Språngavgift, valppris?

Bukefalos 30 år!

Fiorano

Trådstartare
Har fått förfrågan att para med min PK-hane. Han är välstammad, ställd få gånger och fått Excellent men inga titlar. Patellan kollad men inte av vet som får skriva intyget.

Vad är rimligt att ta betalt? Jag har absolut INGEN ANING om vad sånt här kostar🙈.
20260706_130658.webp

Kolla med bruks el rasförening. De borde ha bäst koll. Har för mig att man får en parningsavgift samt x antal tusen kronor per valp.

Har fått förfrågan att para med min PK-hane. Han är välstammad, ställd få gånger och fått Excellent men inga titlar. Patellan kollad men inte av vet som får skriva intyget.

Vad är rimligt att ta betalt? Jag har absolut INGEN ANING om vad sånt här kostar🙈.Visa bifogad fil 187780
För att få skk stamtavla tror jag han måste vara både ögonlyst och patella kollad med rätt papper.
Inom rasen tror jag man mest tar en språngavgift o sen är det klart, dom flesta brukar oxå ha vid tomgång parar man gratis nästa gång

Inom Dvärgpinscherklubben så har nedanstående mål i nämnd prioriteringsordning avseendeavel varit fastställda sedan vårt första RAS 2004
.1: Hälsa: patella och ögonlysning
2: Mentalitet: Mentalbeskrivning hund och Beteende- och personlighetsbeskrivning hund(BPH)
3: Exteriör: utställning och exteriörbeskrivning
Dessa tre punkter ska alltid ses som en riktlinje i avelsarbetet. Avelsbas och genetisk strukturanses höra till kategorin hälsa. För aveln i Sverige är det viktigt att vi håller en god populationmed bred genetisk variation och väldokumenterad hälso- och mentalstatus.

Vad är rimligt att ta betalt? Jag har absolut INGEN ANING om vad sånt här kostar🙈.Visa bifogad fil 187780
Ni verkar ha krav på patella intyg innan avel så det måste du ha, rekommenderar att läsa RAS på klubbens hemsida för att se vad de rekommenderar innan avel med.
Verkar finnas ett mål om BPH innan avel tex.
Tänker att man har lika stort ansvar som hanhundsägare som uppfödaren har att det blir en vettig kull.

Fråga sedan andra hanhundsägare eller din uppf vad de brukar ta :)

Inom Dvärgpinscherklubben så har nedanstående mål i nämnd prioriteringsordning avseendeavel varit fastställda sedan vårt första RAS 2004
.1: Hälsa: patella och ögonlysning
2: Mentalitet: Mentalbeskrivning hund och Beteende- och personlighetsbeskrivning hund(BPH)
3: Exteriör: utställning och exteriörbeskrivning
Dessa tre punkter ska alltid ses som en riktlinje i avelsarbetet. Avelsbas och genetisk strukturanses höra till kategorin hälsa. För aveln i Sverige är det viktigt att vi håller en god populationmed bred genetisk variation och väldokumenterad hälso- och mentalstatus.
För PK är det inte krav på ögonlysning men däremot på patellaintyget. Så det måste jag lösa!

Ni verkar ha krav på patella intyg innan avel så det måste du ha, rekommenderar att läsa RAS på klubbens hemsida för att se vad de rekommenderar innan avel med.
Verkar finnas ett mål om BPH innan avel tex.
Tänker att man har lika stort ansvar som hanhundsägare som uppfödaren har att det blir en vettig kull.

Fråga sedan andra hanhundsägare eller din uppf vad de brukar ta :)
Min uppfödare låter inte sina hanar para andra tikar än sina egna.

Jag har ingen aning om hur mycket det kan variera mellan olika raser men hos boxer har det varit ganska vanligt med 10% av ett valppris som språngavgift och sen 10% av valppriset för varje valp som uppnår 6 veckor.

Det är lite olika i min ras men antingen kör man ett valppris, att man tar en valp ur kullen eller språng inklusive en omparning och en avgift per valp. Runt 2500-3000 är vanligt i min ras för språng och sen lika mycket per valp. Utomlands är det ofta motsvarande priset för en valp, mer för en riktigt välmeriterad hane. Den som blev BIR på Crufts kostar 50’

Låter väldigt märkligt.
Men det påverkar ju inte dig tänker jag =)
Hon har typ fem eller sex tikar själv och inom rasen får hanarna inte vara far till mer än 5% av de födda valparna/år. I en så här liten ras så blir det inte så många kullar så då vill hon ha dom själv. Inte så konstigt ändå?

Jag antar att det är registrerad avel det handlar om och i så fall behöver du skaffa ett officiellt patella-resultat. Rasen har hälsoprogram nivå 2 gällande patella för avel, vilket innebär KÄND status. Om din hund inte har känd status, alltså att resultatet är registrerat hos SKK, så får inte avkommorna registreras i SKK.

När du har gjort officiell patella-undersökning med bra resultat så är 10 % av valparnas försäljningspris i språng och lika mycket per valp en rimlig summa att ta. Om valparna säljs för 25.000 kr så blir det alltså 2500 kr i språng och lika mycket per valp.

Jag antar att det är registrerad avel det handlar om och i så fall behöver du skaffa ett officiellt patella-resultat. Rasen har hälsoprogram nivå 2 gällande patella för avel, vilket innebär KÄND status. Om din hund inte har känd status, alltså att resultatet är registrerat hos SKK, så får inte avkommorna registreras i SKK.

När du har gjort officiell patella-undersökning med bra resultat så är 10 % av valparnas försäljningspris i språng och lika mycket per valp en rimlig summa att ta. Om valparna säljs för 25.000 kr så blir det alltså 2500 kr i språng och lika mycket per valp.
Om du läser tråden igen så ser du att patellakoll för intyg och registrering i SKK är bokat. Naturligtvis är det registrerad avel.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka