och även i detta fall är jag förstås säker på att det är min egen alltid så underbara, samarbetsvilliga och fullständigt lättbegripliga hjärna som har ett finger eller tre med i spelet. :)
 
Jag argumenterar starkt emot båda när det påverkar människor med mental ohälsa på ett farligt sätt, exempelvis som när en kristen församling jag besökte hävdade att en liten pojke var besatt av djävulen eller när alternativare på fullaste allvar försöker få hallucinationer av olika slag till att vara mediala krafter.
Det är så sekter bildas, en stark ledare övertygar mentalt svaga individer som i sin tur suger upp "sökare" som är svaga. Personligen är jag allt för mycket realist för att ens fundera på att tro på allting, vissa saker kan jag direkt avfärda som "tro men inte veta" medans andra inte går att förklara och jag försöker inte påtvinga andra mina upplevelser och min tro, det som hänt mig kommer med all sannolikhet inte att hända dig och sånt är livet, dynamiskt och oförutsägbart och allt behöver vi inte förklara, jag brukar bara nicka och konstatera att det är min alldeles egna upplevelse.
 
För det första har jag aldrig använt ordet humbug och för det andra så är det sällan jag engageras i religiösa diskussioner. Jag respekterar människors tro men vänder mig emot när man använder "alla trodde jorden var platt förut"/"vetenskapen vet inte allt"-argument oavsett om det är för att hävda att Jesus gick på vatten eller för att det finns andar/energier/spöken. Det är dock ytterst sällan som religiösa försöker argumentera för sin tro utifrån vetenskap (som så oändligt många alternativare gör) så det är sällan det behövs i sådana diskussioner.

Jag ser religion och alternativvärlden som så olika världar och kommer därför i kontakt med dem på olika sätt. Generellt sett så argumenterar jag emot religiösas argument när de hävdar sin rätt att kontrollera andras kroppar, när de argumenterar för religiös lagstiftning eller liknande. Medan diskussioner med alternativare uppstår för att de försöker motivera sin bullcrap med pseudovetenskapliga argument.

Jag argumenterar starkt emot båda när det påverkar människor med mental ohälsa på ett farligt sätt, exempelvis som när en kristen församling jag besökte hävdade att en liten pojke var besatt av djävulen eller när alternativare på fullaste allvar försöker få hallucinationer av olika slag till att vara mediala krafter.

Jag tänkte på vad du skrev tidigare i tråden, att alternativvärlden inte alls är intresserad av att faktiskt forska och belägga saker utan det handlar istället om luddiga förmaningar om att man ska våga tro och våga se och att "vetenskapen vet inte allt". Jag förstod det som att du ställde dig emot sådant som inte har intresse av att forska och belägga saker, vilket även skulle involvera religion då. Därav frågan av nyfikenhet.

Personligen är jag kluven. En del av mig känner lite "whatever floats your boat", att det är bra att människor hittar tro och mening även om det inte har någon grund i vetenskapen. Så länge man inte skadar andra osv. Jag har spenderat en del tid med både muslimer och hinduer (mer än kristna faktiskt, konstigt nog) och upplever att de förmedlat en väldigt fredlig och ödmjuk världsåskådning. Det har varit fint. Samtidigt är det en del av mig som ser religion som problematiskt på många sätt. Framför allt, som du nämner, när fullt vetenskapliga fenomen kläms in i religionens mallar. Det blir per definition ett motstånd mot vetenskapen som jag ställer mig starkt emot. Det kan som du säger vara rakt av farligt. En släkting till mig vaknade en natt och såg ett färgstarkt skimmer i taket, hans tolkning av det hela var att det var ett religiöst tecken och han blev kristen. Väldigt märkligt.
 
Nej huset byggdes 2017, platsen vet jag ingenting om .
Kan skriva om mina egna upplevelser och varför jag tror.
Min pappa gick bort 2014 och jag ärvde hans bägge hus. Han dog plötsligt och vi hittade honom död i hemmet.
Ingen visste då vad han dog av. När jag åkte och tog reda på disk mm hade jag med min en vän då detta var mycket jobbigt för mig då min pappa stod mig nära. Hon "ser" eller hur jag skall uttrycka mig och kunde då berätta saker om hur han dog , vart han legat vart han stod när han blev dålig( vilket gick att räkna ut om man varit där när han hittades men inte i efterhand.
Hon sa en sak till, att när vi satt där kom en man till, hon beskrev då min morfar väldigt specifikt , han har varit borta i 20 år och hon har aldrig sett honom.
Efter detta har det hänt så mycket , luktar cigarettrök, tydliga steg som hörts av flera i rummet så tydligt att vi sprang ner för trappan för att kolla om det var inbrott.
Saker som försvinner och dyker upp på konstiga platser.
Jag har flertalet gånger blivit urdragen ur sängen , vilket den som hyrde mitt ena hus ett tag också blev.
En dag blev jag arg och bad "det " sluta då blev det lugnt ett tag .
Varför hände detta bara när jag var hemma aldrig när jag var hos sambon och har aldrig hänt sen jag flyttade dit ??
Det här är bara en bråkdel av vad som hände ....
Kanske han vill säga dig något som han inte fick sagt när han levde? Eller är det något du behöver göra upp med honom? Men eftersom även den som enbart hyrde huset blev utdragen ur sängen tyder det på att han vill säga något till de som befinner sig på platsen.
 
Kanske han vill säga dig något som han inte fick sagt när han levde? Eller är det något du behöver göra upp med honom? Men eftersom även den som enbart hyrde huset blev utdragen ur sängen tyder det på att han vill säga något till de som befinner sig på platsen.
Jag håller med dig och tror jag vet vad, för när jag gjorde det så slutade det till en del .
 
@Voeux Ja, som du ser har jag inte argumenterat emot någon i tråden förrän jag såg just "förr trodde man jorden var platt"-argumentet - jag har således inget behov av att gå in och hacka på folk för vad de tycker. Däremot reagerar jag i situationerna jag beskrev för dig i mitt förra inlägg.

Sen måste jag säga att även om du inte kommer i kontakt med religiösa som är annat än mellow och schyssta så är vi många andra som gör det. Jag ser religiöst motiverat förtryck nästan dagligen i mitt arbete och har bott såväl i ett land där katolska kyrkan har stort inflytande som i ett område där kristna missionärer prackar på fattiga människor total skit.

Jag vänder mig mot människors trosföreställningar när de riskerar att bli farliga eller skuldbeläggande. Oavsett om det är någon alternativare som säger att man drar till sig allt man får i livet eller en kristen som säger att homosexualitet borde vara förbjudet. Och jag kommer fortsätta att säga ifrån i såna situationer.
 
@Voeux
Sen måste jag säga att även om du inte kommer i kontakt med religiösa som är annat än mellow och schyssta så är vi många andra som gör det.

Ja, jag är fullkomligt medveten om omfattningen av religiöst förtryck. Det låter på ditt svar som att jag inte skulle ha vetskap om detta och att det behövs förklaras för mig. Det uppskattas inte. Som jag skrev i mitt inlägg så pratar jag om personer som hittar tro och mening utan att skada andra, och även där kan jag se det som problematiskt på en del plan. Religiöst förtryck är i allra högsta grad att skada andra och ett utbrett problem. Men jag diskuterade alltså enbart individens egna trosföreställning fri från skuldbeläggande och förtryck, och problematiseringen kring detta.

Jag är helt med dig på att trosföreställningar som är skadliga bör få motstånd. Oavsett om det kommer från religion, alternativare eller från helt andra håll.
 
Jag är övertygad om att det finns många saker vi inte vet om naturen, vetenskapen och annat. Men jag är också övertygad om att de har naturliga förklaringar.

Jag tror t.ex. att det är högst sannolikt att det finns liv på andra planeter, helt enkelt eftersom rymden är så stor att sannolikheten att vår planet skulle vara den enda anser jag vara alltför liten. Rent statistiskt borde det finnas mer liv i rymden än vi. Sen är det säkert så långt borta att vi aldrig kommer få reda på att det finns. Sannolikheten att det skulle finnas liv så pass nära oss att vi inom min livstid kommer upptäcka det är för liten.

Men spöken, andar och annat sånt tror jag inte på. Hade det funnits borde någon ha fått fram vetenskapligt hållbara bevis vid det här laget.
 
@Voeux Jag menade inte att antyda att du inte känner till religiöst förtryck. Däremot blir det ju konstigt när jag själv beskriver i vilka situationer jag säger ifrån (bland annat när en pojke på fullaste allvar anses vara besatt av djävulen) och du i ditt svar beskriver hur du mest kommer i kontakt med religion i fridfull form. Det är ju såklart jättebra men känns, för mig, lite som "jaha" mest. Jag menar, jag kommer också i kontakt med religion i fridfull form. Men det behövdes ju inte ens nämnas, eftersom jag specifikt talade om situationer där jag måste ingripa/säga ifrån. Samma med att jag inte känner något som helst behov av att sitta och räkna upp religiösa vänner och deras tillhörighet, det är så himla beside the point - för mig.
 
@Voeux Jag menade inte att antyda att du inte känner till religiöst förtryck. Däremot blir det ju konstigt när jag själv beskriver i vilka situationer jag säger ifrån (bland annat när en pojke på fullaste allvar anses vara besatt av djävulen) och du i ditt svar beskriver hur du mest kommer i kontakt med religion i fridfull form. Det är ju såklart jättebra men känns, för mig, lite som "jaha" mest. Jag menar, jag kommer också i kontakt med religion i fridfull form. Men det behövdes ju inte ens nämnas, eftersom jag specifikt talade om situationer där jag måste ingripa/säga ifrån. Samma med att jag inte känner något som helst behov av att sitta och räkna upp religiösa vänner och deras tillhörighet, det är så himla beside the point - för mig.

Jag fattar, men vi pratar om olika saker helt enkelt. Jag problematiserade religion även i fridfull form, varför det inte är beside the point i mitt inlägg eftersom det just det som jag diskuterade. Du talar om situationer när en behöver ingripa och då är ju den fridfulle religiöse inte så relevant att nämna, nej. Är det mig du menar när du pratar om att sitta och räkna upp sina religiösa vänner och deras tillhörighet?
 
@Voeux Jag säger bara att jag inte känner något behov av att "jämna ut" mina inlägg genom att räkna upp religiösa vänner, det är allt. Jag vill kunna skriva att jag är emot religiöst motiverat förtryck utan att behöva safea genom att säga "men jag har inget emot religion, många av mina vänner är religiösa!".

Och för att det inte återigen ska bli ett missförstånd: det ovanstående är ingen kritik emot dig.
 
@Voeux Jag säger bara att jag inte känner något behov av att "jämna ut" mina inlägg genom att räkna upp religiösa vänner, det är allt. Jag vill kunna skriva att jag är emot religiöst motiverat förtryck utan att behöva safea genom att säga "men jag har inget emot religion, många av mina vänner är religiösa!".

Och för att det inte återigen ska bli ett missförstånd: det ovanstående är ingen kritik emot dig.

Ja, det skulle väl vara hemsk trist om man inte kunde säga att man är emot förtryck utan att behöva slänga in något på andra sidan vågskålen. Förtryck är förtryck, punkt. Skulle någon ta illa upp av det så skulle det ju i allra högsta grad vara problematiskt.
 
Ja, det skulle väl vara hemsk trist om man inte kunde säga att man är emot förtryck utan att behöva slänga in något på andra sidan vågskålen. Förtryck är förtryck, punkt. Skulle någon ta illa upp av det så skulle det ju i allra högsta grad vara problematiskt.
Jag tror inte folk tar illa upp, tror mest att man vill visa sig supertolerant och därför känner att man vill vara nån form av motvikt.
 
Förtryck är förtryck, punkt. Skulle någon ta illa upp av det så skulle det ju i allra högsta grad vara problematiskt.

Tänker osökt på när alt-right rörelsen gnällde i media över att man "avhumaniserade nazister" för att de var antagonister i TV-spelet Wolfenstein.

Men det är OT.

För att vara lite on topic så tycker jag faktiskt att all form av organiserad religion och new age är djupt problematisk. Utan den rörelsen skulle inte de extrema grenarna kunna göra alls så stor skada. Antroposofi tex, borde förbjudas helt.
 
Tänker osökt på när alt-right rörelsen gnällde i media över att man "avhumaniserade nazister" för att de var antagonister i TV-spelet Wolfenstein.

Men det är OT.

För att vara lite on topic så tycker jag faktiskt att all form av organiserad religion och new age är djupt problematisk. Utan den rörelsen skulle inte de extrema grenarna kunna göra alls så stor skada. Antroposofi tex, borde förbjudas helt.
Oavsett om man kallar det new-age, sekt eller religion handlar det ju om att skaffa sig makt och fördelar gentemot sina medmänniskor. Världen skulle sluppit mycket lidande om religiositeten aldrig uppfunnits för vi är alla av samma skrot och korn, vi föds nakna och är lika nakna när vi vi tagit ner skylten för gott.
 
Tänker osökt på när alt-right rörelsen gnällde i media över att man "avhumaniserade nazister" för att de var antagonister i TV-spelet Wolfenstein.

Men det är OT.

För att vara lite on topic så tycker jag faktiskt att all form av organiserad religion och new age är djupt problematisk. Utan den rörelsen skulle inte de extrema grenarna kunna göra alls så stor skada. Antroposofi tex, borde förbjudas helt.

Jag håller helt med dig. Jag anser dock att frågan är komplex, för hur stor skuld har fredliga personer överlag i att några andra tar det steget längre och blir extremister? Inom såväl politik som religion eller andra åskådningar. Jag tycker att det är svårt.

Men, det är också OT. Vad som inte är OT är att jag tycker att just ordet ”övernaturligt” är konstigt. Tror jag på någonting som inte är naturligt? Eller som är ”över naturens lagar”? Nä, absolut inte. Jag tror däremot att det kan finnas fenomen på jorden som vi inte lyckats förklara vetenskapligt ännu. Men det behöver ju inte betyda att det är övernaturligt. Kan man inte kalla det för något annat, typ ”ännu oförklarade fenomen”? :D
 
Jag trodde inte, eller rättare sagt tänkte aldrig på spöken och spånt förens jag och exet köpte vårat hus.
Redan första veckan hände första grejen. Vi hade på det stora hela kommit i ordning i huset och sitter nere i vardagsrummet med hunden. Uppe sover sonen 6 mån gammal i sin spjälsäng. Då hör vi plötsligt ett jättebrak i golvet på övervåningen och att saker far ut över det. Som om en hylla ramlat ner eller en möbel vält. Både vi och hunden far upp ur soffan samtidigt och rusar upp.
Men allt var i ordning. Fanns ingenting på golv eller liknande :confused:

Några veckor senare händer exakt samma sak igen. Denna gången var vi på övervåningen och braket kom från vardagsrummet nere. Hunden rusade ner direkt och hann före oss. Samma visa även nu. Det fanns ingenting som hade rasat, vält eller så.

Tredje incidenten. Exet åkte till jobbet på morgonen. Jag var kvar på övervåningen med son och hunden. Då hör jag att någon drar ut besticklådan i köket. Det var ett gammeldags platsbyggt kök där lådorna var lite tröga så de fick "juckas" ut lite och då skramlade det i besticken.
Jag hör att lådan dras ut sen hur den ruskas kraftigt så det väsnas bland besticken. Då rusar hunden ner. När hon kommit ner för trappen hör jag att det blir tyst i köket. Jag kommer ner strax efter. Lådan är på sin plats och besticken ligger snyggt och prydligt i den.
 
Tänker osökt på när alt-right rörelsen gnällde i media över att man "avhumaniserade nazister" för att de var antagonister i TV-spelet Wolfenstein.

Men det är OT.

För att vara lite on topic så tycker jag faktiskt att all form av organiserad religion och new age är djupt problematisk. Utan den rörelsen skulle inte de extrema grenarna kunna göra alls så stor skada. Antroposofi tex, borde förbjudas helt.


Varför anser du religion vara så djupt problematiskt? Jag håller med till viss del, i synnerhet där religionen är begränsande och/eller politisk. Jag är definitivt inte religiös på något sätt, men är heller ingen ateist, jag bara har väldigt svårt att assocciera mig själv med specifika rörelser, vare sig de är politiska eller religösa. Dock anser jag att religion fyller ett syfte - där vetenskapen kan förklara hur saker och ting uppkommer, fungerar och verkan av, så kan den inte förklara hur vi människor ska bete oss. Ej heller inger vetenskapen tro eller hopp - någon jag anser att mänskligheten både behöver och förtjänar. Om vi inte hade moral som religion ger, skulle vi bete oss som de djur vi är i skapelsen oavsett den är förklarad via vetenskap eller religion.
En tro på livet (före och) efter detta, kan vara såväl ovetenskaplig som icke-religiös.
 

Liknande trådar

Äldre Står på jobbet med kunder och rätt som det var hörs en smäll och kunden säger , det for iväg något i golvet. Jag står med ryggen mot och...
Svar
10
· Visningar
1 815
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp