Sporrar och spön [Utbruten från Höstterminens tävlingar.]

@Freazer jag ser inget självändamål att inte rida med sporrar faktiskt. Det är ju på intet sätt ekvivalent med dålig, brysk ridning att rida med sporrar , - snarare tvärtom tycker jag, då en häst känner en fluga som landar i pälsen, och utifrån det lättare förstår ett litet avvägt punkttryck istället för en hel häl/fot/vad som läggs på och ska kommunicera något.

Jag har haft ponnyer och hästar höga i blod med mycket motor hela livet. Jag tycker sporrar på i dressyrridning är klart överlägset i fråga om mjuk och schysst hjälpgivning.

Ute i skog och mark rider jag inte med sporrar.
Om jag har spö när jag rider dressyr så har jag ett kort hoppspö som används för att peta på någon bog i tex någon öppna eller sluta för att signalera till hästen att man vill uppmuntra den till att komma upp från den bogen lite till. Som exempel.

Långa dressyrspön rider jag aldrig med annat än möjligen på en väldigt grön häst där man någongång kan vilja peta lite på bakbenen medans man lär dem grundhjälperna i låga gångarter , för att få dem att förstå bättre vad skänkeln och sitshjälpen då avser.

Som sagt så sporrar har ju aldrig någonsin haft syftet att de ska användas till att jaga på en trög häst. Isåfall är man fel ute tycker jag.
 
Senast ändrad:
Så länge man inte använder sporrar för framåtdrivning, utan som en förfinig av hjälperna, ser jag inte som helst problem med det. Spö ser jag inga problem med så länge man inte överanvänder detta, och verkligen rappar med det hela tiden.

För egen del rider jag alltid med dressyrspö, men aldrig med sporrar. Dressyrspö för att mina skänklar inte alltid räcker till om jag t.ex. vill flytta ut/in bakdelen, eller jag vill förtydliga takten i steget, m.a.o det används endast för att förfina. Sporrar rider jag aldrig med. Dels är H.H så skavkänslig att han får skav direkt, särskilt på våren/hösten, och dels är han så känslig att jag inte tycker det behövs.
Respekterar givetvis andras val av ovanstående, men förstår egentligen inte poängen med att använda sporrar om man tränar/rider dressyr på under typ LA/MsvC nivå. Alla får givetvis göra som de vill, men kan på ett sätt vara något oförstående till alla LC-LB ekipage jag ser med sporrar.
 
@Dressyrtjejen_97 skav av sporren får de ju för att sporren då ligger an och nöter typ hela tiden . Dvs fel från ryttare.

Svårare för mindre ryttare med korta ben om sitsen inte är hundra, för då ligger sporren/skänkeln där och gnager omedvetet s.a.s.

Ang klassificeringen du gör ang vilken nivå så förstår jag inte alls det resonemanget i sak. Om RYTTARE inte är så långt komna i sin ridning att de kan rida med oberoende hjälper så ska de självklart inte rida med sporrar. Men att lägga det på HÄSTENS utbildningsnivå känns konstigt som du avser.
 
Senast ändrad:
@Dressyrtjejen_97 skav av sporren får de ju för att sporren då ligger an och nöter typ hela tiden . Dvs fel från ryttare.

Svårare för mindre ryttare med korta ben om sitsen inte är hundra, för då ligger sporren/skänkeln där och gnager omedvetet s.a.s.

Det problemet har jag haft med de yngre tjejerna som hjälpt mig att rida min tant när jag varit trasig/nyopererad. Hon fick skav av deras skänklar, för de satt och klämde för mycket. Den ena tjejen rider fortfarande ibland och har en relativt stabil skänkel ändå. Jag provade att (under min övervakning) låta henne prova de snällaste sporrarna jag har. Vips, inga skav. Varför? Jo, för tjejen blev så medveten om sin skänkel och var rädd för att använda sporren för mycket, så ridningen blev så mycket bättre! Inget klämmande och nötande och en reaktiv häst, som inte stängde av och ignorerade skänkeln.

Själv rider jag nästan alltid med sporrar pga att jag är så dålig i kroppen att jag behöver kunna rida med minimala hjälper för att inte få ännu mer ont. Nu har jag långa ben, så sporren ligger inte emot hästen på samma sätt som en ryttare med korta ben. Men men. Så länge de används som hjälpmedel och inte för bestraffning, är det väl inte konstigt att använda sporrar?
 
Senast ändrad:
Jag förstår inte riktigt hur man sitter för att få sporren att ligga an hela tiden även med korta ben. Då måste man ju sitta med utåtroterade skänklar hela tiden. Eller klämma väldigt m skänkeln?
 
Håller med @MiniLi

Själv räknas jag ju som kort om än inte väldigt kort, och även om min egen häst inte är jättestor, skulle jag få sitta jättekonstigt för att sporren skulle gå i hela tiden. Men även på stora hästar/hästar med stor/djup bål är det ju inget som händer om jag inte försöker rida i typ framstupa sidoläge.

För att följa diskussionen:

Jag rider omväxlande med och utan sporrar, tycker att hästar skall fungera med både ock, så att säga. Efter olyckan där jag skadade fotleden använde jag dock sporrar mer frekvent när jag började rida igen, för att jag skulle slippa "trycka" så mycket med den dåliga foten (som jag upplevde som långsam och stel, vilket den förövrigt fortfarande är)

Långt dressyrspö använder jag på hästar där jag vill kunna styra bakdelen lite extra. Det har inget att göra med att skänkeln inte räcker till, eller att hästen inte går fram, utan för att kunna fin-lira på ett annat sätt. Hjälpa till att göra hjälpen tydlig i ett utbildningssyfte. Men igen, det är inget jag har med mig varje gång. Eller ens använder varje gång jag har med mig det.
 
Förr red jag alltid med sporrar eftersom det var ett krav på tävling. Idag varierar jag lite beroende på häst. Målet är såklart att kunna rida utan sporrar men ser inga problem med att ha sporrar om jag tycker det behövs på en viss häst under en period.

Dressyrspö är samma sak, vill i grunden inte ha ett men kan använda i perioder för att ta igenom saker jag vill ta igenom. Det kan vara bara en kort del av ett ridpass. Ett sätt att förtydliga och förstärka för hästen vad jag vill att den ska göra helt enkelt
 
Nu har jag långa ben, så sporren ligger inte emot hästen på samma sätt som en ryttare med korta ben. Men men. Så länge de används som hjälpmedel och inte för bestraffning, är det väl inte konstigt att använda sporrar?

Sporren ligger inte emot hästen bara för att ryttaren har korta ben... Sporren ligger emot för att ryttaren sitter fel.

Bara klargörande. :)
 
Jag rider alltid ut min häst utan sporrar (och uteritt är det vi gör mest). I hoppning och terräng har jag snälla ponnysporrar och vid dressyr, både hemma och på tävling, 25 mm sporrar med roterande kula. Dressyrspö kunde jag inte ha när jag köpte henne, hon sprang hysteriskt, så fick börja rida med det några minuter åt gången och lägga undan det när hon blev för spänd. Numera kan jag ha det hela passet, bra för att peta lite på rumpan ibland.

Gjorde en intressant iakttagelse i våras när jag var skadad och lånade ut min häst till en junior i klubben så att de kunde rida sista omgången i division 3. Hon hade bara ganska skarpa och långa sporrar, så jag tyckte att det var bättre att hon red utan och det gick ju bra, hon red hästen trevligt och hästen gjorde allt hon skulle. Sen tyckte vår tränare att hon skulle prova att rida med ett par av hennes sporrar och då förvandlades hästen! Hon blev kortare och högre i formen och rörde sig mer och större. Så, sporrar verkar behövas för att få fram det där lilla extra som kan behövas.
 
Sporren ligger inte emot hästen bara för att ryttaren har korta ben... Sporren ligger emot för att ryttaren sitter fel.

Bara klargörande. :)

Såklart. Jag var lite otydlig där :)
Menade att det är klart lättare att inte ligga emot hästen när sporren är under magen på hästen ;) Nu håller jag fossingen i bra vinkel, så den hade inte legat emot ändå. Men bara förtydligande på hur jag tänkte och hur jag råkade uttrycka mig
 
Jag förstår inte riktigt hur man sitter för att få sporren att ligga an hela tiden även med korta ben. Då måste man ju sitta med utåtroterade skänklar hela tiden. Eller klämma väldigt m skänkeln?

Jag har sett ganska många som sitter med tårna rakt ut och därmed med sporren inkörd i magen på kusen hela tiden 🙈 Och så undrar ryttaren varför hästen har lätt för att få skav just där...
 
Så länge man inte använder sporrar för framåtdrivning, utan som en förfinig av hjälperna, ser jag inte som helst problem med det. Spö ser jag inga problem med så länge man inte överanvänder detta, och verkligen rappar med det hela tiden.

För egen del rider jag alltid med dressyrspö, men aldrig med sporrar. Dressyrspö för att mina skänklar inte alltid räcker till om jag t.ex. vill flytta ut/in bakdelen, eller jag vill förtydliga takten i steget, m.a.o det används endast för att förfina. Sporrar rider jag aldrig med. Dels är H.H så skavkänslig att han får skav direkt, särskilt på våren/hösten, och dels är han så känslig att jag inte tycker det behövs.
Respekterar givetvis andras val av ovanstående, men förstår egentligen inte poängen med att använda sporrar om man tränar/rider dressyr på under typ LA/MsvC nivå. Alla får givetvis göra som de vill, men kan på ett sätt vara något oförstående till alla LC-LB ekipage jag ser med sporrar.

Jag fick helt olika reaktion på sporrar och spön på mitt sto. Att rida med sporrar är dessutom en bra koll av sina hjälper, att man inte är där och gnuggar.
 

Liknande trådar

Dressyr Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
26
· Visningar
3 057
Senast: lady_vip
·
Dressyr Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
18 602
Senast: mackan
·
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 965
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp