Spray mot snöbollar

Terja

Trådstartare
Någons som har bra tips på spray som man kan ha i benhåren för att inte snön ska fastna. Kan man använda glansspray som man har till häst? Eller ska man köpa leave-in-balsam på spray?
 
Sv: Spray mot snöbollar

Det skulle jag också vilja veta.
Mina två utställningshundar måste jag ju ha benhår på, Leia är så pass sträv att det inte fastnar så mycket men Novas benhår är inte trimmade så jätte många gånger så hon blir riktigt snöig. Nikita har jag trimmat bort benhåren nästan helt på så på henne fastnar det ytterst lite.
Du ställer väl inte ut? Kanske kan trimma ned dom (alltså inte klippa). Ju stävare de blir ju mindre kommer det att fastna.
 
Sv: Spray mot snöbollar

Nej han ställs inte ut men hans päls på benen är så mjukt så om vi ska trimma till det så är det väl klart till nästa jul...

Kan klippa till det kortare men det blir så fult om jag gör det och nu är det omöjligt att få tid hos trimmaren. :(
Så det enda alternativet i nuläget är någon slags spray som underlättar.
 
Sv: Spray mot snöbollar

Jag har en spray som heter Strandbodarnas Impregnering.

Har inte kommit ihåg att använda den nu i vinter, men använde någon gång förra vintern och har för mig att det hjälpte en del i alla fall.
Vad man annars kan göra, om det är så att klumpar under tassarna stör, är att klippa under tassarna. Påverkar ju inte pälsutseendet på tassarna något men snön får lite mindre päls att fastna i.
 
Sv: Spray mot snöbollar

Vanlig gul vaselin! Kladdar iof lite, men skall man tex köra drag så är det ovärdeligt!

/Swat
 
Sv: Spray mot snöbollar

Vaselin torkar ju tyvärr ut huden så det vill jag inte använda. :(

Inget annat?
 
Sv: Spray mot snöbollar

Finns Vacker Tass-sprayen som går att köpa till varstans om man googlar runt på nätet:). Det är till just snöbollar.
 
Sv: Spray mot snöbollar

Det va visst samma som Red_Chili tipsade om såg jag nu:)
 
Sv: Spray mot snöbollar

Jag mottager också tacksamt tips!

Jag klipper mellan trampdynor och håller kliniskt rent där,så det är väl det ända stället inget fastnar på..men resten kan jag inte klippa ner:eek:

30077252.jpg
 
Sv: Spray mot snöbollar

Jag har en spray som heter Strandbodarnas Impregnering.

Har inte kommit ihåg att använda den nu i vinter, men använde någon gång förra vintern och har för mig att det hjälpte en del i alla fall.
Vad man annars kan göra, om det är så att klumpar under tassarna stör, är att klippa under tassarna. Påverkar ju inte pälsutseendet på tassarna något men snön får lite mindre päls att fastna i.

Kan uppdatera lite nu :D

Jag klippte lite under Wahidahs baktassar (det syns knappt att jag gjort det, men är betydligt "luftigare" där nu) och sprayade sedan på den där sprayen. Tog ganska mycket, tryckte väl på spraygrejen 2-3 gånger per tass och masserade in över hela tassarna eftersom hon även har lång päls mellan trampdynorna som gör hela tassarna smått lurviga.
Sedan gick vi ut, var ute i ungefär 40 minuter och hon hann utforska både snödrivor och diken.

Det var några pyttesmå snöklumpar under framtassarna som var oklippta. Under baktassarna var det ingenting. Inte minsta lilla snöklump!

Kort sagt: Tack buke för att den här tråden påminde mig om att jag faktiskt hade sprayen :D
 
Sv: Spray mot snöbollar

Haha! Skönt att trampdynorna får vara snöfria i alla fall! ;)

Terja: Torkar vaselin ut huden? Det är väl bland det mest återfuktande och mjukgörande som finns?
 
Sv: Spray mot snöbollar

Vad jag har märkt på mina egna läppar så torkar vaselin ut läpparna och gör att man smörjer sig mer och mer.
 
Sv: Spray mot snöbollar

Klipp tasshåren och använd fett av nåt slag. Tassalvor brukar funka bra. Har en hudkräm som lägger sig som ett skyddande lager på händerna och knappt går att tvätta bort med vatten, den har funkat ypperligt som tassalva nu de senaste dagarna och har även smörjt på håren på benen, så det inte ska fastna så mkt snö. Lypsyl funkar också. Prova Försvarets kanske? Eller ta ister eller kokosfett och prova, fast de slickar nog i sig det om du inte går ut på en gång.

Angående vaselin och uttorkning: Då det bara ska vara i pälsen, så är det nog lugnt på uttorkningsfronten, så länge du inte gnuggar in ett tjock lager ända in till huden.
 
Sv: Spray mot snöbollar

Att ha vaselin i pälsen är nog inget att rekommendera eftersom vaselin är svårt att tvätta bort med vatten = rengöringsmedel som tär på pälsen.

Jag har nu fått rekommendationer att använda foxfire pälsglans, någon som provat det?
 
Sv: Spray mot snöbollar

Konstigt att ni som inte använt vaselin vet att det är uttorkande, medan jag som använt det i minst 25 år på vintrarna inte haft någon enda hund som påverkats negativt! Och då har jag ändå kört ganska mycket drag periodvis...

/Swat
 
Sv: Spray mot snöbollar

"Vacker tass"var slut på hund-kiosken häromdagen, fick tips om att lägga på Skillingarydssalva. Funkar alldeles utmärkt.
 
Sv: Spray mot snöbollar

Jag har använt vaselin på mig själv och det har torkat ut mig så därför vill jag inte använda det till min hund. Fungerar säkert kanon för dig och dina hundar men jag gillar inte vaselin. Vill heller inte använda det i hans päls då han redan har så dålig kvalitet på sina benhår (därför fastnar snön lättare) och jag vill inte försämra det genom att ha vaselin.
 
Sv: Spray mot snöbollar

Jag använder gamla fotbollssocker på frambenen! :D - Fungerar super!

(Klipper hål fram, så trampdynan kommer fram)
 
Sv: Spray mot snöbollar

Vad jag har märkt på mina egna läppar så torkar vaselin ut läpparna och gör att man smörjer sig mer och mer.

Vaselin är mjukgörande, men när man smörjer på för ofta slutar läpparna producera sina egna mjukgörande ämnen, så då får man förlita sig på vaselinet. Ska alltså inte användas alldeles för ofta.
 
Sv: Spray mot snöbollar

Jag har nu fått rekommendationer att använda foxfire pälsglans, någon som provat det?

På häst är det :love::bow: Även på hund med! Men våra golv blev hala som tusan efteråt, glanssprayen fastnade på golven, vi gled runt som tusan ett tag. Sambon frågar fortfarande om vi inte kan spraya vovvarna igen :devil:
 

Liknande trådar

Hästvård Glanssprayen går åt som smör här hemma. Funderar på att testa denna? Eller vad använder ni vars hästar har tjocka svansar och långa...
2
Svar
25
· Visningar
1 626
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 742
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Tips på en bra, återfuktande leave-in conditioner i sprayform till fint hår? Även en bra olja till samma hår sökes.
2
Svar
25
· Visningar
1 342
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp