Sprenger & andra ledade stigbyglar, skillnad???

Sv: Sprenger & andra ledade stigbyglar, skillnad???

Känner du någon som har stigbyglar du kan låna för att prova kanske?

Lite trådkap:angel:

har funderat ett tag på att köpa ledade stigbyglar främst för fotknölen.
Då jag för 1 år sedan skadade mig på en handbollsmatch.
(Klantig som man är, så i landningen efter en räddning sätter jag foten på bollen och fåren rejäl stukning.)
Det tar iofs. en bra tag innan foten blir bra, Nu funkar det hyfsat tills jag kommer upp på hästryggen och har stigbyglar.
Men det jag har läst/förstått är att ex. sprenger är bra mot knäproblem, Hur tro ni det fungerar med foten då?

Det är ju mindre påfrestning för lederna, så har du problem med fotleden gär det nog stor skillnad med ledade stigbyglar för dig.

Du bor för långt från karlstad. annars kunde du testat mina!

jag har sprenger bow balance, har tidigare ridit en hel del med kopiorna från mark todd.
jag föredrar sprenger alla gånger, dels pga den större fotplattan (på just min modell) samt att den sviktar enklare än vad mark todds gör.

säkerhet jämfört med gummibandsstigbyglar är ju lite svårt.
du får ju ner hälen = inte lika stor risk att foten åker in i stigbygeln och fastnar där. bow balance är dessutom lite böjda vilket också hjälper till en del.
gummibanden däremot, dom släpper ju helt, om du inte fastnar på metallsidan vill säga. men jag har hört flera personer säga att deras stigbyglar börjat ge med sig eftersom det inte håller med bara en sida i metall.

Jag har själv varit med om att en stigbygel med gummiband på ena sidan gick av!
Hela stigbygeln gick sönder, precis när vi hoppade över ett hinder..

Jag håller helt med. Älskar mina sprenger!! Inga andra stigbyglar kommer över min sadelkammartröskel.;)

Funderar lite på hur dom åldras med gummit & så.
De som säljer begagnade vill ha nästan nypris när stigbyglarna är flera år....

*kl*

Jag är sugen på att köpa ett par sprenger, men har lite funderingar först... någon som vill hjälpa mig? :D

Vilken är skillnaden på vanliga och bow balance?
Rent uppbyggnadsmässigt vet jag skillnaden, men vilken skillnad upplevs när man rider, är bow balance stabilare, bekvämare etc?

Vilka förbättringar har ni upplevt i ridningen med sprenger?

Anledningen till att jag vill prova är jag har har en lite ostabil underskänkel och fot och har svårt att verkligen ta stöd i vanliga stigbyglar, de åker gärna in i hålfoten och jag funderar på om ett par sprenger kan göra att jag lättare "vilar" i dem?
Det är som att vanliga är för stumma :p
Men om det inte kan göra skillnad för mitt problem vill jag inte lägga så mkt pengar på ett par stigbyglar...

bowbalance är mycket bättre när det gället stabilitet i och med att plattan är bra mycket större.

åk till mullsjö så får du provrida mina :D

aah okej då låter det som att det får bli ett par såna!
Kan väl kanske hoppas på att någon säljer dem någon hundralapp billigare på eurohorse eller något :p
Tycker jag inte att de håller måttet borde de kanske gå att sälja vidare relativt enkelt?

Hehe, ja det skulle ju kunna gå!
Får jag ta med mig min egen häst så :angel: :D

I löv mina sprenger :love: fick jätte ont i knäna förut och det kändes som om fötterna somnade...inget sånt nu!! har haft mina i två år. samma nu som när dom köptes

Vet, men tråden är inte jättegammal ändå! Undrar också det där med åldrandet, blir de någonsin för gamla och går sönder någongång? Menar då gummit, lederna osv Det är ju rätt mycket pengar man lägger ut så det borde väl heta kvalit´e, då borde de väl hålla länge?

Jag gillar mina vanliga Sprenger men märker ingen skillnad på kopior. Vanliga oledade är inte lika bekvämt längre, iaf inte i korta läder. Jag har blivit van vid att fotplattan vinklar sig.

Fick tidigare lätt ont i knäna när jag red mycket, därför jag köpte dem. Försvann helt. Dock hade jag ont i fötterna första gångerna men inget sedan dess. Berodde väl på den annorlunda belastningen men tydligen så tålde fötterna mer än knäna som är mitt största problemområde.

Vet, men tråden är inte jättegammal ändå! Undrar också det där med åldrandet, blir de någonsin för gamla och går sönder någongång? Menar då gummit, lederna osv Det är ju rätt mycket pengar man lägger ut så det borde väl heta kvalit´e, då borde de väl hålla länge?

De är verkligen värda pengarna. Jag har haft mina i flera år nu och de är fortfarande som nya. En väldigt bra investering. Jag slängde mina gamla vanliga stigbyglar... :o

Liknande trådar

IT & mobiler Jag tillhör stenåldersmänniskorna när det gäller musikutrustning. I mitt hem finns en stereo från 1988 - en Yamaha som var tokdyr då...
Svar
6
· Visningar
783
Senast: Snubbelfot
·
A
Utrustning Funderar på att köpa ett par sprenger stigbyglar såna där 4-länksystem. Vad tycker ni om dom? Böjer dom sig när man tex rider lätt?En...
Svar
2
· Visningar
848
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Tråden för spår
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈