N

nogat

Hur går ni tillväga när ni vill ha tag i sponsorer? Tacksam för alla tips.
Vi behöver ta tag i den delan i vår ridklubb men är något oorganiserade.
:bow:

Sv: Sponsring

Jag kan inte påstå att vår klubb är så mycket bättre...Men jag har erfarenhet från andra föreningar/lag som skaffat sig sponsorer.

* Sätt ihop ett dokument som beskriver er verksamhet, vad ni KAN ERBJUDA sponsorerna.
* Bestäm er för vilken sorts sponsring ni vill ha, rena pengar eller produkter.
* Fråga i klubben om någon kanske har kontakter/eget företag osv.

Jag har raggat sponsorer till tävlingar helt själv, emellanåt går det rätt bra. Om du pm:ar så kan du få en kopia av de mail jag brukar använda mig av.

När det gäller priser till tävlingar så brukar vi få ihop en hel del från företag som medlemmar i klubben arbetar på.

Jag håller helt med!

Det viktiga är att ni förklarar för företaget vad NI kan erbjuda.
Varför skall företaget ge er något över huvudtaget?

Jag jobbar på ett stort företag dit idrottsföreningar och enskilda idrottare vänder sig för att FÅ sponsring.

När jag frågar varför de tycker att företaget skall ge dem pengar och vad företaget i så fall skulle tjäna på att ge just dem pengar får man bara ööööööhhh!:angel:

Ärligt! Vad tjänar ett företag, låt säga IBM, på att Buskböle ridklubb får 3000 kr. Nada! Inte säljer de fler datasystem för det.

Jag skrattade verkligen när en bekant som har en firma som säljer stickmaskiner fick frågan om sponsring. På vilket sätt trodde (fotbolls-)klubben att hon och hennes företag skulle kunna sälja fler stickmaskiner genom att ge klubben pengar. Vicken tankevurpa!
Hahaha

Det verkar som om folk tror att företag har en massa pengar som bara väntar på att bli utdelade.;)

Det är mycket troligare att ni får napp om ni vänder er till vänner och bekanta eventuellt lokala småföretag.
Förklara exakt vad företaget skulle vinna på att ge er pengar/saker.

Vår ridklubb fick lite presentkort från en lokal hästaffär genom att säga att om vi får presentkort för 100 kr kommer vinnarna säkert köpa för 200 kr ytterligare.

Vänner är de bästa att be, de kan tigga ihop lite grejjer från sina resp. företag/arbetsgivare bara för att de vill vara snälla.

Frasse

Ni kan erbjuda dem att få sätta upp reklamskyltar i ridhuset eller sponsra er med hinder där deras namn kan målas upp t.ex. En del klubbar låter huvudsponsorn ha sin logga på klubbjackorna men jag själv skulle inte vilja vandra omkring som en reklampelare förstås...

Det här är bra råd från Frasse!

Jag gör likadant när jag får frågor om sponsring vilket är ganska ofta. Min första fråga är vad jag får ut av det. 99 av 100 ser ut som frågetecken och bara den som har ett bra svar kan komma i fråga.

För ridklubbarna kan det handla om att sälja något som vissa företag vill bli förknippade med. Ni ägnar er åt idrott, friskvård, består mest av unga tjejer osv. Börja spåna där och se vilka företag som kan komma ifråga hos er.

Hur har det gått?

Ett tips är att se till att veta precis vad ni ska ha pengarna till.

Sen kan jag bara säga DET ÄR MKT VIKTIGT ATT TA HAND OM SPONSORN

Bjud in företaget till tävlingen.....gärna med ngn vip del, och med en ansvarig person som kan "underhålla",kanske ha med dem som prisutdelare om de vill. Ge bort en vinnarrosett med klubbemblemet på.Skicka med wwwadress eller en klubbtidning.Ta en bild på segraren och skicka ett tack efter tävlingen.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 329
Senast: Äpplet.
·
Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 298
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 716
Senast: Brynja
·
Övr. Katt Våra katter vägrar äta blötmat och därför behöver jag hitta ett torrfoder som är okey. Vi har provat SMAAK Cat Adult Sterilised Kyckling...
Svar
5
· Visningar
555
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II
  • Diskbråck