Sprenger & andra ledade stigbyglar, skillnad???

Snobben

Trådstartare
Har läst lite olika trådar och några frågor har dykt upp!:idea:

*vad är skillnaden på sprenger (som ska vara 4 ledade va?)
och kopior som pfiff som ska vara 6 ledade??

*blir stigbyglarna dåligare i funktionen med åren, dvs är det dåligare kvalitet i själva "ledningen" på begagnade sprenger?

*skillnad på sprenger & kopior?

*är det dåligare säkerhet i ledade stigbyglar än tex dom med gummiband?

Främst för knäproblem jag funderar på & köpa, ev begagnade.

Tacksam för svar!:)

Sv: Sprenger & andra ledade stigbyglar, skillnad???

Jag vet inte hur Pfiffs fungerar men de flesta kopior är bara ledade framåt/bakåt medans Sprengers även är ledade i sidled.

Personligen tror jag ledade stigbyglar endast är marginellt säkrare än en vanlig stigbygel. Efter att ha läst ett reportage om en läkare som rekommenderade lättviktsstigbyglar använder jag sådana. Hatade dessutom mina tunga klumpiga Sprenger så dom sålde jag rätt snabbt.

*blir stigbyglarna dåligare i funktionen med åren, dvs är det dåligare kvalitet i själva "ledningen" på begagnade sprenger?

*är det dåligare säkerhet i ledade stigbyglar än tex dom med gummiband?

Sämre heter det. :p

Jag upplever klar förbättring (knä&vad) med ledade stigbyglar. Kan tilläggas att jag inte har några erfarenheter av lättvikts-..
För mig har det inte funnits ngt bättre/sämre när det gäller fabrikat (funkar vilket som).
Övriga frågor som livslängd & säkerhet får jag hänvisa till ngn annan!

jag har sprenger bow balance, har tidigare ridit en hel del med kopiorna från mark todd.
jag föredrar sprenger alla gånger, dels pga den större fotplattan (på just min modell) samt att den sviktar enklare än vad mark todds gör.

säkerhet jämfört med gummibandsstigbyglar är ju lite svårt.
du får ju ner hälen = inte lika stor risk att foten åker in i stigbygeln och fastnar där. bow balance är dessutom lite böjda vilket också hjälper till en del.
gummibanden däremot, dom släpper ju helt, om du inte fastnar på metallsidan vill säga. men jag har hört flera personer säga att deras stigbyglar börjat ge med sig eftersom det inte håller med bara en sida i metall.

Vad är skillnaden mellan sprengers bow balance och deras tidigare modell?

Om sprengers är fyra ledad & pfiffs sex ledad, kan den vara "vingligare" då tro?

Borde ju inte vara så säkra med tanke på att dom är slutna runt om! Men sett i trådar att även de med gummiband går & fastna i:crazy:

bow balance har större fotplatta och är svängd. sök på google och kolla bilder så ser du vad jag menar.

har inte kännt på pfiffs, så jag har ingen aning om hur den är tyvärr.

Sprenger är mina favotiter.
Men mina knän mår lika bra även med hööks billiga kopior:) Har även ett par olympic som är skönare än hööks men inte lika sköna och framför allt inte lika snygga som sprenger.
Oledade stigbyglar går däremot inte att rida med, då pajjar knäna direkt.

Jag gillar Mark Todds ledade, har dock inte testat ngn modell från Sprenger.

Har Sprengers stigbyglar och har hittils inte hittat några andra ledade stigbyglar (har testat en hel del kopior) som ens kommer i närheten av Sprengers, tycker de är överlägset bäst.

köpte globus ledade stigbyglar, funkar riktigt bra trots mitt trasiga knä... halva priset mot sprenger

Ja dom verkar vara populära:)

Någon som vet om de tappar i kvalitet, om det går lika bra med begagnade?

Man blir lite sugen på dom nya bow balance när man läser om dom:d

Tar gärna emot pm om någon vet billigare ställe på nätet att beställa.

Eller om man ska köpa begagnade, kanske inte blir så mkt sämre vid användning?

Tyckte pfiffs kopior såg fina ut, men kanske inte alls lika bra, hm..

Många verkar ju gilla sprenger, är priset som är problemet bara:crazy:

Jag har både Sprenger (till hoppsadeln) och Mark Todd (till dressyrsadeln). Jag upplever ingen större skillnad mellan dem. Fördelen med MT är priset och att det finns i brunt = välmatchat.

BB är otänkbart att ha till dressyrsadeln då de är så himla fula.

:)

Har både Pfiffs 6-ledade samt Mark Todd och jag tycker nog Pfiffen är snäppet bättre!
Har ridit i Sprengers (ej Bow Balance) och jag upplevde ingen skillnad.
MT är nog 2 år och har ännu inte åldrats vad jag kan märka!

Jag har själv två par Sprenger, Bow Balance till dressysadeln och de "vanliga" ledade till hoppsadeln. Jag kännde skillnad när jag red med Mark Todds, sviktade inte lika mycket.

Det är dock farligt att köpa Sprengers, man kan ju inte rida i något annat längre. Red en häst förra helgen några andra, andra dagen tog jag med mina stigläder och stigbyglar och bytte på sadeln. :angel: Ibland blir man för fjantig. ;)Jag har för övrigt sett Sprengers begagnade i en ridsportbutik här i Halland. Vet inte om det finns på andra ställen.

Jag kan inte jämföra för jag har bara ridit med mina Shires. De köpte jag just för mina knän som jag fick värk i vid uteritter och hoppning. Sen jag bytte till dessa var problemet helt borta. Man känner knappt att foten är i en stigbygel eftersom de följer med hela tiden. (så även billigare märken kan vara kalasbra för onda knän):)

Vad velig jag blev nu med alla svar, vad ska man välja...:crazy:;):bow:

Liknande trådar

IT & mobiler Jag tillhör stenåldersmänniskorna när det gäller musikutrustning. I mitt hem finns en stereo från 1988 - en Yamaha som var tokdyr då...
Svar
6
· Visningar
783
Senast: Snubbelfot
·
A
Utrustning Funderar på att köpa ett par sprenger stigbyglar såna där 4-länksystem. Vad tycker ni om dom? Böjer dom sig när man tex rider lätt?En...
Svar
2
· Visningar
848
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Köpa husvagn
  • Tips för att få bort röklukt
  • Vab eller inte

Hund, Katt, Andra Djur