Spricka i kronranden

S

sanwan

För snart fyra år sedan trampade min häst sig precis i kronranden så att det blev ett "hack" där. Hon trampade även ner en bit på hoven men det blev inget jack utan bara ett fult märke på hoven. Hon fick penicillinsalva samt hölls hårt lindad över det trasiga stället en längre period.
Det läkte ihop fint och har inte varit några problem förutom att hoven varit knölig och ful (skönhetsfel enligt hovslagare och vet.).
Idag såg jag att hon hade spruckit upp lite i kronranden igen, efter så många år... Igår var det ingenting och idag en liten spricka med flisor.
Hästen är ej halt, ömmar inte, ingen förändring i hoven i övrigt. Sprickan är gissningsvis 1.5 cm lång horisontellt och ett par millimeter djup.
Hovslagaren kommer på onsdag men hon kan ju inte göra så mycket åt kronranden. Ät det läge att bli hysterisk och ringa veterinär nu eller ska jag be hovslagaren kika först?
Som sagt så har inte hästen några problem utav det men jag är ju rädd att hon ska tappa hoven eller nå't...
 
Se mitt svar till Tokmaja i en tråd längre ner, angående hornklyftor... :)
(hornklyfta = spricka som är parallell med kronranden)

NEJ, hon kommer inte tappa hoven! På den fronten kan du vara helt lugn.
Det är lite svårt att åtgärda dessa klyftor på nåt riktigt bra sätt, men de växer bort med tiden och får man problem av dem så brukar man åtgärda dem då...
 
Fast min häst har ju sprickan precis i själva kronranden, inte i hoven :crazy: Därför gick det inte att göra så mycket mer än att hålla det lindat (så att hon inte skulle riva upp mer) då när hon skadade sig...
Fast jag vet inte om jag vill linda nu i och med att hon går på bete fortfarande, det finns ju mera saker att fastna med lindan i då.
 
Spricna är i kronranden NU, ja.. Den kommer växa neråt...
Inte alltid det spricker direkt, som det gjort på din häst.

Hur ser det ut? Är det en djup fickbildning, kan du lyfta en flik eller mest bara en "rispa"?
 
Det borde väl ha växt ner på fyra år? Hon har haft ett litet litet ärr där förut (vet man inte om det går det inte att hitta) men det har tydligen spruckit upp...
Jag skulle säga att det ser ut som ett hål, tänk skotthål ungefär, med små flikar runt om. Sjävla hålet är vad jag kan bedömma 2-3 mm djupt.
Antagligen ingenting att hetsa upp sig över men jag är häst-hypokondriker...
 
Är det ärret som spruckit upp? Eller är det en ny skada på samma ställe?
Hon har inte varit halt nu? Ibland kan det se ut sådär om de haft en hovböld somvandrat under hovväggen och spruckit upp i kronranden...
 
Just det där med hovböld var min första tanke. Möjligtvis kan ju bölden ha letat sig ut genom det gamla ärret om vävnaden kanske är svagare där. Jag tycker det ser ut som om det är ärret som spruckit upp och inte en ny skada.

Hon har inte arbetats den senaste månaden så jag kan inte helt svära på att hon inte varit halt, men hon har inte varit synligt halt i alla fall. Har kollat henne varje dag och har inte hittat något onormalt i någon av hovarna.
Hon har dock gått barfota bak vilket hon normalt sett inte gör, det gör väl henne lite känsligare kan jag tänka mig.
Just det här med hovbölder vet jag väldigt lite om, men de hästar jag har sett med hovböld har varit blockhalta, och det har hon inte varit. Fast hon är väldigt smärttålig tyvärr.
 
Det händer då och då att hästar har hovbölder som man inte märker...

I vilket fall som helst låter det mest som att det inte är någon större fara, fast det hade kanske inte gjort något om du lyckas bandagera så det inte kommer ner en massa skit i såret... Har du inte möjlighet att ha henne inne på nätterna och i nån väldigt "ren" och torr hage till ssåret läkt ihop lite?
 
Ah, där ser man... Nu får jag en till sak att vara nojjig över, att hon ska smyga runt med en hovböld...
Hagen hon går i nu är väldigt fin, den renaste jag hage jag sett tror jag, men det är en del buskar och sådant jag är orolig att hon ska riva sig på och dra bort någon flik. Något sår kunde jag öht. inte se, utan bara ett hål. Ska ta med mig ficklampa i morgon och kolla noggrannare.
Men det verkar som om jag kan lita på att hon överlever natten då :bow:
Kan återkomma när hovslagaren varit här ifall någon är intresserad...
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått en hovspricka som sitter bak mot trakten (där hoven vidgas som mest) på utsida av vänster fram. Hon har tydligen...
Svar
7
· Visningar
3 342
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 527
Senast: __sofia__
·
Hästvård Blir inte klok på hältan som min häst har haft i snart 3 veckor. Det började med att min häst för tre veckor sedan trampade på en sten...
Svar
5
· Visningar
3 431
Hästvård Gör en egen tråd att spåna i istället för att totalkapa "Torra hovar"-tråden. I söndags upptäckte jag att Kastors hovar börjat gå...
Svar
8
· Visningar
7 088
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp