Bukefalos 28 år!

Spondylos...

linnsan

Trådstartare
Har precis fått reda på att Castro har spondylos. Någon som har någon erfarenhet av det? Det lät på vetten som att det inte var så illa och att jag helt enkelt ska ge smärtstillande/antiinfl. och vila när han blir påverkad av det. Han är bara 3 år, så vet ju inte alls hur framtiden ser ut och känner att jag inte vill dra ner på livskvalitén. Hur har/hade ni gjort? Kört på ungefär som vanligt förutom "onödiga" grejer som onödigt höga hopp osv?

Jag tycker att jag fick lite dålig info om hur det påverkas, utan det var mest "om du tränar och han har ont så ge smärtstillande och vila tills han är bra.." Inget om vilka träningsbitar som orsakar mer smärta eller liknande.

Jag tänkte att jag skulle prata med deras sjukgymnast också förstås.

Ursäkta om texten är rörig, men är lite rörig i huvudet just nu.
 
Sv: Spondylos...

Min har ju också ganska färsk spondylosdiagnos. Det var riktigt illa med flera bryggor och piggar. Jag har dock aldrig märkt att hon skulle ha haft ont, utan hon blev mest spänd bland främmande människor.

Vi äter Trocoxil och ser till så hon får Omega och EPA samt glucosamin.

Motinonerar på varierande, mjukt underlag och udviker hopp och klättrande. Håller varm med BOT på vintern, undviker drag.

Fibusen gav en hel lista med tips i min spondylostråd. Kopierar in den här och tackar Fibusen igen!
Bra saker att träna/tänka på:

¤ Gå långsamt rakt ut i skogen,genom ris och över stockar,slalom mellan stenar,hjäper genom att han får lyfta högt på benen,och böja sig.

¤ Åk iväg till ett sandtag och promenera där,gärna 2 ggr i veckan.

¤ Försök att lägga om dom längre promenaderna så ni mestandels går på mjukt underlag. Gå hellre i åkerskanten än på den hårda grusvägen.

¤ Slalom mellan 10 pinnar/förmål 4 vändor fram och tillbaka varannan dag.

¤ Kliva mellan stegpinnar varannan dag 4 vändor. (Lägg helt enkelt ner en vanlig stege på backen)

¤ Snäva snurrar höger och vänster varv. (Han ska i princip bara snurra runt,med nosen så nära svansen det går så han böjer sig ordentligt)

¤ MINST 15 minuters uppvärmning i gåtempo innan lösspring och lek.

¤ Gärna minst 10 min massage om dagen,massera baklår upp mot ryggen,och ryggmusklerna.

¤ Täcke vid kyla,nederbörd,blåst,och vid stillasittande,tex i bilen. Så fort han riskerar att spänna sig pga temperatur/nederbörd så ska täcke ligga på.

Att undvika:

¤ Hopp,både rakt upp och över.

¤ Snabba rusningar

¤ Snabba vändningar/kast

¤ Tacklingar

¤ Halkiga underlag

¤ Hårda underlag

¤ Kyla
 
Sv: Spondylos...

Tack för ditt svar!

En del saker känner jag är lite "sådär" med att undvika. Vi får nog göra någon slags kompromiss så får vi helt enkelt se hur länge det funkar...

Simma, är det bra? Det gör han gärna och vi har möjlighet till att bada så gott som dagligen.
 
Sv: Spondylos...

Grima har ju spondylos. Hon lever ett normalt hundliv med spår och lydnad, men kan dessvärre inte träna skydd längre. Hon äter glucosamin vilket jag verkligen rekommenderar starkt till en hund med artroser (spondylos är ju artros mellan ryggkotorna) då dessa hundar behöver ett överskott av näring i ledvätskan. Simma är helt toppen, om du har råd är Water treadmill suveränt. Jag rekommenderar även benmanchetter att ha på bakbenen på promenaderna, klövjeväska.

Du har redan fått bra tips, artroshundar behöver verkligen röra sig. Gå långa skrittpromenader i skog och mark, smärtstillande bör ges. Vid värre tillstånd tycker jag att hunden ska ha laser, men åtminstone få gå med back on track täcke på vintern.

Ja, det är vad jag kan komma på. Det finns mycket man kan göra och prognosen är inte helt dålig (beroende på individ såklart). Besök en bra fysioterapeut så kan de hjälpa dig att göra upp ett schema för hur hunden ska gymnasticeras.

Lycka till med honom!
 
Sv: Spondylos...

Glucosamin ska köpas in! Finns det något märke man bör undvika där det är annat skräp i?

Ja, långa lugna promenader har jag märkt att han blir "fräschare" av.
Klövjeväska är alltså bra? Där trodde jag nästan tvärtom... Då kanske vi inte behöver lägga vandringsplanerna på hyllan då.

Bör han ha back on track/täcke även när man promenerar? Eller när han blir stilla? Han fryser ju aldrig men kan ju vara bra med extra värme antar jag.

Ska kolla upp det där med fysioterapeut/gymnast så jag får lite mer koll på läget, men känns skönt att ha lite koll redan nu.

Tack för svaret!

Delvis kl

Hur är det med drag? Stärkande eller gör det saken värre?
 
Sv: Spondylos...

Vad trist :(

Extremt OT men... Har du två extrahundar den här veckan? Typ mina? :p
 
Sv: Spondylos...

Haha där ser man.
Japp, världen är liten. Hoppas det går bra med både dem och Castro iaf.

Har inga tips för spondylos tyvärr.
 
Sv: Spondylos...

Jag köpte glykosamin på apoteket till min gamla hund. Det var egentligen till människor men billigare än det riktat till djur och samma innehåll (var det då)
 
Sv: Spondylos...

De till häst är ännu billigare (Lantmännen/Granngården), samma innehåll.
Fähunden visade sig ha spondylos vid 8 års ålder, strikt motion/vila. Höfterna var typ obefintliga trots HD B+C vid ett års ålder. Promenader i koppeltakt, ganska lätt med en 8 årig BC med värk o en 9 årig Schä/Terv blandis, båda alltid lösa.
Fick sluta med disc/frisbee aktiviteter. Inget som gjorde att alla fyra tassar var i luften samtidigt.
Blåbärs/lingonris med viktmanschetter på bakbenen, prommisar i sand/vattenbryn + simning i sjöar o i pool.
Arninge djurklinik, Anna H.

Blev varnad för andra aktiviteter då de skulle kunna resultera i benbrott av spondyloserna som tydligen är väldigt smärtsamma o ej behandlingsbara.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 335
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 091
Senast: nullo-modo
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 705
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har kommit fram till att jag faktiskt har fått en hel del nya insikter efter min ridolycka. Några av dom har jag nämnt förut. Dels...
Svar
0
· Visningar
437
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp